راه ترقی

آخرين مطالب

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان فرهنگی

آغاز مداخلات حمایتی از پیش‌دبستانی‌های « دیرآموز » از آبان

  بزرگنمايي:

راه ترقی- رخساره فضلی با اشاره به سنجش سلامت نوآموزان پیش‌دبستانی که از سال 93 همزمان با سنجش سلامت کلاس اولی‌ها به صورت داوطلبانه انجام می‌شود اظهار کرد: برنامه‌های مداخله‌ای ما برای آن دسته از نوآموزانی که دیرآموز و دارای اختلالات یادگیری تشخیص داده می‌شوند از  آبان ماه شروع می‌شود.

وی افزود: غربالگری در دوره پیش دبستانی یک امر فوق‌العاده است و اشخاصی که متخصص علوم تربیتی هستند اهمیت آن را بهتر درک می‌کنند. وقتی کودکی با بهره هوشی 70 تا 84 تشخیص دیرآموزی می‌گیرد، همانند دیگر نوآموزان در کلاس‌های عادی ما حضور پیدا می‌کند ولی ما برنامه‌هایی برای ارتقای توانمندی هایش اجرا می‌کنیم تا برای ورود به دبستان آماده شود.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مداخلات درمانی ما دارای سه محور است گفت: محور اول اجرای برنامه توانمندسازی در کلاس‌های عادی پیش‌دبستانی است. محور دوم آموزش به خانواده‌هاست که باید مطلع و آگاه شوند و محور سوم نیز ارجاع به کلینیک های حرفه‌ای و تخصصی است.

فضلی ادامه داد: سال گذشته از 375 هزار کودک پنج سال تمام در سن پیش دبستانی که سنجش شدند، حدود 3000 مورد تشخیص دیرآموزی گرفتند. وقتی می‌خواهیم برای این کودکان برنامه مداخله‌ای بچینیم دوباره تست می‌گیریم تا مطمئن شویم. زیرا مواردی داشته‌ایم که بعدا مشخص شده دیرآموز نبوده و بهره هوشی‌شان پایین نیست، بلکه یا دوزبانه‌اند و یا نتوانسته‌اند با شخصی که از آنها تست می‌گیرد درست ارتباط برقرار کنند و پاسخ بدهند. متاسفانه این اتفاق در دبستان‌ها اتفاق می‌افتد و دانش آموزانی داریم که تشخیص اشتباه می‌گیرند و برنامه‌ای هم برای آنها ندارند. اینها بعد از چند سال ترک تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در دوره پیش‌دبستانی ابتدا مطمئن می‌شویم که مشکل بچه بهره هوشی‌اش است، پس از آن بررسی می‌کنیم که چه توانمندی‌هایی دارد. ما دنبال ضعف‌ها نمی‌گردیم، بلکه نقاط قوت را در وجود این کودکان تقویت می‌کنیم تا اعتماد بنفس‌شان ارتقاء یابد. در این  صورت خودپنداره و تصور فرد از خودش آسیب نمی‌بیند و حتی اگر به دبستان هم برود و نتواند تمرین‌های ریاضی اش را حل کند نگران نمی‌شویم. در واقع تلاش می‌کنیم نقاط قوت، نقاط ضعف را بپوشانند.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کودکانی که بهره هوشی 70 تا 84 دارند را معمولا در یک طیف قرار می دهند در حالی که اینها با همدیگر تفاوت دارند و مربی که تخصصی با آنها کار کرده متوجه آن می‌شود گفت: اسامی کودکان دیرآموز به صورت محرمانه در اختیار مربی قرار می‌گیرد، چک لیست‌هایی نیز به او داده می‌شود تا توانمندی و ضعف‌های کودک را مشخص کند. ما برنامه‌های حمایتی در مراکز اختلالات یادگیری برای این گروه خواهیم داشت و به خانواده آموزش می‌دهیم که فرزندشان را مقایسه نکنند و او را مورد حمایت قرار دهند.

فضلی تاکید کرد: اهمیت سنجش و غربالگری یک سال زودتر و در دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است و مطالعات ما در چند استان نشان داد دانش آموز دیرآموزی که در دوره پیش دبستانی تشخیص بگیرد و تحت برنامه‌های مداخله‌ای قرار بگیرد به هیچ وجه با دانش آموزی که بدو ورود به دبستان دیرآموز تشخیص داده شده قابل مقایسه نیستند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی

اعلام 10 فیلم برتر ارای مردمی جشنواره فیلم فجر بدون اولویت

اجرای "روزهای بی قوام" در اصفهان

سال عجیبی برای هنر تئاتر بود

نماینده زرتشتیان: شورای فرهنگ عمومی به مناسبت‌های ایرانی توجه کند

دهه دوم؛ غلبه هنرمندان حوزه هنری در عرصه انقلاب و دفاع مقدس

داشتن حق آزادی بیان، مسئولیت‌آور است

از بی انصافی سینما تا نقش فروشی و چند داستان دیگر

پوشاک ایرانی در تسخیر صفر و یک‌ها

داود آزاد صدا و موسیقی نرمینه است/ یک سال‌ونیم گشت‌وگذار در یک دیوان شعر

بخشنامه «اضافه تدریس معلمان» ابلاغ شد

36 برگزیده داخلی و خارجی جشنواره فارابی تقدیر شدند

شهرداری قانون شوراها را اجرا نمی کند

برای رهایی از عذاب قبر چه کنیم؟

مصوبات شورا انعطاف لازم برای اجرایی‌شدن و امکان بازنگری را داشته باشند

بلوغ جشنواره تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب

تبلیغات کنکور با مخاطبانشان صادق باشند

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده

امنیت؛ خط قرمز آموزش و پرورش در اردوهای راهیان‌نور