راه ترقی

آخرين مطالب

توفیق زنگ تئاتر؛ در گرو تامین زیرساخت‌های نمایشی مدارس فرهنگی

توفیق زنگ تئاتر؛ در گرو تامین زیرساخت‌های نمایشی مدارس

  بزرگنمايي:

راه ترقی- خسرو احمدی اختصاص زنگی به نام تئاتر در مدارس را از مهم‌ترین فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و تأکید کرد: در چند سال اخیر شاهد تغییر نگرش‌های فرهنگی به ویژه در زمینه مسائل تعلیم و تربیت در مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش بودیم که این خود نوید دهنده روزهای درخشان فرهنگی برای نسل آینده کشور است.
بازیگر نمایش‌های «عمو زنجیرباف» و «آهو کوچولو» با اشاره به یک قرن سابقه حضور تئاتر در مدارس کشورمان افزود: امروز اگر صرفا نگاه ما بر تاریخ صد ساله حضور تئاتر در مدارس باشد نمی‌توانیم به کارنامه آن یک قرن افتخار کنیم؛ اما در مسیر آسیب‌شناسی دلایل عدم توفیق این طرح، به مهم‌ترین اصل یعنی نبود زیرساخت‌های نمایشی در مدارس کشور بر‌خورد می‌کنیم.
** تلاش هدفمند فارغ از نگاه آماری
وی با تاکید بر آنکه اگر اختصاص زنگی به نام «زنگ تئاتر در مدارس» صرفا با نگاه افزودن به کارنامه و بیلان فعالیت مدیران باشد نمی‌توان به جریان‌سازی آن امید داشت خاطرنشان کرد: مهمترین اصل در مسیر اجرایی شدن و اثرگذار بودن چنین طرح‌های کلانی در وزارت آموزش و پرورش و مدارس زیرمجموعه آن توجه به زیرساخت‌های هنرهای نمایشی در مدارس کشور است. این در حالی است که در شکل آماری بیش از نیمی از مدارس کشور ما حتی از داشتن یک سالن کوچک آمفی تئاتر نیز برای اجرای آثار نمایشی محروم هستند.
وی افزود: همچنین با توجه به آنکه در معماری جدید مدارس، فضاهای محدودی در نظر گرفته می‌شود و به سبب آن شاهد کوچک شدن کلاس‌ها و در هم فشرده بودن میزها، نیمکت‌ها و صندلی‌ها برای حضور دانش‌آموزان هستیم که همین مساله اجرای آثار نمایشی در کلاس‌های مدارس را نیز با آسیب‌هایی مواجه می‌کند.
بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی «کلاه قرمزی و پسرخاله» و «النگ و دولنگ» مهم‌ترین راه دستیابی به بالاترین بهره‌وری در مسیر ایجاد زنگ تئاتر در مدارس را توجه به شیوه‌های تولید و اجرای آثار نمایشی با کمک دانش‌آموزان در مدارس دانست و تصریح کرد: برای تحقق این خواسته‌ها لازم است زمینه حضور هنرمندان و معلمان متخصص و آموزش‌دیده برای تولید و اجرای تئاتر توسط دانش‌آموزان در مدارس فراهم شود و در غیر اینصورت شاید نتوانیم شاهد تحقق ارتقای سطح آموزشی، تعلیمی و تربیتی مدارس کشور به واسطه «زنگ تئاتر مدارس» به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش باشیم.
احمدی ادامه داد: اما وقتی درباره زیرساخت‌های نمایشی در مدارس کشور صحبت می‌شود لزوم استفاده از معلمان و هنرمندان متخصص بیش از پیش به چشم می‌آید؛ به ویژه آنکه بدانیم در بسیاری از مدارس کشور، فضایی برای اجرای آثار نمایشی چه به شکل آمفی تئاتر و چه کلاس‌های بزرگ برای انجام این مهم دارا نیستند، پس مهم‌ترین فضا برای برگزاری زنگ تئاتر در مدارس به حیاط و محیط پیرامونی مدارس بر می‌گردد.
** وزارتخانه‌ها و لزوم همکاری‌های مشترک
بازیگر نمایش‌های «سفر ماهک» و «شاه، موش، پنیر» یادآور شد: استفاده از نیروهای متخصص در چنین مواردی است که می تواند کارایی خود را به خوبی نشان دهد چرا که این نیروها هستند که می‌توانند تفاوت میان اجرای نمایش میدانی و محیطی در فضای حیاط مدرسه و تفاوت‌های آن با محیط‌های سربسته مانند کلاس و یا سالن‌های آمفی تئاتر را دریابند.
وی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری مشترک نهادهای وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری هرچه موفق‌تر و تخصصی‌تر زنگ تئاتر در مدارس افزود: همکاری این دو نهاد وزارتخانه‌ای و یا سایر نهادهای متولی فرهنگ و هنر مانند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با یکدیگر می‌تواند مُهر تاییدی بر توفیق اجرایی شدن و استمرار جریان زنگ تئاتر در مدارس باشد. در غیر این صورت باید به آن تاریخ یک قرن با کارنامه ضعیف، سال‌های دیگری را افزود بدون آنکه آورده‌ای برای فضای آموزشی و ارتقای فضای تعلیم و تربیتی وزارت آموزش و پرورش کشور داشته باشد.
 وزارت آموزش و پرورش در سال 1397 قانونی را برای ایجاد و افتتاح زنگ تئاتر در مدارس تصویب کرده است و بنا دارد به واسطه این اتفاق مساله آموزش دروس علمی به واسطه هنر به ویژه هنر خلاق، زنده و پویا تئاتر را در مدارس، بار دیگر احیا کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

17 میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شد

رییس مجلس با آیت الله العظمی میلانی و آیت الله مددی الموسوی دیدار کرد

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند