راه ترقی

آخرين مطالب

زخم‌ عمیق تایرسازان از بازی شرکای خارجی تا سوء استفاده داخلی مديريت

زخم‌ عمیق تایرسازان از بازی شرکای خارجی تا سوء استفاده داخلی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- این روزها صنعت تایرسازی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. در حالی که قیمت تایر مطابق آخرین اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکننده به نرخ های پارسال عرضه می شود، اما افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، سوء استفاده برخی شرکت های تامین کننده داخلی و مشکلات تحریم ها که در آخرین مورد شاهد قطع همکاری بانکی چینی ها به عنوان مهمترین تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بودیم، شرایط دشواری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده، به طوری که تایرسازان از وارد شدن به «حاشیه زیان» خبر می دهند و تداوم این روند را خطرناک توصیف می کنند.
در این پیوند، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: معاملات خارجی تایرسازان در شرایط فعلی با محدودیت های عدیده ای مواجه است و از هفته گذشته بانک «کونلون» (kunlun) چین که تنها تامین کننده مالی تولیدکنندگان تایر بود، خدمات خود را قطع کرد.
«مصطفی تنها» افزود: البته چینی ها از مدت ها پیش تحت تاثیر تحریم های آمریکایی به جوسازی پرداخته بودند و مدام دم از قطع همکاری می زدند. هفته گذشته نیز اعلام کردند تا اول نوامبر (پنجشنبه 10 آبان ماه) اگر تولید یا سفارشی در بنادر چین وجود داشته باشد را برگشت می دهند.
وی اظهار داشت: اکنون هیچ بانک چینی خطوط اعتباری به تایرسازان ایرانی نمی دهد و همین مساله تامین مواد اولیه از این کشور را که پس از تحریم ها به تامین کننده ما تبدیل شده بود، با مشکل مواجه کرده است و به ناچار باید از کانال های غیر رسمی اقدام کنیم که این نیز هزینه زا و زمانبر است.
به گفته این مقام صنفی، یافتن شریک دیگر چینی که با شرایط کنونی بتواند به تایرسازان ایرانی خدمات بدهد، طول می کشد و این مساله در نهایت کاهش حجم نقدینگی و سودآوری شرکت های ما را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: باید ببینیم که آیا می توان منابعی را در هند، چین و دیگر کشورها جایگزین چینی ها کرد یا خیر؟ این مساله به سادگی امکانپذیر نیست و همه مشکلات در نهایت به کاهش تولید خواهد انجامید.
وی ادامه داد: بطور نمونه «اسید استئاریک» تاکنون از مالزی تهیه می شد، اما این کشور اعلام کرده سفارش گیری فقط به دلار و یورو امکانپذیر است، در حالی که تایرسازان ما تخصیصی با این ارزها ندارند. «مسائل اجرایی از این دست زیاد است.»
«تنها» بیان داشت: چنین مشکلاتی سبب شده تا تولیدکنندگان داخلی نیز فشارهای عجیب به تایرسازان وارد کنند و در حقیقت از آب گل آلود ماهی می گیرند.
وی بطور نمونه به یک شرکت پتروشیمی اشاره کرد که تنها تولیدکننده کائوچوی مصنوعی مورد نیاز تایرسازان است؛ این شرکت از قیمت اعلامی سازمان حمایت (11 هزار و 800 تومان در کیلو) سرباز زده و اعلام کرده کائوچو را با قیمت 14 هزار تومان در هر کیلو و دستکم خرید پنج تن عرضه می کند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: «اکنون تغییر قیمت مواد اولیه شکل لحظه ای به خود گرفته، به طوری که وقتی اسناد و مدارک را برای افزایش مثلا 10 درصدی تایر به سازمان حمایت عرضه می کنیم، از در درنیامده، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.»
وی به عنوان مثال از یک شرکت تولیدکننده روغن یاد کرد که از 26 فروردین تا پایان هفته گذشته، محصول خود را کیلویی2900 تومان به تایرسازان می فروخت اما اکنون نرخ جدید سه هزار و 850 تومانی در هر کیلو را اعلام کرده و حتی فرستادن سفارش های پیشین را به همین قیمت منوط کرده است.

** قطع همکاری مالی چینی ها با تایرسازان
در این زمینه، مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک نیز گفت: حدود 45 درصد از 150 قلم مواد اولیه مورد نیاز تایرسازان از خارج تامین می شود که اکنون با مشکلات متعددی مواجه است.
«پرویز اخوان» افزود: عمده مواد اولیه وارداتی از چین وارد می شود، اما از چهارشنبه هفته گذشته قطع همکاری پولی و مالی بانک کونلون چین که همیشه با شرکت های ایرانی کار می کرد، بر مشکلات تایرسازان افزوده است.
وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه، با مشکلات فروش نیز مواجه ایم، به طوری که ستاد تنظیم بازار، فروش تایرهای باری را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و اعلام کرده که به خودروسازان تایر ندهید و حتی نمایندگی های دریافت کننده لاستیک را نیز خودش مشخص می کند.
اخوان ادامه داد: علاوه بر مشکلات یاد شده، قطع صادرات تایر سبب شده تا جریان نقدینگی تایرسازان کاهش یابد، همچنین کاهش نرخ تعرفه واردات تایر از 26 به پنج درصد، مشکلات تولیدکنندگان داخلی را دوچندان کرده است.
وی یادآور شد: مشکل آنجایی زیاد می شود که مواد اولیه داخلی مثل نخ، دوده و محصولات پتروشیمی را نیز با ارز آزاد تهیه می کنیم، زیرا محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می شوند و با افزایش نرخ ارز، قیمت این کالاها نیز افزایش می یابد که به ضرر تولیدکنندگان است.
مدیرعامل این گروه صنعتی اضافه کرد: با وجود افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، اما سازمان حمیات از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت فروش تایر را ثابت نگه داشته و اکنون محصولات به قیمت های پارسال عرضه می شود.
وی تصریح کرد: مشکلات یاد شده تایرسازان را به حاشیه زیان برده که تداوم این روند می تواند مشکلات جدی در آینده برایشان به دنبال داشته باشد.
اخوان بیان داشت: ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه به سختی یافت می شود و برای موادی نظیر کائوچو که اعلام شده بود ارز دولتی دریافت می کند، در عمل دلار و یورویی موجود نیست.
وی یادآور شد: در روزهای پایانی حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قول افزایش 25 تا 26 درصدی قیمت تایر داده شد، اما حتی اگر این افزایش نرخ اجرایی شود تولید با زیان همراه خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز تاکید کرد: حتی افزایش 40 درصدی تایرهای بایاس، 30 درصدی تایرهای رادیال و 35 درصدی تایرهای باری رادیال که این شرکت تنها تولیدکننده آن در کشور است، چاره ساز نخواهد بود و سربه سر شدن درآمدها و هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

** تولید به کام دلالان
وی گفت: مظلومیت صنعت تایر تا حدی است که تولیدات به نرخ دولتی عرضه می شود، اما بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
اخوان خواستار آن شد تا نظارت ها در این بخش بیشتر شود تا از گران شدن و احتکار تایر جلوگیری شود.
 نابسامانی و سختی شرایط تولید در صنعت تولید تایر به حدی رسیده که فعالان این صنعت خواستار نظم بخشی در تولیدند. آنان گلایه دارند که چرا در برهه حساس کنونی، هر یک از شرکت های خصوصی و تامین کنندگان مواد اولیه، ساز خود را کوک می کنند، از کسی حساب نمی برند و خبری از نظارت هم نیست.
در حقیقت از امکانات داخلی نمی توان برای رونق تولید بهره برد و علاوه بر دشواری تحریم های خارجی، آنچه باید آن را سوء استفاده و تحریم داخلی نام نهاد، این صنعت را آزار می دهد.
به گزارش ایرنا، لاستیک های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمت ثابت عرضه شده بود اما ماه گذشته در پی نوسان نرخ دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت لاستیک نیز افزایش یافت.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است.
بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد می شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

موافقت مجلس با دوفوریت لایحه اصلاح موادی از قانون بودجه 1398

دهقان، صادقی مقدم و طحان نظیف حقوقدان شورای نگهبان شدند

افزایش فن‌بازارهای تخصصی و منطقه‌ای در کشور

دفتر رئیس جمهوری از مردم خراسان شمالی قدردانی کرد

دولت از سرمایه گذاری مردمی برای اعطای خوراک پالایشگاهی حمایت می کند

نگذارید این خواب آشفته تعبیر شود

قوه قضائیه مکلف به بهره‌گیری امکانات برای اعاده اموال نامشروع مسؤولان شد

نمکی از وجود فساد 50 هزار میلیارد تومانی در حوزه پزشکی خبر داد

تمهیدات بهبود وضعیت اقتصادی کشور را بررسی کردیم

انتشار فراخوان عضویت شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری در مرکز شتابدهی نوآوری

پاسکاری بودجه‌ای دولت و مجلس/ انقلاب اقتصادی چه شد؟

کدخدایی: برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کنیم

واکنش وزیر کشور به وعده‌های تقسیمات استانی

لایحه قانون نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف تصویب شد

مهارت‌آموزی و شایسته‌سالاری کلید ورود به بازار کار دانشگاهیان

موکب های ایرانی اربعین توسط کارشناسان بهداشت محیط کنترل می شوند

نبود تطابق فارغ‌التحصیلان با نیاز جامعه، اساسی‌ترین مشکل اشتغال است

عزم جدی وزارت ارتباطات برای تدوین و اجرای برنامه‌های «توسعه اشتغال»

پیگیری پرونده «زنان زندانی» دارای فرزند خردسال برای انتقال به زندان باز

خرید ماهواره‌های سنجشی در دستور کار سازمان فضایی

کوچکترین واحد تقسیمات کشوری چگونه اداره می شود؟

هدف از تنظیم بازار، تزریق آرامش به مردم است

تغییرات دستگاه قضا و انتظارات زنان

درخواست سازمان محیط‌زیست از وزارت کشور برای مدیریت پسماند

قدیمی‌ترین‌جنگل‌کره زمین ایرانی ماند

نباید جوانان و دختران را با انتخاب‌های اجباری از جامعه راند

کارخانه‌های تولید قانون

تابش عضو شورای پول و اعتبار: باید اختصاص ارز 4200 تومانی از انحصار خارج شود

آمادگی وزارت بهداشت برای حج 98 و راهپیمائی اربعین حسینی

تفاهم نامه همکاری قوای سه گانه برای تنقیح قوانین امضا شد

وام قرض الحسنه به 200 هزار بازنشسته نیروهای مسلح پرداخت می شود

جاسمی: منطقه خلیج فارس به قیّم نیاز ندارد / کشورهای منطقه آمریکا را خارج کنند

پایتخت در انتظار معجزه حیات بخش طرح محدوده کنترل آلودگی هوا

از تحریم استقبال نمی‌کنیم اما راه مقابله با آن را آموخته‌ایم

از حقوق‌ها راضی نیستید، قانون را عوض کنید!

اعلام قیمت قطعی قطار مسافری تهران-وان

سایه روشن های نشست شورای امنیت درباره برجام

تصفیه آب 5 شهر استان کرمان با "سامانه نانو فناوری" ساخت محققان کشور

ماجرای 14 میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی چیست؟

جهانگیری‬ مصوبه اصلاح تقسیمات کشوری در خراسان رضوی را ابلاغ کرد

پرونده الکترونیکی نظام سلامت گام دوم در تحول سلامت است

ادامه طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان امروز در مجلس بررسی می شود

افزون بر کارمندان، سرپناه کارگران فراموش نشود

درخواست مجلس از رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی

جهانگیری آیین نامه عرضه قیر رایگان را ابلاغ کرد

نمایندگان امروز گزارش حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد را بررسی می کنند

جهانگیری آیین نامه اجرایی «برنامه مدیریت سبز» را ابلاغ کرد

هفته قوه قضاییه فرصت مغتنمی برای مرور نظرات امام درباره عدالت است

تعرض پهپاد آمریکایی به حریم ایران در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می شود

ارز نیمایی به سفره مردم نمی‌رسد