راه ترقی

آخرين مطالب

تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه و تهیه کارت سلامت برای «خبرنگاران» فرهنگ و هنر

تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه و تهیه کارت سلامت برای «خبرنگاران»
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سیدمحمدرضا دربندی در ابتدای نشست خبری به تشریح وضعیت حاکم بر رسانه های کشور پرداخت و با اشاره به آمار رسانه های دارای مجوز گفت: مجموعا 9300 رسانه از هیئت نظارت بر مطبوعات پروانه انتشار دریافت کرده اند که از این تعداد 2300 رسانه به صورت برخط و در قالب خبرگزاری و پایگاه خبری و 7000 مورد باقیمانده دارای پروانه انتشار مکتوب هستند که از این تعداد 3800 رسانه هم اکنون فعال هستند.
وی در همین رابطه با اشاره به اینکه از مجموع رسانه های برخط دارای مجوز هزار رسانه هم اکنون غیر فعال هستند، افزود: از 3800 رسانه مکتوب، 300 روزنامه، 1800 هفته نامه و دو هفته نامه و 1900 رسانه به صورت ماهنامه و بالاتر از هیئت نظارت بر مطبوعات، پروانه انتشار دریافت کرده اند.
مدیرکل رسانه های داخلی در ادامه تصریح کرد: از مجموع 3800 نشریه فعال، 280 نشریه در حوزه دین و معارف اسلامی، 350 نشریه در حوزه ورزش، 100 نشریه در حوزه سینما، 75 نشریه در حوزه کودک و 90 نشریه در حوزه خانواده دارای مجوز انتشار هستند.
وی همچنین عنوان کرد: 1400 رسانه دارای مدیر مسئول زن، 150 رسانه دارای مدیر مسئول اهل سنت و 12 رسانه دارای مدیر مسئولانی از اقلیت های دینی هستند.
محمدرضا دربندی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان رویکردهای شش ماهه اداره‌ کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی پرداخت و گفت: نکته نخست توجه بیشتر به بدنه اصلی رسانه یعنی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است. بر این اساس با همکاری صندوق اعتباری هنر 3هزار سهمیه برای بیمه پایه در نظر گرفته شده است که اگر رسانه ای به هر دلیلی خبرنگار خود را بیمه نکرد وی را برای بهره مندی از بیمه پایه به این صندوق معرفی کنیم؛ همچنین سه هزار سهمیه بیمه تکمیلی برای خبرنگاران درنظر گرفته شده است.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی همچنین به وام‌های دو و سه میلیون تومانی که به متقاضیان با حجم و سهم محدود از صندوق اعتباری هنر پرداخت می شود اشاره کرد و گفت: طی رایزنی با بانک قرض الحسنه مهر ایران قرار است به خبرنگاران و روزنامه نگاران تسهیلات قرض الحسنه 5میلیون تومانی و بیشتر پرداخت شود که تفاهم‌نامه آن در حال نهایی شدن است.
دربندی در ادامه به موضوع مشاوره حقوقی و بیمه‌ای اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت: هفته‌ای دو روز دو کارشناس حقوقی و بیمه ای به روزنامه‌نگاران مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.
وی اظهار کرد: موضوع بعدی ارائه اینترنت بدون فیلتر است که اسامی 400 درخواست‌کننده را به وزارت ارتباطات ارائه داده ایم که هم اکنون اکثر آن ها از این تسهیلات بهره مند شده اند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، ساده‌سازی صدور کارت خبرنگاری را از دیگر اقدامات انجام گرفته خواند و گفت: فعالیت دیگر، گسترش حضور اهالی رسانه در خانه‌های مطبوعات استان‌ها بود که بر همین اساس تاکنون 4 هزار و 539 نفر عضو خانه‌های مطبوعات سراسر کشور هستند.
دربندی یادآور شد: همچنین مذاکراتی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داشته‌ایم تا براساس طرح «خطرسنجی بیماری‌های غیرواگیردار» در فاز اول تمام خبرنگاران استان تهران را تحت آزمایش‌های کامل و رایگان قرار دهیم.
مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، موضوع بعدی را ساماندهی پرداخت یارانه ها عنوان کرد و گفت: چند ماه است روی شیوه‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه کار می‌کنیم که تهیه شده است .همچنین به سایت‌ها توجه کرده و نگاه ویژه‌ای به استان‌های محروم و سایت‌های تخصصی داشته‌ایم و بر این اساس ضرایب افزاینده و کاهنده‌ای گذاشتیم که اگر رسانه‌ای از این ویژگی‌ها برخوردار بود چند درصد یارانه اضافه به آن تعلق بگیرد.
