راه ترقی

آخرين مطالب

آصفی:غرب در پوشش حقوق بشر در پی یکسان سازی فرهنگ ها است فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه صبح امروز - شنبه - در میزگرد خبری روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهارداشت: متاسفانه بحث حقوق بشر امروز حربه ای برای فشار به کشورهای مسلمان شده است.
وی کشورهای مسلمان را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته تابع هستند که با آنها کاری ندارند و دسته دیگر مستقل هستند که فشارها متوجه این دسته است.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه یادآور شد: در حقوق بشر، جمهوری اسلامی مدعی است و ما نباید در موضع متهم قرار بگیریم، ضمن این که حقوق بشر آن طور که غربی ها به غلط تبلیغ می کنند، یک مقوله غربی نیست.
آصفی با اشاره به مفاهیم حقوق بشری که از ابتدای خلقت انسان وجود داشته ، افزود: مفاهیمی همچون حق مالکیت، حق حیات، حق کار و برابری و غیره در قرآن در حد اعلی قرار دارد، امروز هم غربی ها وقتی از حقوق بشر سخن می گویند، اینطور بیان می کنند که می خواهیم کرامت انسانی را تضمین کنیم.
وی با بیان این که حتی اگر حقی هم ضایع شده باشد از مسلمانان ضایع شده است،افزود: منشور حقوق بشر در سال 1948 تدوین شد اما اینکه چرا این منشور و نهادهای حقوق بشری در اروپا ایجاد شدند به خاطر وجود مشکلات جدی همچون برده داری و تفتیش عقاید در اروپا بود.
سفیر پیشین ایران در امارات خاطرنشان کرد: برخی فکر می کنند حقوق بشر مربوط به 70سال اخیر است و غربی ها آن را ایجاد کرده اند که این یک مغلطه جدی است.
این دیپلمات پیشین کشورمان با اشاره به مشکلاتی که در زمینه تدوین حقوق بشر وجود دارد، اظهار داشت: در نگارش متون حقوق بشری مسلمانان یا دخالت نداشتند و یا این دخالت بسیار کم بوده است و متن نوشته شده ملغمه ای از فرهنگ مسیحی و یهودی است و در آن به ارزش های اسلامی توجه نشده است، به همین علت بیانیه حقوق بشر اسلامی در سال 1990 در قاهره صادر شد.
آصفی با بیان اینکه دنیای غرب در پوشش حقوق بشر به دنبال یکسان سازی فرهنگ ها است تصریح کرد: غربی ها می خواهند با فرهنگ حقوق بشر باورهای غربی را جهانی کنند و اگر حقوق بشر آنطور که غرب می خواهد شکل بگیرد ناخودآگاه فرهنگ غربی می شود.
وی به تلاش های جمهوری اسلامی در تدوین حقوق بشر اسلامی اشاره کرد و افزود: ایران تلاش کرد غیبت کشورهای اسلامی در تدوین منشور حقوق بشر را جبران کند ولی عملیاتی نشد زیرا کشورهای اسلامی مستقل نیستند‌.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در ادامه با اشاره به تغییر و تحولات کشورهای اسلامی، گفت: مساله حقوق بشر اساسا مساله حکام کشورهای اسلامی نبود بلکه موضوع مهم برای آنها حفظ بقای آنها بود در حالی که حقوق بشر می تواند ضامن بقا و ماندگاری آنها شود.
آصفی با بیان اینکه جهان اسلام هیچ وقت به این میزان درگیر منازعات داخلی نبوده، تصریح کرد: نقش رژیم صهیونیستی در آشوب های ایجاد شده در جهان اسلام پر رنگ است و اصولا این رژیم آشوب خوار است و به دنبال آشوب بین کشورهای اسلامی است تا خود در حاشیه امنیت باشد.
وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی باعث شده حقوق بشر بیش از گذشته از دستور کار کشوهای اسلامی خارج شود.
سفیر پیشین ایران در فرانسه ادامه داد: نکته دیگر نگرانی کشورهای اروپایی و امریکا از بیداری کشورهای اسلامی است به طوری که این اتفاقات باعث شد آمریکا همه ارزش های ظاهری را زیر پا گذارد و با هر حربه ای به جنگ کشورهایی برود که می خواهند روی پای خود بایستند.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر در سوریه، یمن و برخی کشورهای اسلامی و نقش غربی ها در ایجاد آن افزود: برای سرو سامان دادن به این وضعیت باید بین کشورهای اسلامی وحدت ایجاد شود.
آصفی اضافه کرد: انشقاق کشورهای اسلامی از زمان پیدایش سازمان کنفرانس اسلامی بی سابقه است و امروز نقش کشوری همچون ایران که منادی حقوق بشر و قربانی تروریسم و نقص حقوق بشر است نقشی محوری است.
وی در پایان با تاکید بر لزوم خودباوری کشورهای اسلامی به نقش نهادهای مردمی اشاره کرد و گفت: بسیاری از امورات دیپلماسی در فضای مجازی و نهادهای غیر دولتی انجام می شود و باید از ظرفیت فضای مجازی بیش از گذشته استفاده کنیم.
نشست خبری «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» از سوی مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با همکاری و میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی با عنوان حقوق بشر اسلامی و ظرفیت قانونی و مبنایی آن در دفاع از حقوق انسان‌ها برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/25937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد