راه ترقی

آخرين مطالب

محسن هاشمی: پدر متروی تهران نیستم مديريت

محسن هاشمی: پدر متروی تهران نیستم

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محسن هاشمی امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه من پدر متروی تهران نیستم گفت: متروی تهران تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال 52 مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که 146 کیلومتر مترو در قالب شش خط طی 11 سال افتتاح شود.

وی با بیان اینکه ترافیک تهران وضعیتش بسیار بد بود و در آن زمان هم درآمدهای نفتی خوب بود و تصمیم گرفته شد که پروژه‌های بزرگ آغاز شود، ادامه داد: البته انقلابیونی نیز وجود داشتند که مخالف ساخت مترو بودند و می‌گفتند که مترو برای هدر دادن پول است که چیزی شبیه دلواپسان امروز بودند و ساخت پروژه مترو را در اوایل انقلاب متوقف کردند و حتی به عنوان یک حرکت انقلابی از آن یاد می‌شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه به یاد دارم آقایان جاسبی و الویری آن زمان مخالف مترو بودند و به نوعی دلواپس آن موقع بودند و در راستای عدم ساخت مترو کارهای زیادی انجام دادند گفت: در حالی انقلاب شد که 300 متر از تونل ساخته شده بود و حدود 100 میلیون تومان پول هم خرج شده بود.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع حرف‌هایی گفته می‌شود که آدم می‌ترسد در مورد آن صحبت کند تصریح کرد: مترو در آن زمان شبیه اینگونه مسائل بود و حرفی از آن زده نمی‌شد و حتی در دولت هم ساخت آن رد شده بود تا اینکه آیت الله هاشمی مجبور شدند که در نمازجمعه خطبه معروف مترو را قرائت کنند تا مساله مترو و لزوم آن به سطح مردم برود و مترو تنها پروژه‌ای بود که رئیس مجلس به هیات دولت رفت و درمورد آن صحبت کرد و آیت الله هاشمی به مهندس موسوی که نخست وزیر آن موقع بود، گفتند که اجازه بدهید تا من درمورد مترو در جلسه هیات دولت توضیح دهم و سرانجام در حالی مترو با رأی ناپلئونی و بدون رأی وزرای اقتصادی و عمرانی تصویب می‌شود که در آن زمان شعار این بود که چرا ما باید همه پول‌ها را در تهران خرج کنیم.

وی با بیان اینکه آن زمان برای مترو پنج میلیارد تومان وام از بانک تجارت و ملت دریافت شد، ادامه داد: حتی آیت الله هاشمی نزد امام خمینی می‌رود و می‌گوید که لازم است هرکجا که تراکم فروخته می‌شود، 50 درصدش به مترو برسند و ایشان هم دستور می‌دهند و حالا براساس دستور ما شرکت مترو از شهرداری طلب دارد.

هاشمی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که خط 6 و 7 آماده است اما چرا آن را افتتاح نمی‌کنند،‌ گفت: خط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفته‌اند که بالای 90 درصد پیشرفت دارند؛ از نظر آمادگی زیر 50 درصد است و نمی‌توانیم آن را افتتاح کنیم مگر اینکه خط را افتتاح کنیم و مسافر را جابه جا نکنیم.

وی با بیان اینکه 3000 میلیارد تومان پول در این دو خط خرج شده اما هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم افزود: ما معتقدیم که باید ایستگاه به ایستگاه خط مترو را افتتاح کنیم نه اینکه کل آن آماده باشد اما حالا با اینکه 3000 میلیارد تومان در این دو خط خرج شده نمی‌توانیم کاری کنیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه‌ای که درمورد مترو بود یکی از دلایل عصبانیت من این بود که متاسفانه اشتباهی در مترو انجام شده و 700 میلیارد تومان را در یکسال اخیر بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها خرج کردند و در کل خطوط پخش کردند گفت: این اقدام نباید انجام می‌شد بلکه ما باید اولویت‌بندی می‌کردیم و ایستگاه به ایستگاه مترو را تکمیل کرده و افتتاح می‌کردیم نه اینکه حالا با وضعیتی روبرو شویم که حتی نتوانیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم به سبک و سیاق گذشته که  22 کیلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقیل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، این کار را انجام دهیم.

هاشمی درمورد تاثیرات تحریم در مترو با بیان اینکه اثرات تحریم در مترو کم است چراکه عمده تجهیزات بومی است، اظهار کرد: البته تحریم‌ها اثر ندارد اما نمی‌توانیم از ارز 13 هزار تومانی برای مترو استفاده کرده و باید از ارز 3900 و نه حتی 4200 برای مترو که تاثیر زیادی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و همچنین اشتغال دارد، استفاده کنیم.

وی در ادامه درمورد تأمین اعتبارات درمورد مترو گفت: از چند جهت می‌توانیم برای مترو تامین اعتبار کنیم که یکی از آنها استفاده از بودجه شهرداری است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم اولویت یکمان را مترو بگذاریم اما با پول شهرداری باغ پرندگان و برج میلاد بسازیم و برای مترو از بانک شهر وام بگیریم گفت: نباید با پول شهر اتوبان بسازیم و از مترو غافل شویم.

وی با بیان اینکه براساس قانون 50 درصد هزینه‌های مترو به خصوص در حوزه تجهیزات باید از طریق دولت انجام شود، افزود: یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد مجتمع‌های ایستگاهی هستند که براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایجاد هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل مربوطه را تامین کند.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند گفت: نه آقای قالیباف، نه آقای احمدی نژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمی‌دادند فقط آقای ملک مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی می‌گفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم اما طول مدیریتش بیشتر از 9 ماه نشد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت نیز باید از محل صرفه جویی در سوخت به شهرداری پول بدهد اما حتی یک ریال هم نداده است، ادامه داد: البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستی آزمایی پول می‌دهد اما تا حالا نداده و این در حالی است که باید سالانه 90 میلیون دلار بابت صرفه جویی در مصرف سوخت به شهرداری بدهد که نداده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف می‌شود گفت: با یک محاسبه ساده رقم بدهی وزارت نفت به شهرداری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بدهی، بانک‌ها به شهرداری پول نمی‌دهند اظهار کرد: باید شهردار تهران از طریق شورای پول و اعتبار این مسائل را پیگیری کند؛ اما متاسفانه پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود و این نمی‌شود که برای مترو دو دقیقه وقت بگذارند اما برای دوچرخه پنج ساعت و دست آخر هم کلاه سرشان بگذارند و عکس بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه در دولت خاتمی برای مترو به ما ارز دادند گفت: اما در دولت احمدی نژاد با اینکه همه کارها را انجام داده بودیم، وی  به من به عنوان مدیرعامل شرکت مترو ارز نداد اما وقتی که من رفتم به مدیرعامل بعدی ارز داد اما در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کارگران هم بالاخره سبد کالا گرفتند

آخرین وضعیت لایحه «ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی»

8 وزیر به کمیسیون‌های تخصصی می‌روند

سفر چطور ارزان می‌شود؟

جنتی: شورای نگهبان نمی‌تواند درباره بودجه بی‌توجه باشد

از تغییر ترسی ندارم/برای منطقی سازی هزینه‌های "تحول" اقدام شود

مسئولان نقاط ضعف و خطاهای احتمالی را شناسایی و پیگیری کنند

کاهش بودجه نانو شوک آور است

اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده را پیگیریم

جهانگیری: نخبگان برای عبور از شرایط تحریم به دولت کمک کنند

نگاه واقع بینانه به درآمدها در بودجه 98 داشته باشیم

شاکیان خدادادی مستندات خود را ارائه کنند

کلیات لایحه بودجه 98 در کمیسیون تلفیق تصویب شد

جزئیات عیدی پایان سال کارکنان مشمول قانون کار

تفاهم وزراء برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس

تشریح آثار اقتصادی، ترافیکی و روانی وضع عوارض بر پنج تونل و اتوبان صدر

سالن های ورزشی 250 متر مربعی ضمیمه مدارس دخترانه می شود

طرح‌های نیمه تمام مسکن شروع شده است

مخالفت مجلس با مسکوت ماندن سه ماهه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس

آغاز جلسه علنی مجلس/اصلاح قانون انتخابات مجلس و بررسی ایرادات CFT در دستور کار

موافقت نمایندگان با اولویت رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس

جزییات سند درمان کشور تا 1404/وجود 125000 تخت در کشور

صالحی‌امیری: فرصتی برای ورود به حاشیه ندارم/ در اساسنامه بیشتر تکمیل داریم تا تغییر

سازوکار نظارت و مجازات متخلفان ازقانون حمایت ازتولید ملی تعیین شد

ادعاهای «اسماعیل بخشی» در کمیسیون امنیت بررسی می‌شود

کمیسیون امنیت ملی، فردا ادعاهای «اسماعیل بخشی» را بررسی می‌کند

روزشمار پایان مسکن مهر به جریان افتاد

پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو شد

تبلیغ کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی در صدا و سیما و مطبوعات ممنوع شد

کواکبیان: پیوستن به FATF بهانه‌ها را می‌گیرد

کمیسیون امنیت ملی مجددا با حضور کدخدایی ایرادات CFT را بررسی می‌کند

شفافیت و تحقق عدالت اجتماعی از ویژگی های بودجه 98 است

تحریم‌ها ظرفیت فضایی کشور را توسعه بخشیده است

دستگاه‌های اجرایی مکلف به ثبت سفارش کالا قبل از واردات شدند

توقف اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی

لاریجانی: استیضاح وزیر جهادکشاورزی منتفی شد

بررسی تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه زنان، جوانان و خانواده متوقف شد

مسئول جدید سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور منصوب شد

تسلا اعضای جدیدی به هیئت‌مدیره اضافه کرد

هرآنچه باید درباره قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک بدانید

گزارش حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در مجلس بررسی می‌شود

تشکیل کمیسیون ویژه زنان بررسی می‌شود

«کودک همسری»؛ طرحی که نه «رای» آورد و نه «رد» شد!

تستا؛ قطع وابستگی در فناوری

نوبخت: تورم 50 درصدی نداریم؛ افزایش پلکانی حقوق با تصمیم مجلس

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کفاف هزینه های 10روز را می دهد

دستگیری عناصر شبکه نفوذ در سیستم بانکی و ارزی کشور توسط وزارت اطلاعات

جلسه مشترک مجلس با شورای نگهبان برای بررسی راهکارهای کارآمدی مجلس

کمیسیون‌های تخصصی مجلس 15 روز برای بررسی بودجه 98 فرصت دارند

رایزنی نمایندگان خوزستان با رییس جمهور درباره مشکل انتقال آب