راه ترقی

آخرين مطالب

حضور بانوان در پست های مدیریتی استانداری ها 60 درصد بیشتر شد گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- معصومه ابتکار افزود: در استانداری های سراسر کشور اکنون دو هزار و 382 مدیر میانی و پایه فعالیت دارند که 14 درصد آنان را بانوان تشکیل می دهند، البته از این 14 درصد که 336 نفر هستند، 107 نفر در یکسال اخیر منصوب شده اند.
ابتکار اضافه کرد: در بخش فرمانداری ها نیز از مدیران میانی و پایه حدود 5،3 درصد یعنی 90 نفر از بانوان هستند که 49 نفر در یکسال اخیر منصوب شده اند و از بیش از 10 هزار مدیر میانی در بخشداری ها 37 نفر خانم هستند که 18 نفر در یکسال اخیر منصوب شدند.
ابتکار معتقد است، این آمارها نشان می دهد که رشد قابل توجهی در استفاده از پست های مدیریتی برای بانوان وجود دارد به طوری که تعداد بانوان در این پست ها از 289 نفر در سال 96 به 463 نفر در سال 97 در استانداری ها، بخشداری ها و فرمانداری ها رسیده است که رشد 60 درصدی در این بخش را شاهد هستیم.
وی اظهار داشت: شورای عالی اداری 27 تیر 1396 یک مصوبه داشت که بر اساس آن تا پایان برنامه ششم توسعه، نسبت پست های زنان در مدیریت ها باید به 30 درصد برسد، این مصوبه توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد و اجرای آن بسیار مورد تاکید رئیس جمهوری بوده است به طوری که در نشست ها، جلسات متعدد و سخنرانی ها، دکتر روحانی به این مساله اشاره دارد که ما زنان شایسته بسیاری با تحصیلات دانشگاهی، تجربه مدیریتی و با درایتی داریم که باید در پست های مدیریتی قرار گیرند.
وی با اشاره به اینکه این ابلاغیه به عنوان یک سیاست ملی به همه دستگاه های اجرایی، مدیران و استان ها داده شد، تصریح کرد: ما هم به عنوان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، پیگیری، ترویج و برنامه ریزی و اینکه بر اساس شایستگی زنان را انتخاب کنند، این موضوع را آغاز کردیم.
ابتکار اضافه کرد: همچنین مکاتباتی با وزیران و سپس با استانداران برای بکارگیری زنان در پست های مدیریتی انجام دادیم که نسبت به این موضوع با درایت ویژه ای اقدام کنند، پس از آن گزارش ها و اقدامات را در سفرهای استانی این معاونت گزارش گیری کردم، اما معتقدم با وجود اینکه پیشرفت های خوبی در حوزه زنان بعد از انقلاب اتفاق افتاده در جاهایی موانع و عقب افتادگی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: در دسترسی زنان به آموزش و تحصیلات دانشگاهی از زیر 5 درصد در سال های اول انقلاب، به 27 درصد در سال جاری رسیده است یعنی اکنون 27 درصد جامعه زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند و این اتفاق خیلی مهمی است که به عنوان یک سرمایه بسیار خوب برای جامعه است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: اکنون 40 درصد کارکنان دولت بانوان هستند، سلامت زنان و امید به زندگی در زنان بسیار افزایش یافته، در این سال ها شاخص های مرتبط با ورزش و انواع شاخص های سلامت به طور قابل توجهی رشد کرده است و اینها زمینه را برای اینکه بانوان بتوانند در مناصب مدیریتی حضور پیدا کنند، به خوبی فراهم کرده است.
وی ادامه داد: گر چه از دولت اصلاحات آقای خاتمی اولین بار معاون رئیس جمهوری زن منصوب شد، ولی تعداد زنان در این مناصب زیاد نبود، در یک دوره ای موضوع جدی گرفته نشد و شاهد کاهش تعداد زنان در دولت های نهم و دهم بودیم، گر چه وزیر زن داشتیم اما در رده های پایه و میانی مدیریتی، حضور بانوان را شاهد نبودیم.
وی ادامه داد: اما در دولت دوازدهم این روند و انتصاب بانوان در پست های مدیریتی بهتر شده است به طوری که شهریور گزارشی را از انتصاب زنان در استانداری ها، فرمانداری ها و بخشداری ارائه شد که رشد قابل توجهی از زنان در 10 ماه اخیر در پست های مدیریتی را شاهد بودیم.
وی تصریح کرد: در هیات دولت نیز به همین منظور کارنامه دستگاه ها و وزارتخانه ها برای اختصاص پست های مدیریتی بانوان مورد بررسی قرار گرفت و کارنامه هر وزیر از نظر تعداد انتصابات مدیران زن و تعداد کل مدیران و انتصاب ها در یکسال اخیر بررسی شد، البته گزارش کلی هم برای کل دولت ارائه شد که با حضور رئیس جمهوری و اعضای دولت مطرح شد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در نهایت در دولت در بین انتصاب مدیران پایه، میانی و ارشد از 6 هزار و 225 مدیر به هفت هزار و 255 نفر در سال 97 رسیده ایم و در یکسال گذشته تعداد مدیران زن در مجموعه دولت 16،54 درصد افزایش یافته است.
ابتکار ادامه داد: البته بیشترین تعداد افزایش در مدیران پایه، بعد مدیران میانی و سپس مدیران عالی است، البته معتقدیم هنوز باید خیلی تلاش کنیم چون فاصله تا اختصاص 30 درصد پست های مدیریتی به بانوان زیاد است، چند مشکل در این زمینه وجود دارد که یک مشکل در تفسیر درصد و نحوه توزیع این 30 درصد حضور بانوان در این پست ها، یک مشکل مساله جمع آوری آمار و اطلاعات است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری معاونت اداری و استخدامی سازمان امور اداری و استخدامی کشور انجام می دهد تا بانک اطلاعاتی با همکاری نهاد ریاست جمهوری و این نهاد تدارک دیده شود، این بحث خیلی مهم است.
وی اضافه کرد: اکنون برخی وزارتخانه ها مانند وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش دو معاون زن منصوب کرده اند، برخی وزارتخانه ها یک معاون زن دارند که این آمارها نشان می دهد در برخی دستگاه ها هنوز این اتفاق نیفتاده است، اما خوشحالیم که شخص رئیس جمهوری تاکید دارد که حتما یک معاون و مشاور زن برای وزرا و معاونان رئیس جمهوری وجود داشته باشد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: این گزارش نشان می دهد تحرک خوبی در این زمینه انتصاب مدیران داریم. حرکت به سمت عرصه های مدیریتی و تصمیم سازی زنان رو به رشد است و باید استمرار پیدا کند به همین منظور این معاونت گزارش های لازم را تهیه می کند و من به عنوان معاون رئیس جمهوری تمام تلاش خودم را برای رصد، پیگیری و نظارت انجام می دهم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/44170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

یک اشتباه دیگر از حسین پورحمیدی

گل اول استقلال به شمس‌آذر توسط مهرداد محمدی

گل اول نساجی از روی نقطه پنالتی توسط باقری

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

تصاویری از محل حادثه نزدیک سفارت ایران در پاریس

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

موزیک ویدئوی «با تو» با صدای ماکان بند

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی