راه ترقی

آخرين مطالب

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو گفتگو

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.
وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.
نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.
حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.
وی ادامه داد: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.
ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.
ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.
وی افزود: حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.
وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.
بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.
بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ،فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.
وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.
بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.
بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.
در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.
وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.
عزیزی گفت: بیش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،چینی است و آن ها را وارد می کنیم
وی افزود: بین 400 تا 500 هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.
رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که 50 میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.
وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بیش از 2 میلیون نفر مسافر در نوروز 98 با راه آهن جابه جا می شوند

غم روزگار کاغذ

توضیح درباره جزییات اعطای مرخصی نوروزی به زندانیان

بیانیه گام دوم انقلاب، مانیفست اندیشه‌ای برای همه نهادهاست

مانند اعتبارات عمرانی که سه برابر شده حقوق معلمان را افزایش دهید

نوروز، آیین پر رمز و راز کهن

نجفی: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط بین ایران و عراق وجود دارد

کمترین حقوق‌ها در سال آینده 525 هزار تومان افزایش می‌یابد

دستیابی ایران به فناوری سیستم پرتونگارمرئی سیالات و ریز ذرات

قدرت خرید اسفند 96 را به کارگران برگردانید!

سیاست های ارزی دولت در سال 98 بازنگری شود

سرقت نوظهور پولی به روش اسکیمر

علیرضابیگی: سینما می‌تواند نقش پررنگی در ترویج شعور معنوی ایفا کند

فشارهای غرب برای دلسرد کردن مردم از مقامات کشور است

امیدواریم رئیس قوه قضائیه قبل از رفتن لایحه امنیت زنان را تایید کند

حسینی: افزایش کرسی‌های زنان در مجلس را در اصلاح قانون انتخابات دنبال می‌کنیم

تیغ کند تحریم؛ بی اثر بر توسعه طرح های نفتی

هشدار پلیس فتا: رمز کارت بانکی را حتما خودتان وارد کنید

دستمزد کارگران را شناور کنید

همتی: مواد اولیه دارو در سال آینده با ارز 4200 تومان وارد می‌شود

عید 98 هم از پیک نوروزی خبری نیست

حقوق شهروندی نیازی برای توسعه یافتگی جامعه

زمان می‌برد تا فروش نفت در بورس جا بیفتد/هرهفته عرضه می‌کنیم

فضای مثبت داخلی در تمدید مهلت FATF تاثیر گذار بوده است

سال98کمبود دارو نداریم/رقم مربوط به فرار مالیاتی پزشکان درست نیست

احتمال تعیین دستمزد کارگران بعد از عـید

شهر نباید تبدیل به کارگاه ساختمانی شود

بهشتی‌پور: جنگ آمریکا با ایران، رسانه‌ای و اقتصادی است

گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد حساب واحد خزانه به مجلس ارائه می‌شود

ایران به 15 کشور رادیودارو صادر می کند

کمیسیون امنیت ملی امروز حادثه تروریستی زاهدان را بررسی می‌کند

جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی بودجه 98

آمار ازدواج کودک همسران رو به افزایش است

پورحسین: حفظ استقلال و عزت نفس ایران دستاورد انقلاب اسلامی است

دستمزد سال 98 کارگران واقعی شود

ذوالقدر: نظر اتحادیه اروپا پیوند بین اینستکس و FATF نیست

تدوین طرح تشکیل کمیسیون زنان و خانواده در مجلس

بررسی تخلفات ایران مال توسط هیأت کارشناسان رسمی دادگستری

قربانی: «نمکی» رأی اعتماد بالایی از مجلس می‌گیرد

ضرورت نظارت مجلس بر فعالیت هندی‌ها در چابهار

فلاحت‌پیشه: اروپا نباید FATF را با اینستکس مرتبط کند

قیمت بنزین در سال 98 به تصمیم‌گیری مجلس بستگی دارد

سلیمی: اختلاف بین احزاب بزرگ‌ترین چالش پیش روی انقلاب پس از 40 سالگی است

سیاستگذاری‌ غلط باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود/عدم بررسی برخی آسیب‌ها با «تابوسازی»

روس ها هرچه تعهد کرده اند به نحو احسن انجام داده اند

12امشب آخرین مهلت ثبت نام در پذیرش بدون کنکور بهمن 97

جزئیات «بحرانی» که دیر به صحن مجلس رسید

پرداخت «عیدی» بازنشستگان کشوری تا پایان بهمن و همراه با حقوق

خجسته: دولت براساس چارچوب مشخص نسبت به قیمت‌گذاری کالاها اقدام کند

دولت موظف به حذف یارانه ثروتمندان شد