راه ترقی

آخرين مطالب

تحلیل رسانه های جهان؛ سیاستی که ترامپ در قبال ایران دنبال می کند؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- نشریه ورلد تریبون در گزارشی نوشت: وزیر دفاع آمریکا می گوید واشنگتن به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست، بلکه در پی تغییر رفتار ایران است.
در این گزارش آمده است: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفت: آمریکا در پی مهار آن چیزی است که آن را رفتار تهدیدکننده ایران در خاورمیانه  می‎داند و در پی تغییر رژیم در جمهوری اسلامی نیست.
ماتیس در 27 ژوئیه در جمع خبرنگاران در پنتاگون گفت: "آنها باید رفتار خود را در ارتباط با شماری از تهدیدهای نظامی شان، در ارتباط با سرویس های مخفی شان و در ارتباط با نیروهای نیابتی شان تغییر دهند."
او در پاسخ به سوالی در این باره که آیا دولت ترامپ سیاست تغییر رژیم یا فروپاشی را در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است یا خیر، گفت: "چنین سیاستی اتخاذ نشده است."
اظهارات وزیر دفاع آمریکا چند روز پس از لفاظی های رئیس جمهور دونالد ترامپ مطرح شد.

دعوت به مذاکره با ایران
الاخبار (لبنان) در تحلیلی نوشت: جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا با لحنی سخن گفت که شدت کمتری در مقایسه با لحنی داشت که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا طی سخنرانی تنش زای خود در برابر ایرانی های مخالفت حکومت ایران به کار برد. در سخنان وی عبارت "آرزوی رهایی یافتن از نظام ایران به واقعیت تبدیل خواهد شد" وجود نداشت. این عبارت توسط پمپئو چند روز پیش بیان شده بود. ماتیس گفت کشورش سیاست تغییر نظام در ایران یا اقدام در جهت فروپاشی آن را اتخاذ نکرده است، بلکه هدف همچنان تغییر رفتار ایران در خاورمیانه است. تغییر رفتار ایران ضرورتی است که همیشه در اظهارات رسمی آمریکا تکرار می شود. ماتیس نیز دوباره پس از یک دوره جنگ کلامی میان تهران و واشنگتن از آن استفاده کرد. وی به آن کلمه خاورمیانه را نیز افزود. از این طریق ماتیس تمام وعده های پمپئو را که در کالیفرونیا در مراسمی در برابر ایرانیان خارج مطرح کرده بود؛ بی ارزش کرد و نادیده گرفت. پمپئو در این مراسم از طرح شبکه رسانه ای بهره برداری کرده بود که به زبان فارسی ملت ایران را خطاب قرار می دهد. اکنون هدف طبق اظهارات رئیس پنتاگون تغییر سیاست خارجی ایران است و نه رهایی بخشیدن ایرانی ها از نظامی که پمپئو آن را کابوس ملت ایران نامید و آن را به فساد و ظلم متهم کرد.
ماتیس در پاسخ به پرسش روزنامه نگاران در پنتاگون درباره این که آیا دولت رئیس جمهور ترامپ سیاست جدیدی برای تغییر نظام در ایران دارد یا خیر؛ تاکید کرد چنین سیاستی تدوین نشده است. وی افزود از آن ها می خواهیم رفتار خود را در برخی از تهدیداتی تغییر دهند که ارتش، دستگاه اطلاعاتی، مزدوران و عواملشان آن ها را ایجاد می کنند.
اظهارات ماتیس چند ساعت پس از سخنرانی آتشین فرمانده سپاه قدس یعنی سرلشکر قاسم سلیمانی صورت گرفت که طی آن به تهدیدهای ترامپ با تهدیدهای متقابل پاسخ داد و از وی خواست از مسئولان نظامی و امنیتی قبل از هرگونه اظهارنظر مشابهی، مشورت بگیرد. ماتیس با این اظهارات به نظر رسید میانه روی اتخاذ کرده است و اظهاراتی را تصحیح کرد که در آن زیاده روی شده بود. از سوی دیگر ماتیس که یک ژنرال کهنه کار به حساب می آید از تندروهای دولت ترامپ بهتر از توانمندی های تهران در منطقه خبر دارد. به این ترتیب که اظهارات خود را در چارچوب پیامی غیر مستقیم برای مذاکراتی آرام قرار داد ، مذاکراتی به دور از تحریکی که ترامپ برای آن کوشش می کند. اما پاسخ ایران به این دعوت برای گفتگو تا کنون مشخص نیست. این در حالی است که دولت ایران طی اظهاراتی هرگونه گفتگو با آمریکایی ها را در شرایط کنونی رد می کند. این همان مسئله ای بود که حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران آن را بیان کرد. به این ترتیب که وی گفت: راه های دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن بسته است. وی جنگ کلامی میان دو رئیس جمهور ایران و آمریکا را به بسته بودن کانال های ارتباطی نسبت داد.

هدف از گزافه گویی های ترامپ علیه ایران چیست؟
نشریه گازتارو (روسیه)، در تحلیلی نوشت: پنتاگون اطمینان می دهد که هدف امریکا، سرنگونی رژیم در ایران نیست.
جیمز ماتیس، رئیس پنتاگون، می گوید که واشنگتن نمی خواهد رژیم ایران را سرنگون کند. او گفت: هدف ما این نیست. ما می خواهیم آنان عملکرد خود را در قبال برخی از تهدیدها تغییر دهند».
در ماه مه سال ٢٠١٨ میلادی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا، خبر خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم های تکمیلی علیه ایران را اعلام کرد. از همان زمان، روابط میان واشنگتن و تهران به طور جدی، وخیم تر شد. چند روز پیش نیز [آقای] حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امریکا را به بازی نکردن با آتش فرا خواند. در پاسخ، دونالد ترامپ اعلام کرد که اگر تهران به تهدیدهای خود ادامه دهد، با پیامدهای فاجعه آمیزی مواجه خواهد شد.
براساس برخی از خبرهای منتشر شده، احتمال دارد، در ماه آینده، واشنگتن دستور حمله به تاسیسات هسته ای ایران را اعلام کند.
ولادیمیر ساژین، کارمند علمی ارشد مرکز مطالعات خاور نزدیک و خاور میانه در آکادمی علوم روسیه، به نشریه «گازتا رو» گفت: طی ماه های اخیر، میان واشنگتن و تهران جنگ تبلیغاتی شدت گرفته است. میان این دو کشور جنگ سرد همواره وجود داشته است، اما در این اواخر، این جنگ شدت بیشتری یافته است. این دو کشور تهدیدهای گوناگونی را خطاب به یکدیگر ایراد می کنند، برای نمونه، اخیرا، تهران به مسدود کردن تنگه هرمز تهدید کرده است. به اعتقاد این کارشناس، این اقدام غیر عملی است. این کارشناس معتقد است که از نقطه نظر نظامی و فنی، امریکا می تواند جنگ علیه ایران را آغاز کند، اما از نقطه نظر سیاسی، این اقدام غیر واقعی است. هر گونه حمله علیه تهران، واکنش منفی حتی متحدان امریکا را به همراه خواهد داشت و این به نفع امریکایی ها نخواهد بود.
هدف از این گزافه گویی های ترامپ، ناگزیر ساختن ایران به انجام مذاکرات جدید و رسیدن به توافق جدید پیرامون برنامه هسته ای، موشکی، مسائل حقوق بشر و فعالیت های این کشور در خاور نزدیک، خاور میانه و از جمله، در سوریه، عراق و یمن می باشد. در سال ٢٠١١ میلادی نیز اوضاع پیرامون برنامه هسته ای ایران بسیار وخیم شده بود. در آن ایام نیز از هر گاهی، زمان مشخصی برای آغاز جنگ نظامی علیه ایران اعلام می شد، اما، هرگز تاسیسات هسته ای این کشور مورد حمله قرار نگرفت. در حال حاضر، اوضاع نظامی و سیاسی امریکا چندان مساعد نیست. این امر با خروج امریکا از برجام مرتبط است. از این رو، تشکیل ائتلاف نظامی و سیاسی به سرکردگی امریکا علیه ایران بعید به نظر می رسد. مگر آن که واشنگتن با اسرائیل و عربستان سعودی وارد عمل شود.
