راه ترقی

آخرين مطالب

شناسایی 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد اقتصاد

شناسایی 3900 میلیارد تومان فرار مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید کامل تقوی‌نژاد، درنشست خبری روز سه‌شنبه 20 شهریورماه در خصوص شناسایی فرارهای مالیاتی در مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی خاطرنشان کرد: تا پایان مردادماه سال 1397، درخصوص سوءاستفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری، صنعتی ناشی از عرضه محصولات پتروشیمی در معاملات شرکت بورس کالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی و اخذ اطلاعات مالی اشخاص مشکوک از مراجع ذیربط و مطالبه حقوق دولت، اطلاعات 205 شرکت فعال در این بخش، اخذ و به 23 اداره کل حسب مورد ارسال گردیده است.
وی افزود: پیگیری‌های به عمل آمده منجر به مطالبه مبلغی در حدود 3900 میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملکرد و ارزش‌افزوده) گردیده است.

شناسایی بیش از 6000 سوء استفاده کننده از کارت بازرگانی
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی 6248 مؤدی که از کارت بازرگانی سایرین استفاده کرده‌اند، خبر داد و گفت از این تعداد تنها 1350 مؤدی، واقعی بوده و صاحب اصلی درآمد ناشی از واردات به‌وسیله کارت‌های بازرگانی (اجاره‌ای)، بوده‌اند.
وی تاکید کرد از همین 1350 مؤدی ، مبلغی در حدود 5000 میلیارد تومان (مالیات و جریمه) مطالبه مالیات صورت گرفته است.
تقوی نژاد افزود: در حال حاضر، شناسایی و اقدامات لازم به‌منظور مطالبه مالیات از این مودیان در اجرای تبصره ماده 157 قانون مالیات‌های مستقیم در حال انجام می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1396 بیش از 60 فقره شکایت در خصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی در مراجع قضایی مطرح که عوامل اصلی واردکننده کالا با مبالغ بدهی‌های مالیاتی کلان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند تا از این طریق مالیات‌های معوقه ناشی از کارت‌های بازرگانی به حیطه وصول درآید.

شناسایی یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی
رئیسکل سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید فاقد پرونده مالیاتی خبر داد و گفت: در حال تشکیل پرونده و تعیین تکلیف این مودیان در راستای مفاد ماده 219 قانون مالیات‌های مستقیم هستیم.
تقوی‌نژاد اظهار داشت: از سال 1395 تاکنون، با تکیه بر اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی، واحدیابی‌های مؤثر و سایر اقدامات مربوط به مبارزه با فرار مالیاتی، تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و 900 هزار مؤدی جدید شناسایی شده که از این تعداد، حدود 600 هزار مؤدی در سال 1396 شناسایی شده‌اند.
وی با بیان اینکه با ایجاد پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و تقویت و افزایش سیستم‌های مکانیزه شناسایی مودیان، روند مبارزه با فرار مالیاتی سرعت یافته خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی مؤدیان به‌منظور تشخیص دقیق مالیات و شناسایی مؤدیان جدید در این پایگاه تجمیع و ثبت شده است.
تقوی‌نژاد همچنین از همکاری‌های دوجانبه با سازمان‌های اطلاعاتی، نظارتی، امنیتی و انتظامی و تنظیم تفاهم‌نامه با این سازمان‌ها و نهادها درخصوص تبادل اطلاعات و هم‌افزایی در شناسایی مجرمان و جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور خبر داد.

