آخرين مطالب

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان فرهنگی

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

  بزرگنمايي:

راه ترقی- رخساره فضلی با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی که از سال 93 همزمان با سنجش سلامت کلاس اولی‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌شود اظهار کرد: برنامه‌های مداخله‌ای ما برای آن دسته از نوآموزانی که دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند از  آبان ماه شروع می‌شود.

وی افزود: غربالگری در دوره پیش دبستانی یک امر فوق‌العاده است و اشخاصی که متخصص علوم تربیتی هستند اهمیت آن را بهتر درک می‌کنند. وقتی کودکی با بهره هوشی 70 تا 84 تشخیص دیرآموزی می‌گیرد، همانند دیگر نوآموزان در کلاس‌های عادی ما حضور پیدا می‌کند ولی ما برنامه‌هایی برای ارتقای توانمندی هایش اجرا می‌کنیم تا برای ورود به دبستان آماده شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مداخلات درمانی ما دارای سه محور است گفت: محور اول اجرای برنامه توانمندسازی در کلاس‌های عادی پیش‌دبستانی است. محور دوم آموزش به خانواده‌هاست که باید مطلع و آگاه شوند و محور سوم نیز ارجاع به کلینیک های حرفه‌ای و تخصصی است.

فضلی ادامه داد: سال گذشته از 375 هزار کودک پنج سال تمام در سن پیش دبستانی که سنجش شدند، حدود 3000 مورد تشخیص دیرآموزی گرفتند. وقتی می‌خواهیم برای این کودکان برنامه مداخله‌ای بچینیم دوباره تست می‌گیریم تا مطمئن شویم. زیرا مواردی داشته‌ایم که بعدا مشخص شده دیرآموز نبوده و بهره هوشی‌شان پایین نیست، بلکه یا دوزبانه‌اند و یا نتوانسته‌اند با شخصی که از آنها تست می‌گیرد درست ارتباط برقرار کنند و پاسخ بدهند. متاسفانه این اتفاق در دبستان‌ها اتفاق می‌افتد و دانش آموزانی داریم که تشخیص اشتباه می‌گیرند و برنامه‌ای هم برای آنها ندارند. اینها بعد از چند سال ترک تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره پیش‌دبستانی ابتدا مطمئن می‌شویم که مشکل بچه بهره هوشی‌اش است، پس از آن بررسی می‌کنیم که چه توانمندی‌هایی دارد. ما دنبال ضعف‌ها نمی‌گردیم، بلکه نقاط قوت را در وجود این کودکان تقویت می‌کنیم تا اعتماد بنفس‌شان ارتقاء یابد. در این  صورت خودپنداره و تصور فرد از خودش آسیب نمی‌بیند و حتی اگر به دبستان هم برود و نتواند تمرین‌های ریاضی اش را حل کند نگران نمی‌شویم. در واقع تلاش می‌کنیم نقاط قوت، نقاط ضعف را بپوشانند.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکانی که بهره هوشی 70 تا 84 دارند را معمولا در یک طیف قرار می دهند در حالی که اینها با همدیگر تفاوت دارند و مربی که تخصصی با آنها کار کرده متوجه آن می‌شود گفت: اسامی کودکان دیرآموز به صورت محرمانه در اختیار مربی قرار می‌گیرد، چک لیست‌هایی نیز به او داده می‌شود تا توانمندی و ضعف‌های کودک را مشخص کند. ما برنامه‌های حمایتی در مراکز اختلالات یادگیری برای این گروه خواهیم داشت و به خانواده آموزش می‌دهیم که فرزندشان را مقایسه نکنند و او را مورد حمایت قرار دهند.

فضلی تاکید کرد: اهمیت سنجش و غربالگری یک سال زودتر و در دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است و مطالعات ما در چند استان نشان داد دانش آموز دیرآموزی که در دوره پیش دبستانی تشخیص بگیرد و تحت برنامه‌های مداخله‌ای قرار بگیرد به هیچ وجه با دانش آموزی که بدو ورود به دبستان دیرآموز تشخیص داده شده قابل مقایسه نیستند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تئاتر را فدای نان شب نکنیم

همکاری صنایع دستی ایران با بنیاد ساساکاوای ژاپن کلید خورد

حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه شد

حکایت، حکایت دلدادگی است

خطر فردگرایی افراطی در کمین جامعه ایران/ رستگاری از طریق «مصرف»؟

گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟

روضه‌های خانگی، سنتی دیرینه

هیئات مذهبی در روز هفتم صفر دسته‌جات عزا برپا کنند

اسناد معتبری در رابطه با وجود حضرت رقیه(س) ‌در کربلا وجود دارد

دسترسی آزاد به اطلاعات نسخه‌ای برای تحقق حقوق شهروندی

وجود بیش از 7 هزار آثار تاریخی در استان کرمان

معلمان هنر با آموزش‌های لازم فاصله دارند

تکلیف «تعطیلات زمستانی» فعلا روشن نیست /رایزنی برای ذخیره سهمیه استخدام معلولان

توضیحاتی درباره طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد)

تابوی ایدز در سریال‌ها شکست/سریالی درباره جراحی زیبایی در انتظار بودجه

عبور جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک از مشکلات ارزی با کیفیت‌گرایی

افزایش ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار پاکستانی اربعین در سیستان و بلوچستان

مابه‌ التفاوت هزینه صدور روادید زائران اربعین بازگردانده می‌شود

آغاز نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی از فردا

وزیر ارشاد خواستار تعمیق ارتباط نمایشگاه قرآن با رسانه شد

اما و اگرهای مسابقات تلویزیونی و جوایز آن...

احتمال ثبت جهانی فلک‌الافلاک در سال آینده

سه پرونده حوزه آموزش‌وپرورش در دستور کار کمیسیون اصل 90

خط حزب الله 154؛ منطق رهبری

جلوه‌هایی از «تولید و کار ملی» در کتب درسی

آمادگی مدارس برای ورود دانش‌آموزان دوچرخه‌سوار

کردستان درگاه تبادل فرهنگی با کردستان عراق می‌شود

پژمان فر: بازیهای یارانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است

زبان فارسی نماد هویتی و مرجعی اثرگذار در همه ساحت‌ها است

برنامه حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان در سال تحصیلی جدید

تغییر نگرش در آموزش بدون گفتمان سازی ممکن نیست

دومین همایش «یاوران رسانه‌ای اربعین» آغاز شد

راه‌اندازی موکب مجازی و سه بالن برای بهبود ارتباطات اربعین

آخرین وضعیت ثبت نام اربعین حسینی

در تدارک برنامه پیشرفته آموزشی هستیم

اربعین ترسیم خطی از اسلام اصیل مقابل خطوط انحرافی است

رسانه‌ها چگونه می‌توانند به گذر از بحران آب کمک کنند؟

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

4 کتاب ایرانی در فهرست کلاغ سفید مونیخ

برنامه خاصی برای کودکان کار نداریم

آموزش و پرورش، رکن اصلی توسعه هر کشور است

اربعین تثبیت کننده جریان عاشورا است

تشریح فعالیت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در جلسه شورایعالی مجمع تقریب مذاهب اسلام

صدور روادید اربعین آغاز شد

شهرنشینی لجام گسیخته از پیامدهای بی‌توجهی به میراث فرهنگی است

کتاب های کمک درسی؛ پاسخ به تقاضایی صادق یا کاذب

توصیه‌هایی برای بانوان مشتاقِ حضور در پیاده‌روی اربعین

آغاز مرحله اصلی مسابقات سراسری قرآن/ اعلام نتایج حفظ 10، 20 و ترتیل قرآن

«رونویسی» از مشق شب، حذف نمی‌شود

شکست سکوت و تاریکی با نور افکنی بر یادمان های تاریخی