راه ترقی

آخرين مطالب

شیرمرغ تا جان آدمیزاد برای همدان 2018 فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- خورشید گردشگری آسیا در سال 2018 از سرزمین اسطوره ای همدان طلوع کرد و امروز نخستین اشعه های تابناکش این کهن دیار باستانی را نورانی کرد تا چشم جهانیان به داشته های فرهنگی، تاریخی و طبیعی پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 میلادی روشن شود و به شایستگی هایش برسد.
شایستگی هایی که در پس سهل انگاری و کم کاری هایمان، کمتر بروز پیدا کرده و حالا که بخت و اقبال با همدان یار و این دیار به عنوان پایتخت گردشگری آسیا برگزیده شده، فرصت طلایی و نابی دست داده که سالیان سال منتظرش بودیم.
اعضای مجمع گفت وگوی همکاری آسیا به همدان آمدند و این دیار باستانی را به خاطر شگفتی و جاذبه های طبیعی بی مانند و مثالش همچون ابنیه و آثار به جامانده از ادوار تاریخی گوناگون و مفاخر و ادبای شاخص جهانی و ده ها مزیت گردشگر پسند به عنوان پایتخت گردشگری آسیا ستودند و در نخستین طلیعه آفتاب گردشگری، اجلاس بین المللی با حضور اعضای این مجمع در همدان تشکیل شد تا برای شناسایی داشته های این دیار به ملت های جهان تصمیم گیری و شور و مشورت کنند.

** شیرمرغ تا جان آدمیزاد برای همدان مهیاست
آنچه از صحبت های دبیرکل مجمع گفت وگوی همکاری آسیا بر فضای این کنفرانس تراوید، همت و اراده اعضای مجمع برای یاری کردن کودک نوپای گردشگری همدان بود.
گفته های باندیت لیمچون ضرب المثل «از شیرمرغ تا جان آدمیزاد» را تداعی می کرد.
او قاطعانه از فراهم کردن بسته های آموزشی، اساتید مجرب و بومی سازی تجربه های موفق گردشگری چند کشور آسیایی در همدان سخن گفت و اطمینان خاطر داد مجمع گفت و گوی همکاری آسیایی برای کمک به همدان از هیچ کمکی دریغ نکند تا این شهر باستانی و زیبا به مقصد گردشگری خارجی ها تبدیل شود.

** ایران پشت به تحریم و رو به جهان
«علی اصغر مونسان» و «محمد محب خدایی» رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و معاونش هر دو در مقام حمایت از دولت گزارش عملکردهایی از طرح های اجرا شده و در دست اجرای این سازمان ارائه و زیرساخت های گردشگری این دولت را با گذشته ها قیاس کرده و شفاف سازی کردند و در نهایت تدبیر هوشمندانه دولت در تقویت صنعت گردشگری که موجی از امید در بین فعالان این عرصه بوجود آورده است را شایسته تقدیر دانستند.
معاون اول رئیس جمهوری بالاترین شخصیت سیاسی شرکت کننده در این اجلاس بود که دایره گفتمانش در باب همدان را به شعاع فراملی گسترانید و قابلیت های گردشگری این خطه تاریخی را دروازه ای گشوده به سمت مناسبات سیاسی و ارتباطات جهانی دانست.
اسحاق جهانگیری از فرصت برگزاری این اجلاس بین المللی برای پاسخگویی به تحریم های ناعادلانه آمریکا بهره گرفت و با گفتن جمله «رفتارهای ترامپ مخل روابط ملتهاست» آب پاکی را روی دست همگان ریخت و مشتاقانه از آغوش باز ایران بروی همه ملت ها و کشورهای دوستدار ایران و ایرانی برای تعامل و تبادل بیشتر و قوی تر نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در تمام بخش ها، خبر داد.

** همدانِ خوب را باید خوب معرفی کرد
برآیند صحبت های استاندار همدان، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز همگی حول محور معرفی خوبی ها و مزیت های همدان در زمینه کشاورزی، صنعت و معدن چرخید تا از مسیر گردشگری فرجی هم بر این بخش ها برای جذب سرمایه گذار بشود.
توصیف همدان از زبان مسئولان ارشد استان اگر چه تکراری بود اما هرتکراری ملال آور نیست و نشان از هم و غم آنها برای معرفی خوب همدان دارد؛ چرا که به اعتقاد بسیاری عقب افتادگی همدان ریشه در خوب معرفی نشدن این تکه از جغرافیای ایران دارد. «همدان سرشار از خوبی هاست و باید خوب معرفی شود.»

** نبود رسانه های خارجی و شیطنت های داخلی ها
به رغم تاکید معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور خبرنگاران خارجی در اجلاس های همدان 2018، خبری قابل قبولی از این قشر نبود اما رسانه های داخلی همه توان و انرژی خود را برای انعکاس خوب این رویداد بکار بسته و سنگ تمام گذاشتند.
در این بین برخی رسانه های استانی شیطنت کرده و مدعی شدند شهرستان های همدان از جمله نهاوند از این رویداد بین المللی بهره ای نمی برند و برنامه های این رویداد در مرکز استان متمرکز شده است؛ ادعایی که شاید باعث شد استاندار همدان بار دیگر در خلال سخنرانی خود از برنامه ریزی برای بهره مندی تمام شهرستان های همدان از این اجلاس سخن بگوید.

** چیدمان معماری اسلامی ایرانی
همدان رخدادهای بین المللی اینچنینی را پیش از این در میزبانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تجربه کرده و آزمون و خطاهای بسیاری داشته و در این اجلاس خطاهای گذشته را تکرار نکرده بود.
چیدمان دکور این اجلاس نسبت به گذشته بهبود یافته و با الهام از برج و آرامگاه باباطاهر و بوعلی سینا طراحی شده و سبک معماری اسلامی ایرانی را یادآوری می کرد.
هرچند به اعتقاد هنردوستانی که شاهد برنامه ها بودند، بازهم جای هنرهای اصیل سفال، منبت و سراجی همدان در این دکوراسیون خالی بود.

** سوغات همدان سوگلی پذیرایی اجلاس
بازار داغ گردشگری حال و هوای همدان را گرمتر کرده و تنها نوشیدنی های سنتی وطنی می توانست عطش میهمانان این اجلاس را بنشاند.
دانه های خاکشیر و تخم شربتی متورم شده معلق در شربت زعفران ترکیبی خواستنی از یک نوشیدنی گوارا پدید آورده بود که کام همه را خنک کرد.
کشمش، گردو، توت خشک، بادام و برگه های نارنجی زردآلو، حلوا زرده و کماج سوگلی سوغاتی های همدان بود که درون ظرف های سفالی روی میزهای پذیرایی جلوگری می کرد و نشان می داد همدان کم کم ادبیات گردشگری را می آموزد و می داند آشنا ساختن گردشگران با محصولات تولیدی و دسترنج ساکنان از مولفه های صنعت گردشگری است و با همین داشته های خوش طعم، نمادی از فرهنگ زیست بوم پایتخت گردشگری آسیاست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/30240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق