راه ترقی

آخرين مطالب

ساخت تیوب لیرز گازکربنیک؛ ارزان تر و کیفی تر از نمونه خارجی انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری رَبع رشیدی (rinotex 2018) با رویکرد تجاری سازی و آماده کردن تعامل عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری 10 تا 14 آبان در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد.
مرکز رشد پارک علم و فناوری تبریز یکی از شرکت کنندگان در این نمایشگاه بود که محصولات فناوران برتر فعال در مرکز را به نمایش گذاشته بود. تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک طراحی و ساخت شماری از محققان مستقر در این مرکز بود که بعد از تلاش 6 ساله برای توسعه آن به تجاری سازی رسیده است.
یکی از مجریان طرح ساخت این لیزر در گفت وگو با خبرنگار علمی در مورد آن توضیح داد: این تیوب لیزر سیلد گاز کربنیک است؛ سیلد/sealed یعنی بسته و به معنای تیوبی است که گاز داخل آن محبوس بوده و در حال چرخش نیست؛ تیوب اسم انگلیسی و لامپ اسم متداول بزرگ است.
ساجد خلیفه ادامه داد: این تیوب، فناوری بالا و تولیدکننده کمی دارد و فقط پنج شرکت در دنیا تامین کننده کل نیازها هستند که تعداد آنها هم کاهش یافته است. این محصول تولیدکننده نور و خود لیزر است و طول موج امواج آن 10.64 میکرومتر است، این طول موج در بازه مادون قرمز است و بیشتر جنبه حرارتی دارد، این حرارت وقتی از بخش نوک تیوب به صورت متمرکز خارج می شود، بسیار قدرتمند است و حتی می تواند یک آجر نسوز را سوراخ کند.
وی ادامه داد: این محصول کاربردهای زیادی دارد و هر روز به کاربردهای آن افزوده می شود، اکنون در صنعت برای برش، سوراخ کاری، حکاکی و آبکاری و در پزشکی در دستگاه های جراحی، دستگاه های جوانسازی، لایه بردار و موبر از همین نوع لیزر استفاده می شود. همچنین به اندازه ای قوی است که می تواند مثلا برای حکاکی عکس روی سنگ استفاده شود.
این محقق عرصه الکترونیک گفت: به دلیل جنس نور و فرکانس خاصی که دارد و چون در سطح جذب می شود، اثر خوب و دقیقی روی ماده در صنعت و پزشکی می گذارد.
مجری این طرح در مورد گروه تحقیقاتی انجام دهنده این طرح نیز گفت: ما یک تیم مکاترونیک سه نفره شامل دانشجوی دانشگاه تبریز، دانشگاه علمی کاربردی تبریز و دانشگاه شیراز بودیم که کار خود را از ساخت دستگاه های سی ان سی لیزر (cnc laser) شروع کردیم، داخل این دستگاه ها همین لامپ مصرف می شد، ولی بعد از چند سال که این دستگاه ها را تولید کرده و فروختیم متوجه شدیم دستگاه ها پاشنه آشیل دارند که همین محصول است؛ زیرا هزینه بر است، سرمایه زیادی از کشور خارج می کند و تولیدکننده محدودی دارد.
وی در مورد تولیدکنندگان فعلی این دستگاه توضیح داد: این دستگاه اکنون فقط در چین توسط سه شرکت تولید می شود، یک شرکت انگلیسی و یک شرکت آمریکایی هم به دلیل اینکه نتوانستند با شرکت های چینی رقابت کنند تولید خود را متوقف کردند؛ ولی محصولی که تولید کردیم به کره جنوبی، روسیه، اوکراین صادر می شود و به دلیل خط تولیدی که در ترکیه راه انداختیم، در این کشور هم فروش داریم.
ضمن اینکه در نمایشگاه های اخیر رایزنی های خوبی هم با تجار هندی داشته ایم. همچنین محصول ما از محصولات این شرکت چینی هم بهتر بوده و طول عمر بیشتری هم داشته است و هم توانسته ایم خدمات پس از فروش را به آن اضافه کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این محصول به تولید انبوه رسیده گفت: ما با کمک یک سرمایه گذار خارجی در ترکیه یک خط تولید راه انداختیم؛ زیرا در زمانی که شروع کردیم دسترسی به بازارهای جهانی از ایران دشوارتر بود ولی الان به دلیل شرایط داخل کشور خط تولید جدیدی را داخل ایران با کمک یک سرمایه گذار داخلی راه اندازی می کنیم؛ زیرا قیمت تمام شده داخل کشور خیلی مناسب خواهد بود.

***مزایا نسبت به نمونه خارجی
خلیفه در مورد مزایای این دستگاه لیزر نسبت به مشابه چینی آن توضیح داد: نسبت به نوع چینی هم کیفیت نور بالاتر و هم وقتی بازه ای را در نظر بگیریم هر چه روی این فرکانس متمرکزتر باشیم؛ قدرت برش و کیفیت عملکرد لامپ بهتر می شود. محصول ما نسبت به محصولات چینی، هم کیفیت نور بالاتر، هم طول عمر بیشتر و هم پشتیبانی داریم که شرکت های چینی برای مصرف کنندگان منطقه ما نمی توانند پشتیبانی انجام دهند، زیرا این شرکت ها دور هستند و هم قطعه بسیار حساس است که امکان ارائه خدمات پس از فروش را دشوارتر می کند، همچنین قیمت ما 10 درصد نسبت به نمونه های چینی ارزان تر است.
وی با تاکید بر اینکه این محصول استفاده دوجانبه دارد و می تواند شامل انواع تحریم ها شود نیز گفت: تلاش می کنیم جلوی خروج ارز را بگیریم و در مرحله بعد صادرات به کشورهای حوزه سی ای اس/cis (مستقل همسود) و خلیج فارس را آغاز کنیم.
طول لامپ توان محصول را تعیین می کند، در دستگاه های با کاربری پزشکی طول آن کوتاه تر است زیرا حدود 30 وات توان دارد و بیشتر از آن ضرر خواهد داشت در کاربری های صنعتی لامپ بزرگ است و این لامپ 120 وات توان می دهد و تخته به ضخامت 5 میلیمتر را به راحتی و با دقت برش دهد و لامپ های از این بزرگ که تا 300 وات توان دارند.
وی تصریح کرد: این محصول همچنان قابلیت تحقیق و توسعه دارد تا طول آن کمتر شده و توان آن بالاتر برود و کارایی بیشتری داشته باشد.
ارائه ایده هایی در چهار بخش فناوری، توسعه و تجاری سازی فناوری، فروش محصولات دانش بنیان و شناسایی نیازمندی های فناورانه از اهداف برگزاری ششمین جشنواره و نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی بود.
منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز یکی از پنج منطقه ویژه علم و فناوری است که در سال 1393 با مجوز شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) تاسیس شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/44992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!