راه ترقی

آخرين مطالب

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو گفتگو

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.
وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.
نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.
حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.
وی ادامه داد: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.
ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.
ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.
وی افزود: حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.
وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.
بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.
بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ،فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.
وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.
بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.
بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.
در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.
وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.
عزیزی گفت: بیش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،چینی است و آن ها را وارد می کنیم
وی افزود: بین 400 تا 500 هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.
رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که 50 میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.
وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تعدیل مجازات قاچاقچیان موادمخدر نتیجه کار پلیس و سیستم قضائی را زیر سوال می برد

حملات به نفتکش ها در دریای عمان کار عوامل آمریکا و اسرائیل است

نقوی‌حسینی: اقدامات آمریکا در برابر ایران نوعی یاغی‌گری است

خدمه نفتکش «فرنت الطیر» از ایران خارج شدند

شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی جهت گیری سیاسی ندارد

همه چیز درباره دومین ماده مخدر پر مصرف کشور؛ از سرخی چشمها تا از دست رفتن حافظه!

مدلینگ کودکان تجاوز به حقوق آن‌هاست

توزیع کارت بلیت خبرنگاران از هفته آینده

ظریف: درخواست میانجی‌گری نداریم/هیچ‌کس با تروریست مذاکره نمی‌کند

خجسته: با شفاف‌سازی اموال و دارایی‌های مسئولان جلوی بسیاری از مفاسد گرفته می‌شود

کمالی‌پور: اساتید و دانشجویان اجازه ندهند ناامیدی در فضای دانشگاه حاکم شود

قوه قضاییه با تغییر تعرفه وکالت به شفاف سازی حق الوکاله کمک کند

واکنش ظریف به ادعای برایان هوک مبنی بر فتوشاپ بودن توان موشکی ایران

سلیمی: با هم رنگی مردم و مسئولان مقاومت جامعه در برابر دشمن افزایش می یابد

جزئیات حرکت قطارهای مسافری تهران - آنکارا و تهران - وان + قیمت

آمادگی بهشت زهرا (س) برای برگزاری سی‌امین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

30 درصد از درآمد کشور از مالیات تأمین می‌شود

هدف نشست "مکه" خنثی‌سازی دستاوردهای روز قدس بود/ "دُم خروس" پنهان نماند

توزیع شکر 3500 تومانی در خرده‌فروشی‌ها آغاز شد

نوری: اهداف نظام ما با مقصود آمریکایی‌ها جور در نمی‌آید

مردم با حضور در راهپیمایی روز قدس عدم تأثیرپذیری از اقدامات خصمانه آمریکا را نشان می‌دهند

نقوی حسینی: هدف آمریکا مذاکره با ایران نیست

مداح هتاک به دادسرا فراخوانده شد

امکان تشخیص آنلاین نورون‌های داخل قشر مغز در حیوان زنده در کشور میسر شد

احتمال فساد در حذف پیمان‌سپاری ارزی وجود دارد

خدمات شبانه‌روزی متروی تهران در لیالی قدر

پایبندی یکجانبه به برجام بدون دریافت مابه ازای آن منطقی نیست

رئیس شرکت پشتیبانی امور دام: کاهش قیمت گوشت قرمز تداوم دارد

مقامات آمریکایی درک درستی از شرایط ایران ندارند

انتشار حقوق دریافتی مدیران شهرداری /حقوق حناچی چقدر است؟

حل مشکل بیمه کارگران با پرداخت بدهی دولت

بهمنی: کوپنی شدن کالاها مُسکن موقتی است/باید به سمت افزایش ظرفیت تولید حرکت کرد

ثبت نام ارز دانشجویی از امروز آغاز می شود

ترقی: صاحبان تریبون در پازل دشمن بازی نکنند

آمریکا در شرایطی نیست که جنگ گسترده ای را علیه ایران آغاز کند

کدخدایی: عدالت انتخاباتی با طرح استانی شدن انتخابات تامین نشده است

ابراهیمی: ما برای اتمام حجت با دنیا مذاکره کردیم

نظر موافق دولت با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی

برخورد قاطع با دانه‌درشت‌های مافیای خودرو، پراید را به 20 میلیون بر می‌گرداند

بیانیه برجامی ایران از قدرت بالایی برخوردار است

باهنر: منافع استانی شدن انتخابات بیش از اشکالاتش است

وزیر بهداشت در فراکسیون مستقلین: تنها در 18 قلم دارو با محدودیت مواجه‌ هستیم

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی حداقل حقوق قانونی آنهاست

کاهش تعهدات برجامی ایران اقدامی درست بود

نماینده مجلس: استیضاح وزیر ورزش باعث یاس و ناامیدی می شود

پرستاران حرفه ای بخش دیالیز تربیت می شوند

طرح دوفوریتی مجلس برای ممنوعیت برگزاری افطاری با اعتبارات دولتی

فرجی راد: "گروه بی" سیاست ترامپ را با تندروی بیش‌تر ادامه می‌دهد

واکنش هاشمی به احتمال کاندیداتوری اعضای شورای شهر در انتخابات مجلس

رابطه میان نمایندگان و احزاب، رابطه‌ای تعریف نشده است