راه ترقی

آخرين مطالب

پیام جدید ترامپ درباره برجام؛ ایران باید تضمین دهد/ آمانو: ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- وزیر انرژی آمریکا در سخنرانی خود در شورای حکام آژانس، پیام رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به این شورا درباره موضوع هسته‌ای ایران را قرائت کرد.
«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا  پیام «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور این کشور را در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حضار قرائت  کرد.
بنا بر این گزارش، این بیانیه مسائل مربوط به موضوع توافق هسته‌ای ایران (برجام) و پرونده خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره را شامل می‌شد.
رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه گفته است که ایران باید در خصوص دو مسئله تضمین ارائه دهد، اول اینکه برنامه هسته ای این کشور منحصرا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و همچنین این مسئله که تهران «به صورت دائمی» هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است.
این بیانیه‌ هیچ اشاره‌ای به خروج آمریکا از برجام نداشت اما تأکید می‌کرد، برجام یک «توافق معیوب» است و آمریکا صرفا به دنبال توافقی است که «به طور کامل به برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های مرتبط با اشاعه و و همچنین فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور می‌پردازد».
وزیر انرژی آمریکا در ادامه دلایل نقصان این توافق را اینگونه عنوان کرد که برجام «به سوءعملکرد مداوم ایران نپرداخته است. اگرچه نمونه‌های سوء عملکرد ذاتا هسته‌ای نیست.»
علاوه بر این، بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا تصریح می‌کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر همکاری ایران بر اساس راستی‌آزمایی قوی  اصرار داشته باشد.
رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر این در پیام خود تأکید کرده است که اطمینان دارد «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به آنچه ترامپ، آن را «توافق» اتمی حاصل شده میان دو کشور خوانده، پایبند خواهد بود. وی علاوه بر این می‌افزاید که «البته خلع سلاح اتمی کامل» شبه‌جزیره کره نیازمند راستی‌آزمایی است.

آمانو : ایران به تعهدات برجامی خود عمل کرده است
این پیام ترامپ در حالی است که آمانو گفت: به راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات برجامی ایران ادامه داده ایم؛ ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل می‌کند.
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهاراتی در شصت و دومین نشست عادی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد «از زمان آخرین کنفرانس عمومی برگزار شده، ما به راستی آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات برجامی ایران ادامه داده ایم.
ایران به تعهدات هسته ای خود بر اساس توافق هسته ای عمل می کند. ضروری است ایران به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی درخصوص عدم انحراف مواد هسته ای مرتبط با ایران بر اساس توافق پادمان های آژانس ادامه می دهد. ارزیابی ها درخصوص نبود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران ادامه دارد.»

خروج از برجام تردیدهای جدی در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آمریکا ایجاد کرده است
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اقدام یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از برجام تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی به همراه خواهد داشت.
رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس عمومی آژانس گفت که سرنوشت برجام یکی از مهمترین نگرانیهای جهانی است و اقدام یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بهمراه خواهد داشت.
دکتر علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، با اشاره به فرآیند سخت و دشوار برای رسیدن به این توافق ابراز داشت: متأسفانه علیرغم اینکه آژانس 12 بار بطور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده است، آمریکا در می 2018 تصمیم به خروج یکجانبه و غیرقانونی از این توافق گرفت، در حالی که کاخ سفید، بطور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است.
وی این تصمیم یکجانبه آمریکا را نقض صریح قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی و شناخته شده حقوق بین المل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصربفرد علم-دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی، مواجه کرده است.
رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: عکس العمل بین المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا، تردیدهای جدی ای را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است؛ این نگرانی صرفا به یکجانبه گرایی آمریکا بر نمی گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوبهای فراگیر و تهدیدات تروریسم می باشد، مرتبط می باشد.
وی با اشاره به حمایت قوی ایران از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه از سال 1974 تا کنون، ابراز داشت : نمی توان بی توجهی عمدی برخی از کشورها نسبت به تهدید واقعی ناشی از امتناع لجبازانه رژیم اسرائیل از پیوستن به معاهده عدم اشاعه هسته ای و در اختیار گرفتن زرادخانه هسته ای قابل توجه و رد هرگونه بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی را شماتت نکرد. این در حالی است که در مورد برنامه هسته ای ایران، همانطوری که در گزارش مدیرکل نیز آمده است، سیستم راستی آزمایی در حال اجراست. این یکی از نمونه های بارز تناقض در دنیای امروز است که در رابطه با یک کشور عضو معاهده عدم اشاعه هسته ای بطور جامع اجرا می شود، در حالی که در ارتباط با یک غیرعضو این معاهده کاملا چشمانشان را بسته اند و این رفتار فاحش تبعیض آمیز، مضحکه گرفتن عدالت است.
معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به تحولات و رایزنیهای بین ایران و اتحادیه اروپایی افزود، علیرغم مثبت بودن این تحولات، ولی ضروری است این گامها با اقدامات عملی و محکمتری تکمیل شود و رهیافت «اقدامات تدریجی» مکانیزم مناسبی در پاسخ به شرایط ناشی از سیاست لجبازانه آمریکا در تضعیف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست.
دکترصالحی همچنین در ادامه بر لزوم اجرای حرفه ای و غیرطرفدارانه وظایف توسط آژانس تأکید کرد و اظهار داشت که گزارشات فنی تنها باید با ارزیابیهای هدفمند و بدور از عناصر سیاسی تهیه شوند. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که فرایند رسیدن به «نتیجه گیری وسیعتر» در رابطه با برنامه هسته ای کشورمان تسریع گردد.
دکتر صالحی در ادامه سخنرانی خود به تمایل جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از علم و فناوری هسته ای برای مدیریت منابع آبی و پاسخ به تغییرات آب و هوایی، در کنار تولید برق، ارتقای سلامت، غذا و کشاوری اشاره نمود و مأموریت اصلی آژانس در این رابطه را کمک به کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار از طریق انتقال تجربه، تشریک دانش و ارائه تجهیزات لازم عنوان داشت.
وی همچنین در ادامه به نقش مهم انرژی هسته ای در کاهش گازهای گلخانه ای و ارتقای امنیت انرژی از طریق ساخت نیروگاه برق هسته ای، پیگیری توسعه تکنولوژی گداخت و نیز پروژه های تولید ایزوتوپ اشاره نمود، و ابراز داشت که جمهوری اسلامی ایران برای افزایش سهم انرژی هسته ای در ترکیب انرژی کشور، برنامه ریزی درازمدتی انجام داده است و در این راستا فازهای دو و سه نیروگاه برق هسته ای بوشهر را در دست اجرا دارد. دکتر صالحی در ادامه به تلاشها و اقدامات مهم بعمل آمده در راستای استفاده از بالاترین استانداردها برای تأمین ایمنی نیروگاهها، از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، آژانس بین المللی انرژی اتمی و .. اشاره نمود.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین با اشاره به امنیت هسته ای ابراز داشت که اقدامات موردنظر در این زمینه نباید مانع همکاریهای عملی در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای یا موجب تضعیف اولویتهای برنامه همکاریهای فنی آژانس گردد.
صالحی همچنین در عین حال که به مهم بودن موضوعات تروریسم، حملات سایبری و قاچاق غیرقانونی اشاره نمودند، بر مسئولیت کشورها برای تأمین کامل امنیت هسته ای و نقش آژانس برای ارتقای زیرساختهای ملی در صورت درخواست آنان و بصورت داوطلبانه تأکید کردند.
وی تأکید کرد که انتظار می رود آژانس براساس نیازها و اولویتهای کشورها با آنها همکاریهای فنی داشته باشد و ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بحث هسته ای آماده است تا دستاوردهای خود را با سایر کشورها، به ویژه با کشورهای همسایه، به اشتراک بگذارد.
معاون رئیس جمهور با استقبال از برگزاری کنفرانس وزرای آژانس در زمینه علم و فنآوری در نوامبر 2018، ابراز امیدواری نمود که این کنفرانس فرصتی برای تسهیل انتقال علم و فنآوری هسته ای به کشورهای در حال توسعه توسط آژانس باشد.
دکتر صالحی در انتهای سخنرانی خود نسبت به روزی که شعار «استفاده صلح آمیز انرژی هسته ای برای همه، و سلاح هسته ای برای هیچکس» در سطح جهان مورد پذیرش و اجرا در آید، ابراز امیدواری نمود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/37396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یورو رکورد زد

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ستاره بارسا آماده جدایی

پشت‌پرده مشکلات فتح‌الله‌زاده و ساپینتو در استقلال

گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات بازیکنان تهاجمی در تاریخ فوتبال

ستاره آرسنال: با خوش‌شانسی به چلسی گل زدم

روزهای شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!

خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

منشی دکتر زیر آبشو زد!

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