راه ترقی

آخرين مطالب

گزارش استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس/ چرا لاریجانی اعلام تنفس کرد؟ سياسي

گزارش استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس/ چرا لاریجانی اعلام تنفس کرد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی- جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دقایقی پیش علنی و بررسی استیضاح علی ربیعی آغاز شد.
به دنبال ایجاد شبهه ای مبنی بر کاهش تعداد متقاضیان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی این موضوع با اعلام رئیس مجلس جلسه بهارستان غیرعلنی شده بود.
 
چرا لاریجانی اعلام تنفس کرد؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در پی تشکیک برخی امضاکنندگان درباره پس گرفته شدن امضاهای استیضاح وزیر تعاون، برای بررسی دقیق تر موضوع تنفس اعلام کرد.
علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 17 مرداد) مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تعیین تکلیف این طرح زمان تنفس اعلام کرد.
گفتنی است با توجه به تذکرات برخی نمایندگان و تشکیک برخی امضاکنندگان درباره پس گرفته شدن امضاها، رئیس مجلس برای بررسی دقیق تر موضوع تنفس اعلام کرد.
لازم به ذکر است علی رغم وارد شدن مجلس به دستور کار استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چند نفر از استیضاح‌کنندگان حاضر به صحبت نشدند و رئیس مجلس به طور موقت برای تعیین تکلیف این موضوع اعلام تنفس کرد.

خدری: اجازه برگزاری استیضاح داده نشود/لاریجانی: تنها راه منتفی شدن استیضاح پس گرفتن امضاها است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: براساس آیین نامه استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون مربوطه ارجاع و در صحن علنی مجلس مطرح شده است.
عبدالحمید خدری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 17 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر آیین نامه ای خود اظهار داشت: احساس می کنم بدعتی در حال پایه گذاری است که بسیار خطرناک است براساس ماده 223 آیین نامه اجرایی مجلس شورای اسلامی نمایندگان شبهاتی دارند، به کمیسیون اجتماعی اجازه بدهید تا 5 دقیقه توضیح دهند که وزیر به کمیسیون دعوت شده است یا خیر.
نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر وزیر به کمیسیون دعوت نشده است، ماده 223 آیین نامه تصریح دارد که در استیضاح موضوع باید به صورت صریح با ذکر مورد یا موارد معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیات رئیسه تسلیم شود، گفت: هیات رئیسه موظف است بلافاصله بحث استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع دهد، تا اینجا براساس آیین نامه عمل شده است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی کند، ادامه داد: این اتفاق صورت نگرفته، از رئیس مجلس درخواست دارم برای حرمت، اعتبار و شان مجلس اجازه برگزاری استیضاح داده نشود، این یک بدعت در مجلس است که سابقه ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس مجلس درخواست دارم یک مورد را ذکر کنند که وزیر بدون حضور در کمیسیون در صحن برای استیضاح حضور پیدا کرده باشد.
دکتر علی لاریجانی در پاسخ به تذکر آیین نامه ای خدری اظهار داشت: مطابق اصل 89 قانون اساسی اگر 10 نفر از نمایندگان استیضاحی را امضا کنند این استیضاح حتما باید در مجلس مطرح و در مدت 10 روز باید وزیر در مجلس حاضر و به موضوع رسیدگی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماده 223 آیین نامه اجرایی مجلس اینگونه آمده است که هیات رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع کند، گفت: کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح کنندگان و وزیر مربوطه مورد استیضاح را بررسی کند، پس از مدت مربوطه در صورتی که حداقل 10 نفر از امضاکنندگان از طرح آن منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی طرح می شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این استیضاح چند هفته قبل مطرح شده و در این مدت کمیسیون جلسه ای نداشته است، ادامه داد: معمولا زمانی که استیضاح ها را به کمیسیون ارسال می کنیم، اگر کمیسیون گزارشی ندهد و استیضاح کنندگان نیز پیگیری نکنند حمل بر این می دانیم که موضوع حل شده و استیضاح را دنبال نمی کنند.
وی با بیان اینکه اگر استیضاح کنندگان موضوع را پیگیری کنند حتما از کمیسیون نظرخواهی می کنیم، کمیسیون در زمان مقرر پاسخ نداد، تصریح کرد: استیضاح کنندگان اعلام کردند که استیضاح آن ها در کمیسیون بررسی نمی شود، رئیس کمیسیون را به همراه استیضاح کنندگان دعوت کردیم و اعلام کردم که اگر در جلسه پیش رو مورد را بررسی نکنند مطابق آیین نامه موظف هستم استیضاح را در صحن پیگیری کنم، رئیس کمیسیون اجتماعی اعلام کردند که کمیسیون دستورکار دیگری دارد.
دکتر علی لاریجانی با اشاره به اینکه آیین نامه به صورت دقیق رعایت شده است، اضافه کرد: در گذشته نیز چنین موردی وجود داشته و مواردی بوده است که در کمیسیون مطرح نشده و استیضاح کنندگان اعلام کردند که حق آن ها ضایع شده، اگر ظرف یک هفته موضوع بررسی نشود به نمایندگان حق می دهیم که استیضاح آن ها در صحن علنی مطرح شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه موردهای مشابه متعددی وجود داشته است، گفت: حتی موردی وجود داشته که وزیر نامه نوشته است که تمامی حرف های خود را نزده که اعلام کردیم چون یک هفته از مدت مقرر گذشته است حق به نمایندگان داده می شود، روز گذشته موضوع را در هیات رئیسه مطرح کردیم و تنها راه حل پس گرفتن استیضاح توسط استیضاح کنندگان است.

استیضاح آغاز شد
دقایقی پیش درب های صحن علنی به روی خبرنگاران باز و جلسه بررسی استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.
هم اکنون موافقان استیضاح در حال ایراد نطق هستند.
بر این اساس علی رستمیان، مسعود گودرزی، علیم یار محمدی، قاسم جاسمی، علی اکبری، نگهبان سلامی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری و محمدرضا پور ابراهیمی به عنوان موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند تا نظر خود را مطرح کنند.
پس از آن علی ربیعی و رئیس جمهور یا معاون اول وی به نمایندگی از رئیس جمهور سه ساعت فرصت دارند تا از خود دفاع کنند که البته یک ساعت از این زمان را می توانند به دو نماینده اختصاص دهند.
در مجموع زمان رسیدگی به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 5 ساعت است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/26999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران