راه ترقی

آخرين مطالب

زندگی در آتش! نوشتارها

زندگی در آتش!
  بزرگنمايي:

 راه ترقی- آتش ‌نشان شدن علاوه بر داشتن توانایی‏‏‌هایی بالای جسمانی، روحیه‏‌ای بسیار مقاوم برای مقابله با شرایط ناگوار می‏‌خواهد و در واقع داشتن هر دوی این امتیازات لازمه این پیشه سخت و دشوار است. قطعاً تنها عشق و علاقه در وجود آتش‌نشانان است که مشکلات و سختی‌‏های این حرفه را در مقابل آن‏ها کوچک نشان می‌دهد و عشق است که آنها را در مقابله با ماموریتهای سختی که خطرات آنها، جانشان را تهدید میکند برای ماموریت احتمالی بعدی آماده نگاه می‌دارد.

  به مناسبت هفتم مهرماه «روز آتش‌نشانی و ایمنی»، به سراغ چند نفر از آتش ‎‎ نشانان جان بر کف شهر یزد رفته تا ضمن اشاره به سختی ‎‎ های این شغل، اهمیت فعالیت ‎‎ های پر خطر آنها را انعکاس دهیم.

محمدرضا رحیمی، معاون عملیات آتش‌نشانی در مورد پیشه‌ پر مشقت آتش‌نشانی می‌گوید: اگر عشق نبود هرگز آتش نشان نداشتیم و در واقع آتش‌نشانی پیشه ‎عشق است و بس. کسی که وارد این شغل می‏‌شود باید تمام خطرات آن را به جان بخرد و زمانی که همه از شعله‌های آتش گریزانند به دل آتش بزند.

وی بیان می ‎ کند: قریب 19 سال پیش وارد حرفه ‎آتش ‎ نشانی شدم و بارها و بارها بعد از عملیات ‎ هایم با دیدن مصیبت های وارد شده بر خانواده های آسیب‌‏دیده، روح و روانم ضربه می‏‌خورد ولی بعد از هر عملیات موفقی هم که انجام می‎ دادیم، مدت ‎ها شاد بودم.

رحیمی ادامه می ‎ دهد: گاهی با دیدن سوختن تمام دسترنج شهروندانم و حتی عزیزانشان چنان درد می ‎ کشیم که انگار در همان شرایط هستیم. گاهی دیدن دختری که بعد از آتش ‎ زدن خانه، خود را حلق آویز کرده و مادری که خود و فرزند 7 ساله‏‌اش را تنها به دلیل یک سوءتفاهم آتش زده است، خاطره تلخی می‏‌شود که سال‏ها با آن زندگی می‏‌کنیم و مدام با کوچک‏ترین تلنگری در ذهن ‎ مان تداعی می ‎ شود .

وی با اشاره به حوادثی مانند پلاسکو، می ‎ گوید: توجه مسئولان و مردم بعد از حادثه پلاسکو و تجهیز کردن آتشنشانان به امکانات به ‎ روز در صورتی موثر خواهد بود که تداوم داشته باشد نه این که آتش ‎ نشانان باز به فراموشی سپرده شوند .

رحیمی از خاطرات متعدد ناگوارش در این شغل به جان دادن طفل دو ساله ‎ ای اشاره می ‎‎ کند که در زیر آوار ساخت و ساز غیراستاندادی گرفتار بوده و به رغم رهایی از آوار با تلاش آتشنشانان بر روی دستانش جان داده است .

وی ضمن تاکید بر توجه و نظارت بیشتر متولیان امر در رابطه با این نوع ساخت و سازها، به مرگ 13 نفر که تنها به دلیل سهل ‎ انگاری راننده در حین تصادف، بر اثر حریق سوختند و اجساد سوخته آنها در بدترین شکل از درون خودروی سوخته خارج شد نیز به عنوان یکی دیگر از این حوادث تلخ کاری خود اشاره می‏‌کند .

این آتش‏نشان یزدی معتقد است که وجود مشاوران بعد از عملیات می ‎ تواند نقش زیادی در بهتر کردن حال و هوای آتش نشانان داشته باشد و آن ‎ ها را از فضای ناگوار زمان عملیات ‎ شان دور کند اما هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است .

وی همچنین می‏‌گوید: تمام این حوادث زاییده بی‏‌توجهی مردم به نکات ایمنی است، هرچند که با وجود تکرار حوادث ناگوار باز هم اکثر مردم به مسئله ایمنی بی‌توجه هستند .

معاون عملیات آتش نشانی یزد به اتفاقات شگفتی که در میان حوادث با آنها مواجه شده است نیز اشاره و بیان می‏‌کند: همسر یکی از حادثه‏‌دیدگان می‏‌گفت وقتی شوهرم برای کندن کانال به پایین ساختمان رفت با لبخند شماره آتش‌نشانی را به من یادآور شد و گفت: به دلم افتاده که این زمین ترک‌خورده روی سرم آوار می‏‌شود. متاسفانه همین اتفاق می ‎ افتد ولی موضوع سریع به آتش‏‌نشانی گزارش می‌شود.
وی ادامه می‌ ‎ ‌ دهد: به دلیل این که محل این حادثه در درون بافت تاریخی شهر قرار داشت، آتش‏‌نشانان به سختی خود را به محل حادثه رسانند و بعد ار 26 دقیقه به طور ناباورانه‌ای فرد حادثه ‎ دیده را صحیح و سالم از زیر آوار بیرون آورند.

رحیمی می‏‌گوید: همسر این فرد حادثه ‎ دیده پس از نجات شوهرش در حالی که گریه می کرد، زنده ماندن پدر دوقلوهای 7 ساله‏‌اش را مدیون اشک‏‌های آنان و تلاش به موقع آتش ‎ نشانان می ‎ دانست .

«علی‏‌محمد دشتی» کارمند ستاد فرماندهی آتش ‎ نشانی و فرزند شهید آتش‏‌نشان «محمد دشتی» نیز در مورد پیشه ‎ ی پرخطر آتش ‎ نشانی، می‏‌گوید: 7 سالی است که با عشق و علاقه آتش‏‌نشان هستم .

وی در مورد انتخاب شغل خود بیان می‌کند: تقریباً چهار و نیم ساله بودم که پدرم در عملیات اطفای حریق در دل آتش سوخت و تنها نامش را بر تصویر تاری که از چهره‌اش درخاطرم داشتم، به جا گذاشت لذا علاقه به آتش‌نشان شدن با توجه به عشق و علاقه به پدرم و ارتباط نزدیک با آتش‌نشانان در من شکل گرفت و تمام تلاشم را برای رسیدن به درجه آتش‌نشانی انجام دادم .

دشتی، آتش‏ نشانی  را حرفه‏‌ای می داند و می گوید: آتش نشانی عشق می‏‌خواهد و به نظر او با هیچ منطقی نمی‏‌توان با مشقت‌های آن سازگاری کرد. آتش‏‏نشان کسی است که باید همیشه برای روبرو شدن با سختی‏‌ها آماده باشد و چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ روحی باید توانایی رفتن به دل مشکلات را داشته باشد .

دشتی در مورد حرفه پراسترس ستاد فرماندهی آتش‌نشانی نیز می‏‏‌گوید: زمانی که مردم با حادثه ناگوار یا حریقی روبرو می‏‌شوند و با آتش‏نشانی تماس می‏‌گیرند، آنقدر مضطرب و نگران هستند که گاهی نمی‌توانند به درستی آدرس محل حادثه را گزارش دهند .

وی می ‎ گوید: بعد از تماس این قبیل افراد باید در کوتاه ‎ ترین فاصله زمانی به نزدیک‏ترین ایستگاه آتش‏نشانی اطلاع‌‏رسانی شود تا نیروها با تجهیزات مربوطه به حادثه یا حریق مذکور در محل حضور پیدا کنند .

دشتی توصیه می‌‏کند: در این مواقع باید کسی با آتش‌نشانی تماس بگیرد که از لحاظ روحی آرام ‎ تر از سایرین باشد تا بتواند آدرس درست را به آتش‌نشانی بدهد و نیروها به موقع در آن محل حضور یابند .

وی در مورد فعالیت‌های حوزه ایمنی آتش‌نشانی به غیر از موارد حریق می‏‌گوید: ریزش آوار، تصادفات داخل شهری، محبوس شدن افراد در مکانی مانند اتاق یا آسانسور و مزاحمت حیوانات موذی، از جمله کارهایی است که آتش‌نشانی آنها را پوشش می‌دهد .

دشتی از بی‌توجهی مردم نسبت به آتش‌نشانان گلایه می‌کند و می‌گوید: البته در چند سال اخیر به ویژه پس از حادثه پلاسکو، توجه بخش کثیری از مردم به آتش‌نشانان جلب شده است .

وی معتقد است که آتش‌نشانی که بعد از عملیاتی سخت با شرایط روحی نامساعدی روبرو می‌شود، در جمع خانواده نیز متاثر از این روحیه است لذا خانواده آتش‌نشانان نیز با صبر و تحمل خود بار مشکلات این حرفه را به دوش می‌کشند .

«مهدی حسینی»‌ معاون آموزش پیشگیری آتش‌نشانی یزد هم به ارائه آموزش‌های نکات ایمنی در این سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: این آموزش در در بخش درون سازمانی و برون سازمانی ارائه می‌شود .

وی تصریح می‌کند: آموزش‌های درون سازمانی ویژه نیروهای آتش‌نشان در دو مرحله برای پرسنل جدید سازمان و  آموزش‌های ضمن خدمت برای تمام پرسنل به صورت روزانه انجام می‌شود .

وی از آموزش شهرشناسی ویژه آتش‌نشانان در دوره‌های شیفت عملیاتی نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: آتش‌نشانان در قالب این آموزش‌هااز محدوده‌های عملیاتی خود بازدید می‌کنند و این بازدیدها برای ساختمان‌های مهم به صورت ویژه‌تری انجام می‌شود تا در صورت رخداد حادثه یا حریق، آشنایی کافی با محل، مسیرهای دسترسی و موانع موجود کسب شود و ضمن این بازدیدها نیز نواقص موجود شناسایی و در مورد رفع آنها هشدارهای لازم ارائه می‌شود .

حسینی از نظارت آتش‌نشانی بر ساختمان‌های تازه تاسیس نیز خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: خوشبختانه برای کسب پروانه ساخت از شهرداری، آتش‌نشانی هم بر نحوه ساخت استاندارد و ایمن ساختمان‌ها نظارت می‌کند و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی اجازه ساخت به محل مذکور داده نمی‌شود .

وی مشکل عمده را مربوط به سازه‌هایی می‌داند که از قبل ساخته شده و نکات ایمنی در آن‌ها رعایت نشده که در این موارد جز متذکر شدن نکات ایمنی نمی‏توان هیچ اقدام خاصی را صورت داد و تنها امید در این موارد توجه شهروندان به نکات ایمنی متذکر شده است .

وی بازار سنتی یزد را به عنوان یکی از سازه ‎ های غیر ایمن یزد می ‎ داند و می‌‏‏گوید: با وجود این که بازار مذکور یکی از پر‏‏ترددترین اماکن تجاری و حتی گردشگری است، فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی است و سیستم برق و راه‏‏های دسترسی آن نیز با مشکل اساسی روبرو است .

حسینی عنوان می‏‌کند: با توجه به جهانی شدن شهر یزد باید دستگاه‏‏‌هایی مانند استانداری، میراث فرهنگی و شهرداری اعتبار لازم را جهت رفع مشکلات این بازار فراهم کنند که البته تامین بخشی از این هزینه‏‏‌ها هم بر عهده مغازه داران بازار است .

معاون آموزش و پیشگیری آتش‏‏نشانی این چنین مشکلاتی را مبتلا به شهرک صنعتی یزد نیز می‏‏‌داند و اظهار می‏‏‌کند: عدم اطلاع آتش ‎‎ نشانی از نوع مواد اولیه و محصولات برخی از کارنجات از جمله مشکلاتی است که در صورت رفع این عوامل آتش‏‏نشانی می‌‏تواند با اعمال نکات ایمنی در پیشگیری برخی از حوادث این شهرک اقدام کند ولی متاسفانه به دلیل عدم همکاری کارخانجات تاکنون هیچ‏گونه اقدامی در این باره نشده است ولی در نظر داریم با تشکیل کارگروهی از واحدهای مربوطه به صورت گروهی بازدید داشته باشیم .

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/39036/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی