راه ترقی

آخرين مطالب

مجالس عزاداری به محل تسویه‌حساب تبدیل نشوند انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پیروزمند  با تسلیت ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) اظهار کرد:عزاداری‌های باشکوه و با توجه و بصیرت هر چه باشکوه‌تر در جامعه برگزار شود آثار فرهنگی ماندگارتری را به دنبال دارد و برگزاری و اهمیت این مجالس همواره در طول تاریخ مورد توجه تمام علما، بزرگان و مردم بوده است و همواره نیز عواملی وجود داشته است که درصدد بودند این عزاداری‌ها را زیر سوال ببرند. 

برپایی مجالس عزاداری باعث می‌شود نسل جوان به اقتدار فرهنگی برسد

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که برخی متحجران عنوان می‌کنند که برگزاری مجالس عزاداری یک امر کهن و قدیمی است و با عقلانیت مدرن سازگاری ندارد اضافه کرد: با وجود این ادعا،شاهد این هستیم که مجالس عزاداری روز به روز و سال به سال باشکوه‌تر و بسیار عظمت‌تر  از قبل برگزار می‌شوند. علت ماندگاری و اهتمام مردم و علما هم به این مراسم این است که سیدالشهدا (ع) بیش از آنچه که برخی مطرح می‌کنند هزینه‌دار باشد برای جامعه منفعت به دنبال دارد و اگر ده‌ها میلیارد هزینه برای کارهای فرهنگی و سازندگی فرهنگی انجام می‌شود که باز هم کم است اما با برپایی این گونه مجالس می‌توانیم به اقتدار فرهنگی که نسل جوان به آن نیاز دارد، راحت‌تر برسیم.

علت ماندگاری و اهتمام مردم و علما هم به این مراسم این است که سیدالشهدا (ع) بیش از آنچه که برخی مطرح می‌کنند هزینه‌دار باشد برای جامعه منفعت به دنبال دارد با برپایی این گونه مجالس می‌توانیم به اقتدار فرهنگی که نسل جوان به آن نیاز دارد، راحت‌تر برسیم.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این موضوع که در عرصه فرهنگی هر چقدر هم که خرج کنیم باز هم کم است،اضافه کرد:ما با هزینه کردن در مجالس عزاداری می‌توانیم جوانان را از فتنه‌های آخرالزمان محفوظ نگه داریم چرا که در هیأت‌ها،جوانان هم با محیط ولایی اهل بیت(ع) آشنا می‌شوند و هم اینکه از نظر عاطفی می‌توانند ارتباطی عمیقی را با ائمه (ع) برقرار کنند. با حضور افراد در مجالس سیدالشهداء (ع) یک نوع خودسازی و خودارزیابی توسط فرد رخ می‌دهد.هر چقدر در عرصه فرهنگی کار کنیم هزاران برابر آن به جامعه برمی‌گردد و برای ما منفعت دارد.

او با بیان این مطلب که همین که ما حضور در جلسات ائمه (ع) را جدی نگیریم و از آن غفلت کنیم آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی به واسطه تضعیف این مجالس در جامعه رخ می‌دهد که جبران‌ناپذیر است، ادامه داد: ما در بحث هیئت‌های عزاداری باید این موضوع را در نظر بگیریم که این مجالس با حضور مردم و بانیان هیئت‌ها مدیریت می‌شوند. هیئت امنا و شوراها یک ضلع هیئت‌ها و مردم ضلع دیگر هیئت‌های مذهبی هستند. مجموعه این‌ها با یکدیگر باعث می‌شود که فعالیت‌های هیئت‌های مذهبی شکل بگیرد. اینکه ما می‌بینیم در برخی از هیئت‌ها به جای سخنران محور بودن مداح محور هستند بحث‌هایی فرهنگی است که باید به آن پرداخته شود. مردم علاوه بر اینکه باید از سخنرانی با سطح علمی بالایی برخوردار باشند باید توسل به ائمه نیز داشته باشند و این دو مکمل یکدیگر هستند.

بصیرت افزایی فرهنگی نقطه ثقلی است که متوجه روحانیون است و باید روحانیون  با مطالعه و مراقبت بیشتر در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند. آن‌ها باید موقعیت‌های زمانی را بشناسند و به تبیین و تحلیل صحیح آن‌ها بپردازند تا هم معنویت و هم بار بصیرت اجتماعی افراد رشد پیدا کند.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این مطلب که شاید یکی از عوامل مداح محور بودن برخی از مجالس عزاداری عامل فرهنگی باشد که شاید برخی از روحانیون بصیرت دینی را به مردم القا نمی‌کنند، یادآور شد: بصیرت‌افزایی فرهنگی نقطه ثقلی است که متوجه روحانیون است و باید روحانیون  با مطالعه و مراقبت بیشتر در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند. آن‌ها باید موقعیت‌های زمانی را بشناسند و به تبیین و تحلیل صحیح آن‌ها بپردازند تا هم معنویت و هم بار بصیرت اجتماعی افراد رشد پیدا کند. وقتی مردم این جذابیت را در محتوا و نوع ارائه اندیشه‌ها ببینند بیشتر پای این مجالس حضور پیدا می‌کنند.

وعاظ و مداحان مجالس عزاداری را محل تسویه‌حساب قرار ندهند

پیروزمند تأکید کرد:صداوسیما نیز در این عرصه می‌تواند تأثیرگذار باشد و به وعاظ و سخنرانانی که در رسانه پخش می‌شود تنوع بدهند تا مردم احساس نکنند فقط چهار یا پنج نفر می‌توانند در عرصه مسائل دینی سخن بگویند و سایر افراد حرفی برای گفتن ندارند. باید مجالس عزاداری به نوعی باشد که به دانش و اندیشه افراد نیز اضافه شود.

ما نباید مجالس عزاداری را تبدیل به وعظ و خطابه و سلیقه خود کنیم. سیاسی نکردن مجالس به معنی این است که نباید مداحان ما و یا وعاظ از یک فرد و یا گروه خاصی حمایت کنند بلکه می‌توانند همچون حادثه عاشورا روشنگری داشته باشند.

وی با اشاره به این مطلب که واقعه عاشورا یک واقعه سیاسی و فرهنگی است،اظهار کرد:انقلاب اسلامی ما وامدار انقلاب سیدالشهداست و با الهام از عاشورا شکل گرفته است اما مداحان باید این نکته را در نظر داشته باشند که نباید در مجالس عزاداری به گونه‌ای موضع‌گیری کنند و تحلیل‌هایی را ارائه بدهند و وارد مسائل اجتماعی شوند که اصلا در خور شأن آن‌ها نیست. ما نباید مجالس عزاداری را تبدیل به وعظ و خطابه و سلیقه خود کنیم. سیاسی نکردن مجالس به معنی این است که نباید مداحان ما و یا وعاظ از یک فرد و یا گروه خاصی حمایت کنند بلکه می‌توانند همچون حادثه عاشورا روشنگری داشته باشند. نباید مجالس عزاداری را با تسویه حساب‌های شخصی و فردی اشتباه بگیرند و این گونه شأن منبرهای حسینی و یا عزاداری را کاهش بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/36173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست