راه ترقی

آخرين مطالب

جوانه زدن بذر امید در دل دانشجویان ستاره دار انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- لایحه پیشنهادی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در برخورداری همگان از حقّ آموزش عالی با هدف حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار در 18 شهریور 1397 خورشیدی به تصویب هیات دولت رسید و با تصویب هیات وزیران لایحه الحاق یک تبصره به ماده پنج قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مصوب 1392 خورشیدی تدوین شد که به موجب این اصلاحیه حق آموزش جزو حقوق اساسی افراد است و هیچ‌ فردی را نمی‌توان به عذری غیر از «عدم صلاحیت علمی مقرر» از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم کرد. در برخورداری از حق آموزش در مقاطع تحصیلی افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرایم سازمان‌یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی مستثنی هستند.

کارشناسان آموزشی و اجتماعی این اقدام دولت را که گامی موثر در برخورداری همگان از تحصیلات عالی و عدم محرومیت از آموزش و همچنین ارتقای اعتماد عمومی در شرایط فعلی جامعه قلمداد می کنند. امید است تا با عزم مجلس شورای اسلامی و تصویب این لایحه، حق تحصیل که به صراحت قانون اساسی در فصل سوم بر آن تاکید کرده، محقق شود.

لعیا جنیدی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در ارتباط با ارایه این لایحه گفت: «با تصویب این لایحه در مجلس، حق بنیادین آموزش که از جمله حقوق مقرر در فصل سوم قانون اساسی برای مردم است، به‌طور کامل تثبیت می شود.»

**فصل سوم قانون اساسی؛ مبین حق تحصیل همگانی
اصول 19 تا 42 از فصل سوم قانون اساسی ایران که به حقوق مسلم مردم می پردازد و از مباحث محوری نیز به شمار می رود و بر حق تحصیل برای همگان تاکید دارد و در اصل 23 این قانون به صراحت آمده است: «تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ فردی را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.» همچنین مفاد بند سوم اصل سوم و اصل 30 قانون اساسی، دولت را به تسهیل و تعمیم آموزش عالی و گسترش وسایل تحصیلات عالی رایگان برای «عموم ملت» موظف می کند.
  در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها با «داوود محمدی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ارتباط با ارایه لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل به گفت وگو پرداخت.

**لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل و ضرورت شفاف زایی
بحث دانشجویان ستاره دار در چند سال گذشته مطرح شد، با این عنوان که به دلایل مختلف از تحصیل شماری از دانشجو، ممانعت به عمل آمده است و وزارت علوم که متولی و مجری اصلی در بحث امور و مشکلات دانشجویان محسوب می شود باید بیشترین دخالت را در این حوزه داشته و جوابگوی این گونه مسایل باشد و بنابراین پیشنهاد و تنظیم لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در دوره‌های آموزش عالی به وسیله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می توان در این قالب بررسی کرد و همچنین این وزارتخانه به منظور شفاف سازی بیشتر، تلاش دارد تا این مساله را به صورت یک قانون درآورد.

** پیگیری های مجلس برای حل مساله دانشجویان ستاره دار
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به طور مستمر در 2 سال گذشته پیگیر این قضیه بوده و در جریان گفت وگوهایی که با وزارت علوم و همچنین دانشجویان مدعی محرومیت از تحصیل صورت گرفت، پیگیر مطالبات این افراد شد. در مقاطعی وزارت علوم ادعا می کرد که دانشجوی ستاره‌دار وجود ندارد اما با مراجعه شماری از این دانشجویان به کمیسیون و تجمع این افراد، این مساله از طرف کمیسیون دنبال شد.

**ابهام در اجرایی شدن لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در سال تحصیلی جدید
در ارتباط با نحوه روند مطرح شدن این لایحه در مجلس باید گفت که برپایه قانون اساسی هیچ فردی نمی تواند مانع از تحصیل دانشجویان شود و نمایندگان محترم مجلس نیز با آگاهی نسبت به این مساله، از هیچ تلاشی به منظور پیشگیری از تضییع حقوق شهروندان فروگذاری نخواهند کرد. دانشگاه های مختلف و وزارت علوم دارای آیین‌نامه داخلی هستند و در صورت ارتکاب تخلفی به وسیله دانشجو به طور قطع می بایست که طبق قانون با او برخورد کرد و از طرف دیگر هم اگر موضوعی مانع تحصیل فردی در دانشگاه است باید به لحاظ قضایی مشخص و شفاف شود.

مجلس هم با عمل در حوزه قانون آنچه که لازم باشد به لحاظ قانونی تصویب خواهد کرد اما بعید به نظر می رسد که تصویب این لایحه به سال تحصیلی جدید برسد چرا که برای تصویب آن باید مراحلی طی و در کمیسیون های مربوطه بررسی شود تا زمینه طرح آن در صحن مجلس فراهم آید و با توجه به تعداد طرح‌ها و لوایحی که وجود دارد دور از ذهن است که این لایحه برای سال تحصیلی آینده به مرحله اجرا برسد.

آمار مشخصی از تعداد دانشجویان ستاره دار موجود نیست و شماری از این دانشجویان که مراجعه کرده اند از آنها خواسته شده است تا درخواست هایشان را ارایه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرند.

**حل مساله دانشجویان ستاره دار و ضرورت تمکین قانون
اجرای قانون و شفاف سازی در اثر اجرای این لایحه به تلطیف فضای دانشگاه ها خواهد انجامید در عین اینکه افرادی که در دانشگاه ها به تحصیل می پردازند می بایست با در نظر گرفتن مصالح و منافع کشور، قانون را رعایت و به آن تمکین کنند و بستر سوء استفاده دشمنان را فراهم نیاورند و امید است تا شرایط به گونه‌ای پیش رود که تمام افراد به حقوق خود در محدوده قانون اساسی برسند و حقی از فردی پایمال نشود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/37395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

گل دوم پاری‌سن‌ژرمن به لورین توسط ام‌باپه

آخرین خبر از بارسلون؛ ژاوی نمی‌ماند!‏

کروس: باید بارسلونا را 4-0 می‌بردیم

منظمی سرپرست دبیرکلی فدراسیون والیبال شد

سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏

رئیس‌جمهور فرانسه پا به توپ شد!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

توضیحات رائفی‌پور درباره اموالش: مستاجرم!

المیادین: مأموریت‌ مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد

پزشکیان: اصرار به حجاب اجباری، عناد ایجاد می‌کند

سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین

امضای یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه

چیزی که تورو نکشه قوی‌ترت میکنه!

عصبانیت "نقی" از تیپ پایتختی‌ها در سفر خارج

یه زخم گردن باعث سوءتفاهم شد!

روایت سخنگوی انجمن سینماداران از یک رکورد شکنی

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی به نقل از وکیلش

با «مثبت آموزش» به روز باشید

چهره ها/ پست عاشقانه نوید محمدزاده برای تولد همسرش