راه ترقی

آخرين مطالب

فقر؛ قصه پر غصه فرودستان نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- گزارش موسوم به «کمک جهانی بشردوستانه» در 2018 میلادی نشان می‌دهد که 2 میلیارد تَن در جهان در فقر هستند و از این میان 753 میلیون تَن با فقر شدید درگیر هستند. افرادی که به عنوان فقیر در جهان ذکر شده‌اند کمتر از 3.2 دلار در روز درآمد دارند. همچنین درآمد افرادی که دچار فقر شدید هستند کمتر از روزی 1.9 دلار است.

بنابر این گزارش فقر را باید پدیده ای جهانی دید که در تمام کشورها وجود دارد اما شدت و ضعف آن در نوسان است. پدیده ای که از مباحث مهم و پرتکرار محافل سیاسی و اقتصادی شده و تفکرهای مختلف راه حل های متفاوتی برای ریشه کن کردن آن ارایه داده اند.

سابقه روز ریشه کنی و مبارزه با فقر باز می گردد به گردهمایی که در 17 اکتبر ١٩٨٧ میلادی به یاد قربانیان فقر، گرسنگی، خشونت و ارعاب و سرکوب و به ابتکار «ژورف ورزینسکی» روحانی فرانسوی لهستانی تبار در میدان حقوق و آزادی بشر در پاریس برگزار شد. پنج سال بعد سازمان ملل متحد در 1992 میلادی روز 17 اکتبر/25 مهر را به عنوان «روز جهانی مبارزه با فقر» نامگذاری کرد.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت «روز جهانی مبارزه با فقر» با «سید کمیل طیبی» عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان به گفت وگو پرداخته است.

** ضریب جینی؛ معیار تعیین میزان فقر
طیبی درباره معیارهای سنجش فقر گفت: ضریب جینی یکی از معیارهایی است که میزان فقر را مشخص می کند؛ یعنی به هر میزان که ضریب جینی میزان بیشتری داشته باشد نابرابری و فقر بیشتری وجود دارد که این نابرابری هم بیشتر اقتصادی است. از این رو برای اندازه گیری فقر، در ضریب جینی خطی رسم می شود و عده ای که بالای خط قرار بگیرند در فقر به سر نمی برند اما عده ای که پایین خط قرار گرفتند در شرایط فقر زندگی می کنند.

در ضریب جینی میزان فقر در جامعه با قرار گرفتن خط ارتباط مستقیمی دارد؛ یعنی به هر میزان که خط بالاتر قرار داشته باشد فقر در کشور هم گستردگی بیشتری دارد و به هر مقدار که خط پایین تر باشد میزان فقر هم کمتر می شود.

**بیشترین فقر در کشورهای در حال توسعه
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در ارتباط با میزان فقر در کشورهای مختلف اظهار داشت: این پدیده در کشورهای در حال توسعه بیشتر وجود دارد زیرا درآمد سرانه افراد در آن پایین تر است و وقتی که درآمدسرانه آنها پایین باشد در نتیجه از قدرت خرید کمتری برخوردار هستند و میان میزان درآمد آنها و هزینه هایشان تعادل وجود ندارد. با توجه به استانداردهای بین المللی این درآمد سرانه براساس قدرت خرید، ارزش افزوده، نرخ تورم و ... محاسبه می شود. برای نمونه اگر در جامعه ای نرخ تورم افزایش پیدا کند فقر یکی از عوامل آن است زیرا به سبب عدم تخصیص منابع، اختلاف درآمد طبقاتی و در نهایت افزایش سطح قیمت ها، قدرت خرید و درآمد سرانه کاهش پیدا می کند. بنابراین در چنین کشورهایی میزان فقر به نسبت بسیار بیشتر از کشورهای توسعه یافته مشاهده می شود.

**ارتباط فقر با نظام های سوسیالیسم و لیبرالیسم
این اقتصاددان در خصوص ارتباط سیاست و فقر بیان داشت: این موضوع را باید از 2 جنبه متفاوت دید؛ یکی بحث سیاست های کلان و دیگری دیدگاه ها است. گاهی سیاست های کلان مانند سیاست پولی و مالی با هدف کنترل تورم اعمال می شود. در این شرایط اگر بتوانند تورم کنترل کنند به کاهش فقر و به رشد اقتصادی منجر می شود.

وی در ادامه افزود: بحث دیگر از جنبه دیدگاه ها است؛ یعنی اقتصاد از چه نظام هایی پیروی می کند، نظام های سوسیالیستی یا بازار آزاد. عمدتاً در کشورهایی که از نظام سوسیالیستی یا دستوری پیروی می کنند فقر هم وجود دارد به سبب اینکه اقتصاد دستوری و کنترل شده است، سطح درآمدها یکسان در نظر گرفته می شود و به واسطه همین کنترل ها رانت به وجود می آید و اگر دولت نتواند در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی به خوبی عمل کند و در هدف های اقتصادی شکست بخورد، به افزایش فقر منجر می شود اما در اقتصاد بازار آزاد یا لیبرالی وقتی که کارکردهای شاخص های اقتصادی مثبت است کارایی بالا می رود زیرا رقابت وجود دارد و این مهم به رشد اقتصادی کمک می کند و فقر کمتری ایجاد می شود.

**فقر و افزایش ناهنجاری های اجتماعی
طیبی خاطرنشان کرد: اصولاً افزایش فقر هزینه های اقتصادی را به همراه دارد. بنابراین باعث افزایش ناهنجاری های اجتماعی می شود زیرا به دلیل وجود فقر نوعی عدم تعادل اتفاق افتاده و بیکاری به وجود آمده است. بنابراین ما در جامعه شاهد ناهنجاری هایی مانند جرم و جنایت، اعتیاد، طلاق و ... می شویم.

**راهکارهای مبارزه با فقر
عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: برای مبارزه با فقر باید از الگوهای نوین اقتصادی استفاده کرد؛ الگوهایی که بر مبنای معیارها و استانداردهای جهانی پی ریزی شده باشند. معیارهایی مانند نوآوری، ارتقای بهره وری، رقابت پذیری، اقتصاد مبتنی بر بازار، کاهش تصدی گری دولت و ... باعث ارتقای شاخص های اقتصادی می شود که این مهم به کاهش فقر در جامعه کمک می کند.

البته دولت باید در اقتصاد نقش مخصوص به خود ایفا کند اما آن نقش باید مانند اعمال سیاست های اقتصادی در سطح کلان همواره نظارتی باشد.

**فقر و سیاست های اقتصاد بازار در ایران
وی در پایان یادآور شد: در دوره های مختلف در ایران سیاست های اقتصاد بازار اعمال شده اما نتواسته باعث کاهش فقر شود که این مهم دلایل خاص خود را دارد؛ یعنی درست است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سیاست ها پیاده شد اما یک سری هزینه های کوتاه مدت و میان مدت تحمیل کرد که سیستم سیاسی نتوانست آن هزینه ها را تحمل کند و پیاده سازی اقتصاد باز به تقویت اقتصاد دولتی منجر شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/41317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!