راه ترقی

آخرين مطالب

«پولکه‌گردانی»، تجلی خورشید اباعبدالله بر تاریکی دشت کربلا فرهنگی

«پولکه‌گردانی»، تجلی خورشید اباعبدالله بر تاریکی دشت کربلا

  بزرگنمايي:

راه ترقی-هرچند دامنه اجرای آیین «پولکه‌گردانی» در استان آذربایجان شرقی و در روستاهای شهرستان عجب شیر مانند «شیشوان» و «هروان» متمرکز است اما اکثر شهرستان‌های این استان مانند بناب نیز از این آیین در عزاداری‌های دهه نخست ماه محرم بهره می‌برند.
معرفی و روایت چگونگی برگزاری آیین «پولکه‌گردانی» برای آن دسته از افرادی که تا به امروز این آیین را ندیده اند می‌تواند جذابیتی دوچندان داشته باشد.
«پولکه» در حقیقت نام یک توپ آتشین است که از پارچه‌های کتانی و نخی درست می‌شود که آن را با سیم‌هایی به هم می‌بندند و سپس با آغشته کردن نفت در حیم برگزاری مراسم آن را آتش می‌زنند. عده‌ای از پژوهشگران رفتارهای آیینی و عزاداری قومی ایرانی، آیین «پولکه‌گردانی» را در ادامه رسمی چون «مشعل‌گردانی» مناطق شمال خراسان و همچنین فلات مرکزی ایران می‌دانند.
در فرهنگ مردمان آذربایجان شرقی، «پولکه‌گردانی» در حقیقت گرامیداشت یاد و خاطره حضرت امام حسین علیه‌السلام و 72 یار با وفای ایشان است که همگی آنها هم‌زمان با غروب خورشید کربلا در روز عاشورا - دهمین روز از ماه محرم - شربت شهادت را نوشیدند. هرچند این آیین بیشتر در منطقه عجب شیر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی صورت می‌گیرد؛ اما در برخی از مناطق مانند بناب که پیشتر به آن اشاره شد، در شب‌های پنجم، ششم و هفتم ماه محرم نیز شاهد برگزاری این آیین است.
در تبیین معنای تفسیری آیین «پولکه‌گردانی» اینگه گونه آمده است که: «پولکه‌گردانی» در حقیقت برای روشن کردن و به روز مانند ساختن فضای تاریک شب شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان است و نمادی بر فروزندگی آتش ایمان، آتش اراده و آتش اعتقاد راستینی است که ظلمات و تاریکی که در شب تاسوعا و عاشورای حسینی همسو با غربت لشکریان امام حسین علیه السلام همراه بود را آتش‌گردانان یا همان «پولکه گردانان» به روز روشن بدل کنند.
در فرهنگ اهالی روستای شیشوان نیز آیین «پولکه‌گردانی» نمادی از خیمه‌های آتش گرفته حضرت امام حسین علیه السلام در شب عاشوراست که در اجرای آن، یکی از اهالی معتمد و ریش سفیدان محله، مشعل اصلی و بزرگ را در در جلوی مسجد اعظم روستا یا مرکز میدان عزاداری به دست می‌گیرد و مردم به دور آن جمع می‌شوند.
عزادارانی که در کنار خیل علم و کُتل‌داران شروع به حرکت مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی می‌‌کنند، هم‌زمان با غروب آفتاب یک به یک مشعل‌های خود را به آتش می‌‌کشند و آنها را در هوا می‌چرخانند، و زمانی که «پولکه‌ها» به انتهایشان رسید آنها را در سطل‌های آب تعبیه شده خاموش می‌کنند. در نهایت مشعل‌های کوچک را در کنار مشعل اصلی که در وسط میدان عزاداری قرار گرفته و متعلق به محله‌های مختلف و دسته‌های عزاداری دیگر است را دور هم جمع می‌کنند و همراه با خیل عزاداران حسینی، از جلوی مسجد محل به سمت میدان اصلی آنها را حرکت می‌دهند.
پایان بخش مراسم آیینی «پولکه‌گردانی»، زنجیرزنی دسته‌های عزاداری حول مشعل‌هایی (نمادی بر چادرهای سوخته اهل بیت امام حسین علیه السلام) است که به میدان اصلی شهر آورده شده و در نهایت با روضه و بر سرکوفتن عزاداران این مراسم به پایان می‌رسد.
در حقیقت آیین «پولکه‌گردانی» از آن دست آیین‌هایی است که می‌تواند برای مردمانی که در بخش‌های دیگر سرزمین‌مان زندگی می‌کنند، نمادی متفاوت از شیوه همراهی هم‌میهنان‌شان با هر زبان، نژاد و قومیت در راستای ثنا و مرثیه شهادت حضرت امام حسین علیه السلام و یاران با وفایش به شمار آید.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رییس مجلس با آیت الله العظمی میلانی و آیت الله مددی الموسوی دیدار کرد

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی