راه ترقی

آخرين مطالب

تشریح فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در جلسه شورایعالی مجمع تقریب مذاهب اسلام فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دکتر مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ضمن اشاره به اهداف، ماموریت‌ها، راهبردها و انتظارات از دانشگاه مذاهب اسلامی با توجه به مطالبات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی به اهم فعالیت‌ها و موفقیت‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، بین‌الملل، اداری، امور شعب و واحدهای دانشگاه و.. به شرح ذیل پرداخت وگفت: این گزارش حاضر بیان کنندۀ خطوط اصلی فعالیت‌های انجام شده دانشگاه در یک سال اخیر است که در بخشهای مختلف دانشگاه با رعایت سیاست اقتصاد مقاومتی و با همکاری گسترده و همدلانه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه انجام شده است.

وی افزود: دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان دانشگاه مادر و نهاد آموزش عالی در علوم مذاهب اسلامی ضمن تجزیه و تحلیل اطلاعات و دستاوردهای خود و شرایط موجود، گزارش عملکرد یک ساله خود و نقشه راه آینده پنج ساله دانشگاه با محوریت تبدیل شدن به یکی از دانشگاه های جامع و برتر کشور و جهان اسلام تدوین نموده است. این گزارش هدف تبیین چشم انداز، ارزش های محوری، اهداف، مأموریت ها و ارائه راهبردهای تحول ساز در راستای اسناد راهبردی فرادستی که بیشترین ارتباط را با حوزه آموزش عالی دارند تدوین شده است.

دکتر مختاری گفت:عضویت بخشی رسمی به دانشگاه در IAUP اتحادیه روسای دانشگاه‌های جهان،احیای عضویت لغو شده دانشگاه در FIUW اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام، عضویت بخشی به دانشگاه در اتحادیه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلامUFIUW، عضویت بخشی دانشگاه در اتحادیه دانشگاه‌های ایران و عرب، عضویت در شورای عالی راهبردی-دانشگاهی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام» اصلاح ساختار کلان و تفصیلی دانشگاه، استقرار ساختار و تشکیلات جدید، تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی هدفمند و مستمر متون و برنامه‌های آموزشی و درسی، انجام مطالعات و تهیه طرح تأسیس دانشکده مجازی، طراحی و تدوین نظام جامع نظارت و ارزیابی مستمر فرهنگی- تربیتی دانشگاه بر اساس شاخص‌های اسلامی، بازنگری و اصلاح نظام بودجه‌ریزی دانشگاه، تلاش در جهت جذب طرح سربازی برای دانش آموختگان دانشگاه، تشکیل کارگروه جذب درآمد و اقتصاد مقاومتی از دیگر اقدامات و فعالیت‌های انجام شده است.

وی ادامه داد: ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی پیرامون امت اسلامی، دیپلماسی وحدت امت، آینده مطلوب امت، انجام مطالعه برای ایجاد رشته‌های جدید در مقاطع مختلف، توسعه رشته‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی، تکمیل کادر هیأت علمی، تدوین نظام همکاری‌های متقابل بین حوزه های علوم دینی و دانشگاه، تدوین برنامه‌ای جامع برای شناسایی و جذب دانشجویان توانمند غیر ایرانی، بازنگری و اصلاح سرفصل‌ها و منابع درسی با همکاری گروه‌های آموزشی  با توجه به نیاز جامعه و تحولات روز افزون علوم، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دانش افزایی برای اعضای هیأت علمی، مکانیزه کردن خدمات مالی و اداری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیرامون مفاهیم دین و اخلاق با رویکرد تقریبی، برگزاری مراسم دانش آموختگی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل در ادوار گذشته از دیگر اقدامات انجام شده در دوره جدید دانشگاه است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: انجام مطالعات برای تأسیس شعب در خارج از کشور و تأسیس پردیس دانشگاه در داخل، تأسیس پژوهشگاه وابسته به دانشگاه، افزایش مجلات علمی و نشریات دانشگاه، برگزاری آزمون اختصاصی و پذیرش طلاب شیعه و اهل سنت، اخذ مجوز کارشناسی ارشد در آزمون طلاب شیعه، ایجاد زمینه‌های تقریب عملی با اجرای بازدیدهای علمی- تحقیقاتی برای استادان در داخل و خارج از کشور به منظور تعمیق فرهنگ تقریب، برگزاری همایش بین‌المللی  با رویکرد تقریبی، مطالعه و ایجاد کرسی‌های علوم اسلامی مقارن فقه مقارن در برخی از دانشگاههای داخلی و خارجی، انجام مطالعات پیرامون توسعه فضای فیزیکی دانشگاه با گسترش فضاهای آموزشی و خوابگاهی،  برگزاری دوره های آموزشی مشترک با مراکز علمی معتبر بین‌المللی، برقراری رابطه با دانشگاه‌های معتبر بین المللی به وِیژه جهان اسلام، حمایت از حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کنفرانس‌ها، در سطح ملی و بین‌المللی، تسهیل ارتباطات بین‌المللی در زمینه انتشار مجلات مشترک، ایجاد دپارتمان زبان، راه اندازی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه، انجام بیش از 100 دیدار با هیئت‌های خارجی در دانشگاه و برگزاری سمینار و نشست با حضور هیئت‌های مختلف،ساماندهی و تجهیز کتابخانه تخصصی، توسعه واحد خواهران با نگاه به کیفیت مداری و... دیگر دستاوردهای دانشگاه در زمینه های گوناگون است.

دکتر مختاری همچنین به موفقیت‌های دیگر دانشگاه در یکسال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: رشد جذب دانشجو از جمله این موفقیت‌هاست به طوریکه جذب دانشجو در دانشگاه مذاهب اسلامی در سال 1396 به نسبت سنوات گذشته رشد قابل توجهی داشته است. به گونه ای که از مجموع دانشجویان چهار سال قبل 48درصد دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی امسال وارد دانشگاه شده‌اند. رشد پذیرش تعداد دانشجویان دانشگاه نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری بوده است.

وی تأسیس شعب جدید دانشگاه در استانهای قم، بوشهر و گلستان را از دیگر دستاوردهای دانشگاه عنوان کرد و افزود: جذب دانشجویان اهل سنت (از طریق آزمون سراسری)، برگزاری آزمون اختصاصی ویژه طلاب، راه‌اندازی آموزش‌های آزاد و مجازی، اخذ موافقت دبیرخانه حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهت تشکیل «کمیته دستگاهی کرسی‌ها» در دانشگاه مذاهب اسلامی، آماده سازی و چاپ چندین جلد کتاب از صاحبنظران و اساتید و شیعه و اهل سنت، تفاهم نامه‌های همکاری علمی با دانشگاه ها و مراکز معتبر علمی خارج از کشور، برگزاری سمینارهای متعدد در خارج از کشور با مشارکت و همکاری دانشگاه، افزایش جذب دانشجوی خارجی از ملیت‌های مختلف، راه‌اندازی سامانه جامع آموزشی گلستان و بسیاری از موارد دیگر که مشروح آن به صورت مبسوط تقدیم شورای عالی مجمع تقریب گردید از جمله موفقیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه در یکسال گذشته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/39645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

هجدهمین شماره «همساز» با دونوازی تنبک منتشر شد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»