آخرين مطالب

کهنه عزاخانه‌ها فرهنگی

کهنه عزاخانه‌ها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- رضا سلیمان‌نوری- در خصوص حسینیه‌ها و روضه‌خوانی‌های قدیمی مشهد اظهار کرد: مبحث روضه‌خوانی بحث کهنی است که از گریه کردن بر سیدالشهدا شروع می‌شود و در مشهد باید به دنبال روضه‌خوانی‌هایی از عهد تیموری به بعد باشیم. همچنین، شهر مشهد در دوران صفویه یک شهر شیعی کامل می‌شود، اما تخریب‌های پس از دوران فتحعلی‌شاهی، باعث شده که ما آثار آنچنانی قبل از دوران فتعلی‌شاه را نداشته باشیم. یعنی به لحاظ تایم زمانی به عصر قاجار می‌رسیم و باید به دنبال خاندان‌های قدیمی ساکن مشهد از دوران قاجار به بعد باشیم.

وی افزود: قطعا یکی از این بزرگترین خاندان‌ها، خاندان سادات رضوی است که سال‌ها نقیب آستان قدس بودند و همان‌گونه که می‌دانیم، «نقیب» عنوانی است که قبلا برای نایب تولیت استفاده می‌شده است. پس حسینیه سادات رضوی، سال‌ها یکی از مهمترین مکان‌ها برای برگزاری آیین عزاداری بوده است و این یعنی عزاداری سادات رضوی به دوران قاجار بازمی‌گردد.

این ادامه داد: اگر حسینیه‌ها و تکیه‌ها به معنای امروزی که بین مردم مصطلح است مد نظر باشد، چهار پاتوق بزرگ عزاداری از 100 سال اخیر در مشهد داریم؛ یکی از آن‌ها در منطقه چهارباغ بوده که هنوز هم مستقر است و متعلق به خاندان آیت‌الله سیستانی و روضه پدری ایشان بوده که بعدها حاج‌آقا جواد سیستانی، برادر ایشان آن را اداره می‌کنند و در حال حاضر توسط فرزندان حاج‌آقا جواد سیستانی اداره می‌شود که تقریبا سبقه این روضه، حدودا مظفرالدین‌شاهی است و صدسال را گذرانده است.

سلیمان‌نوری عنوان کرد: دوم «روضه شیخ محمدتقی بجنوردی» است که منزل ایشان قبلا در خیابان شیرازی 1 بود و سال 76 تخریب شد و در حال حاضر در منطقه میدان شهدا، کوچه سجادی است که توسط نوه ایشان اداره می‌شود و روضه آن تقریبا حدود 90 سال عمر دارد.

وی اضافه کرد: مورد سوم، روضه آقای شاه‌حیدری است که در منطقه گنبد سبز، سرشور 21 واقع شده و در حال حاضر، توسط نوادگان آن اداره می‌شود. چهارمین مورد هم روضه آقای واعظ عیدگاهی است که در کوچه امام رضای 3 واقع شده است. ضمن آن که قدمت «روضه شاه‌حیدری» تقریبا سه نسل است و خود آقای شاه‌حیدری در حدود سال 1340 زنده بوده؛ ولی روضه‌اش قدیمی‌تر است. همچنین دو مورد آخر، یعنی «روضه واعظ عیدگاهی» و شاه‌حیدری حداقل از اواخر دوران احمدشاهی را شامل می‌شود.

این خراسان‌پژوه بیان کرد: این چهار مورد، روضه‌خوانی‌های خاندانی و بدون موقوفاتِ در حال برگزاری است. همچنین، روضه خاندان مقیم که در چهارباغ برگزار می‌شد، در تغییر نسل‌هایی که انجام شده، از روضه صبح زنانه و مردانه، تبدیل به یک روضه زنانه بعدازظهر شده که سابقه آن حدود 80 سال بوده و بین سه الی چهار نسل‌شان گشته است. پس این‌ها روضه‌هایی است که هیچ‌یک موقوفه‌ای ندارند و یک‌سری روضه‌ها در تکیه‌ها و حسینیه‌ها برگزار می‌شود که دارای موقوفه است؛یعنی فردی زمینی را برای روضه وقف کرده است که به طور مثال، «تکیه علی‌اکبری‌ها» که در مشهد برگزار می‌شود و یا «مسجد جعفری‌ها» در «بالاخیابان» از این نوع هستند که هرکدام حداقل 60 سال عمر دارند. پس بعد از روضه داخل حرم و سادات رضوی، این چهار الی پنج مورد دارای قدمت بالایی در مشهد هستند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