دربندی خاطرنشان کرد: براساس این شیوه‌نامه از ابتدای امسال دو نوبت یارانه پرداخت شده است؛ در این فاصله هشت میلیارد تومان به 300 روزنامه، 4 میلیارد تومان برای سایت‌های خبری و 8 میلیارد تومان به سایر نشریات از هفته‌نامه تا فصل‌نامه پرداخت شده است. در مجموع در این شرایط نامساعد اقتصادی 21 میلیارد تومان به 1800 رسانه یارانه پرداخت کرده‌ایم.
دربندی رویکرد سوم را توسعه فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی خواند و گفت: باید سعی کنیم رسانه‌ها بیشتر به سمت فعالیت در فضای مجازی حرکت کنند و برای این کار تسریع و تسهیل در صدور مجوز سایت را در دستور کار داریم. به همین منظور علاوه بر ایجاد تسهیلات برای تاسیس پایگاه‌های خبری، این گروه از رسانه ها را هم در گروه دریافت‌کنندگان یارانه قرار داده‌ایم. البته پایگاه‌هایی که در طرح رتبه بندی شرکت کردند، سایت های متعلق به استانهای کم برخوردار و سایت های تخصصی.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی رویکرد چهارم را تدوین شیوه‌نامه‌ای برای ساختارمند کردن اقدامات خواند و گفت: ما هر روز 60 روزنامه را رصد و پایش می‌کنیم و نتایج را به هیات نظارت بر مطبوعات می‌دهیم اما با این شیوه‌نامه مبنایی برای کارشناسان وجود خواهد داشت.
دربندی همچنین با اشاره به تلاش برای به حداقل رساندن تذکر به مطبوعات و متقاعد کردن نهادها به ایجاد محدودیت کمتر برای رسانه‌ها گفت: از سوی دیگر پیشگیری قبل از وقوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی همچنین رویکرد ششم را تلاش برای رساندن نشریات به دست مردم عنوان کرد و گفت: بخشی از پرداخت یارانه به مدیرمسئول را در مقصد هزینه می‌کنیم. در این راستا با تجدیدنظر در طرح نشریات برگشتی و تغییر نامش به نشریات اهدایی، 600 هزار نسخه از نشریات را به 56 موسسه از جمله زندان‌ها، پرورشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... اهدا کردیم.
دربندی یادآور شد: در همکاری با نهاد کتابخانه‌ها 200 عنوان نشریه سال گذشته با یک میلیون نسخه و هزینه یک میلیارد و 600 میلیون تومان در سه هزار کتابخانه عمومی توزیع شد.
4
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی همچنین درباره مساله کاغذ نشریات، گفت: ابتدا تاکید می‌کنم که وارد شدن به موضوع کاغذ در حوزه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست اما وقتی دیدیم بحرانی ایجاد شده برای کمک به مطبوعات وارد شدیم. به علت اقدامات گسترده جهانی برای حفظ محیط زیست تولید کاغذ در جهان کم شده حتی چین که بزرگترین صادرکننده کاغذ بود در این سیاست شده بزرگترین واردکننده. مشکل دوم این است که وزارت جهاد کشاورزی بریدن درخت برای تولید کاغذ را ممنوع کرده است. موضوع بعدی نیز دو سه برابر شدن قیمت دلار و کمبود نقدینگی است. در نتیجه کمیسیونی تشکیل دادیم که بر اساس واردات 60 هزار تن کاغذ برای نشریات تصویب شده که بخشی از آن وارد شده و در گمرک قرار دارد.
دربندی همچنین تصریح کرد: تاکنون 260 میلیون دلار به نرخ دولتی برای واردات کاغذ اختصاص یافته است که مشخص نیست چقدر تخصیص یافته و چه مقدار کاغذ وارد شده است؛ اگر وزارت صمت و بانک مرکزی لیست دقیق واردکنندگان را در اختیار ما قرار دهند بهتر می‌توانیم بررسی کنیم و در کمیته ساماندهی کاغذ مصرانه پیگیر این مساله هستیم. در بین اینها برخی ارز دولتی گرفتند اما کاغذ وارداتی را در بازار آزاد فروختند برخی هم اصلا کاغذی وارد نکردند و برخی هم تنها درخواست خود را ثبت کردند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست پاسخ داد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/26954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان