راه ترقی

آخرين مطالب

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو گفتگو

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.
وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.
نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.
حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.
وی ادامه داد: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.
ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.
ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.
وی افزود: حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.
وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.
بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.
بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ،فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.
وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.
بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.
بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.
در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.
وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.
عزیزی گفت: بیش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،چینی است و آن ها را وارد می کنیم
وی افزود: بین 400 تا 500 هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.
رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که 50 میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.
وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

تصمیمات انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است

سازمان ویژه پیگیری امور زنان ایجاد می‌شود

احتمال خروج میدان نقش جهان از فهرست ثبت‌جهانی یونسکو

مقصران اصلی افت شاخص بورس

امینی: با استانی‌شدن انتخابات، نگاه نمایندگان استانی و ملی می‌شود

سایپا و خودروسازهای دیگر مجوز افزایش قیمت ندارند

بادامچی: استانی‌شدن انتخابات مجلس گامی اساسی در راستای دموکراسی است

بررسی مشکلات حوزه زاینده‌رود و تحولات سوریه در کمیسیون امنیت ملی

کاظمی: با استانی‌شدن انتخابات نمایندگان با تجربه‌تری به مجلس راه می‌یابند

نقش یک «ژنِ» خوب در قراردادی که با جان مردم بازی می‌کند!

نماینده رزن: زیرساخت‌های لازم برای استانی شدن انتخابات مجلس فراهم نیست

استانی‌شدن انتخابات از رای آوردن با «پول» و «شام» جلوگیری می‌کند

کاظم‌زاده: استانی‌شدن انتخابات، جایگاه مجلس را ارتقا می‌دهد

توضیحات دادستان تهران درباره سلطان کاغذ/ سه متهم اصلی به خارج کشور فرار کردند

فرصت‌سازی 6هزار میلیارد تومانی برای خصوصی‌ها در بخش فضایی

رحیمی: با استانی شدن انتخابات، مجلس در اختیار صاحبان قدرت و ثروت قرار می‌گیرد

افزایش مشارکت و کاهش هزینه تبلیغات از آثار مثبت استانی‌شدن انتخابات مجلس

مدل کارمزد خدمات پرداخت در ایران نیازمند جراحی است

اصلاح‌طلبان معتقدند تا روز آخر باید از روحانی حمایت کنند

دولت در بودجه 98 به دنبال کاهش فاصله طبقاتی است

طرح تحول سلامت با تغییر وزیر بهداشت هم با قوت اجرا می‌شود

داروهای فشار خون در ایران سرطانزا نیست

لاهوتی: طرح موضوع «فتنه ٩٨» منجر به ترغیب بیشتر دشمن برای ایجاد فتنه است

محدودیت های بانکی عملا دارو را هم تحریم کرده است

نقوی‌حسینی: فتنه 98 فتنه اقتصادی است/ مسئولان هوشیار باشند

نشست مجمع 51 نفره امید با شهردار و استاندار تهران برگزار می‌شود

هشدار پارسایی نسبت به حضور افراد ذی‌نفوذ در هیئت مدیره یک شرکت خودروسازی

ذوالنوری: ارتباط بیشتر بین طالبان و دولت افغانستان به نفع ایران خواهد بود

مجلس در جایگاه واقعی خود نیست

وضعیت حوزه سلامت بعد از استعفای وزیر/هزینه ها باید کنترل شود

مهمترین عوامل خروج آمریکا از سوریه از نگاه یک عضو کمیسیون امنیت ملی

ساعی:‌ ترویج افکاری همچون «نامزدی با شهدا»، زنگ خطری برای متولیان فرهنگی است

ظریف خطاب به مخالفانش: دمتان گرم!

حصر سران فتنه کمترین برخورد نظام با آنها بود

انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به ریاست مجمع به جا بود/ رد مصوبه تبدیل میراث‌فرهنگی به وزارتخانه

اصلاح طلبان طراحی عجیبی برای خانه احزاب در پیش گرفتند

مدارس از مقطع ابتدایی ذهن دانش‌آموزان را با رعایت حقوق شهروندی آشنا سازند

قول جهانگیری به نمایندگان غرب کشور و یک گلایه از آنها

تهاتر فرش در قبال واردات کالا برای حفظ بازارهای صادراتی

احتمال افزایش گرنت 2.5 میلیاردی وزارت علوم برای قراردادهای تجاری‌سازی

میرزایی نیکو: حقوق شهروندی باید جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند

در شرایط اضطرار با آمریکایی ها مذاکره نمی‌کنیم/منتظر اروپایی هانیستیم

دولت بعد از حادثه دانشگاه آزاد باید اعلام عزای عمومی می‌کرد

بازدید کمیسیون فرهنگی از بنادر شهید بهشتی و چابهار در استان سیستان و بلوچستان

نماینده مجلس: باید دست از مسلسل استیضاح برداشت

45 ماه انتظار برای تصویب قانون مدیریت بحران در مجلس

افزایش سطح درآمد مردم شرط لازم برای آزادسازی قیمت سوخت

سه ایراد "شهرداری‌" به لایحه بودجه 98

رفتار نمایندگان در شان مجلس نبود

نمی‌شود به مردم از تحریم بگوییم و خودمان «شاسی‌بلند» سوار شویم