راه ترقی

آخرين مطالب

سهم تولیدات تئاتر از مضامین مذهبی، قطره‌ای از دریاست فرهنگی

سهم تولیدات تئاتر از مضامین مذهبی، قطره‌ای از دریاست

  بزرگنمايي:

راه ترقی- امیر دژاکام توجه به تئاتر دینی را یکی از مهمترین شیوه های تولید آثار نمایشی در بین هنرمندان کشورمان دانست و گفت: به دلیل سیاست‌های مختلف مدیریتی و به ویژه برخی سخت‌گیری‌ها و خطوط قرمز، بسیاری از هنرمندان تئاتر در مواجهه با مفاهیم دینی برای تولید آثار نمایشی، یا سمت کلیشه ها حرکت می کنند و یا به سبب همان سخت‌گیری‌ها قید حضور و فعالیت در تئاتر دینی را می زنند.
کارگردان نمایش‌های «با دهانی پر از سیب» و «رویاهای خلیج فارس» ادامه داد: مخاطبان در عصر حاضر، به دلیل نگاه، بینش، آگاهی و دانش گسترده خود از مفاهیم موجود و درک متفاوتی که نسبت به زندگی دارند نیازمند تنوع و نگاه‌های متفاوت به آثار هنری هستند.
وی افزود: درست بر همین اساس است که با وجود مضامین بسیار گسترده در مبانی مذهبی کشورمان، شاهد تکرار آثار تئاتری با رویکرد و مفاهیم دینی در خیل تولیدات این گونه نمایشی هستیم و به همین سبب می‌توان ادعا کرد که از دریای مفاهیم مذهبی، هنرمندان تئاتر ما تنها به قطره ای برای ارایه به مخاطب اکتفا کردند.
کارگردان نمایش‌های «پرده‌های نیلگون» و «باران» با تاکید بر این مساله که تئاتر دینی یکی از مهمترین بسترهای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم ملی و معنوی در فرهنگ هر جامعه ای به شمار می‌رود، تاکید کرد: در این نکته شکی وجود ندارد که مخاطبان برای دریافت مضامین مختلف به شکل بالفعل همواره آماده پذیرش مسایل هستند؛ اما برای تبدیل این ظرفیت بالفعل به نگاه بالقوه نیازمند خلاقیت، جسارت و در نهایت تولید اثری با کیفیت و خارج از کلیشه‌های مرسوم و آشنا برای مخاطبان هستیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی در طی 40 سال اخیر شاهد رشد بسیار مطلوبی در زمینه نگاه هنرمندان شاخه‌های مختلف از جمله فعالان حوزه تئاتر به مفاهیم دینی در خلق آثارشان هستیم؛ اما اگر بخواهیم تولید آثار نمایشی دینی را با نقطه ایده‌آل و هدفی که مدنظر هنرمندان و مسئولان به شکل توأمان قرار دارد با شکل آثار تولیدی و ارائه آنها به مخاطبان بسنجیم، باید بگوییم که هنوز با آن نگاه ایده آل فاصله زیادی داریم.
به گفته کارگردان نمایش‌های «پسر کارون» و «مرد نیک»، یکی از اصلی‌ترین دلایل در ایجاد این فاصله، عدم تطبیق متون و نمایشنامه‌های تولید شده در عرصه تئاتر دینی به عنوان نخستین سنگ بنای تولید یک اثر نمایشی است. در حقیقت نمایشنامه نویسان و هنرمندان این عرصه از یک سو به دلیل ضعف در مقوله پژوهش و مطالعه و تحقیق در منابع موجود و از سوی دیگر خطوط قرمز و برخی سختگیری هایی که در ارایه مفاهیم مذهبی از سوی مسئولان وجود دارد کمتر به سمت تولید تئاترهای خلاقانه با مفاهیم مذهبی حرکت کردند. به دلیل همین نگاه مبتنی بر کلیشه است که مخاطبان در ارتباط گیری با این گونه نمایشی همواره با آسیب هایی مواجه هستند
دژاکام با بیان آنکه مانند بسیاری از هنرمندان تئاتر با نگاه مناسبتی به تولید هرگونه اثر نمایشی مبتنی بر مفاهیم ملی و مذهبی مخالف هستم، افزود: داشتن نگاه مناسبتی در حقیقت مهمترین چشم اسفندیار تولید آثار هنری در کشور به شمار می رود؛ چرا که به محض مواجهه مخاطب با مفهوم نگاه مناسبتی در تولید آثار هنری از جمله تئاتر، ذهن او به سمت کلیشه های موجود در شکل گیری این دست از آثار حرکت می کند. در حقیقت این رفتار در همان گام نخست به نوعی انقطاع میان مخاطب و هنرمند منتج می شود. اما اگر در جریان تولید آثار تئاتر دینی در کشورمان نگاهی خلاقانه با چاشنی استمرار وجود داشته باشد، شکی وجود ندارد که مخاطبان از این دست آثار نیز مانند سایر گونه‌های نمایشی استقبال گسترده‌تری خواهند داشت.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آمارهایی از میزان تحصیلات زنان

همدان میزبان بزرگترین رویداد گردشگری جهان در سال 2018

برگزاری جشن بهار مهربانی در سراسر ایران

همایش فلسفه علم کلام برگزار می‌شود

مدارس هفته‌ای دو ساعت فیلم پخش می‌کنند؟

دبیر کل UNWTO را با چه توجیهی به دیدن غار علیصدر می‌برند؟

آموزش و پرورش ساعت تدریس معلمان را افزایش می‌دهد؟

حضور مددجویان کانون اصلاح و تربیت در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

سازو کارهای رونق اقتصاد مطبوعات با تغییر مدیران فراموش نشود

مربیان مهدهای کودک درجه بندی می شوند

عمده‌ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرای برنامه‌های فرهنگی است

اجلاس دبیران کل ملی آیسسکو امروز در شیراز برگزار می‌شود

همصدایی هنرمندان علیه تحریم‌ها

وزیر فرهنگ: نفوذ تمدنی ایران از طریق زبان فارسی انجام می‌شود

سهمیه مناطق محروم آزمون دستیاری پزشکی بدون قید و شرط اعمال شود

آموزش و پرورش گستره وسیعی برای تحقق حقوق شهروندی است

مرگ آرام تئاترهای کوچک

میراث فرهنگی برنده طرح مسکوت شد؟

کمبود موقوفات در راستای ترویج قرآن و حل مشکلات اجتماعی

انتظار برای حج به ١٤سال رسید/ 1,200,000 ایرانی در نوبت سفر به خانه خدا

جشنواره دستاوردهای کانون های فرهنگی تربیتی برگزار می شود

اخبار حماسه اربعین باید به صورت جهانی منعکس شود

ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفر اعلام شد

پایان کشمکش‌ها؛ تاثیر «معدل» در کنکور 98 مثبت شد

هزینه برای تئاتر دینی سرمایه‌گذاری فرهنگی است

تکریم مرجعیت و احترام به ارکان حوزه ضروری است

دولت به مشکلات درمانی جانبازان و ایثارگران ورود جدی کند

کاظم صدیقی خطیب این هفته نمازجمعه تهران

ایثار و رشادت شهدای دانش آموز در کتاب های درسی بیشتر تحلیل شود

توفیق زنگ تئاتر؛ در گرو تامین زیرساخت‌های نمایشی مدارس

دق‌الباب هفت درب مسجد از کجا نشات می‌گیرد؟

برگزاری رویداد کارآفرینی ویژه اندیشمندان و دانشمندان جوان در پارک تهران

وزیر اطلاعات: ما بسیار بیشتر از دشمن حقوق بشر را رعایت می‌کنیم

علمای اهل سنت از سراسر کشور به مشهدالرضا سفر کردند

فراخوان عمومی برای تکمیل اطلاعات دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج

برگزاری مراسم سوگواری آخر ماه صفر در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)

دانش آموزان تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی را مطالعه کنند

جشن‌های غیرایرانی در سبد خانوار ایرانی

همدان میزبان ‌اجلاس اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری

دوازدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های غدد درون‌ریز برگزار می‌شود

تشریح اقدامات برای تکریم، آمد و شد، اسکان و امنیت زائران دهه آخر صفر مشهد

ضرورت مبارزه با قاچاق اینترنتی کتاب

تقویت استعدادیابی در نظام آموزشی ضروری است

تشرف 1 میلیون و 85 هزار زائر اربعین از مرز مهران

ضرورت وجود ضمانت اجرایی برای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

«حب الحسین»، قدرت عظیمی را برای مسلمانان ایجاد کرده

اربعین مساله‌ای فراجناحی است

سهم تولیدات تئاتر از مضامین مذهبی، قطره‌ای از دریاست

مشخصه‌های فرهنگ ترافیکی پایین و راهکارهای افزایش آن چیست

اسلام ظرفیت های بزرگی برای آزادی مدنی دارد