راه ترقی

آخرين مطالب

سرویس های فرسوده مدارس کابوس والدین مقالات

سرویس های فرسوده مدارس کابوس والدین

  بزرگنمايي:

راه ترقی- تصادف سرویس مدارس به دلیل فرسودگی، خبر دور از ذهن و تازه ای نیست و هر ساله بسیاری از این جنس اخبار روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفته و تیتر یک رسانه های مکتوب و البته خوراکی برای کاربران فضای مجازی می شود.
هنوز کرمانی ها، حادثه بریدن ترمز مینی بوس فرسوده سرویس دبیرستان فرهیختگان کرمان در دومین روز از بازگشایی مدارس در خیابان میرزا آقاخان، برخورد آن با یک دستگاه تریلر و آسیب دیدن 20 دانش آموز را فراموش نکرده اند، حادثه ای که می توانست اتفاقات بدتری را رقم بزند.
حالا از افزایش صعودی هزینه های سرویس مدارس به عنوان یک دغدغه مهم والدین که بگذریم تامین مینی بوس سالم به عنوان سرویس مدرسه نگرانی است که در کنار سایر نگرانی ها در دل والدین غوغا می کند.
هر چند استفاده از خودروهای سواری سبک نیز علاوه بر بالاتر بودن هزینه های سرویس دهی با نگرانی هایی چون سوار کردن اضافه بر ظرفیت خودرو، بیش از سرعت مجاز راندن و غیره را برای والدین به همراه دارد.
از همه این مباحث مهمتر این است که مسئولیت تامین خودرو سالم بر عهده هیچ نهادی حتی آموزش و پرورش نیست و هیچ متولی در این بخش به طور مشخص و خاص معرفی نشده است.
مسئولان آموزش و پرورش و استانداری نیز خود را در زمینه تامین سرویس مدارس نهادی نظارتی معرفی می کنند، هر چند نظارت بر سرویس مدارس نیز زمانی که غالب ناوگان مینی بوس استان کرمان کهنه و فرسوده است نه تنها نمی تواند نظارتی جامع باشد بلکه مصوبه ممنوعیت استفاده از مینی بوس های بیش از 25 سال عمر مفید را نیز دور می زند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از وجود 400 مینی بوس در ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان خبر داد و در مورد فرسوده بودن بخش اعظمی از این تعداد هشدار داد.
ابراهیم روحی از فرسوده بودن تعداد زیادی از مینی بوس های ناوگان سرویس مدارس شهر کرمان ابراز نگرانی می کند و نسبت به جلوگیری از اتفاقات مشابه سال قبل در مورد فرسوده بودن این ناوگان به مسئولان امر هشدار می دهد.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه کارگروه ماده 18 متشکل از مسئولان آموزش و پرورش، شهرداری و نماینده والدین، خودروهای بالای 25 سال سن اجازه سرویس دهی به دانش آموزان را ندارند.
روحی ادامه داد: این مصوبه به استانداری کرمان ابلاغ شد و جواب استانداری با توجه به کمبود خودرو مینی بوس، اکتفا به معاینه فنی برای خودروهای فرسوده بود.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه 18 شرکت حمل و نقل دانش آموزی از سوی شهرداری به آموزش و پرورش معرفی شده ، اظهار داشت: دفاتر این شرکت ها مورد بازرسی پلیس راهور؛ آموزش و پرورش و شهرداری قرار گرفته است.
روحی ادامه داد: 2 پایگاه ثبت نام دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس در مدرسه معلم ناحیه 2 و کانون فجر ناحیه یک در شهر کرمان راه اندازی شده است.
وی افزود: ثبت نام دانش آموزان برای استفاده از سرویس مدارس از اول شهریور سال جاری آغاز شده است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه 21 هزار و 700 هزار دانش آموز طی سال گذشته در شهر کرمان از سرویس های مورد تایید آموزش و پرورش و شهرداری استفاده می کردند تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال این تعداد به 30 هزار مورد افزایش یابد.
وی گفت: برخی والدین اول مهر برای استفاده فرزندنشان از سرویس مراجعه می کنند و این امر ترافیک ایجاد می کند.
روحی، تعداد رانندگان سرویس مدارس شهر کرمان در سال قبل را سه هزار و 700 راننده اعلام کرد و ادامه داد: هزار و 300 مورد از این تعداد زن و 2 هزار و 400 مورد مرد بودند.
به گفته رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان، 400 مینی بوس و 2 هزار سواری و ون در کنار خودروهای سواری کار سرویس دهی به دانش آموزان شهر کرمان را بر عهده داشتند.
وی نرخ سرویس مدارس خودرو سواری شامل پیکان، پراید و روآ را تا سه کیلومتر 70 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه را چهار هزار و 600 تومان اعلام کرد.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: هزینه سرویس دهی خودروهای سواری سمند، ال نود، تیبا و غیره نیز تا سه کیلومتر 75 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه چهار هزار و 800 تومان است.
وی افزود: هزینه سرویس دهی خودرو ون را نیز تا سه کیلومتر 65 هزار تومان و هر کیلومتر اضافه را چهار هزار و 400 تومان و مینی بوس و اتوبوس را تا سه کیلومتر 45 هزار تومان هر کیلومتر اضافه هزار و 800 تومان مصوب شده است.
روحی تاکید کرد: مدت زمان سرویس دهی به دانش آموزان مدارس ابتدایی هشت ماه، متوسطه اول هشت ماه و نیم و متوسطه دوم 9 ماه است.
وی ادامه داد: چنانچه ایام امتحانات در هر یک از دوره های تحصیلی خارج از مدت قرارداد باشد با توجه به نوع خودرو به ازای هر روز سرویس دهی به صورت روز شمار خودروهای سواری پنج هزار تومان، خودروی ون چهار هزار و 500 تومان و مینی بوس سه هزار تومان مصوب شده است.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تاکید کرد: ناوگان مینی بوس ها در استان قدمت بالایی دارد و عمدتا مسن و فرسوده هستند و ممکن است موجب بروز مشکلاتی باشیم که باید مسئولان به رفع این معضل توجه ویژه داشته باشند.
وی از والدین نیز خواست از خودروهایی که تحت پوشش شرکت های مورد تایید آموزش و پرورش فعالیت می کنند برای تامین سرویس مدارس فرزندان خود استفاده کنند.
روحی تاکید کرد: رانندگان و خودروهایی که زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می کنند مجوز لازم را برای سرویس دهی دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز گفت: تامین سرویس مدارس به آموزش و پرورش تحمیل شده در حالی که این مهم در حیطه وظایف این نهاد نیست.
احمد اسکندری نسب افزود: باید نسبت به تامین خودروهای سالم به منظور جابه جایی دانش آموزان تلاش کرد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز گفت: آموزش و پرورش مکلف به تامین سرویس مدارس نیست اما موظف به نظارت بر چگونگی سرویس دهی است.
حمید ملانوری افزود: باید تلاش کرد ناوگان سالم و نوپایی در زمینه تامین سرویس مدارس در استان کرمان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه ما در طول سال برای تامین خودروهای نو در زمینه حمل و نقل تلاش نمی کنیم تاکید کرد: این در حالی است که هر ساله زمان بازگشایی مدارس این مشکل را مطرح می کنیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: می توان از خودروهای سواری سبک به جای مینی بوس ها در سرویس دهی به دانش آموزان استفاده کرد.
وی کرایه بالا را یکی از دلایل بی رغبتی والدین در زمینه استفاده از خودروهای سواری سبک عنوان و تصریح کرد: معمولا از ناوگان سواری سبک در این بخش استفاده نمی شود.
وجود یک نهاد مسئول در زمینه تامین سرویس استاندارد مدارس امری واجب است که می طلبد مسئولان امر در این زمینه تلاش کنند تا کمتر شاهد بروز مشکلات در این بخش برای دانش آموزان باشیم.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کارهایی که نباید در خودرو انجام داد

هشداربه متقاضیان دریافت سبد کالا:فریب پیامک ها رانخورید

زعفران؛ فرصت طلایی رونق اقتصاد

مدارک جعلی که مثل قارچ در اینترنت سبز می‌شوند

رویترز گزارش داد: واشنگتن به دنبال اتحاد اعراب برای مقابله با ایران است

رژیم‌غذایی که به حفظ کاهش وزن کمک می‌کند

تاثیر حمام آب گرم بر سوخت‌وساز بدن

چاقی در نوجوانی و خطر ابتلا به سرطان پانکراس در بزرگسالی

بی‌توجهی روحانی به آفریقا/نادیده گرفتن ظرفیت‌های برخی از همسایگان

اگر والدین خطرات بازی‌های رایانه‌ای را بدانند...

چهار دروغ بزرگ به نام علم!

واگذاری سرخابی‌ها منتظر مصوبه هیات وزیران

چرا اضافه وزن به افسردگی منجر می‌شود؟

پنج پیشنهاد برای خروج مسکن از رکود

کارکرد محافظتی مولکول ضدپیری

شتر؛ گنجی در دل کویر

بازی دو سر باخت، نتیجه بلوف نفتی عربستان علیه ایران

بزرگترین چالش‌ شهرهای هوشمند چیست؟

کودکان در فضای مجازی به چه محتوایی نیاز دارند؟

"دارو" در کشاکش ارز، نقدینگی و تحریم

گام اول برای تامین رضایت مردم ایجاد احساس عدالت است

مردم ایران هدف تحریم هستند

حواشی شغلی به نام "خانم جلسه‌ای"

«غذای ایرانی» عامل تقویت روابط فرهنگی ایران و اسپانیا

چرا کشورها ذخایر طلایشان را برمی‌گردانند؟

جو روانی، بازار داروهای تقلبی را گرم می کند

خطرات مصرف محصولات بدنسازی را جدی بگیرید

بن‌بست عاطفی از علل خودکشی جوانان

آب کرفس چه خواصی برای سلامتی دارد؟

اختراع دو دانش آموز ایرانی برای سالمندان

برای کاهش خطرات امواج موبایل چه کنیم؟

تاثیر مصرف خشکبار بر کاهش وزن

کاهش وزن؛ اساسی‌ترین اقدام درمانی کبد چرب

علت «افسردگی» در فصول پاییز و زمستان چیست؟

شینهوا: آمریکا به دنبال مشکل تراشی برای اقتصاد ایران است

چرا غلات کامل برای سلامتی مفیدند؟

حضرت محمد(ص)؛ مروج گفتمان آزادگی و هدایت گر سعادت ابدی

تحلیلگر آمریکایی: ترامپ هیچ راهبرد واقعی درباره ایران ندارد

در روز خداحافظی شریعتمداری و خوشامدگویی به رحمانی چه گذشت؟

تلاش آلمان برای ادامه تجارت با ایران

مصرف «گل» در جوانان افزایش یافته است

جنگ و محیط زیست

راهکارهای نصب و استفاده از وسایل گرمایشی

توضیح سازمان غذا و دارو درباره نیترات در سیب زمینی

پدیده "افزایش دمای اقیانوس‌ها" دست کم گرفته شده است

برگ برنده وزارت نفت برای جذب سرمایه داخلی در دوران تحریم چیست؟

سی ویژگی جهان‌سومی‌ها از نظر سریع‌القلم

زنان سرپرست خانوار و ضرورت یک چتر حمایتی

تاثیر یک گیاه دارویی در خلق و خو

گردشگری دانشگاهی به مثابه یک سیاستگذاری علمی