راه ترقی

آخرين مطالب

گردشگری؛ تهدید یا فرصت؟ فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- همچنین می‌توان زمینه سرمایه‌گذاری خصوصی را در زیرساخت‌های سخت مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌ها مهیا کرد و دولت نیز باید زمینه توسعه زیرساخت‌های نرم مانند آموزش، فرهنگ و ایجاد امنیت را گسترش دهد.


گردشگری می‌تواند منافع فراوانی را به همراه داشته باشد اما مشکلات اجتماعی را نیز موجب خواهد شد. جهان امروز تجربه کافی برای افزایش منافع گردشگری و یا دست کم کاهش تأثیرات منفی آن را دارد. آنچه باید انجام شود، توازن بین هزینه ‎‌ها و منافع برای رسیدن به بهترین هزینه و منفعت است.
 

تنها یک پرواز در فرودگاه خرم‌آباد برقرار است


حبیب الیاسی، نماینده صنف دفاتر خدمات گردشگری در این باره گفت: یکی از زیرساخت‌های موردنیاز برای توسعه گردشگری فرودگاه بوده که علیرغم قدمت چندین ساله بدون استفاده باقی مانده است.

وی با بیان اینکه استانداران زیادی آمدند اما نتوانستند کار خاصی در این رابطه انجام دهند، افزود: پرواز نجف-خرم‌آباد قطع شد و پرواز داخلی مشهد-خرم‌آباد نیز چند ماه بوده که تعطیل است.

الیاسی تصریح کرد: تنها یک پرواز خرم‌آباد-تهران مانده که اگر مسئولین بخواهند سفر کنند، برقرار است.

این مدیر دفتر خدمات گردشگری اظهار کرد: لرستان استانی محروم است و نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی به کاروان‌های زیارتی-سیاحتی عراق نیز اشاره کرد و افزود: تقریباً یک هفته است که دیگر ویزا صادر نمی‌کنند و این در حالی است که حدود دو هزار نفر ثبت نامی داشته‌ایم.

الیاسی از دیگر مشکلات دفاتر خدمات گردشگری وجود تورهای بدون مجوز را عنوان کرد و ادامه داد: این افراد در فضای مجازی فعال هستند و بدون هیچ فیلتری کار می‌کنند اما دفاتر مجاز با حساسیت تمام مورد نظارت قرار می‌گیرند.

این نماینده صنف دفاتر خدمات گردشگری وجود تورهای بدون مجوز را عنوان کرد و ادامه داد: این افراد در فضای مجازی فعال هستند و بدون هیچ فیلتری کار می‌کنند اما دفاتر مجاز با حساسیت تمام مورد نظارت قرار می‌گیرند.

این نماینده صنف دفاتر خدمات گردشگری بیان کرد: بیشتر مسافرین خارجی به استان‌های دیگر می‌روند چراکه زیرساخت‌های لازم در استن فراهم نیستو حتی یک هتل پنج ستاره هم نداریم. 17 سال پیش ساخت هتل صخره‌ای آغاز شد و هنوز به سرانجام نرسیده و این در حالیست که عمر مفید این بنا از بین رفته است.

وی ادامه داد: عدم ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک نیز از دیگر مشکلات است چراکه نگین لرستان محسوب می‌شود.

برگزاری تورهای گردشگری به ویژه تورهای طبیعت‌گردی با خطرات بسیاری همراه بوده و در صورت بروز هر گونه مشکل به دلیل عدم حضور راهنمای آشنا به محیط و قوانین تور و نیز بیمه نبودن مسافران، هیچ ارگانی پاسخگوی مشکلات مالی و جانی مسافران نخواهد بود. براساس قانون توسعه صنعت گردشگری و جهانگردی، تنها دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از سازمان میراث فرهنگی، مجاز به برگزاری تورهای سیاحتی داخلی و خارجی هستند و ارائه خدمات تور توسط افراد حقیقی و حقوقی غیرمجاز تخلف بوده و طبق قوانین با آنان برخورد خواهد شد که نیروی انتظامی و سازمان حمل و نقل نیز برای حفظ امنیت خانواده‌ها با این سازمان همکاری کرده و از فعالیت تورهای غیرمجاز جلوگیری می‌کنند.
 

امسال جامعه هتل‌داران استان تشکیل شد


ساسان فخر، مدیر یکی از مراکز اقامتی خرم‌آباد نیز اظهار کرد: هم اکنون 49 درصد بازدید از قلعه فلک‌الافلاک افزایش داشته و امسال 3 میلیون نفر از استان بازدید کرده‌اند که 46 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: این نشان از برنامه‌ریزی درست در راستای گردشگری دارند و می‌توان شرایطی فراهم کرد که با امکانات محدود اشتغالزایی بالایی داشت.

فخر با بیان اینکه از هر 10 شغل در دنیا یک مورد مرتبط با حوزه گردشگری است، افزود: سرعت این بخش 2.5 برابر دیگر مشاغل است.

این فعال حوزه گردشگری در لرستان توزیع عادلانه ثروت با فعالیت در این عرصه را از امتیازات آن عنوان کرد و گفت: امسال برای اولین بار در استان جامعه هتل‌داران تشکیل شد که امیدواریم روز به روز در حل مشکلات مؤثر باشد و منجر به مقصد شدن استان برای گردشگران شود.

وی بیان کرد: اگر همکاری و هماهنگی فعلی در طول سال ادامه داشته باشد تا پایان سال 97 به آماری که حقمان است، خواهیم رسید.

در صنعت گردشگری بخش ‎ های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آنها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می ‎ شود، بنابراین باید بخش دولتی و بخش خصوصی هر یک در جایگاه خود قرار بگیرند تا شاهد رشد و شکوفائی این صنعت باشیم. در این میان برنامه ریزی بلندمدت و کوتاه ‎ مدت به همراه برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند زمینه‌های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری را فراهم بیاورد.
 

حمایت از گردشگری اصلی‌ترین هدف دولت است


سالاری، معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز بیان کرد: از سال گذشته بسته اقتصاد مقاومتی در 12 بند به استن ابلاغ شده و در حال اجرای 4 برنامه در این رابطه هستیم.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی، مشاغل خانگی، اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال پایدار روستایی هستند.

سالاری حمایت از گردشگری را اصلی‌ترین هدف دولت برشمرد و گفت: به دنبال تبدیل لرستان از معبر به مقصد رسیدیم و باید هر کاری که منجر به نتیجه مثبت می‌شود را پیگیری کنیم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به طرح کارورزی اظهار کرد: این برنامه منجر به انتقال دانش‌های نوین از دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای خدماتی می‌شود. همچنین این افراد تجارب لازم را کسب کرد و باعث ایجاد انگیزه‌های کارآفرینی می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته استقبال زیادی از این طرح نشد و امسال نیز 250 نفر سهمیه گرفته‌ایم که فعالین حوزه گردشگری می‌توانند از آن استفاده کنند.

سالاری تصریح کرد: این اعتبار حالت رقابتی بین استان‌ها دارد و باید تمام سعی خود را برای جذب بیشتر داشته باشیم.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان به طرح اشتغال فراگیر نیز اشاره کرد و گفت: تسهیلات اعطایی در این رابطه 18 درصد است که بین 2 تا 5 درصد یارانه به آن تعلق می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته از سهم 463 میلیارد تومانی استان 110 میلیارد آن جذب شد.

سالاری بیان کرد: نزخ سود تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نیز 6 درصد است که حوزه بوم‌گردی استفاده خوبی از آن داشته‌اند.

مانند تمام تغییرات دیگر گردشگری نیز هزینه دارد، اما برنامه ریزی و سازمان دهی آن ضرورت دارد. چالش اصلی رسیدن به توازنی است که به موجب آن بایستی وزن منافع بیش تر از هزینه ها باشد و در نهایت تأثیرات نامطلوب کاهش یابد. توسعه گردشگری باید بخشی از توسعه جامعه اقتصادی باشد و به شکل پایدار صورت پذیرد.
 

بضاعت دولت محدود است


امین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در این رابطه بیان کرد: زیرساخت‌های فرودگاهی استان مشکل دارد و بضاعت دولت محدود است.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی در سطح استان محدود است، افزود: بودجه باید در تمامی زیربخش‌ها توزیع شود و تمامی پروژه‌ها در حوزه‌های متفاوت را باید ساپورت کند.

قاسمی ادامه داد: هم اکنون باند فرودگاه پاسخگوی نشست و برخاست هواپیمای غول‌پیکر نیست، امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود و انجام فعالیت‌های عمرانی شاهد حضور این هواپیماها باشیم و بتوانیم پروازهای داخلی را توسعه بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به نبود پروازهای خارجی در فرودگاه استان گفت: با توجه به این موضوع نمی‌توانیم پیگیر و یزدی فرودگاهی باشیم.

وی به صادر نشدن ویزای زیارتی-سیاحتی توسط کشور عراق نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع شامل بند «پ» شده و باید از اداره کل حج و زیارت پیگیری شود.

قاسمی معضل تورگردان‌های بدون مجوز را از دیگر مشکلات حوزه گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: این افراد مردم را در خانه‌های بی‌کیفیت و نامناسب جای می‌دهند که در شأن لرستانی‌ها نیست. تعدادی از آنها شناسایی شده که در حال پیگیری موضوع هستیم تا با این تورهای زیرزمینی برخورد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با یادآوری اینکه از 120 پروژه راهبردی استان، هشت مورد مربوط به گردشگری و پیگیری هتل‌هایی است که از سال‌های گذشته استارت آنها زده شده است، ادامه داد: در این رابطه چندین جلسه اداری و میدانی برگزار شده است.

وی به پروژه هتل صخره‌ای اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذار اول آن تسهیلاتی گرفت و رفت اما فرد دوم هنوز چیز خاصی دریافت نکرده است.

قاسمی به ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک نیز گریزی زد و بیان کرد: در این رابطه پیگیری‌های زیادی شده و اگر آزادسازی تا پایان 97 انجام شود، سهمیه‌ای از سال 98 به ما اختصاص داده خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: از 60 میلیارد تومان تعیین شده برای سپاه 28 میلیارد آن پرداخت شده و مابقی توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبلیغات میدانی و رسانه‌ای زیادی برای معرفی استان شده است، اظهار کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌توان تاثیر آن را دید بازخورد میزان فروش بلیط‌های قلعه فلک‌الافلاک بوده که حدود 50 درصد افزایش داشته است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در رابطه با جاده‌ها نیز مشکلاتی داریم که نیاز به اصلاح بوده  و هم اکنون در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان به راه‌اندازی اتوبوس ریلی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح نیز مناسب بوده و پیگیری شد.

در قرن بیست‌و‌یکم که اقتصاد گردشگری همچنان روند روبه‌رشد خود را ادامه می‌دهد، وفاداری گردشگران به مقاصد سفر، محرک توسعة صنعت گردشگری شناخته می‌شود. در این میان بررسی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر این وفاداری از مطالعات بنیادین این حوزه به‌ شمار می‌رود. با اولویت‌بندی کردن این مؤلفه‌ها، می‌توان قدرت رقابت‌پذیری مقاصد را افزایش داد؛ به‌ خصوص در بخش‌هایی که تاکنون کمترین سهم را در بخش اقتصاد گردشگری داشته ‎ اند. برندسازی پایدار نیز هم زمان تصویر ذهنی مخاطب و منافع ذینفعان را درنظر دارد و منجر به ارائه تصویر مطلوب مقصد گردشگری در ذهن مخاطب بر پایه رعایت اصول اساسی پایداری می‌شود. این مهم، نیازمند برنامه ریزی و مدیریت هم ‎ پیوند مقصد گردشگری با رویکرد مشارکتی و مبتنی بر منابع مقصد و تشریک مساعی جامعه محلی است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/41210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درآمد عجیب از زباله گردی

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

سامانه‌های پدافندی ایران برای مقابله با حمله احتمالی اسرائیل

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان