راه ترقی

آخرين مطالب

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو گفتگو

افزایش تا 300 درصدی قیمت قطعات یدکی خودرو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- علیرضا نیک آیین با بیان اینکه علت افزایش قیمت قطعات خودرو را باید از اتحادیه لوازم یدکی پرسید،گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلّب هستند و با توجه به اینکه قطعات ، بی کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران را زیر سئوال برده است.
وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاج و فیلترها حدود 300 تا 400 درصد افزایش قیمت داشته است و وجود واسطه های متعدد از علل این افزایش است.
نیک آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند.
حسن ساده عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رُخ داده است، افزود: قیمت برخی از لوازم یدکی 2 تا 3 برابر افزایش داسته است که منطقی نیست.
وی ادامه داد: در چند ماه اخیر 40 درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه های گمرکی و حمل و نقل بوده است.
ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو است.
وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه ها اجازه نرخ گذاری و نظارت ندارند و سازمان های تصمیم گیر هم با اتحادیه ها مشورت نمی کنند.
ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال 96 درکشور 11 و نیم میلیارد دلار برای حدود 22 و نیم میلیون خودرو بوده است.
وی افزود: حدود 50 درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و 50 درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی بوده است و فروشنده ها هم نمی تواننداصلی را از بدلی تشخیص دهند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسئولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه سازان داده ایم ،گفت: هر روز وضعیت بدتر می شود . قیمت مواد اولیه خارجی سه برابر شده است.
وی افزود: اجناسی را که با دور زدن تحریم ها خریدیم و در گمرک کشورمان نگه داشتیم تا آن را ترخیص کنیم اما بر اساس تصمیم نادرست مسئولان ، قیمت ارز را از 4 هزار و 200 تومان به 8 تا 9 هزار تومان تبدیل کردند.
بیگلو گفت: مواد اولیه خارجی ما ، حدود 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته است.
وی افزود: بر اساس قرارداد حقوقی قطعه سازان با شرکت های خودروساز، اجازه ندارند قطعاتی را که مطابق باقطعه سازان خودرو است به طور مستقیم در بازار بفروشند و قطعه سازان داخل ، تولیدات خود را باید در اختیار خودروسازان قرار دهند.
بیگلو با بیان اینکه 1530 قطعه ساز ثبت شده در کشور داریم ، اضافه کرد: حدود 200 قطعه ساز پیش از این بحران هم ،فعال نبودند و حدود 300 قطعه ساز هم به علت این بحران ها غیر فعال شدند.
وی ادامه داد: اکنون هزار قطعه ساز داریم که از این میزان 700 قطعه ساز در رده های تی اِر وان مشغول کار مستقیم با خودرو سازان هستند.
بیگلو افزود: برخی قطعه سازان ،زیرپله ای تولید می کنند که مالیات نمی دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی کنند و به ما هم ارتباطی ندارند.
بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود 2 تا 3 برابر شده است و مواد اولیه تابع نرخ ارز است. قیمت آهن از کیلویی هزار به 3 هزار تومان افزایش یافته است.
وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 2 و نیم برابر شده یعنی 150 درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه 3 برابر شده است.
در ادامه بیگلو با اشاره به اینکه 800 هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از 3 هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی بر روی آن می زنند و می فروشند و این موارد را به سازمان تعزیرات هم اعلام کردیم اما اقدامی نشده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در چند سال اخیر صنعت قطعه سازی به جای قطعه سازی به واردات قطعه روی آورده زیرا قیمت ارز ، پائین بود و واردات قطعه ، به صرفه بود.
محمد عزیزی افزود: با افزایش قیمت ارز ، واردات قطعه برای واردکنندگان، صرفه اقتصادی نخواهد داشت . اکنون فرصت خوبی برای تولید کنندگان داخلی است.
وی اضافه کرد: متنوع نبودن محصول موجب شده تا قطعه سازان به تولید قطعات پراید و پژو فکر کنند و هیچ وقت برای انتقال فناوری و توسعه و صادرات فکر نمی کنند.
عزیزی گفت: بیش از 50 درصد قطعات متنوع لوازم یدکی خودرو ،چینی است و آن ها را وارد می کنیم
وی افزود: بین 400 تا 500 هزار شاغل در صنایع قطعه سازی داریم.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات و اصناف باید وارد شوند و نظارت کنند.
سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: یکی از اهداف برخورد با محتکران ، حمایت از کسانی است که در چارچوب قانون کار می کنند.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه ها نقش نظارتی دارند،افزود: قیمت لوازم یدکی خودرو چند برابر شده است.
رایگانی اضافه کرد: بزرگترین پرونده لوازم یدکی خودرو در سازمان تعزیرات در استان سمنان بوده است که 50 میلیارد تومان انواع لوازم یدکی کشف شد.
وی گفت: همه این لوازم یدکی به طور غیر قانونی وارد کشور و احتکار شده بود. حتی خودرو سازان هم احتکار کردند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرگ می نوشند

اظهارات ظریف درباره فسادهای مالی پنهان دلسوزانه است

برای مقابله با تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی و وحدت دولت و مردم مورد توجه بیشتر قرار گیرد

ظریف: اروپا هنوز آمادگی اجرای تعهد سیاسی با پرداخت هزینه اقتصادی ندارد

نقوی‌حسینی: اختلافات به تریبون‌ها کشیده نشود/ رضایتمندی مردم را حفظ کنیم

شریعت‌نژاد: با همگرایی ملی می‌توان مقابل تحریم‌ها ایستاد

لزوم رانندگی با چراغ روشن در روز بارانی

صوفی: وزارت‌خارجه نگرانی مردم را از تحریم‌ها برطرف کند

آقاپور: مسئولین در شرایط کنونی تحریم با مردم با صداقت صحبت کنند

برای ساماندهی زندان‌ها باید زمینه‌های ارتکاب جرم را کاهش دهیم

دو نفر دیگر به اتهام فساد اقتصادی به اعدام محکوم شدند

آخوندی مشکلات زیادی برای تهران ایجاد خواهد کرد

ایدز خراسانی موضوعیت علمی ندارد

رضایی: لازمه ایجاد آرامش نسبی صادقانه و شفاف‌ سخن گفتن با مردم است

مدیر منطقه ای یونسکو: ایران جایگاه ویژه ای در نوآوری دارد

نوبخت: مسئولان راه‌های تامین دارو و تجهیزات پزشکی را برای مردم توضیح دهند

هنوز جوابی به نامه لاریجانی داده نشده است

لزوم حاملگی پیش از 30 سالگی برای حفظ سلامت مادر و جنین

افراد غیر متخصص جراحی گوش الاغی و چشم گربه ای انجام می دهند

برپایی «جشنواره غذا و شیرینی دیابتی»بمناسبت هفته دیابت

خیز «تزارها» برای نقش آفرینی در اوپک/زمزمه انحلال جدی است؟

استقبال مجلس از تسهیل شرایط اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی

سلیمی: وزرا باید گزارش‌های واقعی و عملی به مردم ارائه دهند

حداقل 50 هزار کودک مادران ایرانی شناسنامه ندارند

برخی داروها با کدملی توزیع می شوند

پژمانفر: کارشناسان چارچوب برگزاری کنسرت‌های خیابانی رایگان را مشخص کنند

توضیحات وکیلی درباره نامه «لاریجانی» به «جنتی»

کاظمی: «وحدت» بهترین راهکار برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست

بلاتکلیفی دانشجویان دانشگاه آزاد باید به‌زودی و با بهترین تصمیم برطرف شود

معافیت 8 کشور از تحریم‌ها فرصتی برای ایران و ساز و کار اروپا است

فردا در صحن 5 گزینه شهرداری پایتخت انتخاب می‌شود

باهنر: اگر به CFT نپیوندیم با تحریم‎های بیشتری مواجه می‌شویم

یازدهمین گزارش وزارت خارجه درمورد اجرای برجام به مجلس ارسال شد

لازمه مقابله با تهدیدهای آمریکا و متحدانش تجهیز قوای ماست

7 سال حبس برای کارمندی که 4 میلیارد و 900 میلیون تومان اختلاس کرد

پورابراهیمی: آمریکا در ایجاد اجماع جهانی علیه ایران موفق نبود

ابوترابی: جدی‌نگرفتن تحریم‌های نفتی یکی از دلایل راه‌انداختن پروژه «ب» بود

فرشچیان : نوعی از پرستش خداوند در هنر متجلی می‌شود

سه طرح پیشنهادی مجلس برای مقابله با فشارهای روانی آمریکا

ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT حدودا 20 مورد است/ مشروح ایرادات را در آینده اعلام می‌کنیم

نمایندگان تلاش می‌کنند فاصله حقوقی کارکنان برداشته شود

75 درصد نان ها با اسید فولیک و آهن غنی می شوند

سلیمی: انحراف افکار عمومی از قتل خاشقجی از جمله اهداف پروژه «ب» است

صباغیان: حل مشکلات اقتصادی محور کار همه وزرا باشد

سازمان استعدادهای درخشان ردیف بودجه مستقل می گیرد

سی ان ان: ایرانی ها در برابر فشار آمریکا سرخم نمی کنند

نواقص اربعین 97 را برای اربعین 98 برطرف می کنیم

نقوی‌حسینی: سناریوسازان در دانمارک به دنبال حاشیه کشاندن قتل خاشقجی هستند

هدف از ایجاد پروژه "ب " اختلاف‌افکنی بین کشورهای اروپایی بر سر موضوع ایران است

دیدار ظریف با عمران‌خان