راه ترقی

آخرين مطالب

زخم‌ عمیق تایرسازان از بازی شرکای خارجی تا سوء استفاده داخلی مديريت

زخم‌ عمیق تایرسازان از بازی شرکای خارجی تا سوء استفاده داخلی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- این روزها صنعت تایرسازی با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند. در حالی که قیمت تایر مطابق آخرین اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکننده به نرخ های پارسال عرضه می شود، اما افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، سوء استفاده برخی شرکت های تامین کننده داخلی و مشکلات تحریم ها که در آخرین مورد شاهد قطع همکاری بانکی چینی ها به عنوان مهمترین تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت بودیم، شرایط دشواری را برای تولیدکنندگان به وجود آورده، به طوری که تایرسازان از وارد شدن به «حاشیه زیان» خبر می دهند و تداوم این روند را خطرناک توصیف می کنند.
در این پیوند، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: معاملات خارجی تایرسازان در شرایط فعلی با محدودیت های عدیده ای مواجه است و از هفته گذشته بانک «کونلون» (kunlun) چین که تنها تامین کننده مالی تولیدکنندگان تایر بود، خدمات خود را قطع کرد.
«مصطفی تنها» افزود: البته چینی ها از مدت ها پیش تحت تاثیر تحریم های آمریکایی به جوسازی پرداخته بودند و مدام دم از قطع همکاری می زدند. هفته گذشته نیز اعلام کردند تا اول نوامبر (پنجشنبه 10 آبان ماه) اگر تولید یا سفارشی در بنادر چین وجود داشته باشد را برگشت می دهند.
وی اظهار داشت: اکنون هیچ بانک چینی خطوط اعتباری به تایرسازان ایرانی نمی دهد و همین مساله تامین مواد اولیه از این کشور را که پس از تحریم ها به تامین کننده ما تبدیل شده بود، با مشکل مواجه کرده است و به ناچار باید از کانال های غیر رسمی اقدام کنیم که این نیز هزینه زا و زمانبر است.
به گفته این مقام صنفی، یافتن شریک دیگر چینی که با شرایط کنونی بتواند به تایرسازان ایرانی خدمات بدهد، طول می کشد و این مساله در نهایت کاهش حجم نقدینگی و سودآوری شرکت های ما را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: باید ببینیم که آیا می توان منابعی را در هند، چین و دیگر کشورها جایگزین چینی ها کرد یا خیر؟ این مساله به سادگی امکانپذیر نیست و همه مشکلات در نهایت به کاهش تولید خواهد انجامید.
وی ادامه داد: بطور نمونه «اسید استئاریک» تاکنون از مالزی تهیه می شد، اما این کشور اعلام کرده سفارش گیری فقط به دلار و یورو امکانپذیر است، در حالی که تایرسازان ما تخصیصی با این ارزها ندارند. «مسائل اجرایی از این دست زیاد است.»
«تنها» بیان داشت: چنین مشکلاتی سبب شده تا تولیدکنندگان داخلی نیز فشارهای عجیب به تایرسازان وارد کنند و در حقیقت از آب گل آلود ماهی می گیرند.
وی بطور نمونه به یک شرکت پتروشیمی اشاره کرد که تنها تولیدکننده کائوچوی مصنوعی مورد نیاز تایرسازان است؛ این شرکت از قیمت اعلامی سازمان حمایت (11 هزار و 800 تومان در کیلو) سرباز زده و اعلام کرده کائوچو را با قیمت 14 هزار تومان در هر کیلو و دستکم خرید پنج تن عرضه می کند.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: «اکنون تغییر قیمت مواد اولیه شکل لحظه ای به خود گرفته، به طوری که وقتی اسناد و مدارک را برای افزایش مثلا 10 درصدی تایر به سازمان حمایت عرضه می کنیم، از در درنیامده، قیمت مواد اولیه افزایش یافته است.»
وی به عنوان مثال از یک شرکت تولیدکننده روغن یاد کرد که از 26 فروردین تا پایان هفته گذشته، محصول خود را کیلویی2900 تومان به تایرسازان می فروخت اما اکنون نرخ جدید سه هزار و 850 تومانی در هر کیلو را اعلام کرده و حتی فرستادن سفارش های پیشین را به همین قیمت منوط کرده است.

** قطع همکاری مالی چینی ها با تایرسازان
در این زمینه، مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک نیز گفت: حدود 45 درصد از 150 قلم مواد اولیه مورد نیاز تایرسازان از خارج تامین می شود که اکنون با مشکلات متعددی مواجه است.
«پرویز اخوان» افزود: عمده مواد اولیه وارداتی از چین وارد می شود، اما از چهارشنبه هفته گذشته قطع همکاری پولی و مالی بانک کونلون چین که همیشه با شرکت های ایرانی کار می کرد، بر مشکلات تایرسازان افزوده است.
وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه، با مشکلات فروش نیز مواجه ایم، به طوری که ستاد تنظیم بازار، فروش تایرهای باری را از تولیدکنندگان داخلی گرفته و اعلام کرده که به خودروسازان تایر ندهید و حتی نمایندگی های دریافت کننده لاستیک را نیز خودش مشخص می کند.
اخوان ادامه داد: علاوه بر مشکلات یاد شده، قطع صادرات تایر سبب شده تا جریان نقدینگی تایرسازان کاهش یابد، همچنین کاهش نرخ تعرفه واردات تایر از 26 به پنج درصد، مشکلات تولیدکنندگان داخلی را دوچندان کرده است.
وی یادآور شد: مشکل آنجایی زیاد می شود که مواد اولیه داخلی مثل نخ، دوده و محصولات پتروشیمی را نیز با ارز آزاد تهیه می کنیم، زیرا محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می شوند و با افزایش نرخ ارز، قیمت این کالاها نیز افزایش می یابد که به ضرر تولیدکنندگان است.
مدیرعامل این گروه صنعتی اضافه کرد: با وجود افزایش سه تا چهار برابری قیمت مواد اولیه، اما سازمان حمیات از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قیمت فروش تایر را ثابت نگه داشته و اکنون محصولات به قیمت های پارسال عرضه می شود.
وی تصریح کرد: مشکلات یاد شده تایرسازان را به حاشیه زیان برده که تداوم این روند می تواند مشکلات جدی در آینده برایشان به دنبال داشته باشد.
اخوان بیان داشت: ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه به سختی یافت می شود و برای موادی نظیر کائوچو که اعلام شده بود ارز دولتی دریافت می کند، در عمل دلار و یورویی موجود نیست.
وی یادآور شد: در روزهای پایانی حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قول افزایش 25 تا 26 درصدی قیمت تایر داده شد، اما حتی اگر این افزایش نرخ اجرایی شود تولید با زیان همراه خواهد بود.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز تاکید کرد: حتی افزایش 40 درصدی تایرهای بایاس، 30 درصدی تایرهای رادیال و 35 درصدی تایرهای باری رادیال که این شرکت تنها تولیدکننده آن در کشور است، چاره ساز نخواهد بود و سربه سر شدن درآمدها و هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.

** تولید به کام دلالان
وی گفت: مظلومیت صنعت تایر تا حدی است که تولیدات به نرخ دولتی عرضه می شود، اما بیشترین سود به جیب دلالان و واسطه ها می رود.
اخوان خواستار آن شد تا نظارت ها در این بخش بیشتر شود تا از گران شدن و احتکار تایر جلوگیری شود.
 نابسامانی و سختی شرایط تولید در صنعت تولید تایر به حدی رسیده که فعالان این صنعت خواستار نظم بخشی در تولیدند. آنان گلایه دارند که چرا در برهه حساس کنونی، هر یک از شرکت های خصوصی و تامین کنندگان مواد اولیه، ساز خود را کوک می کنند، از کسی حساب نمی برند و خبری از نظارت هم نیست.
در حقیقت از امکانات داخلی نمی توان برای رونق تولید بهره برد و علاوه بر دشواری تحریم های خارجی، آنچه باید آن را سوء استفاده و تحریم داخلی نام نهاد، این صنعت را آزار می دهد.
به گزارش ایرنا، لاستیک های تولید داخل برخلاف سایر اقلام مصرفی بازار در چند سال گذشته با قیمت ثابت عرضه شده بود اما ماه گذشته در پی نوسان نرخ دلار و نیاز به واردات فرآورده های پتروشیمی و سایر نهاده های وارداتی، قیمت لاستیک نیز افزایش یافت.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است.
بیشتر تایرها از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد می شود.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پارسایی: اظهارات اخیر ظریف ایجاد امیدواری برای مقابله با فساد است

یکشنبه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه CFT با حضور ظریف و علوی

بازنشسته های شاغل از 15 آذر به دادگاه معرفی می شوند

طرح «نظام جامع مشاوره» برگشت خورد

باران‌ پاییزی کم‌آبی‌ها را جبران نمی‌کند

کاهش شاخص طلاق و آسیب های اجتماعی در حوزه نزاع و سرقت

قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان اجرا می شود

استان خوزستان یکی از کانون‌های امن منطقه است

زندانی کردن مرد در اختلافات خانوادگی، کمکی به زن نمی‌کند

نظر نهایی مجلس درباره بازنشستگان فدراسیون فوتبال

تاکید رییس قوه قضاییه بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از سوی قضات

ایران از آمریکا به سازمان بین المللی دریانوردی شکایت می کند

دولت لایحه رتبه‌بندی معلمان را هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه کند

هوشمندسازی ماموریت جدید حوزه بنادر و دریانوردی

انبارها پُر است

واکنش معاون عملیات ارتش به تهدید نفتکش‌های ایرانی

ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد می‌آید

27 آبان، آیین پایانی جشنواره کتاب و رسانه

دستگاه ها از استادان خارج از کشور حمایت کنند

برگزاری سی‌ویکمین جلسه از گفتگوهای راهبردی با سخنرانی علی مطهری

ده سال حبس برای حجت الله یازرلو قاضی متخلف

بازدید «ذوالقدر» از شرکت قطعه‌ساز خودرو و بررسی مشکلات صنعتگران

ظرفیت تولید برق خورشیدی تا پایان دولت دوازدهم به 4هزار مگاوات می‌رسد

میزان مالیات سهام عدالت متوفیان اعلام شد

دستگیری 700 توزیع کننده اینترنتی داروهای تقلبی در عملیات پانجیا

850 صندلی ورزشگاه آزادی سهم زنان از فینال لیگ قهرمانان

تغییرات یکساله بازار کار/یک میلیون و 313هزار فارغ‌التحصیلان بیکار

با رانت واردات مقابله شود!

بختیار: دولتمردان کارهایی را که انجام می‌دهند به اطلاع مردم برسانند

دروغ آشکار آمریکایی‌ها درباره عدم تحریم دارویی ایران

بیماران SMA از پرداخت فرانشیز معاف شدند

واعظی و جنتی مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند

وقت دور زدن خودتحریمی

با مستندات، حمله سایبری روز گذشته را از مراجع بین‌المللی پیگیری می‌کنیم

مجلس با مستثنی کردن همه شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان موافق نیست

بخشی از ایرادهای شورای نگهبان به CFT قابل رفع است

مرزبانان ربوده شده به نزدیک مرز افغانستان منتقل شده اند

تودیع و معارفه شریعتمداری و رحمانی با حضور جهانگیری

موفقیت طرح کاهش در گام‌های نخست

گزارش تخلفات ثبت سفارش خودرو به قوه قضاییه ارجاع شد

تصویب لایحه عضویت دولت ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا - اقیانوسیه

نظرات شورای نگهبان درباره CFT در مهلت قانونی به مجلس ارسال شده است

وزارت خارجه نسبت به اخراج برخی از سفرا از کشورهای اروپایی اقدام متقابل انجام دهد

آغاز جلسه علنی مجلس/ ظریف به سوالات پاسخ می‌دهد

تکذیب افزایش یک میلیون تومانی حقوق بازنشستگان در سال آینده

یک فوریت طرح ادغام معاونت‌های شهرداری رأی نیاورد

ناظران مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشخص شدند

ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح «قانون چِک» رفع شد

جلسه غیرعلنی مجلس برای ارایه توضیحات لاریجانی درباره نشست شورای هماهنگی اقتصادی

کمک خرجی دولت به کارکنان چطور واریز می‌شود؟