راه ترقی

آخرين مطالب

هیاتی که آیین نامه ندارد سياسي

هیاتی که آیین نامه ندارد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- علی لاریجانی در جلسه علنی روز شنبه گذشته - پنجم آبان مجلس در پاسخ به اخطار قانون اساسی علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در خصوص هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام مجمع تشخیص مصلحت نظام و مداخله در امر قانونگذاری اظهار داشت: در ترکیب جدید مجمع هیات نظارت تشکیل شد چرا که ممکن است این نهاد زمان رسیدگی نداشته باشد و این کار با نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام شد و موضوع خلاف قانون نیست اما هیات نظارت هنوز آیین نامه مشخصی در مجمع ندارد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که در مهر ماه سال جاری نامه ای از سوی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی به عنوان رییس هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلی نظام و به امضای محسن رضایی به دبیر شورای نگهبان ارسال و در آن ایرادات این هیات درباره دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (لایحه کنوانسیون پالرمو) به آن شورا اعلام شد.
شورای نگهبان هم در حالی که ایرادات این شورا در دو لایحه مذکور توسط مجلس شورای نگهبان برطرف شده بود، ایرادات این دور از هیات عالی نظارت را ایرادات این شورا اعلام و آن را به مجلس اعاده کرد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی این شورا در توییتی در این باره اعلام کرد که ایرادات شورای نگهبان نسبت به لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و کنوانسیون پالرمو برطرف شده است اما در عین حال یادآور شد: با عنایت به نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام مقرر شد این مصوبات به مجلس اعاده شوند.
این اقدام شورای نگهبان با واکنش بسیاری از مسئولین سیاسی کشور از جمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد.
بدعت در روند قانونگذاری، وجود دو شورای نگهبان، عدم استقلال هیات عالی نظارت از مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعجیل در بررسی دو لایحه مذکور بدون حضور رییس هیات عالی نظارت، عدم اخذ نظرات کارشناسی و نظرات اعضا مجمع تشخیص از جمله موارد بود که در این اظهار نظرها مطرح شد.

** هیات عالی نظارت مستقل از مجمع تشخیص مصلحت نیست
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی در پاسخ به احمد توکلی از اعضای دیگر مجمع که در اظهار نظری اعلام کرده بود هیات عالی نظارت مستقل از مجمع تشخیص است، گفت: هیات عالی نظارت بر سیاست های کلی نظام مستقل از مجمع نیست و این هیات هیچ طرح یا لایحه ای را که مجلس تصویب کرده باشد، رد نمی کند بلکه موارد مغایر را برای اصلاح اعلام می کند.
وی با بیان این که اقدامات هیات عالی نظارت جنبه وتو کردن مصوبات را ندارد، تصریح کرد: این هیات هیچ طرح یا لایحه ای را که مجلس تصویب کرده باشد، رد نمی کند بلکه موارد مغایر را توضیح می دهد تا برطرف شود و انطباق انجام شود.

** اقدام هیات نظارت مجمع، بدعت در روند قانون گذاری است
علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم در اظهار نظری اقدام هیات نظارت مجمع تشخیص را بدعت در روند قانون گذاری دانست و تاکید کرد که قطعاً این موجب تحدید قدرت قانون‌گذاری و تنزل جایگاه مجلس می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد که این بدعت قطعاً موجب تحدید قدرت قانون‌گذاری و تنزل جایگاه مجلس می‌شود و مجلس باید از کیان خود دفاع کند.
مطهری یادآور شد: مجلس باید فقط ارسال نظرات هیات نظارت مذکور به کمیسیونهای خود حین بررسی طرح ها و لوایح را بپذیرد و نه چیزی بیشتر.
وی با بیان این که ما قانون اساسی خوبی داریم که یک مجلس قوی را پیش‌بینی کرده است، بیان کرد: ولی با این کارها مجلس را تبدیل به شیر بی‌یال و دم و اشکم می‌کنیم و فقط دکوری از آن باقی می‌ماند که به دنیا بگوییم ما هم مجلس و پارلمان و دموکراسی داریم.

** لوایح FATF در هیات نظارت با عجله و بدون حضور رییس مجمع مطرح شد
سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در گفت وگویی درباره اقدام هیات عالی نظارت گفت که لوایح مرتبط با FATF در این هیات با عجله و بدون حضور آیت الله «هاشمی شاهرودی» مطرح شد و نظرات بقیه اعضا اخذ نشده است که امیدواریم این اشتباه دیگر تکرار نشود.
وی تصریح کرد که آنچه توسط این هیات انجام شده به لحاظ قانونی مقداری جای اشکال دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره استقلال هیات عالی نظارت از مجمع هم گفت: اعضای این هیات با رای اعضای مجمع انتخاب شده اند تا آنها به نمایندگی از این نهاد و با تعداد کمتر کارها را سریع تر پیش ببرند بنابراین هیات عالی نظارت مستقل از مجمع نیست.

** اقدام هیات عالی نظارت تحدید مجلس نیست
سید مصطفی میرسلیم عضو دیگر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این میان نظر دیگری دارد. وی معتقد است استقلال و حدود اختیارات مجلس در قانون اساسی تعیین شده و کار هیات عالی بررسی عدم مغایرت با نتایج حاصل از بند اول اصل ١١٠ است و تحدید محسوب نمی‌شود مگر در چارچوب قانون اساسی.
وی تاکید کرد که هیات عالی نظارت را مجمع انتخاب می‌کند اما در امر نظارت وظایف مجمع کلا به آن هیات واگذار شده تا بتواند سریع‌تر و دقیق‌تر اقدام کند.
به گزارش ایرنا، توجه به امر نظارت یک اصل در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و مورد استقبال تمامی طبقات جامعه است اما تغییر در روندها و یا تحدید حدود بر خلاف قانون اساسی مورد پذیرش هیچ فردی نخواهد بود.
از طرفی به نظر می رسد طولانی شدن فرآیند قانونگذاری می تواند چرخه حرکتی جامعه را کُند کرده و به آن آسیب برساند و باعث سوءتفاهم در داخل یا سوءاستفاده دشمنان نظام اسلامی شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/44287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

خواهرم رو بیشتر دوست داشتم

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

فرصت مذاکره؟

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!