راه ترقی

آخرين مطالب

مخالفتی با موسیقی نداریم/ دلایل تعطیلی ارکستر شهر تهران فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  با اشاره به دلایل توقف فعالیت های ارکستر شهر تهران توضیح داد: از همان روزهای اولی که من وارد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شدم موضوع توقف فعالیت های ارکستر شهر تهران مطالبه اصلی و به حق اهالی رسانه و کارشناسان موسیقی بود که به اعتقاد من توجه به این مساله نشان دهنده دغدغه جدی اهالی موسیقی نسبت به این مجموعه موسیقایی بود. حضور چنین مجموعه هایی در کلان شهرهای دنیا جزو شاخص های قابل دفاع فرهنگی است که باید برای گسترش فعالیت های آن تلاش های زیادی انجام داد. به هر صورت ما از همان ابتدا به صورت جدی مسایل مربوط به ارکستر شهر تهران را دنبال کردیم و اتفاقا مشاهده شد که فعالیت های بسیار ارزشمندی نیز در این مجموعه انجام گرفته است اما هنوز آن شرایط مناسب که مد نظر بود، محقق نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در سال جاری به دلیل نداشتن بودجه ما هیچ راهی نداریم. وقتی ما پشتوانه مالی نداریم چگونه می توانیم فعالیتی را که بسیار هزینه بر است به سمت عملیاتی شدن ببریم. اتفاقا ما در زمینه فعالیت های ارکستر ابتدا با استاد اسماعیل تهرانی و سپس با استاد چکناواریان جلسات متعددی را برگزار کردیم اما به هر صورت باید پذیرفت که مدیریت ارکستر کار بسیار بزرگ و هزینه بری است که باید برای اجرای آن رقم های سنگینی را هزینه کنیم. این در حالی است که بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تمامی فعالیت های خود رقمی معادل هشت میلیارد تومان است که این رقم اصلا کفاف هزینه های ارکستر در کنار سایر فعالیت ها را نمی دهد.

توقف در برگزاری جشنواره فیلم شهر

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به توقف در برگزاری جشنواره فیلم شهر هم اشاره کرد و گفت: رویداد دیگری که ما به دلیل مساله کمبود بودجه شاهد توقف آن در سال جاری بودیم، جشنواره فیلم شهر بود که امسال نمی توانیم آن را برگزار کنیم. این اتفاق بسیار بدی است که ما از برگزاری رویدادی محروم شدیم که طی سال های گذشته واقعا مورد توجه شهروندان و سینماگران مطرح کشورمان بود که امیدوارم این محرومیت در سال 98 به اتمام برسد و ما شاهد برگزاری این رویداد توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باشیم.

اوحدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری طی سال های اخیر توجه بسیار ویژه ای روی موضوع سینما داشته و همواره از آن پشتیبانی کرده اند. این توجه ارزشمند به حدی است که ایشان در بسیاری از موارد پیرامون هنر سینما همواره دقت فراوانی مبذول داشته اند اما با وجود این تاکیدات ارزشمند ایشان، ما به دلیل کمبود بودجه نمی توانیم شاهد برگزاری یک جشنواره سینمایی موفق در مجموعه سازمان باشیم. به هر صورت امیدوارم در سال 98 شرایط طوری محقق شود که ما جشنواره ای در شان هنرمندان و مخاطبان سینمای ایران برگزار کنیم.  

برپایی جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» بعد از یک دوره تعطیلی

وی درباره توقف در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی «پیامبر مهربانی» نیز توضیح داد: جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» از جمله برنامه های ارزشمند سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بوده که برای مخاطبان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است به همین منظور مطمئن باشید این جشنواره بعد از یک دوره توقف در برگزاری، در هفته وحدت میزبان هنرمندان و مخاطبان موسیقی اقوام خواهد بود. ما برای هرچه با شکوه تر برگزار کردن این جشنواره نیز تلاش داریم تا از طریق مشارکت مردمی و البته مشارکت دستگاه های دیگر جشنواره شاخص و تاثیرگذاری را برگزار کنیم.برای اینکه ثابت کنیم با موسیقی مشکلی نداریم چندی پیش در چارچوب برگزاری جایزه غدیر همراه با قدردانی از هنرمندان سایر رشته های هنری از مقام هنری استاد حسام الدین سراج نیز تجلیل کردیم. به طور کلی موسیقی معمولا در برنامه های جاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارد

این کارشناس مسایل فرهنگی ادامه داد: در رابطه با بهتر برگزار کردن جشنواره موسیقی «پیامبر مهربانی» مذاکرات و جلساتی را با دوستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار کردیم که بتوانیم در این زمینه پشتیبانی هایی را نیز داشته باشیم و قطعا در صورت تحقق تمام امکانات اجرایی ما در این دوره شاهد برگزاری جشنواره ای پربار در حوزه موسیقی اقوام هستیم.

نمی خواهیم به گذشته برگردیم

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به مواضع مجموعه مدیریتی خود در حوزه موسیقی بیان کرد: خدا را شکر می کنم در این چند ماهی که بنده در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حضور پیدا کردم کارهای مناسبی در حوزه موسیقی انجام گرفته است. ما در این ماه ها موفق به تولید قطعاتی با صدای هنرمندان مطرحی چون حسام الدین سراج و محمد معتمدی شدیم که به اعتقاد من و تعدادی دیگر از کارشناسان آثار ارزشمندی هستند.

وی ادامه داد: اتفاقا ما به جهت اینکه ثابت کنیم با موسیقی مشکلی نداریم چندی پیش در چارچوب برگزاری جایزه غدیر همراه با قدردانی از هنرمندان سایر رشته های هنری از مقام هنری حسام الدین سراج نیز تجلیل کردیم. به طور کلی باید بگویم موسیقی معمولا در برنامه های جاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دارد اما می دانم ماجرا هم این طور نبوده که در نقطه نقطه شهر، برای برگزاری کنسرت و تشکیل ارکستر اقدام کنیم. به هر حال کار فرهنگی جنبه های مختلفی دارد که موسیقی یکی از شاخه های آن است و ما از موسیقی که در خور شان شهروندان تهرانی باشد قطعا استقبال می کنیم.  

پردیس تئاتر تهران و حمل نقل شهری؛ باغ کتاب در معرض تعطیلی

اوحدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر استفاده مطلوب از برخی اماکن مجهز زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از جمله پردیس تئاتر تهران و سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن که طی سال های اخیر با صرف هزینه های کلان استفاده چندانی از آنها نمی شود، گفت: نه فقط پردیس تئاتر تهران که ثروتی برای پایتخت ایران بوده و می تواند تبدیل به قطب تئاتر کشور شود بلکه اماکن دیگری چون مجموعه های باغ کتاب، باغ نمایش و تعدادی دیگر از اماکن هستند که می تواند در برگیرنده فعالیت های بسیار ارزشندی در حوزه های مختلف هنر باشد. به هر صورت برخی از مراکز را در مقاطعی بدون اینکه آن مجموعه به صورت کامل باشد در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دادند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: امروز که من درباره موارد مختلف سازمان با شما صحبت می کنم ما همچنان با مشکل تامین برق باغ کتاب مواجه هستیم و صرفا اگر پشتیبانی شهردار تهران در این زمینه نبود اواسط تابستان باید باغ کتاب را تعطیل می کردیم البته که هنوز خطر تعطیلی این مجموعه به جهت تامین برق وجود دارد. پردیس تئاتر تهران هم جزو همان مجموعه ها و ظرفیت های فیزیکی شهر تهران است که می تواند قطب جدی هنرهای نمایشی کشورمان باشد اما وقتی آنجا افتتاح شد بحث دسترسی حمل و نقل شهری به آنجا در نظر گرفته نشد. به عبارتی می توان گفت خط هفت مترو هنوز به محدوده فرهنگسرای خاوران نرسیده است و مردم برای دسترسی به این مکان با مشکل جدی روبرو هستند.

وی ادامه داد: اخیرا تصمیمی در سازمان برای چابک سازی ستاد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صورت گرفته که بر اساس آن مجموعه آی تی سازمان کاملا از بدنه اصلی منفک شده و در اختیار فرهنگسرای آی تی قرار گرفت. مجموعه هنر و ادبیات ما هم از سازمان جدا و در باغ موزه هنرهای ایرانی به صورت فعال و به عنوان یک پاتوق شعر مستقر شده است. در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نیز ما این کار را انجام دادیم یعنی مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی شهرداری تهران را جدا کرده و آنها را در مجموعه پردیس تئاتر تهران مستقر کردیم.

اوحدی اظهار کرد: تلاش زیادی صورت گرفت که با وجود کسری بودجه امسال شاهد اجرای چند کار ارزشمند در پردیس تئاتر تهران باشیم. این موضوع در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران با برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر فجر نیز به صورت گسترده تری انجام خواهد شد که امیدوارم بتواند به سهم خود دربرگیرنده اتفاقات خوبی باشد.

ماموریت جدی فرهنگسرای بهمن برای موسیقی

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان درباره برگزاری کنسرت های پرمخاطب در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن نیز توضیح داد: مجموعه آوینی از مجموعه های فعال ماست اما در بحث کنسرت همکاران من مدتی است به صورت جدی تمرکز و تحقیقاتی زیادی انجام دادند تا این موضوع بتواند به عنوان ماموریت های جدی فرهنگسرای بهمن برای علاقه مندان موسیقی معرفی شود. به هر حال رویکرد توجه به موسیقی خوب از مهم ترین ماموریت های ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که در آینده نزدیک شاهد فعالیت های خوبی خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/33912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک