راه ترقی

آخرين مطالب

فاصله‌ زیاد دانشگاه با صنعت علت کاربردی نبودن ریاضی/ضرورت حضور یک ریاضیدان در کنار اقتصاددان‌ها فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دکتر غلامحسین اسلام‌زاده   درباره کاربرد ریاضی در کشورهای پیشرفته اظهار کرد: من یک دوره فرصت مطالعاتی در کشور سوئد گذراندم و آن‌جا دیدم که دانشگاه صنعتی «چالمرز» کنار کارخانه مرکزی ولوو ساخته شده است و آن کارخانه با هر کدام از دانشکده‌ها که می‌توانستند، ارتباط برقرار می‌کردند و از دانشجویان در پروژه‌های خود استفاده می‌کردند؛ مثلا از دانشجویان ریاضی در مباحث پیش‌بینی‌های آماری برای آینده یا تحلیل داده‌ها استفاده می‌کردند. در یکی از گرایش‌های ریاضیات کاربردی مکانیک سیالات در خارج از کشور استادان مکانیک، مدل‌سازی ریاضی را انجام می‌دهند و مدل تبدیل به مساله‌ای ریاضی می‌شود و ریاضیدانان آن را حل می‌کنند. در کارخانه‌های داروسازی هم همین روال وجود دارد و از فارغ‌التحصیلان ریاضی برای تحلیل داده‌های آماری استفاده می‌شود، در کل پروژه‌های چندتخصصی خیلی خوب می‌توانند کار را پیش ببرند.

اسلام‌زاده ادامه داد: در اقتصاد یکی از مسائل مهم پیش‌بینی آینده است و این پیش‌بینی کاملا مرتبط با ریاضی است؛ ریاضیدانان با مبحث سری‌های زمانی با استفاده از اطلاعات موجود وضعیتی را که در آینده اتفاق خواهد افتاد، پیش‌بینی می‌کنند و حضور یک ریاضیدان در کنار اقتصاددان‌ها می‌تواند کمک بزرگی به حل بحران‌های اقتصادی کند.

وی شیوه‌ آموزش ریاضی در ایران را به صورت «سنتی» و به سبک «سخنرانی» توصیف کرد و افزود: در ایران استادان چندان از ابزارهای کمک‌آموزشی استفاده نمی‌کنند و در تدریس با دانشجویان تعاملی ندارند؛ اما در خارج از کشور دستیاران آموزشی که خود از دانشجویان دکتری هستند، برای دروس پایه دانشجویان کارشناسی کلاس‌های آزمایشگاه یا حل‌تمرین برگزار می‌کنند و اگر دانشجو مطلبی را در طول کلاس یاد نگرفته باشد در کلاس حل تمرین که جمع کوچکتری است با دستیار آموزشی اشکالش را برطرف می‌کند. این سیستمی است که در ایران چندان جا نیفتاده، البته بعضی دانشگاه‌ها این رویه را شروع کرده‌اند.

اسلام‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تناسب سرفصل دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد با نیازهای روز، گفت: بازنگری در سرفصل‌ها آغاز شده، اما همچنان الگویی که در حال تدریس است، الگوی 40 سال گذشته  است، البته دروس در نوع خودشان متناسب با دروس مشابه در دانشگاه‌های خارجی هستند؛ اما در کشورهای پیشرفته برخی دروس کاربردی‌تر را اضافه کردند که ما آن‌ها را نداریم یا کمتر داریم.

این استاد ریاضی با بیان این که طرح‌های کهاد طرح‌های مثبتی هستند و باعث می‌شوند دانشجویان در زمینه‌هایی که علاقه دارند، فعالیت و درآینده کارآفرینی کنند، افزود: البته این طرح ممکن است موجب تضعیف پایه‌ ریاضی دانشجویان ریاضی برای ورود به مقطع ارشد شود، اما در کنگره جهانی ریاضی سال 2006 عنوان شد که تقریبا نیمی از دانشجویان وودی کارشناسی وارد مقطع ارشد نمی‌شوند و حدود 4 الی 5 درصد دانشجویان ورودی کارشناسی ریاضی وارد دکتری می‌شوند؛ بنابراین نباید آن‌ها را صرفا برای ورود به مقاطع بالاتر تربیت کرد.

اسلام‌زاده با اشاره به روند کاهش تمایل دانشجویان به رشته‌های علوم‌پایه، تصریح کرد: من فکر می‌کنم طی چند سال آینده با کمبود دانشجو مواجه خواهیم شد، در حال حاضر گرایش به علوم‌پایه کم شده و  این موضوع در 15 سال آینده اثر خود را نشان خواهد داد. درآینده با کمبود متخصص علوم‌پایه مواجه می‌شویم. مجددا ممکن است علوم پایه مورد توجه قرار بگیرد و دوباره متقاضیان آن زیاد شوند. بازار کار هم تا آن موقع ایجاد شده است، زیرا بسیاری از نیروها بازنشسته می‌شوند و کمبود متخصص وجود خواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با محدود خواندن بازار کار در وضعیت فعلی، جایگاه دانش‌آموختگان ریاضی در بازار کار را متناسب با ذوق و سلیقه و مهارت‌های فرد و کارآفرینی در راستای آن دانست و تاکید کرد: اطلاعات ریاضی یک دانش‌آموخته ریاضی ممکن است در حرفه‌اش به کار نیاید، اما باعث ورزیدگی فکری فرد خواهد شد و این باعث می‌شود در حرفه‌اش موفق باشد.

وی راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی ریاضیات را تغییر قالب‌های سنتی در آموزش و سیاست‌گذاری‌ها دانست و گفت: چه دانشجویان ریاضی محض و چه دانشجویان ریاضی کاربردی باید به دنبال زمینه‌های کار عملی بگردیم، چون این بحث مطرح است که افرادی که ریاضی کاربردی می‌خوانند هم عملا در حوزه ریاضیات محض کار می‌کنند. این مشکلات در رشته‌های مهندسی هم وجود دارد، زیرا آن‌ها دروس را تئوری می‌خوانند و هنگام ورود به صنعت سردرگم هستند.

به گفته‌ اسلام‌زاده اگر مسئولان موانع بوروکراسی ورود دانشگاه‌ها به صنعت را بردارند، کمک بزرگی به فارغ‌التحصیلان همه‌ رشته‌ها می‌شود. یکی دیگر از کارهایی که مسئولان ‌می‌توانند انجام دهند، این است که الزام ایجاد کنند در پروژه‌های مختلف تا آن جا که ممکن است از دانش‌آموختگان ریاضی هم در کنار دیگر متخصصان استفاده شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/36159/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

مهدی طارمی شاهزاده شد!

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد