راه ترقی

آخرين مطالب

سهم تولیدات تئاتر از مضامین مذهبی، قطره‌ای از دریاست فرهنگی

سهم تولیدات تئاتر از مضامین مذهبی، قطره‌ای از دریاست

  بزرگنمايي:

راه ترقی- امیر دژاکام توجه به تئاتر دینی را یکی از مهمترین شیوه های تولید آثار نمایشی در بین هنرمندان کشورمان دانست و گفت: به دلیل سیاست‌های مختلف مدیریتی و به ویژه برخی سخت‌گیری‌ها و خطوط قرمز، بسیاری از هنرمندان تئاتر در مواجهه با مفاهیم دینی برای تولید آثار نمایشی، یا سمت کلیشه ها حرکت می کنند و یا به سبب همان سخت‌گیری‌ها قید حضور و فعالیت در تئاتر دینی را می زنند.
کارگردان نمایش‌های «با دهانی پر از سیب» و «رویاهای خلیج فارس» ادامه داد: مخاطبان در عصر حاضر، به دلیل نگاه، بینش، آگاهی و دانش گسترده خود از مفاهیم موجود و درک متفاوتی که نسبت به زندگی دارند نیازمند تنوع و نگاه‌های متفاوت به آثار هنری هستند.
وی افزود: درست بر همین اساس است که با وجود مضامین بسیار گسترده در مبانی مذهبی کشورمان، شاهد تکرار آثار تئاتری با رویکرد و مفاهیم دینی در خیل تولیدات این گونه نمایشی هستیم و به همین سبب می‌توان ادعا کرد که از دریای مفاهیم مذهبی، هنرمندان تئاتر ما تنها به قطره ای برای ارایه به مخاطب اکتفا کردند.
کارگردان نمایش‌های «پرده‌های نیلگون» و «باران» با تاکید بر این مساله که تئاتر دینی یکی از مهمترین بسترهای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم ملی و معنوی در فرهنگ هر جامعه ای به شمار می‌رود، تاکید کرد: در این نکته شکی وجود ندارد که مخاطبان برای دریافت مضامین مختلف به شکل بالفعل همواره آماده پذیرش مسایل هستند؛ اما برای تبدیل این ظرفیت بالفعل به نگاه بالقوه نیازمند خلاقیت، جسارت و در نهایت تولید اثری با کیفیت و خارج از کلیشه‌های مرسوم و آشنا برای مخاطبان هستیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی در طی 40 سال اخیر شاهد رشد بسیار مطلوبی در زمینه نگاه هنرمندان شاخه‌های مختلف از جمله فعالان حوزه تئاتر به مفاهیم دینی در خلق آثارشان هستیم؛ اما اگر بخواهیم تولید آثار نمایشی دینی را با نقطه ایده‌آل و هدفی که مدنظر هنرمندان و مسئولان به شکل توأمان قرار دارد با شکل آثار تولیدی و ارائه آنها به مخاطبان بسنجیم، باید بگوییم که هنوز با آن نگاه ایده آل فاصله زیادی داریم.
به گفته کارگردان نمایش‌های «پسر کارون» و «مرد نیک»، یکی از اصلی‌ترین دلایل در ایجاد این فاصله، عدم تطبیق متون و نمایشنامه‌های تولید شده در عرصه تئاتر دینی به عنوان نخستین سنگ بنای تولید یک اثر نمایشی است. در حقیقت نمایشنامه نویسان و هنرمندان این عرصه از یک سو به دلیل ضعف در مقوله پژوهش و مطالعه و تحقیق در منابع موجود و از سوی دیگر خطوط قرمز و برخی سختگیری هایی که در ارایه مفاهیم مذهبی از سوی مسئولان وجود دارد کمتر به سمت تولید تئاترهای خلاقانه با مفاهیم مذهبی حرکت کردند. به دلیل همین نگاه مبتنی بر کلیشه است که مخاطبان در ارتباط گیری با این گونه نمایشی همواره با آسیب هایی مواجه هستند
دژاکام با بیان آنکه مانند بسیاری از هنرمندان تئاتر با نگاه مناسبتی به تولید هرگونه اثر نمایشی مبتنی بر مفاهیم ملی و مذهبی مخالف هستم، افزود: داشتن نگاه مناسبتی در حقیقت مهمترین چشم اسفندیار تولید آثار هنری در کشور به شمار می رود؛ چرا که به محض مواجهه مخاطب با مفهوم نگاه مناسبتی در تولید آثار هنری از جمله تئاتر، ذهن او به سمت کلیشه های موجود در شکل گیری این دست از آثار حرکت می کند. در حقیقت این رفتار در همان گام نخست به نوعی انقطاع میان مخاطب و هنرمند منتج می شود. اما اگر در جریان تولید آثار تئاتر دینی در کشورمان نگاهی خلاقانه با چاشنی استمرار وجود داشته باشد، شکی وجود ندارد که مخاطبان از این دست آثار نیز مانند سایر گونه‌های نمایشی استقبال گسترده‌تری خواهند داشت.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مصوبات شورا انعطاف لازم برای اجرایی‌شدن و امکان بازنگری را داشته باشند

بلوغ جشنواره تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب

تبلیغات کنکور با مخاطبانشان صادق باشند

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده

امنیت؛ خط قرمز آموزش و پرورش در اردوهای راهیان‌نور

معاون وزیر تعاون: یارانه کودکان فقیر محروم از تحصیل افزایش می یابد

توضیحات سیاوشی از پیگیری‌هایش برای ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم ملی

76 اثر راهی جشنواره تجسمی فجرشد

بطحائی: اصلاحات ساختاری وزارتخانه به تبع دستورات دولت انجام می‌شود

افت و خیز زبان عربی در مدار یادگیری

انتشار فراخوان جشنواره‌ داستان کوتاه «تابش»

اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌بندی می‌شوند

دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد

هوش مصنوعی دارای حسگر، صداهای درون خانه را تشخیص می‌دهد

کارشناس امور دینی:خیانت در امانت، مردم را نسبت به دین و حکومت بدبین می‌کند

حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام شرعی

جشنواره فیلم فجر، اکران نوروزی و چند داستان دیگر

انصاریان:تعدادی از منبری‌ها معرفت به امور را به مردم انتقال نداده‌اند

ضرورت اختصاص ساعاتی برای رفع شبهات دینی در مدارس

مردم آمریکا چطور کتابخوان شدند؟/مروری بر انقلاب کتاب‌های جیبی

اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/اخلاص و علمیت شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی است

لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان سال تقدیم مجلس می‌شود

دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است/ قلب حوزه نباید از استقلال خود فاصله بگیرد

وصله‌های ناجور بر راسته کتابفروشان انقلاب

«نگهبانان تاج محل» در تهران / «تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید»

بودجه کتاب؛ کاهشی در نگاه کلان و افزایشی با هدف کارایی

نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان درسال 98/سرانه غذایی 3500 تومانی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی!

شهر سوخته؛ مظهر مدنیت و شهرنشینی در دوره‌های باستان

برترین عکس‌های ثبت‌شده پهپادها در سال 2018

خانه آیلتس آفرینش؛ مرکز تخصصی برگزاری دوره‌های آیلتس در کشور

تنگناهای مالی دولت مانع رشد بودجه فرهنگ و هنر نشده است

فقط برای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت نروید!

عملیات «کربلای4» از نگاه آمریکایی‌ها

زوم‌اپ: Drops؛ یادگیری زبان به‌شکلی سرگرم‌کننده

نگاهی به پنج سکانس برتر فیلم Mission Impossible: Fallout

کشف یکی از بزرگ‌ترین اسرار همانندسازی DNA

تقدیر از بطحایی

ثبت نام متقاضیان سفر به عتبات عالیات آغاز شد

دعوتنامه خودمانی ایران برای جهانِ درگیرِ بابانوئل

مدیریت جزیره‌ای، مهمترین آسیب برنامه‌های تئاتری صدا و سیما است