راه ترقی

آخرين مطالب

منتظریم ببینیم اروپایی‌ها چگونه هزینه می‌کنند سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امریکایی ها هیچ گاه صداقت نداشتند، حرکت ترامپ برای مذاکره را تبلیغاتی دانست و افزود: یکی از دلایل مهمی که می توانیم به آن برسیم این است که ترامپ نه به مردم ایران و نه به تعهدات بین المللی امریکا هیچ حساسیتی ندارد و در واقع ضدیتش با مردم ایران است چرا که اولین تحریمی که ترامپ برگرداند تحریم هواپیماها بود یعنی قبل از 6 اوت که گروه اول تحریم ها برگشتند اولین کاری که اداره کنترل وزارت خزانه داری امریکا انجام داد مجوز 200 هواپیما را که قرار بود مورد استفاده مردم ایران قرار گیرد لغو کرد.
وی گفت: لذا امریکایی ها خیلی توضیح دارند که باید به مردم ایران بدهند و خیلی نیاز دارند که نشان دهند این بی اعتمادی مستمری که در طول سال ها و دهه های گذشته ایجاد کرده اند برای مردم ایران چه دلیلی داشت.
آقای ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره مجدد با امریکایی ها خاطرنشان کرد: اگر بحث مذاکره باشد دو سال مذاکره فشرده با امریکایی ها داشتیم که نتیجه آن برجام بود اما دولت آقای ترامپ از آن خارج شد، چطور می شود اعتماد کرد یک توافق جدید حتی اگر به فرض محال انجام شود، به همان توافق متعهد باشد؟ لذا رفتار و برخورد امریکایی ها هیچ اعتمادی نه تنها برای ایران بلکه برای جامعه بین المللی باقی نگذاشت.
وزیر امور خارجه در خصوص کارکرد معاونت اقتصادی این وزارتخانه گفت: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه وظیفه اش تسهیل کار هم فعالان بخش خصوصی و هم فعالان بخش دولتی است، کاری که این معاونت انجام می دهد شناسایی امکانات صادراتی در خارج از کشور است تا زمینه را برای ارتباط بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی کشورهای دیگر فراهم کند و همچنین برای رسیدن بخش خصوصی به اهدافش کمک خواهد کرد حتما این فعالیت ها در دوران پسابازگشت امریکا به تحریم ها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
آقای ظریف به تفاوت فاحش امروز با سال های گذشته جامعه جهانی در مقابل امریکا اشاره کرد و گفت: امروز دنیا در برابر تحریم های امریکا ایستاده اما مثلا وقتی در سال 91 امریکا تحریم های نفتی را به ایران تحمیل کرد، اتحادیه اروپا آمد و تحریم های نفتی گسترده تری را اعمال کرد، اما اکنون اتحادیه اروپا اعلام می کند نه تنها خودش تحریم های امریکا را رعایت نخواهد کرد، بلکه در دنیا دنبال کسانی خواهد گشت که آنها هم با اتحادیه اروپا همراهی کنند؛ در واقع یک اجماع بین المللی علیه حرکت امریکا شکل گرفته است.
آقای ظریف با تأکید بر اینکه نباید انکار کرد که امریکا با قلدری و فشار اقتصادی بزرگ وارد میدان شده است، خاطرنشان کرد: اما واقعیتی که من دارم مشاهده می کنم آن است که بیش از فشار اقتصادی امریکا، با یک جنگ روانی مواجه هستیم، این جنگ روانی که امریکا با شرکای ما انجام می دهد و همچنین در داخل کشور در حال اجراست.
وی افزود: به همین دلیل همانقدر که ادعای ترامپ برای مذاکره خیلی جای توجه ندارد، همانقدر ادعاهایی که می کند که ما فلان فشار را بر ایران وارد می کنیم و کاری می کنیم که در دنیا تاریخ ندیده و این حرکت های زیگزاگی نشان می دهد که امریکا غیرقابل اعتماد است و اینکه نباید فضای روانی جامعه ما متأثر از آن شود.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه امروز دنیا تمایل ندارد تحریم های امریکا را اعمال کند گفت: امروز کشورهای مختلف تلاش می کنند که در برابر این تحریم ها بایستند و حتما بخش اقتصادی ما هم در این زمینه فعال عمل خواهد کرد.
محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسشی در خصوص سخنان برخی مقامات ایرانی درباره مذاکرات اظهار داشت: دنیا به جایی رسیده است که هر کس هر جا صحبت می کند دیگر برای یک گروه کوچکی نیست، مستمعان ما جهانی شدند و من امیدوارم همه دوستان ما که صحبت می کنند متوجه این واقعیت باشند که در یک گروه کوچک صحبت نمی کنند و دقت لازم را انجام دهند، اما مهم تر از آن دوستان ما در رسانه توجه داشته باشند که دقت کردن در انعکاس صحبت ها بسیار مهم است.
وی در خصوص مذاکره با اروپایی ها و کارهایی که آنان تاکنون انجام داده اند گفت: اروپایی ها کارهایی که تاکنون کرده اند نشان داده است که هم در حرف و هم در عمل متعهد هستند، مثلا قانون انسداد را دیروز عملیاتی کردند، همچنین با کشورهای مختلف صحبت می کنند که این نشاندهنده تلاش آنها در این امر است اما اینکه تا چه حد آماده اند هزینه کنند مهم است.
وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها نباید فقط اراده سیاسی نشان دهند بالاخره توافقنامه ای که آنها می گویند از نظر امنیتی و حیثیتی برایشان بسیار مهم است باید برایش هزینه کنند و ما هم منتظریم ببینیم که اروپایی ها چگونه هزینه می کنند.
آقای ظریف با اشاره به اینکه تا امروز اروپایی ها در خط درست عمل کرده اند خاطرنشان کرد: حالا باید ببینیم اروپایی ها در مقابل این تحریم هایی که در طول سه ماه آینده جدی تر خواهد شد چقدر محکم می ایستند اما آنچه به ما گفتند و آنچه در دنیا صحبت کردند و همچنین از صحبت های چند روز گذشته خانم موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضای اتحادیه اروپا نشاندهنده آن است که آنها هم متعهد هستند و هم تصمیم دارند جدی دنبال کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/27008/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد