راه ترقی

آخرين مطالب

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان فرهنگی

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

  بزرگنمايي:

راه ترقی- رخساره فضلی با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی که از سال 93 همزمان با سنجش سلامت کلاس اولی‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌شود اظهار کرد: برنامه‌های مداخله‌ای ما برای آن دسته از نوآموزانی که دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند از  آبان ماه شروع می‌شود.

وی افزود: غربالگری در دوره پیش دبستانی یک امر فوق‌العاده است و اشخاصی که متخصص علوم تربیتی هستند اهمیت آن را بهتر درک می‌کنند. وقتی کودکی با بهره هوشی 70 تا 84 تشخیص دیرآموزی می‌گیرد، همانند دیگر نوآموزان در کلاس‌های عادی ما حضور پیدا می‌کند ولی ما برنامه‌هایی برای ارتقای توانمندی هایش اجرا می‌کنیم تا برای ورود به دبستان آماده شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مداخلات درمانی ما دارای سه محور است گفت: محور اول اجرای برنامه توانمندسازی در کلاس‌های عادی پیش‌دبستانی است. محور دوم آموزش به خانواده‌هاست که باید مطلع و آگاه شوند و محور سوم نیز ارجاع به کلینیک های حرفه‌ای و تخصصی است.

فضلی ادامه داد: سال گذشته از 375 هزار کودک پنج سال تمام در سن پیش دبستانی که سنجش شدند، حدود 3000 مورد تشخیص دیرآموزی گرفتند. وقتی می‌خواهیم برای این کودکان برنامه مداخله‌ای بچینیم دوباره تست می‌گیریم تا مطمئن شویم. زیرا مواردی داشته‌ایم که بعدا مشخص شده دیرآموز نبوده و بهره هوشی‌شان پایین نیست، بلکه یا دوزبانه‌اند و یا نتوانسته‌اند با شخصی که از آنها تست می‌گیرد درست ارتباط برقرار کنند و پاسخ بدهند. متاسفانه این اتفاق در دبستان‌ها اتفاق می‌افتد و دانش آموزانی داریم که تشخیص اشتباه می‌گیرند و برنامه‌ای هم برای آنها ندارند. اینها بعد از چند سال ترک تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره پیش‌دبستانی ابتدا مطمئن می‌شویم که مشکل بچه بهره هوشی‌اش است، پس از آن بررسی می‌کنیم که چه توانمندی‌هایی دارد. ما دنبال ضعف‌ها نمی‌گردیم، بلکه نقاط قوت را در وجود این کودکان تقویت می‌کنیم تا اعتماد بنفس‌شان ارتقاء یابد. در این  صورت خودپنداره و تصور فرد از خودش آسیب نمی‌بیند و حتی اگر به دبستان هم برود و نتواند تمرین‌های ریاضی اش را حل کند نگران نمی‌شویم. در واقع تلاش می‌کنیم نقاط قوت، نقاط ضعف را بپوشانند.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکانی که بهره هوشی 70 تا 84 دارند را معمولا در یک طیف قرار می دهند در حالی که اینها با همدیگر تفاوت دارند و مربی که تخصصی با آنها کار کرده متوجه آن می‌شود گفت: اسامی کودکان دیرآموز به صورت محرمانه در اختیار مربی قرار می‌گیرد، چک لیست‌هایی نیز به او داده می‌شود تا توانمندی و ضعف‌های کودک را مشخص کند. ما برنامه‌های حمایتی در مراکز اختلالات یادگیری برای این گروه خواهیم داشت و به خانواده آموزش می‌دهیم که فرزندشان را مقایسه نکنند و او را مورد حمایت قرار دهند.

فضلی تاکید کرد: اهمیت سنجش و غربالگری یک سال زودتر و در دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است و مطالعات ما در چند استان نشان داد دانش آموز دیرآموزی که در دوره پیش دبستانی تشخیص بگیرد و تحت برنامه‌های مداخله‌ای قرار بگیرد به هیچ وجه با دانش آموزی که بدو ورود به دبستان دیرآموز تشخیص داده شده قابل مقایسه نیستند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تصمیم یک جشنواره برای سلامت کودکان نوازنده

نمایش مستندی از یادگار کیارستمی در جشنواره سینماحقیقت

تبلیغ کتب کمک درسی در صدا و سیما به توهم یادگیری دامن می زند

تلویزیون با این عملکرد، 10 سال به عقب بازخواهد گشت

کمک‌های بین‌المللی به دانش‌آموزان پناهنده بسیار محدود است

شبی به بلندای زایش خورشید

معرفی نامزدهای بازیگری جشن منتقدان سینما

دخترانی که رنگ مدرسه را نمی‌بینند!

سایه روشن های موسیقی خیابانی و نگرانی از `چنبره بوروکراسی`

برای رسیدن به وحدت ملی باید ملیت‌مان را به رخ بکشیم

همدان؛ برند گردشگری کشور

ورزش و سیاست سوژه‌های امروز‌ مستندهای سینماحقیقت شدند

«راه مولانا» در راه است

ضرورت تعیین روزهایی برای حضور اقوام مختلف با لباس خود در جامعه از نگاه ذوالقدر

رونق اقتصاد فرهنگ و هنر در سایه کسب و کارهای نوپا

برای ترویج انصاف فضای تربیتی را در جامعه تقویت کنیم

یک روحانی حق دارد در برخی مواقع‌ ملبس نباشد

برگزاری «شب شاهنامه کودک و نوجوان»

اندیشکده دانش پژوهان جوان برای حل مسائل آموزشی نسخه تجویز کند

1.2میلیون متقاضی پشت نوبت اعزام به حج/افزایش سهمیه فعلاًمشخص نیست

90 درصد پذیرش با سابقه تحصیلی به دانشگاه ها واگذار می شود

بیانات رهبر انقلاب درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

مذاهب و جریان های مختلف اسلامی را ثروت ببینیم

راهکارهای اجرایی شدن انصاف در جامعه

خصوصی سازی و خلاصی فرهنگ از رخوت و انحصار

فرهنگ و هنر پل توسعه تعاملات تهران - دهلی‌نو

داستان‌نویسی کاری ابلهانه‌ است

آیین غبارروبی مضجع شریف حضرت معصومه(س) برگزار شد

«ایران می‌خندد»

"شهداد" زیر لنز دوربین‌ها

با پیام سید عباس صالحی؛ نشست تخصصی مدیران روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد

هنرمندان خودآموخته به جوهر و اساس هنر نزدیک‌ترند

مهاجرت بازی‌سازان نابغه از ایران را جدی بگیریم

بر میراث‌فرهنگی، هتل و تله‌کابین می‌سازند...

خارجی‌ها تئاتر ایران را چطور می‌شناسند؟

مدال آورانی که انسانهای خشنودی نباشند، نمی‌خواهیم

اجرای طرح «گفت‌وگوی بین نسلی» در 1200 کلاس درس از امروز

2600 قطعه ابزار جدید از نئاندرتال‌ها در کرمانشاه کشف شد

نمایش 5 فیلم ایرانی در جشنواره کرالا/ «همه می‌دانند» فیلم افتتاحیه

زار جنوبی‌ها و شاباش لوطی‌ها در نغمه‌های اقوام ایران‌زمین

پیشنهادهایی برای گالری‌گردی در آخر هفته

6 میلیون بیسواد بالای 50 سال در اولویت آموزش نیستند

نگاه منفی به بازی‌های رایانه‌ای در جامعه وجود دارد

همایش نظام فکری آیت ‌الله خامنه ‌ای در کرمان آغاز به کار کرد

تمدید مهلت ارسال اثر به دومین سوگواره اربعین در آیینه‌ی رسانه تا پایان آذر

ممنوعیت برگزاری جشن‌های لاکچری در مهدهای کودک

توهین به مقدسات ادیان جایز نیست

علما نقش بسزایی در رفع اختلافات کشورهای اسلامی دارند

تعدادی از فعالان زن مقابل مجلس تجمع کردند

هوشیاری سیاسی هخامنشیان آزادی مذهب و زبان زیر یک پرچم واحد بود