راه ترقی

آخرين مطالب

تجمع در اعتراض به وضعیت اقتصادی راهگشا نیست! نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- تجمع در اعتراض به وضعیت اقتصادی راهگشا نیست و مشکلی را حل نخواهد کرد، اما برخی به دلیل ناآگاهی و برخی با اهداف غیراقتصادی و تضعیف دولت به خیابان می‌آیند و اعتراض می‌کنند. اما نکته قابل تامل آنجاست که اکنون و در این برهه اصولگرایان در بوق و کرنا می‌کنند که اعتراض حق مردم است، اما در زمانی که دولت به این جناح تعلق داشت این اعتراضات را بر نمی‌تابیدند. نماینده شیراز در مجلس در این‌باره گفت: «نوعی دستپاچگی بین لیدرهای اصولگرا برای به دست گرفتن اعتراضات جهت بهره‌برداری سیاسی دیده می‌شود، اما نباید به بی‌ثباتی دامن زد بلکه می‌توان در مسائل مهم اقتصادی و سیاسی نظر مردم را از طریق صندوق‌های رأی جویا شد که آنها احساس می‌کنند در تصمیمات مشارکت دارند. این باعث می‌شود مردم پای تصمیمات بایستند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که ما تصمیم بگیریم و آنها به تصمیم ما تن دهند. اگر از طریق صندوق‌های رأی صدای اعتراض مردم را بشنویم این مساله جلوی تجمعات اعتراضی را خواهد گرفت.» سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با تاکید بر اینکه مسئولان در سطوح مختلف باید شرایط فعلی جامعه را برای مردم تبیین کنند، گفت: مردم به خیابان‌ها می‌آیند چون تصویر روشنی از آینده‌شان ندارند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. طبیعتا در این شرایط باید مسئولان در هر رده‌ای در شهرستان‌ها و استان‌ها بین تجمع‌کنندگان حاضر شوند و شرایط را برای آنها تبیین کنند. سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: التهابات بی‌دلیل در بازار ارز و سکه و به دنبال آن گرانی لجام‌گسیخته در همه حوزه‌ها باعث فشار زیاد به مردم شده است، گرانی که هیچ توجیه و دلیل اقتصادی ندارد و مردم را سردرگم کرده است. وی افزود: طبیعتا در چنین شرایطی باید همه مسئولان از جمله رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، وزرا، نمایندگان، استانداران و حتی ائمه جمعه و مسئولان سپاه بین مردم آمده و شرایط را به آنها توضیح دهند، این یک مطالبه جدی است که مسئولان با مردم صحبت کنند. مردم به دلیل فشارهای شدید اقتصادی اعتراض می‌کنند و فریاد می‌زنند، اعتراض حق آنهاست ولی باید مسئولان به آنها توضیح دهند که چرا این اتفاقات افتاده و چه اقداماتی در دست دارند.

چندصدایی‌ها

از سوی دیگر نماینده سابق مشهد در مجلس معتقد است که امام جمعه‌ها محل مراجعه مردم هستند و به همین دلیل مشکلات مردم را بیان می‌کنند. اما در عرصه بین‌الملل باید از کشور یک صدای واحد در عرصه بین‌المللی شنیده شود نه اینکه یک نفر تقابل و یک نفر مذاکره را مطرح کند. چندصدایی‌ها حتما به زیان کشور است. جواد آرین‌منش با اشاره به اینکه مشی سیاسی امام جمعه مشهد این است که نسبت به مسائلی که در مجلس، دولت و دستگاه قضائی اتفاق می‌افتد واکنش نشان می‌دهد، گفت: در چند روز گذشته یک صدایی در کشور حاکم شد و همه به دنبال وحدت بودند اما قاعدتا فراخوان رئیس‌جمهور به مجلس، طرح سوال از رئیس‌جمهور و حرکت‌هایی که از مردم دعوت می‌کند که علیه دولت شعار دهند شکاف‌ها را عمیق‌تر می‌کند و مشکلات مردم را حل نخواهد کرد.

تصویب طرح دو فوریتی

بدون شک اعتراض حق مردم است اما اعتراضی که در چارچوب مشخص باشد و بی‌قانونی نباشد. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرح دوفوریتی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها را در شرایط فعلی و با اعتراضات موجود به وضعیت اقتصادی بسیار مهم خواند و گفت: در شرایطی که قانون اساسی تجمعات را به رسمیت شناخته است عمل به قانون امری ضروری است. حجت‌الاسلام احمد مازنی درباره لزوم حضور مسئولان در بین تجمع‌کنندگان به وضعیت اقتصادی، گفت: فکر نمی‌کنم حضور مسئولان بتواند پاسخگوی اعتراضات مردم باشد چون در وهله اول باید مشخص شود که چه کسی و یا گروهی فراخوان برگزاری تجمع را داده و چه کسانی به آن فراخوان پاسخ دادند. وی با اشاره به گذشت بیش از چهار ماه از ارائه طرح دوفوریتی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها به هیات رئیسه مجلس، گفت: با توجه به شرایط اخیر لازم است هیات رئیسه هرچه سریع‌تر این طرح را در جهت اجرای اصل 27 قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار دهد، طرحی که نتیجه آن مسئولیت‌پذیری تجمع‌کنندگان، دولت، نیروی امنیتی و پلیس خواهد بود. اینکه آزادی بیان و آزادی پس از بیان تامین شود نه اینکه شاهد تجمع‌هایی باشیم که مشخص نیست از کجا فراخوان داده شده و چه کسانی به آن پاسخ می‌دهند. مازنی به جزئیات این طرح اشاره و اظهار کرد: ما بعد از حوادث دی ماه این طرح را در چهار فصل تهیه کردیم، فصولی که شامل کلیات، وظایف مردم و مسئولان در تجمعات و تخلفات احتمالی است. وی افزود: در این تجمعات شاهد سر دادن شعارهای ساختارشکنانه و آشوب‌گرایانه هستیم، همچنین به فضاهای مذهبی و مقدس تعرض می‌شود. طبیعتا کسی که به گرانی معترض است دیگر به مسجد و حوزه علمیه حمله نمی‌کند و یا جایی را آتش نمی‌زند، این کارها همه هنجارشکنی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/26965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

پایان یکه تازی اردوغان؟

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور