راه ترقی

آخرين مطالب

ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفر اعلام شد فرهنگ و هنر

ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی به مناسبت دهه آخر صفر اعلام شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های آستان قدس در دهه آخر صفراظهار کرد: شعار انتخاب شده با توجه به ایام شهادت و ایام الله 13 آبان، فرازی از زیارت جامعه کبیره است. «فمعکم معکم لا مع عدوکم» این متن قسمتی از زیارت جامعه کبیره به معنای «همراه با امام در برابر دشمن» است که با توجه به مناسبت‌های پیش رو از سوی ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس برای دهه پایانی صفر انتخاب شده است.

وی با اشاره به این که ایام شهادت دهه پایانی صفر با یوم الله 13 آبان همزمان شده، ادامه داد: یوم الله 13 آبان روز استکبارستیزی با دشمنان اسلام به خصوص آمریکاست. از اوایل انقلاب اسلامی یاوه‌گویی‌های استکبار در مقابل عزت، استقلال و اقتدار ملت اسلامی ایران وجود داشته و در حال حاضر نیز ترامپ، رئیس جمهور منفور آمریکا، به این یاوه‌گویی‌ها ادامه می‌دهد؛ لذا انتخاب این شعار همزمان با ایام شهادت و متناسب با این روزها انتخاب شده است. همچنین، ستاد مناسبت‌های آستان قدس رضوی از ماه‌ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده و برنامه‌های ویژه‌ای از سوی این ستاد برای دهه پایانی صفر تدارک دیده شده است که شاهد همکاری و انسجام همه بخش‌های آستان قدس رضوی از جمله بخش‌های فرهنگی، اداری، خدام، اقتصادی و... در این زمینه و به صورت ویژه‌تر در خصوص شهادت امام رضا( ع) هستیم.

رئیس ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به این که برنامه‌های ستاد مناسبت‌های آستان قدس با 4 رویکرد جغرافیایی فعالیت‌های خود را شروع کرده ادامه داد: محورهای کانونی حرم، محور مربوط به شهر مقدس مشهد، میزبانی و مجاوران، برنامه‌های گستره ملی و اقداماتی در حوزه بین‌المللی از جمله رویکردهای آستان قدس در برنامه‌های دهه پایانی صفر خواهد بود. ضمن این که 32 ویژه برنامه برای این 4 رویکرد در نظر گرفته شده است و برگزاری همایش «میثاق با امام» فعالان اقتصادی تولیدکنندگان و بازاریان یکی از همین ویژه‌برنامه‌هاست. در این مراسم از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دعوت شده است تا در حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای داخلی با تاسی از سیره جهادی امام رضا(ع) با امام مهربانی‌ها میثاق ببندند.

گنابادی‌نژاد عنوان کرد: برنامه‌های عزا و خطبه خوانی در شب شهادت امام رضا(ع) یکی دیگر از ویژه برنامه‌های ستاد عنوان است. ضمن این که خطبه خوانی یکی از آیین‌های تاریخی و سنتی در حرم مطهر است که هم در شب عاشورا و هم در شب شهادت امام رضا( ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می شود. به علاوه، در مراسم خطبه خوانی امسال از چهره‌های علمی، نخبگان، علما و روحانیون برجسته، تولیت آستان‌های داخلی و خارجی، خانواده شهدا و... نیز دعوت به عمل آمده است. همچنین، اجتماع بزرگ رضویون که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و معاونت هماهنگی حرم مطهر، روز پنجشنبه، 17 آبان ماه، بعد از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد نیز یکی دیگر از ویژه برنامه‌های تدارک دیده شده ستاد مناسبت‌های آستان قدس رضوی خواهد بود.

گنابادی نژاد با اشاره به این که در سیره زندگانی امام رضا( ع) خواهران نقش بسزایی داشته اند، اظهار کرد: همایش ویژه خواهران با عنوان «زنان فاطمی، سوگواره رضوی» در روز شهادت امام رضا( ع) در حرم مطهر رضوی و با حضور رئیس روضه‌های خانگی خواهران خراسان رضوی برگزار خواهد شد نیز از جمله ویژه برنامه های ستاد در این ایام است.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی ضمن اشاره به برپایی «خیمه امت» برای زائران خارجی و غیر ایرانی را به عنوان دیگر برنامه‌های مناسبتی اظهار کرد: برپایی این خیمه در حرم مطهر رضوی به زائران خارجی و غیرایرانی این فرصت را خواهد داد که آنان نیز بتوانند با زبان، شیوه و آداب و رسوم خود به عزاداری بپردازند. همچنین، «آستان آفتاب» نیز مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر است که در این برنامه بیش از 600 حلقه معرفت و 100 حلقه معرفت ویژه بانوان در حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر برگزار خواهد شد. در ضمن برگزاری عزاداری 2000 نوجوان در دارالهدایه نیز از برنامه‌های ستاد مناسبت‌های آستان قدس است.

گنابادی نژاد اضافه کرد: در این ایام بیش از 6000 مترمربع از فضای حرم مطهر رضوی و ورودی ها سیاه‌پوش شده است و همچنین 50 متر مربع از فضای صحن‌های حرم مطهر رضوی نیز هر روز برای برگزاری مراسمات مفروش می‌شود. به علاوه، برنامه‌های ویژه‌ای برای حمل و نقل زائران کهنسال و مادرانی که با فرزندان خردسال خود به حرم مطهر مشرف می‌شوند داریم، و برای تسریع تردد این عزیزان در زمانی که امکان حضور اتوبوس و مینی‌بوس‌ها وجود ندارد، خادمانی برای هدایت ویلچرهای توانیابان مستقر شده‌اند تا به زائران خدمات ارائه دهند.

وی با بیان این که در این ایام بیش از 2500 بسته متبرک از حرم مطهر رضوی به هیات‌های مذهبی داده شده، عنوان کرد: همچنین پزشکانی نیز به عنوان خادم یاران سلامت در پایگاه‌های سلامتی که در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شده است، حضور داشته و اقدامات لازم برای پایش سلامت زائران را انجام خواهند داد. همچنین پایگاه‌های اهدای خون نیز در اطراف ورودی‌های حرم مطهر رضوی مستقر هستند. ضمنا تا به امروز بیش از 43 هزار نفر از مردم مشهد در دبیرخانه زائر و زیارت برای کمک به زائران  در دهه آخر صفر در عرصه‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند و از این تعداد 17 هزار نفر در 6 اولویت سازمانی از جمله حمل و نقل، انتظامات، استقبال و بدرقه و... در حال فعالیت هستند.

رئیس ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی  ادامه داد: راه‌اندازی قرارگاه زائران پیاده نیز از جمله برنامه‌های ویژه آستان قدس در دهه پایانی صفر بوده و در این قرارگاه 2300 مبلغ خواهر و برادر در موقعیت‌های اسکان و ایستگاه زائران جانمایی شده‌اند و از این تعداد حدود 724 مبلغ با 500 کاروان از مبدا همراه هستند. در این طرح مبلغان هم در مبدا و هم در مسیر و هم در مقصد همراه زائران هستند. به علاوه زائران افغانستانی و پاکستانی بیشتری نیزدر این ایام به مشهد مشرف می‌شوند که برنامه‌های ویژه‌ای نیز در خصوص حمل و نقل، اسکان و اطعام این عزیزان تدارک دیده شده است.

گنابادی نژاد ضمن اشاره به برگزاری مراسم تشرف 1000 نفر از علمای اهل تسنن از سراسر کشور به حرم مطهر رضوی ادامه داد: این برنامه نیز از جمله برنامه‌های ستاد مناسبت‌های آستان قدس بود. حدود 100 هزار جانماز نمدی نیز توسط خادم یاران نوجوان تهیه و بسته‌بندی شده و در ایستگاه‌های استقبال از زائر، به این عزیزان اهدا خواهد شد.

وی افزود: تبلیغات محیطی فراوانی نیز در سطح شهر نصب گردیده و در گستره ملی برنامه «شباب الرضا(ع)» که در واقع مراسم سوگواری برای این امام رئوف است نیز در 28 دانشگاه محوری در سراسر کشور برگزار خواهد شد و این دانشگاه‌ها میزبان خدام و هیات‌های مذهبی دانشجویی در شهرهای خود هستند. همچنین، برنامه تلویزیونی «سر سفره خدا» را که نوبت اول آن در ماه مبارک رمضان که از صدا و سیمای خراسان رضوی بخش شد نیز یکی دیگر از برنامه‎های ویژه ستاد است که نوبت دوم این برنامه در ایام شهادت و در دهه پایانی صفر با همت و همکاری موسسه آفرینش‌های هنری و شبکه کودک بخش خواهد شد. پویانمایی «در مسیر باران» نیز که توسط موسسه آفرینش‌های هنری تولید شده در دهه پایانی صفر در سینماها اکران خواهد شد. در ضمن، ارسال نامه‌ای با موضوع معرفی شخصیت امام رضا( ع) به تمام رهبران ادیان و مذاهب دیگرجزو برنامه‌های ستاد مناسبت‌های آستان قدس رضوی در حوزه بین‌الملل است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/44809/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس