راه ترقی

آخرين مطالب

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس اجتماعی

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرضیه حصاری با بیان اینکه پیشنهادی توسط وزارت خانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی  به منظور اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در دولت مطرح شد و سپس به کمیسیون اجتماعی دولت رفت اظهار کرد: هیات وزیران این پیشنهاد را تصویب وبا امضای رییس جمهور  در قالب لایحه تقدیم مجلس شد و امیدوارم نمایندگان مجلس با رویکرد جدی و دلسوزانه به این موضوع نگاه کنند زیرا بنا بر آمارهای اعلام شده از حدود 16هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی  8درصد یعنی حدود 1200 نفرشان کودک هستند  و عامل اصلی فوت هم ضربه به سر اعلام شده است.

وی ادامه داد: استفاده ازصندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها در خودرو از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و طبق گزارش (WHO سازمان بهداشت جهانی) ایران جزو معدود کشورهایی است که قانون صندلی کودک را ندارد. البته وقتی صحبت از صندلی می شود در حقیقت ضوابط حضور کودک در خودرو مطرح است که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است.یعنی تا سنی کودک باید در "کریر" بنشیند و پس از آن براساس سن و جثه صندلی‌های مخصوصی در نظر گرفته شده تا با نشستن کودکان بر روی آن قد آنان متناسب با کمربند شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه برای افزایش امنیت حضور کودکان در خودرو تاکنون در کشور نه تدبیری اندیشیده شده و نه قانونی وجود دارد، گفت: براساس آسیب‌هایی که در کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، راه پلیس، اورژانس و پزشک قانونی مطرح شده درصد زیادی از کشته شدگان در حوادث رانندگی کودکان هستند که اگر ایمنی آنان درخودرو تامین شود بسیاری از تلفات و آسیب‌های جدی ناشی از تصادفات کاهش می یابد.به طور مثال بستن کمربند ایمنی در کشور که با اجبار و فرهنگسازی همراه بود باعث شد شدت حوادث و خسارات و تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

به گفته وی هنوز آموزش‌هایی در خصوص این موضوع نداریم و بعضا دیده می شود که مادر با فرزند خود در صندلی جلوی نشسته که اگر اتفاقی بیوفتد ممکن است خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوند. همچنین تصویب قانون ضوابط حضور کودک در خودرو در واقع مکمل قانون الزام  بستن کمربند ایمنی در خودرو است که به دلیل این نقیصه، عملا برای ایمنی کودکان که آسیب پذیرترین گروه بوده و قادر به هیچ دفاعی از خود در بروز حادثه نیستند هیچ گونه تمهیدی تاکنون اندیشیده نشده است و متاسفانه بسیاری از والدین نیز به دلیل  نبود قانون و عدم توجه کافی رسانه‌ها به فرهنگ سازی، این موضوع  را به شوخی گرفته و به این خطر دامن می‌زنند.

حصاری  تصریح کرد: در سال 2015 یونیسف طرحی را برای کاهش مرگ و میر کودکان مطرح کرد و در این طرح یکی از کشورهایی هدف ایران بود.در همین اساس تفاهم نامه‌ای با وزرات کشور در یونیسف منعقد کردیم که قرار شد اقداماتی به منظور تغییر رویه و رفتار برخی استان‌هایی که آمار تصادفات کودکان آن بالاست، مانند فارس و کهگلیویه و بویراحمد انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ابتدا باید قانونی باشد و سپس در کنار آن فرهنگ سازی صورت گیرد، بیان کرد: البته ممکن است با اجباری شدن این طرح انتقاداتی نیز در زمینه تحمیل هزینه به شهروندان مطرح شود که باید گفت برای کاهش آمار مرگ کودکان در تصادفات باید این هزینه ها را پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای ایرانی از استاندادهای لازم برای نصب صندلی کودکی برخوردارند، اظهار کرد: خودروهای ایرانی از استانداردهای لازم برخوردارند زیرا سازمان استاندارد و وزارت صنعت کیفیت آنها را تایید کرده و پلیس هم براساس آن تایید،خودروها را شماره گذاری کرده است و هر ماشین به تبع شماره گذاری مجوز تردد دارد.البته اظهار نظر در خصوص کیفیت خودروها در تخصص بنده نیست.

وی اذعان کرد:اگر احساس می کنیم که خودرویی از ایمنی کمتری برخوردار است اتفاقا باید بیشتر به امنیت کودکان در خودرو توجه کنیم.به عبارت دیگر پدرو مادری که فرزندشان را سوار خودرویی با ایمنی کم می‌کنند نباید این تصور را داشته باشند که چون ماشین ایمن نیست باید فرزند در خودرو رها شود در حقیقت آنها باید شرایط سخت‌تری را برای این موضوع در نظر بگیرند. 

حصاری با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی بعد از تصویب لایحه در مجلس تهیه می شود گفت:اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به هیچ عنوان  دنبال درآمدزایی نیستند و اینکه کسی بگوید قانونی شدن این لایحه منجر به افزایش درآمد بخش‌های متولی می شود اشتباهی بیش نیست.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان صحبت‌هایش گفت: اینکه گفته شود ممکن است کودکان با این موضوع مخالفت کنند درست نیست زیرا کودکان هرچه بزرگتر می‌شوند راحت تر از بزرگسالان موضوعی را می پذیرند البته نمی توان آموزش‌هایی که امروزه در مهدکودک ها و مدارس و رسانه ها داده می شود را نادیده گرفت.به عبارت دیگر از اگر پدر و مادر این موضوع را بپذیرند و برای فرزندانشان فرهنگ سازی کنند و پلیس هم نظارت کافی بر خودروها داشته باشد این طرح موفق خواهد شد. در حقیقت به این طرح امیدوار هستیم زیرا این طرح در کشورهای دیگر انجام و نتیجه خوبی حاصل شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بخشنامه نیروهای حجمی شهرداری تهران به دنبال ایجاد عدالت است

«مد و فشن» آلوده‌ترین صنعت دنیا بعد از نفت

امیدوارم شهرداری تهران برنامه سوم توسعه را اجرا کند

880 هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج استفاده کردند

بازداشت خبرنگار پرس تی وی نقض آشکار آزادی بیان است

آلودگی و ترافیک مهم ترین معضلات تهران از دید شهروندان است

تجمیع بیمه های درمانی به صلاح کشور نیست

اختلال در حرکت قطارهای خط 5 مترو

برف و باران بیشتر مناطق کشور را در بر می گیرد

آیت الله سبحانی: مبارزه با فساد تنها بر عهده دولت نیست

سرقت رتبه دوم جرایم کشور را دارد

راننده اسنپ مسافرش را از دست آدم ربا نجات داد

حناچی: بیمه و شهید خواندن آتش‌نشانان در حال پیگیریست

فریب قیمتهای کذایی مسکن در سایت‌ها را نخورید!

پیکر 15 جانباخته هواپیما به پزشکی قانونی منتقل شد

مخالفت استانداری با پولی شدن معابر و تونل‌های پایتخت

گلایه آموزش و پرورش از وزارت نیرو

معاون شهردار تهران: خبر پولی شدن تونل ها حاوی 3 دروغ است

دریافت عوارض از شهروندان خارج از وظایف معاونت حمل و نقل و ترافیک

شریعتمداری خبرداد: احصای اطلاعات حدود 130 هزار کودک بیرون مانده از مدارس

تاکید بر گسترش تعاملات و همکاری‌ها بین شهرداری تهران و ایروان

اخذ عوارض از تونل‌های شهری واقعیت ندارد

تهران برفی می‌شود

زیرساخت لازم برای کاهش آسیب های اجتماعی فراهم نیست

13 میلیون مجرد و 220 هزار مجرد قطعی در کشور

آغاز موج اول آنفلوآنزا و توصیه به مردم

20 کشوری که کم سرعت‌ترین اینترنت جهان را دارند

دعوت حناچی از دانشجویان برای حضور در سه‌شنبه‌های بدون خودرو

مطالبات معلولان از رئیس جدید سازمان بهزیستی

شکایت از عضو شورای شهر تهران به دلیل "توئیت‌هایش"

بازگشایی درهای "میدان مشق" ثمره مذاکره ظریف و حناچی

منشا بو در تهران همچنان در هاله ای از ابهام!

ارایه فرصت سرمایه‌گذاری به شهروندان تهرانی با راه‌اندازی سامانه مشارکت و سرمایه گذاری

مخالفت با افزایش تعرفه‌های اماکن ورزشی تحت مدیریت شهرداری تهران

طرح افزایش سن ازدواج طبق اصول علمی و روانشناسی تنظیم گردد

آغاز بررسی سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران در کمیسیون فرهنگی شورای شهر

صدور حکم پرونده شهرام جزایری در دادگاه بدوی

نمایندگان در چند فرسخی قانون «تشدید مجازات اسیدپاشی»

مذاکره شهرداری با شرکت‌های دانش بنیان برای تولید دوچرخه‌های باطری دار

سه پیشنهاد خوشمزه برای تجربه سفر با تورهای آسیایی

برترین رخدادهای فضایی سال 2019

مقایسه اوبر و لیفت در خدمات تاکسی آنلاین

واریز مبلغ «بسته حمایتی» به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی

معاون وزیر:استعفای وزیر بهداشت فقط به موضوع بودجه سلامت مربوط نیست

راهنمای جامع ویزای شینگن

تصاویری خیره‌کننده از طوفان‌های تندری کثیف

چطور با نت برگ اکسترا از خرید تخفیفی خود اطمینان حاصل کنید

سند راهبردی طب عمومی کشور تدوین می شود

تجمع دانشجویان بلاتکلیف علوم پزشکی دانشگاه آزاد مقابل مجلس

بصیرت همواره مورد نیاز جامعه است