راه ترقی

آخرين مطالب

رسانه های اصلاح طلب و تشریح زوایای «دولت در سایه» نوشتارها

رسانه های اصلاح طلب و تشریح زوایای «دولت در سایه»
  بزرگنمايي:

راه ترقی- سایت ها و مطبوعات اصلاح طلب امروز چهارشنبه بیست ویکم شهریورماه علاوه بر بررسی مانع تراشی ها مقابل دولت، به مسایلی چون حضور رئیس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، عملکرد بازار ثانویه ارز، بسته حمایتی گمرک، اهمیت مسوولیت پذیری مردم و ... پرداختند.

** ضرورت حمایت از دولت در بزنگاهی تاریخی
تارنمای خبری تحلیلی «عصر ایران» در گزارشی به سخنان «محسن‌ هاشمی» رئیس شورای شهر تهران که در روزنامه «ایران» انتشار یافته، پرداخت و از قول وی نگاشت: باید توجه داشت که از زمان بروز نوسانات اقتصادی تا امروز، زمان زیادی نگذشته است، به این معنی که امروز کمتر از 6 یا 7 ماه است که ما مشکلات اقتصادی اخیر را که بیشتر آن ناشی از تحریم است، مشاهده می‌کنیم. در همین مدت هم، اینقدر مؤلفه‌ها و عوامل دخیل در اداره کشور تغییر کرده است که قطعاً اکنون نمی‌توان مدعی شد که دیگر به دولت برای اداره کشور امیدی نیست. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند دولت باید حمایت شود تا بتواند مشکلات را مدیریت کند.
سایت «انتخاب» نیز بخش هایی از سخنان هاشمی را برجسته کرد و آورد: نشانه های وجود دولت در سایه دیده می شود. گروهی که معلوم نیست کجاست و دور از انظار نشسته‌، مقابل تصمیمات دولت می‌ایستد. هر جا موافق عملیات یک وزارتخانه نباشند، با یک روش عملیاتی یا تبلیغاتی، آن عمل و برنامه را به هم می‌زنند. با دادن اطلاعات متناقض به مراجع بالاتر به گونه‌ای عمل می‌کنند که دولت نتواند در یک زمینه خاص تصمیم بگیرد. گاهی دولت تصمیم می‌گیرد روابط خود را با فلان کشور بهبود ببخشد، اما این گروه کاری می‌کند تا میان دولت و دولت مقصد دعوا شود.
همچنین رئیس شورای شهر تهران، «دولت سایه» را به مراتب بدتر از موازی‌کاری با دولت دانست. او با اشاره به تجربیات دولت سازندگی، تشریح کرد که تخریب‌های دولت سایه، نه سیاست خارجی می‌شناسد، نه سیاست داخلی.
«پشت پرده واقعی وقایع اخیر کشور چیست؟» عنوان گفت وگوی «غلامرضا ظریفیان» استاد دانشگاه و فعال سیاسی با «نامه نیوز» است که در آن می خوانیم: موضوع سیاسی موثر در اقتصاد ایران مساله نقش دولت پنهان است. به هر حال جریاناتی در کشور وجود دارد که می توان آن ها مافیا نامید و به شدت درعرصه اقتصاد اثرگذار هستند. این جریان ها ممکن است در درون دولت یا بیرون از دولت باشند و پرداختن به آن ها در حوزه سیاست تعریف می شود.
به‌ گزارش «ایلنا»، «مصطفی سالاری» استاندار گیلان درحاشیه نشست پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور با اشاره به برخی از انتقادها و مخالفت‌ها در انتصابات مدیران سیاسی گفت: به جای موضع گیری‌های غیر مرتبط در فکر خدمت به مردم باشیم نه اینکه تمام تلاش‌ برای تحمیل حزب و گروه خود به دولت بکار گیریم.
سالاری با انتقاد از اینکه عده‌ای به دنبال مانع تراشی برای تصمیمات دولت هستند، افزود: این افراد چون گروه موافق‌شان در مناصب دولتی قرار ندارند، به دنبال بهانه‌گیری و چوب لای چرخ گذاشتن هستند. وی با اشاره به این که به جای حاشیه‌پردازی و تلاش برای متوقف کردن جوانان باید به دنبال خدمتگذاری به مردم و جذب اعتبارات لازم به استان باشیم گفت: همین افرادی که در امور دولتی دخالت می‌کنند اگر بتوانند قدمی برای حل مشکلات مردم بر دارند، دولت از آنها حمایت می کند.