به اعتقاد النا سوپونینا، مشاور رئیس انستیتوی مطالعات راهبردی روسیه، هدف از این گزافه گویی های امریکا، ادامه فشار روانی بر تهران است. این شیوه عملکرد دونالد ترامپ است. در ابتدا اوضاع را متشنج می کند و خط قرمزهایی را مشخص می کند و سپس، به پشت میز مذاکرات دعوت می کند. به احتمال زیاد، در واشنگتن می خواهند چنین سناریویی را در رابطه با تهران عملی کنند.

سندروم اختلال ترامپ در قبال ایران
واشنگتن پست (امریکا)، هم در تحلیلی نوشت: در فضای سیاسی آمریکا نشانه ای از نوعی حزب گرایی متعصبانه دیده می شود که جای منطق سیاسی را گرفته است. حامیان ترامپ هر انتقادی از وی را نشانه ای از سندروم اختلال ترامپ می دانند و مخالفان او چنان نگاه تحقیر آمیزی به او دارند که از مواضعی استقبال می کنند و سیاست هایی را دنبال می کنند که در شرایط دیگر هرگز آن ها را تصور نمی کردند.
وقتی پای ایران به میان می آید ترامپ و همکارانش خود دچار نوعی سندروم اختلالی می شوند؛ با وجود اقدام آن ها به دلجویی از پوتین، استقبال از کشورهای استبدادی و ضد حقوق بشر عربی و دوستی با منزوی ترین دیکتاتورهای جهان، ایران را دشمنی آشتی ناپذیر می دانند.
یکشنبه شب، تنش های میان ایران و آمریکا بیش از پیش بالا گرفت. ترامپ در پاسخ به سخنان آقای روحانی متن بسیار شدیداللحنی را در توییتر نوشت و خطاب به وی، هشدار داد دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکند؛ در غیر این صورت منتظر عواقب آن باشد.
توییت ترامپ پاسخ شدیداللحن وزیر امور خارجه ایران را در پی داشت.
ظریف نوشت دنیا حتی چند ماه پیش پیام هایی شدید تر از این را هم شنید، ایرانی ها ٤٠ سال است که این حرف ها را می شنوند. ما اینجا هزاران سال است که هستیم و شاهد سقوط امپراتوری های مختلفی بوده ایم، حتی امپراتوری خودمان، که طول حکومت آن‌ها بیش از عمر برخی از کشورها بود. مراقب باش!
ظاهراً سخنان آقای روحانی در نشستی با دیپلمات ها، ترامپ را این چنین خشمگین کرده بود. روحانی در این دیدار صلح با ایران را مادر همه صلح ها و جنگ با ایران را مادر همه جنگ ها نامید و به دولت ترامپ هشدار داد.
به نظر می رسید سخنان روحانی پاسخ به سخنان پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا باشد که در آن به شدت از حکومت ایران و فساد آن انتقاد کرده بود. وی در این سخنرانی با مردم ایران ابراز همدردی و ابراز امیدواری کرده بود با لطف خداوند و تلاش، رویای مشترک دولت آمریکا و مردم ایران تحقق یابد.
سخنان پومپئو تازه ترین مورد از تلاش های دیپلماتیک آمریکا بر ضد ایران بود. از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای، آمریکا برای از سرگیری تحریم ها، حمایت از اعتراضات داخل ایران، معرفی ایران به عنوان تهدیدی جهانی و تکرار سخنان نتانیاهو درباره نفوذ خطرناک ایران در خاورمیانه تلاش کرده است.
