راه ترقی

آخرين مطالب

ظریف: وسواس فکری ترامپ درباره ایران نتیجه معکوس دارد گفتگو

ظریف: وسواس فکری ترامپ درباره ایران نتیجه معکوس دارد

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی المانیتور تاکید کرد که وسواس فکری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران در سراسر منطقه نتیجه معکوس داشته است و خروج آمریکا از برجام اعتبار این کشور برای هر سازش جدیدی را تضعیف کرده است چراکه هیچ تضمینی برای اجرای آن (از سوی آمریکا) وجود ندارد.

متن کامل این گفت‌وگو به این شرح است:

المانیتور: با توجه به اینکه قرار است در اوایل نوامبر تحریم‌های دیگری علیه ایران اعمال شود، برنامه ایران برای مواجهه با کاهش صادرات و محصولات مرتبط آن چیست؟

ظریف: مهمترین چیز در اینجا توافقات مالی است. ما در حال کار با اروپا روی این توافقات هستیم و اروپایی‌ها هم اکنون روی یک سیستم کار می‌کنند که به ما اجازه می‌دهد پول صادراتمان را دریافت کنیم. ما تمهیدات مختلفی را با مشتریان خود اندیشیده‌ایم. به طور قطع فشار آمریکا روی آنها زیاد است اما من بر این باورم که آمریکا در سیاست اعلام شده‌اش برای به صفر رساندن صادرات نفت ما شکست خواهد خورد.

المانیتور: چه گزینه‌های جایگزینی وجود دارد؟

ظریف: ما در بودجه خود تنها حدود 30 درصد به نفت وابسته هستیم بنابراین ما ابزارهای دیگری در اختیار داریم. با این حال این مساله تاثیر مهمی روی اقتصاد ما می‌گذارد و تاثیر آن نیز تاکنون به دلیل نتایج تحریم‌ها احساس شده است اما اگرچه این تحریم‌ها تاثیر اقتصادی خود را دارند همواره نتوانسته‌اند به هدف سیاسی‌شان دست یابند. آنها معمولا از نظر سیاسی نتیجه عکس دارند.

المانیتور: به نظر می‌آید با توجه به دستاورد کم نشست اخیر تهران، روسیه و ترکیه سررشته ادلب را در دست گرفته‌اند. سپس یک توافق میان روسای جمهور روسیه و ترکیه حاصل شد. شما با همتایان روس و ترک خود در نیویورک دیدار کرده‌اید. نقش ایران در ادلب چیست؟

ظریف: ما همواره خواهان پرهیز از درگیری و خونریزی در ادلب بوده‌ایم. این همان دلیلی است که من پیش از نشست تهران به آنکارا و دمشق رفتم. ما گفت‌وگوهایی بسیار جدی برای چگونگی جلوگیری از درگیری نظامی در ادلب داشتیم. ما به نوعی به توافقات اولیه دست یافتیم. اختلاف نظر اصلی میان روسیه و ترکیه درباره چگونگی انجام آن بود و زمانی که این اختلافات حل و فصل شد ما به نقشه دست یافتیم. ما فورا از آن حمایت کردیم اکنون هر سه ما با یکدیگر روی اجرای آن کار می‌کنیم. بنابراین ما در اجرای سیاست‌مان مبنی بر جلوگیری از درگیری نظامی در ادلب درست عمل کرده‌ایم.

هر سه ما بر سر چگونگی دستیابی به این توافق، چگونگی اجرای آن به ویژه مواجهه با این حقیقت که بخش مهمی از ادلب تحت کنترل النصره قرار دارد، با چالش‌هایی مواجه هستیم. ما باید راهی برای بیرون راندن آنها از این منطقه بیابیم.

المانیتور: آیا منافع ایران در سوریه با منافع ترکیه و روسیه متفاوت است؟

ظریف: خب، از نظر من هر سه کشور منافع خود را دارند. هدف ما مقابله با افراط گری و تروریسم است. من فکر می‌کنم که روسیه و ترکیه نیز در این هدف مشترک هستند اما هیچ دو کشوری منافع یکسانی ندارند و من فکر نمی‌کنم که هیچ یک از کشورهای ایران، ترکیه یا روسیه منافعی یکسان در سوریه داشته باشند. آنچه مهم است این است که بازیگران یک نقطه نظر مشترک در منافعشان بیابند. من فکر می‌کنم که ما توانسته‌ایم این زمینه‌های مشترک در منافع‌مان را مشخص کنیم: حفظ تمامیت ارضی سوریه، جلوگیری از فروپاشی سوریه، جلوگیری از تقسیم بندی‌های نژادی در سوریه. همچنین مقابله با افراط گرایی و تروریسم زمینه‌هایی هستند که می‌توانیم در سوریه بر سر آن به توافق برسیم و این سبب شده است تا ما با هم به مخرج مشترک برای داشتن نقشی فعال در سوریه برسیم.

المانیتور: آلمان، روسیه، فرانسه و ترکیه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در اکتبر برای گفت‌وگو درباره ادلب با یکدیگر دیدار کنند. ایران در مذاکرات پیرامون سوریه و ادلب حضور داشته است چرا اکنون در این نشست شرکت نمی‌کند؟

ظریف: این چیزی است که در جریان نشست ناتو ایجاد شد، توافقی میان آلمان و ترکیه برای برگزاری این نشست. آنها ما را در جریان رایزنی‌هایشان قرار می‌دهند.

المانیتور: اما حتی روسیه در این نشست شرکت می‌کند.

ظریف: بله، موضوعات دیگری (در این نشست) مطرح بود اما ادلب سپس به آن اضافه شد.

المانیتور: به تازگی گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد بیش از 100 سرباز ایرانی در بیش از 200 حمله هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. علی شمخانی،‌ مشاور امنیت ملی ایران هشدار داده است که اسرائیل برای هدف قرار دادن نیروها در سوریه که با تروریسم مقابله می‌کنند، با پاسخ مواجه خواهد شد. چرا ایران تاکنون پاسخی نداده است.

ظریف: ایران در سوریه است تا با تروریسم و افراط گرایی مقابله و به برقراری ثبات در این کشور کمک کند. ما آنجا نیستیم تا با دیگران بجنگیم اما همواره گفته‌ایم که از خود دفاع می‌کنیم. ما بر این باوریم که مردم باید از دامن زدن (به درگیری‌ها) بپرهیزند. منظور من این است که دلیل حضور ما در سوریه این نیست که به جای مقابله با تروریست‌ها با دیگران درگیر شویم.

المانیتور: در صورت خروج حزب الله از سوریه اگر این بخشی از یک توافق گسترده‌تر برای خروج نیروهای خارجی از سوریه باشد، آیا ایران طرحی برای آن دارد؟

ظریف: این منوط به دولت سوریه است. من فکر می‌کنم که نیروهای زیادی در سوریه هستند که از آنها دعوت نشده است. بنابراین از آنجایی که ما به دعوت دولت سوریه به این کشور رفتیم زمانی از آن خارج خواهیم شد که این دعوت پایان یابد.

المانیتور: روند کند تشکیل دولت در عراق ظاهرا در حال نتیجه دادن است. گفت‌وگوهایی مبنی بر این وجود دارد که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر شود در حالی که رئیس پارلمان متحد ایران است. ارزیابی‌هایی وجود دارد که ایران در حال بیرون کردن آمریکا از عراق است. واکنش شما به این پیش‌بینی‌ها چیست؟

ظریف: این عراقی‌ها هستند که در نهایت باید انتخاب کنند. آمریکا تلاش می‌کند تا ایران را بیرون براند اما این سیاست شکست خورده است. عراق یک کشور مستقل و مقتدر است و نهادهای مقتدر و مستقل خود را دارد. ما باید اجازه دهیم تا این نهادهای مقتدر به یک اتفاق نظر برسند یا بدون دخالت خارجی به یک سازش دست یابند. من فکر می‌کنم که مسیر سیاسی آمریکا در تمام منطقه که به شدت روی وسواس فکری‌شان درباره ایران متمرکز است، در لبنان در سوریه و در عراق نتیجه معکوس داشته است. این سیاست در هر جای دیگری نتیجه معکوسی دارد.

المانیتور: آیا شما معتقدید که آمریکا و ایران منافع مشترکی در عراق دارند؟

ظریف: ما می‌دانیم که منافع‌مان چیست. من نمی‌دانم که منافع آمریکا چه چیزی است. منافع ما ثبات عراق است. اگر آمریکا نیز چنین هدفی دارد واضح است که هدف ما مشترک است اما من فکر می‌کنم که آمریکا منافع دیگری دارد.

المانیتور: از نظر شما این منافع چه چیزهایی است؟

ظریف: من فکر می‌کنم که اولویت‌های آنها بسیار متفاوت است. اولویت‌های آنها مقابله با ایران است. به همین دلیل آنها در آنجا حضور دارند. این سیاست کاملا شکست خورده است.

المانیتور: اخیرا سفارت آمریکا و وزارت خارجه ایران شایعاتی مبنی بر دیدار برت مک‌گورک، نماینده ویژه آمریکا و ژنرال قاسم سلیمانی را رد کرده‌اند. ایران و ترکیه توانسته‌اند تعامل‌شان را به بخش‌های کوچکتری تقسیم بندی کنند. آیا ایران در عراق نیز چنین کاری را با آمریکا به ویژه در صورت وجود منافع مشترک انجام می‌دهد؟

ظریف: نه ایران و نه آمریکا هیچ یک برگزاری چنین دیداری را قبول نکرده‌اند.

المانیتور: هر دو طرف آن را تکذیب کردند.

ظریف: این شایعات تکذیب شد چراکه دیداری برگزار نشد. ما با دولت عراق همکاری می‌کنیم. دولت عراق آزاد است تا با دیگر شرکایش در عراق همکاری کند اما فعالیت‌های ما در عراق در جریان مقابله با تروریست‌ها همواره با دولت عراق هماهنگ بوده و ثابت شده است که مکانیزمی موثر بوده است. دوباره مشکل نیت است. اینکه نیت آمریکا کمک به برقراری ثبات در عراق یا تلاش برای تضعیف ایران در عراق است. این دو سیاست به دو نتیجه کاملا متفاوت منجر خواهد شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

احتمال تعیین دستمزد کارگران بعد از عـید

شهر نباید تبدیل به کارگاه ساختمانی شود

بهشتی‌پور: جنگ آمریکا با ایران، رسانه‌ای و اقتصادی است

گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد حساب واحد خزانه به مجلس ارائه می‌شود

ایران به 15 کشور رادیودارو صادر می کند

کمیسیون امنیت ملی امروز حادثه تروریستی زاهدان را بررسی می‌کند

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی بودجه 98

آمار ازدواج کودک همسران رو به افزایش است

پورحسین: حفظ استقلال و عزت نفس ایران دستاورد انقلاب اسلامی است

دستمزد سال 98 کارگران واقعی شود

ذوالقدر: نظر اتحادیه اروپا پیوند بین اینستکس و FATF نیست

تدوین طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در مجلس

بررسی تخلفات ایران مال توسط هیأت کارشناسان رسمی دادگستری

قربانی: «نمکی» رأی اعتماد بالایی از مجلس می‌گیرد

ضرورت نظارت مجلس بر فعالیت هندی‌ها در چابهار

فلاحت‌پیشه: اروپا نباید FATF را با اینستکس مرتبط کند

قیمت بنزین در سال 98 به تصمیم‌گیری مجلس بستگی دارد

سلیمی: اختلاف بین احزاب بزرگ‌ترین چالش پیش روی انقلاب پس از 40 سالگی است

سیاستگذاری‌ غلط باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود/عدم بررسی برخی آسیب‌ها با «تابوسازی»

روس ها هرچه تعهد کرده اند به نحو احسن انجام داده اند

12امشب آخرین مهلت ثبت نام در پذیرش بدون کنکور بهمن 97

جزئیات «بحرانی» که دیر به صحن مجلس رسید

پرداخت «عیدی» بازنشستگان کشوری تا پایان بهمن و همراه با حقوق

خجسته: دولت براساس چارچوب مشخص نسبت به قیمت‌گذاری کالاها اقدام کند

دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد

ترقی: لایحه جامع انتخابات به تقویت احزاب کمک می‌کند

قول مجلس به ملی‌پوشان فوتبال برای معافیت از سربازی

صالحی خطاب به اروپا: قبل ازآنکه دیر شود، به قول خود عمل کنید

عوارض لوازم آرایشی تقلبی/از دستفروش‌ها خرید نکنید

آشنایی با فعالیت‌های انجمن همسران دیپلمات‌های وزارت امور خارجه

احتمال انتخاب رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه بسیار زیاد است

کاهش وابستگی در واردات پروبیوتیک‌های صنایع لبنی

عابدی: هدف از نصب کارت‌خوان در مطب پزشکان رفاه مردم است

تصمیمات انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است

سازمان ویژه پیگیری امور زنان ایجاد می‌شود

احتمال خروج میدان نقش جهان از فهرست ثبت‌جهانی یونسکو

مقصران اصلی افت شاخص بورس

امینی: با استانی‌شدن انتخابات، نگاه نمایندگان استانی و ملی می‌شود

سایپا و خودروسازهای دیگر مجوز افزایش قیمت ندارند

بادامچی: استانی‌شدن انتخابات مجلس گامی اساسی در راستای دموکراسی است

بررسی مشکلات حوزه زاینده‌رود و تحولات سوریه در کمیسیون امنیت ملی

کاظمی: با استانی‌شدن انتخابات نمایندگان با تجربه‌تری به مجلس راه می‌یابند

نقش یک «ژنِ» خوب در قراردادی که با جان مردم بازی می‌کند!

نماینده رزن: زیرساخت‌های لازم برای استانی شدن انتخابات مجلس فراهم نیست

استانی‌شدن انتخابات از رای آوردن با «پول» و «شام» جلوگیری می‌کند

کاظم‌زاده: استانی‌شدن انتخابات، جایگاه مجلس را ارتقا می‌دهد

توضیحات دادستان تهران درباره سلطان کاغذ/ سه متهم اصلی به خارج کشور فرار کردند

فرصت‌سازی 6هزار میلیارد تومانی برای خصوصی‌ها در بخش فضایی

رحیمی: با استانی شدن انتخابات، مجلس در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار می‌گیرد

افزایش مشارکت و کاهش هزینه تبلیغات از آثار مثبت استانی‌شدن انتخابات مجلس