آخرين مطالب

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود فرهنگی

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرتضی شکوهی درباره اهداف آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و همچنین چگونگی اجرای آن توضیحاتی ارائه و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است.

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلی، شماری از معلمان به صورت خودجوش به منظور کاهش آسیب تکالیف شب، اقداماتی را انجام داده‌اند. اما آموزش و پرورش برای آنکه بتواند در این زمینه یک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتی  پیرامون چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان مفید نیستند و بچه‌ها انگیزه بالایی برای انجام آن ندارند را شروع کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق این چارچوب در پایه اول تا سوم به جای مشق شب که انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام می‌دهند.

شکوهی ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط لازم را داشته باشد انتخاب می‌شود. پس از آن ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد و آسیب‌ها و موانع شناسایی می‌شود تا طرح به تدریج توسعه یابد.

به گفته وی، تاکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن را دارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهبود جریان تحصیل‌شان کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه هدف ما این است که تکالیف صرفا شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگیرد گفت: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.

شکوهی ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربی ممکن است تکلیفی مانند جمع‌آوری برگ درختان و سنگ‌ها پیشنهاد شود و با کمک والدین در منزل انجام شود یا آنکه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس ارائه کند و یادگیری را از سطح کتاب و کلاس به محیط واقعی ببرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی پیش‌بینی شده اگر مهارت محور باشد ادامه می‌یابد و اگر از جنس مهارتی نباشد معلم آنها را به تکالیف مهارت محور تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش  افزود: خواندن و  رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم اما رونویسی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد. در واقع تکالیف را باید طوری هدایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد.

شکوهی ادامه داد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح برای تقویت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانش‌آموز نام تصاویر و اشیاء را می‌نویسد. در واقع روش و نوع فعالیت دانش‌آموز تغییر می‌کند و اگر تا کنون می‌گفتند کتاب را بگذار جلویت و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمی‌کنند و به دانش آموز می‌گویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روش‌های متنوعی برای این منظور طراحی شده است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تئاتر را فدای نان شب نکنیم

همکاری صنایع دستی ایران با بنیاد ساساکاوای ژاپن کلید خورد

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد

حکایت، حکایت دلدادگی است

خطر فردگرایی افراطی در کمین جامعه ایران/ رستگاری از طریق «مصرف»؟

گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟

روضه‌های خانگی، سنتی دیرینه

هیئات مذهبی در روز هفتم صفر دسته‌جات عزا برپا کنند

اسناد معتبری در رابطه با وجود حضرت رقیه(س) ‌در کربلا وجود دارد

دسترسی آزاد به اطلاعات نسخه‌ای برای تحقق حقوق شهروندی

وجود بیش از 7 هزار آثار تاریخی در استان کرمان

معلمان هنر با آموزش‌های لازم فاصله دارند

تکلیف «تعطیلات زمستانی» فعلا روشن نیست /رایزنی برای ذخیره سهمیه استخدام معلولان

توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)

تابوی ایدز در سریال‌ها شکست/سریالی درباره جراحی زیبایی در انتظار بودجه

عبور جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک از مشکلات ارزی با کیفیت‌گرایی

افزایش ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار پاکستانی اربعین در سیستان و بلوچستان

مابه‌ التفاوت هزینه صدور روادید زائران اربعین بازگردانده می‌شود

آغاز نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی از فردا

وزیر ارشاد خواستار تعمیق ارتباط نمایشگاه قرآن با رسانه شد

اما و اگرهای مسابقات تلویزیونی و جوایز آن...

احتمال ثبت جهانی فلک‌الافلاک در سال آینده

سه پرونده حوزه آموزش‌وپرورش در دستور کار کمیسیون اصل 90

خط حزب الله 154؛ منطق رهبری

جلوه‌هایی از «تولید و کار ملی» در کتب درسی

آمادگی مدارس برای ورود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار

کردستان درگاه تبادل فرهنگی با کردستان عراق می‌شود

پژمان فر: بازیهای یارانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است

زبان فارسی نماد هویتی و مرجعی اثرگذار در همه ساحت‌ها است

برنامه حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان در سال تحصیلی جدید

تغییر نگرش در آموزش بدون گفتمان سازی ممکن نیست

دومین همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین» آغاز شد

راه‌اندازی موکب مجازی و سه بالن برای بهبود ارتباطات اربعین

آخرین وضعیت ثبت نام اربعین حسینی

در تدارک برنامه پیشرفته آموزشی هستیم

اربعین ترسیم خطی از اسلام اصیل مقابل خطوط انحرافی است

رسانه‌ها چگونه می‌توانند به گذر از بحران آب کمک کنند؟

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

4 کتاب ایرانی در فهرست کلاغ سفید مونیخ

برنامه خاصی برای کودکان کار نداریم

آموزش و پرورش، رکن اصلی توسعه هر کشور است

اربعین تثبیت کننده جریان عاشورا است

تشریح فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در جلسه شورایعالی مجمع تقریب مذاهب اسلام

صدور روادید اربعین آغاز شد

شهرنشینی لجام گسیخته از پیامدهای بی‌توجهی به میراث فرهنگی است

کتاب های کمک درسی؛ پاسخ به تقاضایی صادق یا کاذب

توصیه‌هایی برای بانوان مشتاقِ حضور در پیاده‌روی اربعین

آغاز مرحله اصلی مسابقات سراسری قرآن/ اعلام نتایج حفظ 10، 20 و ترتیل قرآن

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

شکست سکوت و تاریکی با نور افکنی بر یادمان های تاریخی