طرح جامع مالیاتی، کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی را افزایش داد
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: با اجرای طرح جامع مالیاتی، تمامی فرایندهای مالیاتی به‌صورت الکترونیکی درآمده و کارآیی و اثربخشی نظام مالیاتی افزایش یافته است.
کامل تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: طرح جامع مالیاتی به‌عنوان کلیدی‌ترین محور اصلاح نظام مالیاتی و بزرگ‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی مطرح است که تمام ارکان سازمان شامل ساختار، فرآیندها، قوانین و مقررات، فناوری و منابع انسانی را در برگرفته و با اجرای آن، تمامی زیرساخت‌های نظام مالیاتی کشور به‌ویژه زیرساخت فناوری دچار تغییر و تحول شده است.
وی با اشاره به اینکه پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی یکی از سامانه های مهم طرح جامع مالیاتی است گفت: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، این پایگاه به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجادشده و دستگاه‌های ذیربط موظفند اطلاعات مورد نیاز این پایگاه را در اختیار این سازمان قرار دهند که شامل اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و سرمایه‌ای اشخاص است.
تقوی‌نژاد با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در این پایگاه ثبت‌شده، عنوان کرد: برخی از این رکوردهای اطلاعاتی، خود حاوی صدها رشته اطلاعاتی است و این پایگاه در حال حاضر بزرگ‌ترین پایگاه اطلاعات اقتصادی کشور محسوب می‌شود که مبنای شناسایی مودیان، ارزیابی ریسک و انجام عملیات حسابرسی مالیاتی است.
وی همچنین پورتال اینترنتی خدمات الکترونیکی مودیان مالیاتی را از دیگر سامانه‌ها و اجزای مهم نرم‌افزار یکپارچه اطلاعات مالیاتی (سنیم) عنوان کرد و گفت: با استفاده از این پورتال، تمام تعاملات دوسویه با مودیان به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی درآمده که این امر موجب کاهش مراجعات حضوری و تسهیل امور مؤدیان شده و افزایش رضایتمندی آن‌ها را در پی داشته است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور بابیان اینکه تاکنون بیش از 18 خدمت سازمان به‌صورت الکترونیکی درآمده، اظهار داشت: در حال حاضر مودیان تمام تکالیف قانونی مالیاتی خود را به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌دهند که این اقدام منجر به کاهش ارتباط مستقیم مودیان و ماموران مالیاتی و کاهش مراجعات ارباب‌رجوع به ادارات مالیاتی و تسریع در انجام امور شده است.
وی افزود: در حال حاضر خدمات متنوعی به‌صورت الکترونیکی به مودیان ارائه می‌شود که نمونه‌هایی از آن، ثبت‌نام الکترونیکی شماره اقتصادی، ارائه اظهارنامه الکترونیکی اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه اظهارنامه الکترونیکی اجاره املاک، ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر ارزش‌افزوده، پرداخت الکترونیک انواع مالیات‌ها، ثبت الکترونیکی صندوق و نرم‌افزار فروش، ارسال اطلاعات صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم، خلاصه پرونده مالیاتی مودیان، سامانه صدور گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم، سامانه الکترونیکی مالیات بر درآمد حقوق، استعلام الکترونیکی عدم بدهی مالیاتی، استعلام الکترونیکی کد منحصربه‌فرد اتباع خارجی، عملیات الکترونیکی مالیات مشاغل خودرو، عملیات الکترونیکی مالیات بر نقل‌وانتقال املاک، امکان تبادل الکترونیکی اطلاعات مالی پیمانکاران با سازمان برنامه‌وبودجه و دریافت الکترونیکی شکایات و اعتراضات است.
تقوی‌نژاد خاطرنشان کرد: از طریق سامانه دریافت الکترونیکی اعتراضات و شکایات، کلیه مودیان حقیقی و حقوقی که اطلاعات پرونده آن‌ها در سامانه سنیم (سامانه نرم‌افزاری یکپارچه مالیاتی) موجود می‌باشد و نسبت به یکی از اوراق مالیاتی موجود اعتراض دارند، می‌توانند با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، اقدام به ثبت اعتراض خود نمایند و ابلاغ الکترونیکی هم در دستور کار است.
وی همچنین نرم‌افزار گوشی هوشمند را از خدمات جدید سازمان به مودیان برشمرد و گفت: با راه‌اندازی نرم‌افزار گوشی‌های همراه، برخی خدمات نیز از طریق تلفن‌های همراه به مودیان ارائه می‌شود و سازمان امور مالیاتی قصد دارد بستر تعاملات موبایلی را گسترش داده و به یک «سازمان همراه» بدل گردد.
تقوی‌نژاد تصریح کرد: با اجرای طرح جامع مالیاتی، صرفاً حدود 20 درصد اظهارنامه‌های مودیان که از ریسک بالایی برخوردارند، مورد رسیدگی دقیق قرار می‌گیرند که این امر، منجر به کاهش هزینه‌های وصول مالیات می‌گردد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از شناسایی و مطالبه بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان مالیات از محل تراکنش‌های سنگین و مشکوک بانکی خبر دادو خاطرنشان کرد: از ابتدای ایجاد دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور تاکنون، اقدامات لازم به‌منظور اخذ صورتحساب‌های بانکی 6005 مؤدی مشکوک به فرار مالیاتی، تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.
وی افزود: در این راستا، بررسی‌ها منجر به صدور بیش از 6000 برگ تشخیص گردیده که از این تعداد، حدود 2000 برگ قطعی به مبلغ 801 میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به 108 میلیارد تومان وصول گردیده است.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: از ابتدای ایجاد این دفتر (نیمه دوم سال 95) تا پایان مرداد سال 97 از محل رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، مبلغی بالغ‌بر 12 هزار میلیارد تومان از مودیان، با صدور برگ تشخیص، مطالبه مالیات صورت گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/34134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن