راه ترقی

آخرين مطالب

محسن هاشمی: پدر متروی تهران نیستم مديريت

محسن هاشمی: پدر متروی تهران نیستم

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محسن هاشمی امروز در نشست خبری که به منظور تشریح عملکرد کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه من پدر متروی تهران نیستم گفت: متروی تهران تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است؛ چراکه در سال 52 مشاور فرانسوی برای طراحی متروی تهران استخدام شد و آن زمان مقرر شد که 146 کیلومتر مترو در قالب شش خط طی 11 سال افتتاح شود.

وی با بیان اینکه ترافیک تهران وضعیتش بسیار بد بود و در آن زمان هم درآمدهای نفتی خوب بود و تصمیم گرفته شد که پروژه‌های بزرگ آغاز شود، ادامه داد: البته انقلابیونی نیز وجود داشتند که مخالف ساخت مترو بودند و می‌گفتند که مترو برای هدر دادن پول است که چیزی شبیه دلواپسان امروز بودند و ساخت پروژه مترو را در اوایل انقلاب متوقف کردند و حتی به عنوان یک حرکت انقلابی از آن یاد می‌شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه به یاد دارم آقایان جاسبی و الویری آن زمان مخالف مترو بودند و به نوعی دلواپس آن موقع بودند و در راستای عدم ساخت مترو کارهای زیادی انجام دادند گفت: در حالی انقلاب شد که 300 متر از تونل ساخته شده بود و حدود 100 میلیون تومان پول هم خرج شده بود.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع حرف‌هایی گفته می‌شود که آدم می‌ترسد در مورد آن صحبت کند تصریح کرد: مترو در آن زمان شبیه اینگونه مسائل بود و حرفی از آن زده نمی‌شد و حتی در دولت هم ساخت آن رد شده بود تا اینکه آیت الله هاشمی مجبور شدند که در نمازجمعه خطبه معروف مترو را قرائت کنند تا مساله مترو و لزوم آن به سطح مردم برود و مترو تنها پروژه‌ای بود که رئیس مجلس به هیات دولت رفت و درمورد آن صحبت کرد و آیت الله هاشمی به مهندس موسوی که نخست وزیر آن موقع بود، گفتند که اجازه بدهید تا من درمورد مترو در جلسه هیات دولت توضیح دهم و سرانجام در حالی مترو با رأی ناپلئونی و بدون رأی وزرای اقتصادی و عمرانی تصویب می‌شود که در آن زمان شعار این بود که چرا ما باید همه پول‌ها را در تهران خرج کنیم.

وی با بیان اینکه آن زمان برای مترو پنج میلیارد تومان وام از بانک تجارت و ملت دریافت شد، ادامه داد: حتی آیت الله هاشمی نزد امام خمینی می‌رود و می‌گوید که لازم است هرکجا که تراکم فروخته می‌شود، 50 درصدش به مترو برسند و ایشان هم دستور می‌دهند و حالا براساس دستور ما شرکت مترو از شهرداری طلب دارد.

هاشمی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند که خط 6 و 7 آماده است اما چرا آن را افتتاح نمی‌کنند،‌ گفت: خط 6 و 7 که به شما خبرنگارها گفته‌اند که بالای 90 درصد پیشرفت دارند؛ از نظر آمادگی زیر 50 درصد است و نمی‌توانیم آن را افتتاح کنیم مگر اینکه خط را افتتاح کنیم و مسافر را جابه جا نکنیم.

وی با بیان اینکه 3000 میلیارد تومان پول در این دو خط خرج شده اما هیچ کاری نمی‌توانیم کنیم افزود: ما معتقدیم که باید ایستگاه به ایستگاه خط مترو را افتتاح کنیم نه اینکه کل آن آماده باشد اما حالا با اینکه 3000 میلیارد تومان در این دو خط خرج شده نمی‌توانیم کاری کنیم.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه‌ای که درمورد مترو بود یکی از دلایل عصبانیت من این بود که متاسفانه اشتباهی در مترو انجام شده و 700 میلیارد تومان را در یکسال اخیر بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها خرج کردند و در کل خطوط پخش کردند گفت: این اقدام نباید انجام می‌شد بلکه ما باید اولویت‌بندی می‌کردیم و ایستگاه به ایستگاه مترو را تکمیل کرده و افتتاح می‌کردیم نه اینکه حالا با وضعیتی روبرو شویم که حتی نتوانیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.

وی افزود: نمی‌توانیم به سبک و سیاق گذشته که  22 کیلومتر را افتتاح کرده و قطار را با جرثقیل وارد خط کردند و بدون هواکش، مترو را افتتاح کردند، این کار را انجام دهیم.

هاشمی درمورد تاثیرات تحریم در مترو با بیان اینکه اثرات تحریم در مترو کم است چراکه عمده تجهیزات بومی است، اظهار کرد: البته تحریم‌ها اثر ندارد اما نمی‌توانیم از ارز 13 هزار تومانی برای مترو استفاده کرده و باید از ارز 3900 و نه حتی 4200 برای مترو که تاثیر زیادی در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و همچنین اشتغال دارد، استفاده کنیم.

وی در ادامه درمورد تأمین اعتبارات درمورد مترو گفت: از چند جهت می‌توانیم برای مترو تامین اعتبار کنیم که یکی از آنها استفاده از بودجه شهرداری است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه نمی‌توانیم اولویت یکمان را مترو بگذاریم اما با پول شهرداری باغ پرندگان و برج میلاد بسازیم و برای مترو از بانک شهر وام بگیریم گفت: نباید با پول شهر اتوبان بسازیم و از مترو غافل شویم.

وی با بیان اینکه براساس قانون 50 درصد هزینه‌های مترو به خصوص در حوزه تجهیزات باید از طریق دولت انجام شود، افزود: یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد مجتمع‌های ایستگاهی هستند که براساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایجاد هر مجتمع ایستگاهی می‌تواند هزینه ایستگاه و تونل مربوطه را تامین کند.

هاشمی با بیان اینکه متاسفانه شهرداران ما مترومحور نبودند گفت: نه آقای قالیباف، نه آقای احمدی نژاد و نه آقای کرباسچی به مترو اهمیت نمی‌دادند فقط آقای ملک مدنی بود که به مترو توجه داشت و حتی می‌گفت که حاضر است ساختمان اصلی شهرداری را بفروشد تا مترو بسازیم اما طول مدیریتش بیشتر از 9 ماه نشد.

وی با بیان اینکه وزارت نفت نیز باید از محل صرفه جویی در سوخت به شهرداری پول بدهد اما حتی یک ریال هم نداده است، ادامه داد: البته وزارت نفت عنوان کرده که با راستی آزمایی پول می‌دهد اما تا حالا نداده و این در حالی است که باید سالانه 90 میلیون دلار بابت صرفه جویی در مصرف سوخت به شهرداری بدهد که نداده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر سوخت در تهران مصرف می‌شود گفت: با یک محاسبه ساده رقم بدهی وزارت نفت به شهرداری مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بدهی، بانک‌ها به شهرداری پول نمی‌دهند اظهار کرد: باید شهردار تهران از طریق شورای پول و اعتبار این مسائل را پیگیری کند؛ اما متاسفانه پیگیری‌های لازم انجام نمی‌شود و این نمی‌شود که برای مترو دو دقیقه وقت بگذارند اما برای دوچرخه پنج ساعت و دست آخر هم کلاه سرشان بگذارند و عکس بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه در دولت خاتمی برای مترو به ما ارز دادند گفت: اما در دولت احمدی نژاد با اینکه همه کارها را انجام داده بودیم، وی  به من به عنوان مدیرعامل شرکت مترو ارز نداد اما وقتی که من رفتم به مدیرعامل بعدی ارز داد اما در دولت روحانی نیز هنوز به مترو کمک نشده است.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

طرح دوفوریتی تحریم اپل در انتظار تصمیم مجلس

اسلامی: واگذاری زمین برای سیل زدگان لرستان کلید خورد

میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت در سال 98 مشخص شد

رئیس جمهور به خوزستان و لرستان سفر می کند

اساسی ترین نیاز بیماران نادر کشور/دستور وزیر

مجلس مخالف سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین است

تعیین مجازات برای عدم انجام تکالیف از سوی مجریان و ناظران انتخابات مجلس

صرف اعلام خبر وقوع فساد برای مردم اعتمادساز نیست

دستور رییس جمهوری بر آمادگی کامل در رویارویی با موج جدید بارندگی ها

دستور جهانگیری برای بررسی مشکلات تهران

تعیین شرایط کاندیداهای انتخابات/سابقه نمایندگی شامل یک مقطع تحصیلی نمی‌شود

رهبر انقلاب:اقدامات لازم برای جبران خسارات از محل های موجود را سریعا آغاز کنید

جلسه علنی آغاز شد/ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در دستور کار

تقدیر رئیس‌جمهوری از تلاش‌های سازمان برنامه و بودجه

سیل حدود 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

افزایش حقوق کارمندان طبق قانون از فروردین اعمال می‌شود

دستور رئیس جمهور به استانداران برای شناسایی ساختمان‌ها و اماکن واقع در مسیل‌ها و حریم رودخانه‌

آغاز جلسه علنی مجلس/ واکنش نمایندگان به تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی آمریکا

وزیران نیرو و کشور یکشنبه آتی درمورد سیل به مجلس گزارش می دهند

هر اقدامی علیه سپاه را با اقدام متقابل پاسخ می دهیم

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند منصوب شد

افتتاح خط 6 متروی تهران فردا با حضور روحانی

فرمانده کل سپاه بار دیگر راهی گلستان شد

رئیس مدیریت بحران تهران: زمان بحران هیچکس پاسخگو نیست

کمیته ملی ریشه یابی سیلاب های اخیر تشکیل می شود

خسارت مادی مردم جبران خواهد شد

تشریح روند تحقیق و تفحص از صنعت خودرو کشور توسط رییس هیات

آماده باش شهرداری ها برای مقابله با سیل و آبگرفتگی

9 توصیه مهم هلال احمر برای مسافران و ساکنان غرب و جنوب کشور

جهانگیری بر هماهنگی همه دستگاه برای مقابله با احتمال وقوع سیل تاکید کرد

مروری بر مقررات «تنبیه» در مدارس

دستور رئیس سازمان تعزیرات برای برخورد آنی با تخلفات توزیع کالاهای اساسی

برنامه ریزی برای صیانت از منابع انرژی کشور ضرورت دارد

حداقل حقوق کارگران در سال 98 تعیین شد

اقدام حقوقی حقوقدانان جهان علیه تروریسم و نژادپرستی

‌صالحی: بتن‌ریزی زیرساخت‌ راکتورهای نیروگاه‌های بوشهر 2 و 3 تا تابستان انجام می‌شود

انتقاد همتی از برخی اظهار نظرها در زمان آرامش بازار ارز

بخشنامه رئیس قوه قضاییه برای مرخصی نوروزی زندانیان ابلاغ شد

سرمایه گذاران خصوصی دربخش سلامت حمایت می شوند

قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی شد

جلسه مجمع تشخیص مصلحت با دستور کار بررسی موارد اختلافی در بودجه98

هشدار پلیس فتا درباره آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی

در چند ماه آینده تحولاتی در دادسراها خواهیم داشت

موافقت دولت با اصلاحات تغییرات تقسیماتی در 12 استان کشور

وزیر راه موافق تفحص از قراردادهای خریدهواپیما در دوران آخوندی است

پلیس فتا: به اینترنت رایگان وصل نشوید

مصادیق تخلفات تبلیغات انتخاباتی مشخص شد

برخی اصولگرایان جلسه امروز مجلس را به تنش و درگیری کشاندند

تمهیدات پلیس برای تأمین امنیت کاروان‌های راهیان نور

اپراتوری های تلفن همراه باید به تعرفه های قبلی خود بازگردند