راه ترقی

آخرين مطالب

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود فرهنگی

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مرتضی شکوهی درباره اهداف آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و همچنین چگونگی اجرای آن توضیحاتی ارائه و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است.

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلی، شماری از معلمان به صورت خودجوش به منظور کاهش آسیب تکالیف شب، اقداماتی را انجام داده‌اند. اما آموزش و پرورش برای آنکه بتواند در این زمینه یک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتی  پیرامون چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان مفید نیستند و بچه‌ها انگیزه بالایی برای انجام آن ندارند را شروع کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پس از برگزاری نشست‌های کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق این چارچوب در پایه اول تا سوم به جای مشق شب که انگیزه‌ای برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام می‌دهند.

شکوهی ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط لازم را داشته باشد انتخاب می‌شود. پس از آن ارزیابی‌های لازم صورت می‌گیرد و آسیب‌ها و موانع شناسایی می‌شود تا طرح به تدریج توسعه یابد.

به گفته وی، تاکید ما در این طرح این است که دانش‌آموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن را دارند و هم به ارتقای مهارت‌های زندگی و بهبود جریان تحصیل‌شان کمک می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه هدف ما این است که تکالیف صرفا شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیت‌های حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیت‌های عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارت‌های اجتماعی و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگیرد گفت: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمی‌افتد و لازم است دانش‌آموزان فعالیت‌هایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.

شکوهی ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربی ممکن است تکلیفی مانند جمع‌آوری برگ درختان و سنگ‌ها پیشنهاد شود و با کمک والدین در منزل انجام شود یا آنکه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس ارائه کند و یادگیری را از سطح کتاب و کلاس به محیط واقعی ببرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیت‌هایی که در کتاب درسی پیش‌بینی شده اگر مهارت محور باشد ادامه می‌یابد و اگر از جنس مهارتی نباشد معلم آنها را به تکالیف مهارت محور تبدیل می‌کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش‌ و پرورش  افزود: خواندن و  رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمی‌کنیم اما رونویسی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد. در واقع تکالیف را باید طوری هدایت کنیم که دانش‌آموز با انجام آن هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد.

شکوهی ادامه داد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح برای تقویت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانش‌آموز نام تصاویر و اشیاء را می‌نویسد. در واقع روش و نوع فعالیت دانش‌آموز تغییر می‌کند و اگر تا کنون می‌گفتند کتاب را بگذار جلویت و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمی‌کنند و به دانش آموز می‌گویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روش‌های متنوعی برای این منظور طراحی شده است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تصمیم یک جشنواره برای سلامت کودکان نوازنده

نمایش مستندی از یادگار کیارستمی در جشنواره سینماحقیقت

تبلیغ کتب کمک درسی در صدا و سیما به توهم یادگیری دامن می زند

تلویزیون با این عملکرد، 10 سال به عقب بازخواهد گشت

کمک‌های بین‌المللی به دانش‌آموزان پناهنده بسیار محدود است

شبی به بلندای زایش خورشید

معرفی نامزدهای بازیگری جشن منتقدان سینما

دخترانی که رنگ مدرسه را نمی‌بینند!

سایه روشن های موسیقی خیابانی و نگرانی از `چنبره بوروکراسی`

برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت‌مان را به رخ بکشیم

همدان؛ برند گردشگری کشور

ورزش و سیاست سوژه‌های امروز‌ مستندهای سینماحقیقت شدند

«راه مولانا» در راه است

ضرورت تعیین روزهایی برای حضور اقوام مختلف با لباس خود در جامعه از نگاه ذوالقدر

رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سایه کسب و کارهای نوپا

برای ترویج انصاف فضای تربیتی را در جامعه تقویت کنیم

یک روحانی حق دارد در برخی مواقع‌ ملبس نباشد

برگزاری «شب شاهنامه کودک و نوجوان»

اندیشکده دانش پژوهان جوان برای حل مسائل آموزشی نسخه تجویز کند

1.2میلیون متقاضی پشت نوبت اعزام به حج/افزایش سهمیه فعلاًمشخص نیست

90 درصد پذیرش با سابقه تحصیلی به دانشگاه ها واگذار می شود

بیانات رهبر انقلاب درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

مذاهب و جریان های مختلف اسلامی را ثروت ببینیم

راهکارهای اجرایی شدن انصاف در جامعه

خصوصی سازی و خلاصی فرهنگ از رخوت و انحصار

فرهنگ و هنر پل توسعه تعاملات تهران - دهلی‌نو

داستان‌نویسی کاری ابلهانه‌ است

آیین غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س) برگزار شد

«ایران می‌خندد»

"شهداد" زیر لنز دوربین‌ها

با پیام سید عباس صالحی؛ نشست تخصصی مدیران روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد

هنرمندان خودآموخته به جوهر و اساس هنر نزدیک‌ترند

مهاجرت بازی‌سازان نابغه از ایران را جدی بگیریم

بر میراث‌فرهنگی، هتل و تله‌کابین می‌سازند...

خارجی‌ها تئاتر ایران را چطور می‌شناسند؟

مدال آورانی که انسانهای خشنودی نباشند، نمی‌خواهیم

اجرای طرح «گفت‌وگوی بین نسلی» در 1200 کلاس درس از امروز

2600 قطعه ابزار جدید از نئاندرتال‌ها در کرمانشاه کشف شد

نمایش 5 فیلم ایرانی در جشنواره کرالا/ «همه می‌دانند» فیلم افتتاحیه

زار جنوبی‌ها و شاباش لوطی‌ها در نغمه‌های اقوام ایران‌زمین

پیشنهادهایی برای گالری‌گردی در آخر هفته

6 میلیون بیسواد بالای 50 سال در اولویت آموزش نیستند

نگاه منفی به بازی‌های رایانه‌ای در جامعه وجود دارد

همایش نظام فکری آیت ‌الله خامنه ‌ای در کرمان آغاز به کار کرد

تمدید مهلت ارسال اثر به دومین سوگواره اربعین در آیینه‌ی رسانه تا پایان آذر

ممنوعیت برگزاری جشن‌های لاکچری در مهدهای کودک

توهین به مقدسات ادیان جایز نیست

علما نقش بسزایی در رفع اختلافات کشورهای اسلامی دارند

تعدادی از فعالان زن مقابل مجلس تجمع کردند

هوشیاری سیاسی هخامنشیان آزادی مذهب و زبان زیر یک پرچم واحد بود