صالحی: به دنبال افزایش یارانه مطبوعات در نیمه دوم سال هستیم

دومین نمایشگاه مشترک «پیشگامان صلح میان ملت‌ها» به زبان هنر

ثبت‌نام یک میلیون نفر برای اربعین/ توقف ثبت‌نام در هفته اول آبان

خانلری: فراخوان رهبری به نخبگان برای نظر مشورتی اقدام استراتژیک در حوزه علمی بود

توصیه‌های سفیر ایران در عراق به زائران اربعین حسینی

تئاتر را فدای نان شب نکنیم

همکاری صنایع دستی ایران با بنیاد ساساکاوای ژاپن کلید خورد

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد

حکایت، حکایت دلدادگی است

خطر فردگرایی افراطی در کمین جامعه ایران/ رستگاری از طریق «مصرف»؟

گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟

روضه‌های خانگی، سنتی دیرینه

هیئات مذهبی در روز هفتم صفر دسته‌جات عزا برپا کنند

اسناد معتبری در رابطه با وجود حضرت رقیه(س) ‌در کربلا وجود دارد

دسترسی آزاد به اطلاعات نسخه‌ای برای تحقق حقوق شهروندی

وجود بیش از 7 هزار آثار تاریخی در استان کرمان

معلمان هنر با آموزش‌های لازم فاصله دارند

تکلیف «تعطیلات زمستانی» فعلا روشن نیست /رایزنی برای ذخیره سهمیه استخدام معلولان

توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)

تابوی ایدز در سریال‌ها شکست/سریالی درباره جراحی زیبایی در انتظار بودجه

عبور جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک از مشکلات ارزی با کیفیت‌گرایی

افزایش ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار پاکستانی اربعین در سیستان و بلوچستان

مابه‌ التفاوت هزینه صدور روادید زائران اربعین بازگردانده می‌شود

آغاز نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی از فردا

وزیر ارشاد خواستار تعمیق ارتباط نمایشگاه قرآن با رسانه شد

اما و اگرهای مسابقات تلویزیونی و جوایز آن...

احتمال ثبت جهانی فلک‌الافلاک در سال آینده

سه پرونده حوزه آموزش‌وپرورش در دستور کار کمیسیون اصل 90

خط حزب الله 154؛ منطق رهبری

جلوه‌هایی از «تولید و کار ملی» در کتب درسی

آمادگی مدارس برای ورود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار

کردستان درگاه تبادل فرهنگی با کردستان عراق می‌شود

پژمان فر: بازیهای یارانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است

زبان فارسی نماد هویتی و مرجعی اثرگذار در همه ساحت‌ها است

برنامه حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان در سال تحصیلی جدید

تغییر نگرش در آموزش بدون گفتمان سازی ممکن نیست

دومین همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین» آغاز شد

راه‌اندازی موکب مجازی و سه بالن برای بهبود ارتباطات اربعین

آخرین وضعیت ثبت نام اربعین حسینی

در تدارک برنامه پیشرفته آموزشی هستیم

اربعین ترسیم خطی از اسلام اصیل مقابل خطوط انحرافی است

رسانه‌ها چگونه می‌توانند به گذر از بحران آب کمک کنند؟

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

4 کتاب ایرانی در فهرست کلاغ سفید مونیخ

برنامه خاصی برای کودکان کار نداریم

آموزش و پرورش، رکن اصلی توسعه هر کشور است

اربعین تثبیت کننده جریان عاشورا است

تشریح فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در جلسه شورایعالی مجمع تقریب مذاهب اسلام

صدور روادید اربعین آغاز شد

شهرنشینی لجام گسیخته از پیامدهای بی‌توجهی به میراث فرهنگی است