راه ترقی

آخرين مطالب

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس اجتماعی

لایحه الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو در انتظار تصویب مجلس

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرضیه حصاری با بیان اینکه پیشنهادی توسط وزارت خانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی  به منظور اجباری شدن استفاده از صندلی کودک در دولت مطرح شد و سپس به کمیسیون اجتماعی دولت رفت اظهار کرد: هیات وزیران این پیشنهاد را تصویب وبا امضای رییس جمهور  در قالب لایحه تقدیم مجلس شد و امیدوارم نمایندگان مجلس با رویکرد جدی و دلسوزانه به این موضوع نگاه کنند زیرا بنا بر آمارهای اعلام شده از حدود 16هزار کشته بر اثر تصادفات رانندگی  8درصد یعنی حدود 1200 نفرشان کودک هستند  و عامل اصلی فوت هم ضربه به سر اعلام شده است.

وی ادامه داد: استفاده ازصندلی کودک و ایجاد محدودیت در خودرو برای کودکان به منظور افزایش ایمنی آنها در خودرو از جمله قوانینی است که در بسیاری از کشورها در حال اجرا است و طبق گزارش (WHO سازمان بهداشت جهانی) ایران جزو معدود کشورهایی است که قانون صندلی کودک را ندارد. البته وقتی صحبت از صندلی می شود در حقیقت ضوابط حضور کودک در خودرو مطرح است که این ضوابط برای سنین مختلف متفاوت است.یعنی تا سنی کودک باید در "کریر" بنشیند و پس از آن براساس سن و جثه صندلی‌های مخصوصی در نظر گرفته شده تا با نشستن کودکان بر روی آن قد آنان متناسب با کمربند شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه برای افزایش امنیت حضور کودکان در خودرو تاکنون در کشور نه تدبیری اندیشیده شده و نه قانونی وجود دارد، گفت: براساس آسیب‌هایی که در کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، راه پلیس، اورژانس و پزشک قانونی مطرح شده درصد زیادی از کشته شدگان در حوادث رانندگی کودکان هستند که اگر ایمنی آنان درخودرو تامین شود بسیاری از تلفات و آسیب‌های جدی ناشی از تصادفات کاهش می یابد.به طور مثال بستن کمربند ایمنی در کشور که با اجبار و فرهنگسازی همراه بود باعث شد شدت حوادث و خسارات و تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

به گفته وی هنوز آموزش‌هایی در خصوص این موضوع نداریم و بعضا دیده می شود که مادر با فرزند خود در صندلی جلوی نشسته که اگر اتفاقی بیوفتد ممکن است خسارات جبران ناپذیری را متحمل شوند. همچنین تصویب قانون ضوابط حضور کودک در خودرو در واقع مکمل قانون الزام  بستن کمربند ایمنی در خودرو است که به دلیل این نقیصه، عملا برای ایمنی کودکان که آسیب پذیرترین گروه بوده و قادر به هیچ دفاعی از خود در بروز حادثه نیستند هیچ گونه تمهیدی تاکنون اندیشیده نشده است و متاسفانه بسیاری از والدین نیز به دلیل  نبود قانون و عدم توجه کافی رسانه‌ها به فرهنگ سازی، این موضوع  را به شوخی گرفته و به این خطر دامن می‌زنند.

حصاری  تصریح کرد: در سال 2015 یونیسف طرحی را برای کاهش مرگ و میر کودکان مطرح کرد و در این طرح یکی از کشورهایی هدف ایران بود.در همین اساس تفاهم نامه‌ای با وزرات کشور در یونیسف منعقد کردیم که قرار شد اقداماتی به منظور تغییر رویه و رفتار برخی استان‌هایی که آمار تصادفات کودکان آن بالاست، مانند فارس و کهگلیویه و بویراحمد انجام شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه ابتدا باید قانونی باشد و سپس در کنار آن فرهنگ سازی صورت گیرد، بیان کرد: البته ممکن است با اجباری شدن این طرح انتقاداتی نیز در زمینه تحمیل هزینه به شهروندان مطرح شود که باید گفت برای کاهش آمار مرگ کودکان در تصادفات باید این هزینه ها را پرداخت کنیم.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پاسخ به این سوال که آیا خودروهای ایرانی از استاندادهای لازم برای نصب صندلی کودکی برخوردارند، اظهار کرد: خودروهای ایرانی از استانداردهای لازم برخوردارند زیرا سازمان استاندارد و وزارت صنعت کیفیت آنها را تایید کرده و پلیس هم براساس آن تایید،خودروها را شماره گذاری کرده است و هر ماشین به تبع شماره گذاری مجوز تردد دارد.البته اظهار نظر در خصوص کیفیت خودروها در تخصص بنده نیست.

وی اذعان کرد:اگر احساس می کنیم که خودرویی از ایمنی کمتری برخوردار است اتفاقا باید بیشتر به امنیت کودکان در خودرو توجه کنیم.به عبارت دیگر پدرو مادری که فرزندشان را سوار خودرویی با ایمنی کم می‌کنند نباید این تصور را داشته باشند که چون ماشین ایمن نیست باید فرزند در خودرو رها شود در حقیقت آنها باید شرایط سخت‌تری را برای این موضوع در نظر بگیرند. 

حصاری با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی بعد از تصویب لایحه در مجلس تهیه می شود گفت:اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها به هیچ عنوان  دنبال درآمدزایی نیستند و اینکه کسی بگوید قانونی شدن این لایحه منجر به افزایش درآمد بخش‌های متولی می شود اشتباهی بیش نیست.

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان صحبت‌هایش گفت: اینکه گفته شود ممکن است کودکان با این موضوع مخالفت کنند درست نیست زیرا کودکان هرچه بزرگتر می‌شوند راحت تر از بزرگسالان موضوعی را می پذیرند البته نمی توان آموزش‌هایی که امروزه در مهدکودک ها و مدارس و رسانه ها داده می شود را نادیده گرفت.به عبارت دیگر از اگر پدر و مادر این موضوع را بپذیرند و برای فرزندانشان فرهنگ سازی کنند و پلیس هم نظارت کافی بر خودروها داشته باشد این طرح موفق خواهد شد. در حقیقت به این طرح امیدوار هستیم زیرا این طرح در کشورهای دیگر انجام و نتیجه خوبی حاصل شده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تماس تلفنی برای صدور کارت هوشمند بیمه سلامت، کلاهبرداری است

6 علت مهم مرگ جوانان ایرانی

نهادینه شدن مراقبت های بهداشت اولیه، نیاز ضروری جامعه

انتقاد پلیس راهور از دریافت عوارض ورود به طرح زوج و فرد

پستی و بلندی های اشتغال بانوان

خبر خوش ابتکار برای زنان زندانی

علل استفاده برخی جوانان از مشروبات الکلی

حناچی: حل مشکل تمرکز در تهران نیازمند کمک دولت است

امدادرسانی‌ها در سیل گلستان نشان داد در سختی‌ها همه کنار هم هستیم

حذف تدریجی شیر از سبد غذایی ایرانیان

امدادرسانی به سیل زدگان 5 استان کشور ادامه دارد

میانگین سنی مادران ایرانی در سال 96 چقدر بود؟

با عاملان انتشار اخبار دروغ درباره سیل اخیر برخورد می شود

رودخانه‌های تهران طغیان نکرده است

آغاز موج جدید بارش‌ها از فردا

شبکه های اجتماعی؛ بستری برای تقویت وحدت اقوام ایرانی

بخش کمک به سیل زدگان شمال کشور در سایت رهبری فعال شد

بازدید معاون عمرانی وزیر کشور از مناطق سیل‌زده خراسان شمالی

تعداد مشمولان بخشنامه عفو زندانیان از 94 هزار نفر گذشت

اطلاعاتی که رانت تولید می کند نباید داخل میز مدیران بماند

هشدار آتش‌نشانی درباره بالن‌های آرزو

چهارشنبه سوری، شبی شاد اما پر التهاب

نوروز سرد و بارانی در پیش است

زنان چهره بازار کار را تغییر می دهند؟

شهردار تهران: بالای 90 درصد درآمد بودجه ای امسال محقق شد

بهره‌مندی 92 هزار و پانصد زندانی از بخشنامه عفو رهبری

نیروی انتظامی به متخلفان رانندگی رحم نکند

وزیر کشور: قطعاً شرایط سال 98، سخت‌تر از امسال نخواهد بود

توانمندسازی دانش آموزان اولویت پیشگیری اعتیاد در سال 98 است

آیت الله مکارم شیرازی:مردم از دستگاه قضایی راضی نیستند

انداختن سفره هفت سین چه قدر آب می خورد؟

دستور مقام معظم رهبری برای رفع بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام(ره)

توضیحات "حناچی" درباره چرایی استفاده از درختان سوزنی برگ در تهران

اعلام آمادگی شورای شهر جهت تعامل با دستگاه قضایی و مبارزه با فساد

متهم پرونده پتروشیمی سال 91 فرار کرد

بخشنامه نوروزی وزیر کشور به استانداران

از ویزاهای 80 میلیونی تا بدبینی سفارتخانه‌ها به سفر ایرانی‌ها

شورای شهر تهران ایرادات فرمانداری به برنامه توسعه شهرداری را وارد ندانست

85 هزار زندانی، مشمول عفو گسترده شدند/ اجرای بخشنامه ادامه دارد

معرفی 26 پروژه برای جلب سرمایه‌گذاران در بودجه سال آینده شهرداری تهران

شورای نظارت بر خدمت رسانی به بیماران از سال 98 فعال می‌شود

توسعه مددکاری اجتماعی، هزینه‌های سلامت را کاهش می‌دهد

عفو و تخفیف مجازات 79هزار زندانی در ادامه اجرای عفو گسترده محکومان

سقف درآمدی شهرداری تهران در سال آینده 18هزار و 728میلیاردتومان به تصویب رسید

هاشمی: با انتقال پایتخت به جای دیگر مخالفیم

2 هزار و 500 واحد مسکونی مددجویان زلزله زده افتتاح شد

شناسایی 2010 ملک واگذاری شده شهرداری

محسن هاشمی: انتظار چاپلوسی از رسانه ها نداشته باشیم

تشکیل کارگروه دائمی «نشاط اجتماعی» در وزارت کشور

سال آینده از نظر بودجه‌ای برای مدیریت شهری سال پر چالشی است