** عوامل مشکل ساز خارج از دولت و تیم اقتصادی است
به گزارش روزنامه «آرمان»، «عبدا... ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص موضوع استیضاح‌های اخیر مجلس اظهار کرد: طبق آخرین اخباری که در دست داریم در خصوص جایگزین وزیر اقتصاد با دو نفر صحبت شده، اما هیچ یک از آنها مسئولیت این وزارتخانه را نپذیرفتند و این افراد هم از معاونان وزارت اقتصاد هستند. وی افزود: البته با توجه به شرایط فعلی افراد حق دارند این مسئولیت را نپذیرند.
وی با اشاره به روندی که برای استیضاح‌ها در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: این روند هم در همان چارچوب ناکارآمدی بخش قابل توجهی از دولت خصوصا در حوزه اقتصادی است، البته باید توجه داشت مشکلات اقتصادی نه بر عهده وزیر اقتصاد و نه بانک مرکزی و نه حتی رئیس‌جمهور است. باید عوامل مشکلات فعلی را در خارج از دولت و تیم اقتصادی آن جست‌وجو کرد. روند فعلی هم به نظر من بعد از سخنرانی روحانی در مجلس متوقف شده است و ادامه پیدا نخواهد کرد.

** پاسخ به مخالفان حضور روحانی در سازمان ملل
منتقدان دولت به روحانی پیشنهاد داده‌ اند که ازشرکت در اجلاس سازمان ملل خودداری کند. روزنامه «اعتماد» در تیتر یک خود با عنوان «رفتن یا نرفتن مساله این نیست»، آورد: به نظر می‌رسد این‌بار جریانی خاص با وجود علم به اینکه تصمیم‌گیری در سیاست خارجی در چنین سطحی تنها در اختیار رییس دولت نیست و با وجود مخالفت آشکار رهبر انقلاب و تاکید بر اینکه «نه مذاکره می‌کنیم، نه جنگ می‌شود» تلاش دارند با بیان پیشنهاداتی به ظاهر خیرخواهانه به روحانی هشدار دهند. اما بعید است که از این نکته هم بی‌اطلاع باشند که عدم حضور در این اجلاس تنها وجهه دیپلماتیک ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
«الهه کولایی» استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشت: حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در سطوح مختلف در مجامع مختلف و گردهمایی‌هایی که نمایندگان کشور‌های مختلف جهان حضور دارند، این فرصت را پیدا می‌کنند تا با استفاده از رسانه‌های بین‌المللی به بیان دیدگاه‌ها، خواسته‌ها، ‌مطالبات و در واقع نگرش‌های واقعی مردم و دولت ایران پرداخته و فضای تبلیغاتی سنگین علیه ایران را بشکنند. حضور ایران در مجامع بین‌المللی، حتی در سازمان ملل فرصتی خواهد بود تا رهبران ایران به ویژه رییس‌جمهور به بیان دیدگاه‌های خود به‌طور مستقیم مردم جهان و افکار عمومی بین‌المللی را درباره دغدغه‌ها و نگرش‌ها و حقوق حقه ایران به‌طور مستقیم روبه‌رو ساخته و از این مسیر فضا را برای پیشبرد ابزار دیپلماسی و استفاده از آن در جهت تامین منافع ایران مهیا سازد.
«جلال‌ خو‌ش چهره» فعال رسانه ای هم در روزنامه «ابتکار» به تجربه ایران در بهره‌مندی از تریبون های جهانی اشاره کرد و آورد: تحریم تریبون های جهانی، به معنای خالی کردن جا برای دیگرانی است که می‌خواهند دیدگاه‌های خود را بر افکار عمومی و اصولا سیاست جهانی القا کنند. ایران‌ سال‌ها و در بزنگاه‌هایی حساس به دلیل تحریم برخی تریبون‌ها، فرصت را برای عرض اندام دیگرانی فرآهم کرد که اهداف خود را علیه تهران دنبال می‌کردند. اصلاح این وضع موقعیت‌هایی را ایجاد کرد که برجام، برجسته‌ترین نتیجه آن است.
روزنامه آرمان در گزارش «روحانی فرصت نیویورک را از دست ندهد» به انتشار نظرات کارشناسان درباره سفر رئیس جمهوری به نیویورک پرداخت. «روحانی برود یا نرود» نیز تیتر یک روزنامه «شرق» در این ارتباط بود.

