راه ترقی

آخرين مطالب

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس اجتماعی

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرضیه حصاری با بیان اینکه پیشنهادی توسط وزارت خانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی  به منظور اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در دولت مطرح شد و سپس به کمیسیون اجتماعی دولت رفت اظهار کرد: هیات وزیران این پیشنهاد را تصویب وبا امضای رییس جمهور  در قالب لایحه تقدیم مجلس شد و امیدوارم نمایندگان مجلس با رویکرد جدی و دلسوزانه به این موضوع نگاه کنند زیرا بنا بر آمارهای اعلام شده از حدود 16هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی  8درصد یعنی حدود 1200 نفرشان کودک هستند  و عامل اصلی فوت هم ضربه به سر اعلام شده است.

وی ادامه داد: استفاده ازصندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها در خودرو از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و طبق گزارش (WHO سازمان بهداشت جهانی) ایران جزو معدود کشورهایی است که قانون صندلی کودک را ندارد. البته وقتی صحبت از صندلی می شود در حقیقت ضوابط حضور کودک در خودرو مطرح است که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است.یعنی تا سنی کودک باید در "کریر" بنشیند و پس از آن براساس سن و جثه صندلی‌های مخصوصی در نظر گرفته شده تا با نشستن کودکان بر روی آن قد آنان متناسب با کمربند شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه برای افزایش امنیت حضور کودکان در خودرو تاکنون در کشور نه تدبیری اندیشیده شده و نه قانونی وجود دارد، گفت: براساس آسیب‌هایی که در کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، راه پلیس، اورژانس و پزشک قانونی مطرح شده درصد زیادی از کشته شدگان در حوادث رانندگی کودکان هستند که اگر ایمنی آنان درخودرو تامین شود بسیاری از تلفات و آسیب‌های جدی ناشی از تصادفات کاهش می یابد.به طور مثال بستن کمربند ایمنی در کشور که با اجبار و فرهنگسازی همراه بود باعث شد شدت حوادث و خسارات و تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

به گفته وی هنوز آموزش‌هایی در خصوص این موضوع نداریم و بعضا دیده می شود که مادر با فرزند خود در صندلی جلوی نشسته که اگر اتفاقی بیوفتد ممکن است خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوند. همچنین تصویب قانون ضوابط حضور کودک در خودرو در واقع مکمل قانون الزام  بستن کمربند ایمنی در خودرو است که به دلیل این نقیصه، عملا برای ایمنی کودکان که آسیب پذیرترین گروه بوده و قادر به هیچ دفاعی از خود در بروز حادثه نیستند هیچ گونه تمهیدی تاکنون اندیشیده نشده است و متاسفانه بسیاری از والدین نیز به دلیل  نبود قانون و عدم توجه کافی رسانه‌ها به فرهنگ سازی، این موضوع  را به شوخی گرفته و به این خطر دامن می‌زنند.

حصاری  تصریح کرد: در سال 2015 یونیسف طرحی را برای کاهش مرگ و میر کودکان مطرح کرد و در این طرح یکی از کشورهایی هدف ایران بود.در همین اساس تفاهم نامه‌ای با وزرات کشور در یونیسف منعقد کردیم که قرار شد اقداماتی به منظور تغییر رویه و رفتار برخی استان‌هایی که آمار تصادفات کودکان آن بالاست، مانند فارس و کهگلیویه و بویراحمد انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ابتدا باید قانونی باشد و سپس در کنار آن فرهنگ سازی صورت گیرد، بیان کرد: البته ممکن است با اجباری شدن این طرح انتقاداتی نیز در زمینه تحمیل هزینه به شهروندان مطرح شود که باید گفت برای کاهش آمار مرگ کودکان در تصادفات باید این هزینه ها را پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای ایرانی از استاندادهای لازم برای نصب صندلی کودکی برخوردارند، اظهار کرد: خودروهای ایرانی از استانداردهای لازم برخوردارند زیرا سازمان استاندارد و وزارت صنعت کیفیت آنها را تایید کرده و پلیس هم براساس آن تایید،خودروها را شماره گذاری کرده است و هر ماشین به تبع شماره گذاری مجوز تردد دارد.البته اظهار نظر در خصوص کیفیت خودروها در تخصص بنده نیست.

وی اذعان کرد:اگر احساس می کنیم که خودرویی از ایمنی کمتری برخوردار است اتفاقا باید بیشتر به امنیت کودکان در خودرو توجه کنیم.به عبارت دیگر پدرو مادری که فرزندشان را سوار خودرویی با ایمنی کم می‌کنند نباید این تصور را داشته باشند که چون ماشین ایمن نیست باید فرزند در خودرو رها شود در حقیقت آنها باید شرایط سخت‌تری را برای این موضوع در نظر بگیرند. 

حصاری با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی بعد از تصویب لایحه در مجلس تهیه می شود گفت:اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به هیچ عنوان  دنبال درآمدزایی نیستند و اینکه کسی بگوید قانونی شدن این لایحه منجر به افزایش درآمد بخش‌های متولی می شود اشتباهی بیش نیست.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان صحبت‌هایش گفت: اینکه گفته شود ممکن است کودکان با این موضوع مخالفت کنند درست نیست زیرا کودکان هرچه بزرگتر می‌شوند راحت تر از بزرگسالان موضوعی را می پذیرند البته نمی توان آموزش‌هایی که امروزه در مهدکودک ها و مدارس و رسانه ها داده می شود را نادیده گرفت.به عبارت دیگر از اگر پدر و مادر این موضوع را بپذیرند و برای فرزندانشان فرهنگ سازی کنند و پلیس هم نظارت کافی بر خودروها داشته باشد این طرح موفق خواهد شد. در حقیقت به این طرح امیدوار هستیم زیرا این طرح در کشورهای دیگر انجام و نتیجه خوبی حاصل شده است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

افشانی: تهران طرح جامع پسماند ندارد

ایران برای گردشگران امن است

بدهی دولت پرداخت نشود صندوق‌های اجتماعی با مشکل مواجه می‌شوند

آیا به کاریابی های مجازی می توان اعتماد کرد؟

نامه‌نگاری وزیر بهداشت برای ممنوع شدن تبلیغ 36 کالا

تردیدها در کارآمدی مهریه برای حفظ حقوق زنان

واکنش شورا به برنامه های آخوندی/ 4 پرسش از وزیر سابق راه

استفاده از ظرفیت رسانه‌ای برای آگاهی بخشی و فرهنگ سازی جامعه

کشت پور از کاندیداتوری شهرداری تهران انصراف داد

امضای تفاهم‌نامه بین سازمان اسناد و شورای شهر

تشریح برنامه های 5 کاندیدای شهرداری تهران امروز در شورا

8 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند/دیابتی‌ها صاحب بیمه تکمیلی می‌شوند

638 میلیون ریال، سازش در شورای حل اختلاف شهرستان پردیس

پیک موتوری، پوشش سارق حساب شهروندان

هر گردشگر، 30 بشکه نفت

5 گزینه شهرداری تهران چقدر شانس پیروزشدن دارند؟

محدودیت‌های تردد در مسیرهای منتهی به ورزشگاه آزادی

مراکز نگهداری معلولان با کمبود لوازم بهداشتی رو به رو هستند

اینترنت 128 کیلویی هم اینترنت است؟!

پرفشاری خون قاتل خاموش

امیدوارم آخرین انتخاب شهردار در شورای پنجم باشد

پرونده موسسه مالی ثامن الحجج، به دیوان عالی کشور رفت

بهترین سن برای عاشق شدن چند سالگی است؟

اطلاعیه بتاجا درباره سهامدارن پهنه B پروژه چیتگر

پنج کاندیدای شهرداری تهران انتخاب شدند

نرخ بیکاری در مردان جوان افزایشی و در زنان کاهشی بود

لیست 30 نفره 13 نفری شد/انتخاب برای 5 نفر

«ام‌اس» با طب سنتی درمان نمی‌شود

کمیسیون آموزش شکایات احتمالی و نتایج آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش را بررسی می‌کند

اگر افشانی به دیوان عدالت اداری می رفت ماندگار می‌شد؟

اعضای شبکه هرمی نوظهور` ورد واید انرژی` دستگیر شدند

فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می توانند تابعیت ایرانی بگیرند

بیمه سلامت، خدمات اقامتی معتادان را پوشش نمی دهد

نابرابری آموزشی در کشورهای ثروتمند

تبلیغ «لاتاری» و فروش ویزای آمریکا، کانادا و شینگن ممنوع است؟

قیمت گذاری داروهای بدون نسخه به سندیکا واگذار شد

نرخ بیکاری 12.2 درصد شد

احتساب سوابق بیمه‌شدگان به صورت یکپارچه آغاز شد

هاشمی: اختلاف در شرایط فعلی خنجر زدن به انقلاب و کشور است

باور نقش مردم، گره‌های اقتصادی را باز می‌کند

مردم را نسبت به پدافندغیرعامل، آموزش دهیم

مراسم راهپیمایی 13آبان تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود

تمهیدات ترافیکی راهپیمایی 13 آبان در تهران اعلام شد

«مستثنی شدن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان» در انتظار نظر مجلس

بیانیه سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور به مناسبت 13 آبان

انتخاب پنج گزینه تصدی پست شهرداری تهران به تعویق افتاد

درخواست اعتبار 15 هزار میلیاردی برای همسان‌سازی حقوق‌ بازنشستگان

توقف فرایند انتخاب شهردار تهران در شورای شهر

اختصاص بسته حمایتی دولت به 95.5 درصد بازنشستگان کشوری

وزیر بهداشت: دولت تعرفه خدمات پزشکان را اصلاح کند