تردیدی وجود ندارد که مقامات دولت ترامپ خواستار تغییر حکومت در ایران هستند. یکی از این افراد جان بولتون است که وی نیز در سخنرانی خود این هشدار ترامپ را تکرار کرد که اگر ایران مسیر خود را تغییر ندهد، باید شاهد پیامدهایی باشد که شبیه آن را کمتر دیده است.
بسیاری از تحلیلگران این توییت های ترامپ را مشابه «آتش و خشم» او در توییتر، خطاب به کره شمالی می دانند؛ جنگ لفظی که به نشست تاریخی رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ انجامید. علی واعظ از تحلیگران گروه بین المللی بحران، دشمنی با ایران را برخلاف دشمنی کره شمالی کاملاً اعتقادی خواند.
همراهان ترامپ خود را قهرمان تغییر انقلابی در درون ایران یا درگیری نظامی با دشمنی که روز به روز به خطری نگران کننده تر تبدیل می شود، می دانند.
اما به نظر می رسد اقدامات ترامپ موجب نارضایتی مردمی در ایران شود. به گفته علی واعظ هرچه بیشتر آمریکا ایران را تهدید کند، مردم عادی ایران باید با سختی های اقتصادی بیشتری روبرو شوند و در نتیجه انگیزه آن ها برای دنبال کردن چنین تغییرات اساسی کمتر می شود.

ایران توجه را از روسیه بر می گرداند
هافینگتون پست در گزارشی به قلم نوآ برلاتسکی نوشت: «ترامپ با حروف بزرگ توییت کرد. من خیلی می ترسم. این فقط برای منحرف کردن توجه از حضور خیانت بار وی در هلسینکی است».
میدلر یک تحلیلگر سیاسی نیست ولی بسیاری از روزنامه نگاران با وی هم عقیده بودند که ترامپ قصد داشته است توجه رسانه ها را از دیدار فاجعه بارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دور کند. کریس سیلیزا از سی ان ان می گوید توییت ترامپ درباره ایران نشان می دهد که رئیس جمهور «استاد فریب رسانه هاست». مارک لاندلر از نیویورک تایمز نیز می گوید آنهایی که به ترامپ نزدیک هستند، اعتقاد دارند توییت جنگ طلبانه وی «تقریبا کاملا به علت تلاش وی برای منحرف کردن توجه از پرسش ها درباره روسیه بود». مکس بوت از واشنگتن پست نیز همین استدلال را مطرح کرد. دیوید لیویت نویسنده مستقل می گوید: «ایران توجه را از روسیه بر می گرداند».
توییت ترامپ درباره ایران خبر مهمی است نه به این علت که مردم را قانع کرد ایران خطری واقعی یا دشمنی واقعی است. این خبر مهمی است زیرا ترامپ در توییت خود، به شکل جنگ طلبی غیر قابل کنترل جلوه کرد که انگشتش بر روی دکمه هسته ای است.
ماجرای دوران ترامپ یک رشته «حواس پرتی ها» نیست بلکه این یک رویه نسبتا ثابت است. ترامپ بی کفایت، تنبل، فاسد، خشمگین، کینه توز، بی رحم و فاقد شرایط برای مسئولیت است. رسوایی امروز می تواند جنگ طلبی، تعظیم در برابر دیکتاتورها، تبانی با روس ها یا پرداخت رشوه به معشوقه هایش باشد ولی همیشه مسئله ای وجود دارد.
ترامپ می تواند از تریبون خود برای تغییر بحث استفاده کند ولی فرقی نمی کند وی چگونه هارت و پورت می کند، این اوست که پشت تریبون است. وی رئیس جمهوری بد و فردی نفرت انگیز است. وی نمی تواند توجه ما را از این مسئله منحرف کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/24695/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد