راه ترقی

آخرين مطالب

قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود اقتصاد

قیمت گذاری خودروها با فوریت تعیین تکلیف شود

  بزرگنمايي:

راه ترقی- امیرحسن کاکایی   افزود: در روزهای اخیر شاهد نوسان قیمت خودروها در بازار هستیم که این مساله پیش از هر چیز به بلاتکلیفی در زمینه قیمت گذاری خودروها باز می گردد.
به گفته وی، در هفته های گذشته مطرح شدن مباحثی همچون محول شدن قیمت گذاری برخی خودروها از شورای رقابت به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و احتمال تغییر وزیر صنعت، موجب شد تا بازار خودرو به حال خود رها شود.
این کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: اکنون سقف قیمت گذاری ها در اختیار دلالان و واسطه هاست و مردم نیز مطابق برآوردی که از ارزش پول دارند، به خرید یا فروش خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای اقدام می کنند.
وی تاکید کرد: هرچه در مسائل کلیدی مرتبط با این صنعت به ویژه قیمت گذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، بر وضعیت کنونی بازار بیشتر دامن زده و بیشترین سود نصیب دلالان می شود.
کاکایی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ و کمبودهای قانونی در شرکت های ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ، این است که هرکس که تابلوی این شرکت ها را دارد به عنوان نمایندگی شناخته می شود، در حالی که این طور نیست.
وی اظهار داشت: تا پارسال فروش خودرو در کشور سخت و مشتری کم بود، در این شرایط ایران خودرو و سایپا بخشی از محصولات خود را به نمایندگی ها و سایر شرکت هایی که تابلوی این خودروسازان را نصب کرده بودند، فروختند که می توان گفت دسته دوم در زمره همان دلالان و واسطه ها هستند.
وی یادآور شد: «حتی کلاهبرداری هایی از برخی از این شرکت ها در ماه ها و سال های گذشته برملا شد.»
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: بر این اساس، عرضه قطره چکانی و اندک این شرکت ها و کسب سود، به معنای رفتن عواید آن به جیب خودروسازان نیست که عده ای این روزها افزایش قیمت ها را از چشم خودروسازان می بینند.
وی به پیش فروش های اخیر خودروسازان با محدودیت کد ملی اشاره کرد و افزود: شاهد بودیم دلالان و واسطه ها در آن ایام به خرید کد ملی افراد برای کسب سود بیشتر روی آوردند و موارد متعددی گزارش شده که مشتریان پس از مراجعه به آنها، به مراکز دپوی خودرو سوق داده شدند؛ «بنابراین، واسطه ها و دلالان مهمترین تعیین کنندگان قیمت در شرایط فعلی هستند.»
کاکایی پیش بینی کرد که در آینده نزدیک چنین مسائلی را در زمینه قطعات یدکی خودروها نیز شاهد باشیم، زیرا می دانیم هر واحد یا بنگاه اقتصادی که تابلوی سایپا یدک، ایساکو و غیره را داشته باشد، الزاماً نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان را در اختیار ندارد؛ هرچند مردم انتظار دارند نظارت ها در این زمینه بیشتر شود.
این استاد دانشگاه گفت: امروز مردم برای حفظ ارزش دارایی خود، سرمایه های خود را صرف خرید یا فروش اقلامی چون سکه، طلا، ارز، خودرو و مسکن می کنند.

* خودرو بخریم یا نخریم؟
وی خطاب به مردم پیشنهاد کرد که اگر مصرف کننده واقعی خودرو هستند، نسبت به خرید در این ایام اقدام کنند، زیرا مشخص نیست آینده قیمتی خودروها چگونه باشد، اما اگر برای سرمایه گذاری می خواهند وارد این عرصه شوند، خرید خودرو پیشنهاد نمی شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: مهمترین انتظار در شرایط فعلی از تصمیم سازان، تعیین تکلیف قیمت گذاری خودرو، همچنین قیمت گذاری مواد اولیه و سایر نهاده های دولتی است که با نرخ دلار ارتباط مستقیم دارد.
 کاکایی یادآور شد: مشکل ترخیص قطعات خودرویی از گمرک نیز تاکنون برطرف نشده و به قوت خود باقی است که عامل دیگر افزایش قیمت خورو است.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، تاخیر و تعلل در این زمینه ها میلیاردها تومان سود نصیب دلالان و میلیاردها تومان ضرر و زیان نصیب خودروسازان خواهد کرد.
پیشتر «محمدرضا نجفی منش»، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور  تعیین قیمت خودرو در حاشیه بازار، تسریع در ترخیص مواد اولیه و قطعات و به تعویق افتادن اجباری شدن استانداردهای 85 گانه را به عنوان سه پیشنهاد برای رفع چالش های صنایع خودرو و قطعه سازی مطرح کرده بود.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رشد 85 درصدی صادرات آلمان به ایران در یک ماه

وعده 2 هفته‌ای اروپا برای راه‌اندازی سازوکار مالی با ایران

نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید

سازمان حمایت از مصرف کننده بر نرخ لبنیات و مرغ نظارت می کند

بارگذاری کاتالیست فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

قول زنگنه اجرایی شد

هیچ محدودیتی برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد

قره‌خانی: هنوز تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است

چرایی تعیین سقف تراکنش‌های بانکی و اصلاح چک‌های تضمینی

تفاهم 21 هزار میلیاردی برای ایجاد شغل و تولید در صنعت و معدن

وزیر صنعت عرضه خودرو با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار را تایید کرد

تسهیلات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی 2 برابر شد

نیروگاه گازی هرمز وارد مدار تولید شد

مرحله نخست بزرگترین آب شیرین کن کشور به بهره برداری رسید

پیش‌بینی کاهش قیمت‌ کالاهای غیراساسی طی 3 ماه آینده

کارت سوخت؛ راهکار جدید بانک ها برای جذب نقدینگی

64 درصد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تحویل شده است

وزیر راه جزییات توسعه ساخت و ساز مسکن تا سال 99 را اعلام کرد

چرا کالاها با کاهش نرخ دلار ارزان نشدند؟

ارزش دلار آمریکا کاهشی شد

سهامداران در انتظار پایان اصلاح بورس

بررسی سموم مصرفی تولیدات کشاورزی استان تهران

15 میلیارد یورو گم شد!

بانک مرکزی موظف به واریز مالیات علی‌الحساب شد

ظرفیت کنسرسیوم اتکایی صنعت بیمه920 میلیارد تومان رشد کرد

خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری باقی بمانند

فشار هزینه‌ها را از دوش کارگران بردارید

بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد باید داشته باشیم

حمل و نقل ریلی نیازمند بیش از 32 هزار واگن و لوکوموتیو است

بودجه عمرانی سال آینده 11 درصد کاهش می‌یابد

اصلاحات جدید قانون صدور چک تأکید بر جنبه بازدارندگی دارد

شفاف سازی نقل وانتقالات بانکی در حال انجام است

ابزارهای مالی در بورس کالا مناسب صنایع است

جایگاه بیمه‌های تکمیلی در چرخه درمان کجاست؟

بازگشت کارگران، شرکت «هفت تپه» را به مدار تولید آورد

اختصاص تسهیلات بانکی به توسعه طرح‌های ریلی

چگونگی پرداخت 200 هزار تومان کمک جبرانی دولت به کارکنان

قیمت و صادرات سیب با هم افزایش یافت!

استراتژی توسعه صنعتی تهیه شود

افزیش قیمت نان، احقاق حق نانوا نیست

تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویار

معامله ارز تا یک میلیون یورو در صرافی‌ها مجاز شد

روی خوش بورس به شرکت های ریالی

پیشنهادی برای بهره مندی همه افراد از یارانه بنزین

وزارت صنعت: مشکلی در صادرات سرب و روی وجود ندارد

نوبخت: حقوق کارکنان دولت سال آینده 20 درصد افزایش می یابد

تشکیل کمیته‌ای از نمایندگان 3 قوه برای بررسی ابهامات ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

تشکل های صنفی مسئول نظارت بر اجاره‌بها هستند

مردم برنامه دولت همراه را فقط از فروشگاه های مجاز نصب کنند

خریداران حدود 100 هزار سکه هنوز به سراغ آن نرفته اند