** بسته حمایتی گمرک برای ترخیص کالاها
به گزارش روزنامه «همدلی»، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران از تدابیر ویژه گمرک برای مقابله با تحریم ها خبر داد. «مجتبی پورسیف» در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب به ارائه بسته حمایتی گمرک برای تسریع در ترخیص کالاها با استفاده از قوانین و مقررات مصوب اشاره کرد و گفت: این بسته حمایتی از سوی گمرک ایران به ستاد مقابله با تحریم‌ها ارسال شد که برخی از آنها از سوی این ستاد مصوب و ابلاغ شده است.
او همچنین به ترخیص کالاهای سلامت محور از جمله دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: کالاهای این بخش، تنها با داشتن تاییدیه وزارت بهداشت در سریع ترین زمان ممکن ترخیص می شوند.

** مسوولیت مردم
روزنامه «جهان صنعت» با درج عنوان «رشد تقاضا، بحران اقتصادی را تشدید می‌کند»، نوشت: چندی پیش پستی در شبکه‌های مجازی دست به دست شد که در آن عنوان شده بود اولین کالاهایی که در ونزوئلا کمیاب یا نایاب شده بود، دستمال کاغذی، نواربهداشتی و پوشک بچه بود‌.
این گزارش افزود: فارغ از صحت و سقم اتفاقی که در ونزوئلا افتاده است که لازم است مردم که اتکای بیش از حد به فضای مجازی دارند به یاد داشته باشند که مطالب منتشرشده در فضای مجازی لزوما صحت ندارد، باید بدانیم که ایران هیچ‌گاه شبیه ونزوئلا نبوده و نخواهد بود‌. دوم، خواسته یا ناخواسته همه می‌دانیم که کشور ما در شرایط سخت و حساسی قرار گرفته و سران نظام و دولتمردان به صراحت اعلام کرده و می‌کنند که در حال جنگ اقتصادی هستیم‌... بدون شک در چنین اوضاع و احوالی مردم هم وظایف بسیار مهمی برعهده دارند که لازم است برای برون‌رفت از شرایط فعلی به آنها عمل کنند و با هجوم برای خرید کالا زمینه را برای احتکار فروشندگان فراهم نکنند‌.

** بازار ثانویه ارز؛ راهکاری مناسب و نیازمند تقویت
«وحید شقاقی شهری» استاد دانشگاه علوم اقتصادی تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و بازار ثانویه گفت: سیاست‌هایی که در یک ماه اخیر توسط بانک مرکزی اجرا شده به ویژه دادن مجوز به صرافی‌ها جهت خرید بخشی از ارز حاصل از صادرات سامانه نیما مناسب محسوب می‌شود، هر چند بازار ثانویه مشکلاتی دارد که باید برطرف شود.
وی ادامه داد: ما در سال گذشته تقریبا 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم بر اساس همین روال ما باید در طی شش ماه گذشته 20 الی 25 میلیارد دلار به بازار ثانویه تزریق می‌کردیم، در حالی که این رقم بسیار ناچیز است حتی انتقاد آقای رئیس جمهور را نیز برانگیخته است و در این شرایط، وزارت نفت و سایر نهادهای دولتی باید پیگیر تزریق ارز صادرات غیرنفتی پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و ... به بازار ثانویه باشند تا این بازار تاثیرات مثبت خود در نرخ را نمایان کند.
شقاقی شهری در مورد مهار سوداگری در بازار ارز گفت: بازار ثانویه شفافیت لازم را دارد و در آن خریدار و فروشنده کاملا مشخص هستند و می‌تواند سوداگری را کاهش دهد اما نباید از سایر ابزارها، مانند مالیات که تاثیر مهمی در راستای کنترل سوداگری دارد، غافل شویم.

** ترکیدن حباب سکه با مالیات خرید
به گزارش سایت خبری تحلیلی انتخاب، در پی نوسانات بازار سکه و ارز صبح امروز «سیدکمال تقوی ‌نژاد» رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که در مورد خرید سکه تا 25 عدد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است؛ به طوریکه برای 1000 سکه می‌توانیم تا 35 درصد مالیات بگیریم.
در این راستا «محمد کشتی آرای» عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر درباره تاثیرگذاری این تصمیم بر بازار سکه گفت: این اقدام می‌تواند حباب قیمت سکه را بشکند و ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سکه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی کند.
از نگاه کشتی آرای، آنچه مسلم است اینکه عدالت در بازار سکه رعایت می‌شود و همه مردم می‌توانند به عنوان متقاضی در این بازار اقدام به خرید و فروش کنند، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند 35 هزار سکه بخرد و به کس دیگری حتی یک سکه هم نرسد. البته از سوی دیگر نیز با توجه به شفاف شدن خرید و فروش معاملات در بازار سکه می‌تواند تاثیر مثبتی روی این حوزه بگذارد و امیدوار باشیم که قیمت سکه با این سیاستگذاری متعادل شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/35037/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی