راه ترقی

آخرين مطالب

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامه اخیر آخوندی پاسخ داد انديشه

جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به نامه اخیر آخوندی پاسخ داد

  بزرگنمايي:

راه ترقی- علی احمدی جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به نامه عباس آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی به رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه و فعالیت‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه ای منتشر کرد.

متن جوابیه علی احمدی به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس عباس آخوندی

در نامه جنابعالی به ریاست محترم مجلس که با عنوان «بدعت در مسیر قانون‌گذاری» در «روزنامه دنیای اقتصاد» روز چهارشنبه 25 مهرماه منتشر گردید، به نکات مختلفی از جمله: هیأت عالی نظارت، جایگاه و رفتار و دامنه اختیار آن و... و نهایتاً نتیجه‌گیری پرداخته‌اید. یاداشت جنابعالی که با مشغله زیاد و دانش کم همراه بوده، ابهامات و پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است، به گونه‌ای که کیفیات حقوقی، سیاسی، مرام‌نامه حزبی و... در هم آمیخته و تشخیص حقیقت و مجاز، راست و دروغ را سخت نموده است؛ لذا صرفاً به برخی نکات غیر موجه و خلاف حقیقت در رابطه با هیأت عالی نظارت، جایگاه و رفتار و دامنه اختیار آن می‌پردازم.

انتظار می‌رفت در دفاع از منطق مدیریتی و سیاسی خود بر شاخ درخت نمی‌نشستید و درخت را از بن نمی‌بریدید. به خصوص که در جای‌جای نامه برای دفاع از ادعای خود به مواد 7، 8 و 9 مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی استناد کرده؛ ولی اصل این مقررات و مجاری حقوقی و قانونی را که این مواد منبعث از آن‌ها است را مشکوک و ملکوک جلوه می‌دهید؛ حال آن‌که لازم است همان گونه که به قانون اساسی متذکر شدید، به مجرای آن نیز متعهد باشید.

الف) اولاً برخلاف ادعای شما، شورای محترم نگهبان مغایرت مصوبه را با شرع و قانون اساسی اعلام کرده است، لذا از آن‌جا که در خلال متن بارها بر عبارت «اعلام رسمی» تاکید کرده‌اید، نظر شورای نگهبان در نامه رسمی در تاریخ 97/7/18 به شرح زیر است: «اشکال سابق این شورا با عنایت به عدم اعمال نظرات مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام مبنی بر مغایرت مواد مصوبه با سیاست‌های کلی نظام کماکان به قوت خود باقی است. لذا مغایر بند (2) اصل (110) قانون اساسی شناخته شد.» بنابراین هم ادعای شما در خصوص نظر شورای نگهبان و این که «این لوایح صرفاً ابلاغ رسمی آن متوقف مانده»، ادعای بی‌مبنا و فاقد وجاهت است.

ب) ادعای ایجاد رکن قدرتمند جدیدی در ساختار حکمرانی کشور از سوی شما بعید نیست و الا کذب چنین ادعایی مبرهن است. اگر ماده (7) مقررات نظارت را که مورد استناد خود شما نیز قرار گرفته است، حداقل یک بار با دقت مطالعه می‌کردید متوجه می‌شدید که هیأت عالی نظارت نه تنها رکن جدیدی در ساختار حکمرانی کشور نیست، بلکه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی از مصادیق اعمال ولایت است و ساز و کار تعریف شده در مقررات نظارت، به ویژه ماده (7)، که اشعار می‌دارد: «نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون‌های ذی‌ربط مجلس مطرح می‌کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند شورای نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر هیأت عالی نظارت مجمع اعمال نظر می‌نماید.» بنابراین هیأت عالی نظارت نه تنها تصمیمی را متوقف نمی‌کند، بلکه یکی از بهترین ساز و کارهای تعامل و هماهنگی بین مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات و اختلافات بین این دو نهاد را تعریف می‌کند. اگر این ساز و کار مورد عمل قرار گیرد، قطعاً در جامعیت مصوبات مجلس و تحقق سیاست‌های کلی نظام که همان مطالبات و نیازهای مردم است، مؤثر خواهد بود.

ج) در خصوص «رابطه اصل نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیأت عالی نظارت» به اطلاع جنابعالی می‌رسانم:

1- صلاحیت ذاتی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی موضوع بند (2) اصل (110) قانون اساسی و از اختیارات رهبری است. مطابق ذیل اصل (110) قانون اساسی «رهبری می‌تواند بعضی از این وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض نماید.»

2- مطابق تدبیر رهبری در 1381/10/17، «بخشی از این کار (نظارت) در مصوبات مجلس به عهده شورای نگهبان است.»، بنابراین شورای نگهبان حتی بدون اظهار نظر هیأت عالی نظارت نیز وظیفه تطبیق مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی را بر عهده دارد.

3- بر اساس مقررات نظارت ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1392 حدود نظارت تفویضی به مجمع تشخیص مصلحت نظام معین شد و به طور صریح نظارت بر طرح‌ها و لوایح و نهایتاً مصوبه مجلس از طریق شورای نگهبان در ماده (7) آن بیان گردیده است. جنابعالی، انطباق قوانین به ویژه برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 توسط مجمع تشخیص مصلحت به ریاست مرحوم آقای هاشمی را که نمی‌توانید منکر شوید.

4- با توجه به تجربه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی، در مرداد 1396 حسب حکم مقام معظم رهبری وظایف نظارتی تفویض شده به مجمع تشخیص مصلحت نظام به جمع برگزیده‌ای از مجمع به انتخاب خود مجمع که هیأت عالی نظارت نامیده شد، منتقل گردید و کلیه وظایف و اختیارات مجمع، مصرح در مقررات نظارت نیز به این هیأت منتقل شد و حسب حکم معظم له با ارزیابی اقدامات نظارتی گذشته مقررات نظارت مورد بازنگری قرار گرفت؛ ریاست این هیأت بر عهده آیت‌اله شاهرودی و جانشین ایشان در این هیأت بر عهده دبیر مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام آقای دکتر رضایی است.

گفته‌اید «اگر مجمع برای خود اختیار یک رکن مستقل در فرآیند تایید نهایی قانون را قائل است، پس چرا مستقیماً خود نظر خود را به مرجع قانون‌گذاری که مجلس است ابلاغ نمی‌کند؟ و اگر اظهارنظر مبنی بر آن بخشی از فرآیند تطبیق قوانین عادی با قانون اساسی است که بخشی از اختیارات شورای نگهبان است.»

اولاً مطابق اصل (112) قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام یک رکن مستقل در فرآیند تایید نهایی قانون در صورت اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است. موضوع لوایح مورد اشاره در صورتی که مجلس نظر شورای نگهبان را تأمین نکند می‌تواند از آن جمله باشد. ثانیاً هر چند عبارت دوم گنگ و مبهم است، اما شورای نگهبان نظر مخالف خود را در این مورد به مجلس اعلام کرده است.

علی احمدی

جانشین دبیر در دبیرخانه مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

ولایتی: سیاست آمریکا برای مقابله با جبهه مقاومت، مثلث فشار، مذاکره و امتیازگیری است

تولید بسته‌بندی نانوکامپوزیتی با قابلیت افزایش ماندگاری مواد غذایی

انحصار نانوپوشش‌های چربی‌گریز محققان کشور در اختیار بخش صنعت

چیزی هم برای مصوبات مجلس باقی بگذارید!

گزارش واشنگتن پست از تماس تلفنی پرتنش ترامپ و ترزا می

ابتکار: تهمت‌های برخی رسانه‌ها سازمان‌دهی شده است

ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا درباره اعمال فشار بر ایران

ظریف: تحریم‌های آمریکا ناقض آشکار قطعنامه شورای امنیت است

سازمان حقوقی دولت آثار بازگشت تحریم‌ها را به دقت رصد و گزارش کند

مافی: سخنان ظریف درباره پولشویی متقن و قابل اعتماد است

رضیان: در شرایط تحریم از پمپاژ یأس و بدبینی به جامعه اجتناب شود

مونسان: طرح های گردشگری با 6میلیارد دلار بهره برداری می شود

تحریم های آمریکا یک موج زودگذر است

وزیر بهداشت خطاب به رسانه‌ها: اکنون زمان مطالبه‌گری برای 150هزار بیمار خاص است

گزارش نیویورک‌تایمز از طراحی عربستان برای ترور قاسم سلیمانی و مقامات ایرانی

دانش آموزان ایرانی در المپیاد جهانی نجوم صدرنشین شدند

نظر وزیر جوانان درباره «ازدواج سفید»

در 30 ماه باقیمانده باید عمل شود، نه برنامه ریزی مجدد انجام شود

تهران شهری برای همه است

قدرت معیشت کارگران با ترمیم دستمزد برمی‌گردد

ساماندهی وضعیت استخدامی کارمندان از اولویت های مجلس است

دستاوردهای ایران با وجود تحریم ها دنیا را مبهوت کرده است

فلاحت‌پیشه: آمریکا به‌دنبال ایجاد جو روانی است/برخی از دموکرات‌ها با سیاست‌های تحریم مخالفند

صدا و سیما با روح و روان کنکوری‌ها بازی نکند

تدوین طرح همسان سازی عیدی و پاداش بازنشستگان

ژستی که برازنده دختران ایرانی نیست

آموزش حقوق شهروندی فقط وظیفه وزارت آموزش و پرورش نیست

کدخدایی:باید پرسید مصوبات مربوط به CFT چگونه تصویب شدند؟

ساخت تیوب لیرز گازکربنیک؛ ارزان تر و کیفی تر از نمونه خارجی

جعفرزاده: علی‌رغم تحریم‌ها در 9 ماه می‌توانیم به درآمد یک سال دست پیدا کنیم

اردوغان: تحریم ها علیه ایران در راستای بر هم زدن نظم جهانی است

دستگاه ارزیابی فعالیت الکتریکی قلب جنین ساخته شد

بزرگ‌ترین ذخایر گاز و نفت جهان را داریم/ فشار اقتصادی مانع رشدمان نمی‌شود

ابتکار: خواب آشفته ترامپ محقق نمی‌شود

توقف رشد نرخ ارز با تصمیم دولت بود/ راهکار "حساب باز" برای تولیدکنندگان مدنظر قرار گیرد

سیاری: قابلیت‌های "باور" از اس 300 بیشتر خواهد بود

تولید پوست انسان برای ترمیم زخم با آدامس و نانوفناوری

برنامه و اراده آهنین برای عبور از شرایط کنونی داریم

یازدهمین گزارش وزارت خارجه درباره اجرای برجام به مجلس ارائه شد

پمپئو: اطمینان داریم ایران برنامه هسته‌ای‌اش را از سرنمی‌گیرد

اگر رضایت مردم را جلب نکنیم به مشکل اساسی برخورد می‌کنیم

توصیه‌های «عارف» برای انتخاب شهردار جدید تهران

توصیه‌های اخلاقی یک استاد برای این روزها

تولید غضروف انسان از سلول‌های بدن

تولید پارچه‌های نانویی با قابلیت حذف آلاینده‌های آلی با نور خورشید

توطئه‌جدید آمریکا سرنوشتی جز شکست در پی نخواهد داشت

پزشکیان: باید از ایده‌های جوانان حمایت شود

واعظی:دولت در هیچ شرایطی سیاست‌های آمریکا را نمی‌پذیرد

نظریه «مقاومت» به عنوان یک عبرت و درس برای نسل جوان تبیین شود

نفر بعدی آماده باشد