راه ترقی

آخرين مطالب

مرگ آرام تئاترهای کوچک فرهنگی

مرگ آرام تئاترهای کوچک

  بزرگنمايي:

راه ترقی- گروه‌های کوچک تئاتری که اجراهای خود را بدون هیاهو در سالن‌های کوچک خصوصی و در برخی موارد بدون امکانات و تجهیزات مناسب به صحنه می‌برند و هر روز با موانع اجرایی مواجه می‌شوند ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند و بی‌صدا و بی آنکه توجهی را جلب کنند در سرازیری حذف شدن از صحنه‌های تئاتری افتاده‌اند.
سعید شیشه‌گر این روزها نمایش «تنها چیز قطعی» نوشته دانکن مک لین را در عمارت نوفل‌لوشاتو به صحنه می برد با بیان اینکه به دلیل تبعیض‌های موجود، حرف‌های گروه‌های کوچکی مثل ما شنیده یا اهمیتی به آن داده نمی شود، اظهار داشت: حذف یکی از بازیگران از سوی شورای نظارت تنها چند روز مانده به اجرا ضربه بزرگی به اجرای ما زد.
وی افزود: مدتی طولانی بدون هیچ حمایتی سالنی را اجاره کردیم که پرداخت هزینه‌های آن از توان گروه کوچکی که درآمدی از تئاتر ندارند خارج بود؛ در حالی که گروه‌های پر سر و صدای دیگر سالن تمرین را به رایگان در اختیار می‌گیرند و درآمد فراوانی نیز از اجراهای خود به دست می آورند و پس از آن از مظلوم بودن تئاتر و بی توجهی به آن نیز سخن می‌گویند.
کارگردان نمایش «نمی دونم فردا چی میشه» با انتقاد از آنچه که «سختگیری‌های شورای نظارت برای گروه‌های تازه کار و کوچک تئاتر» خواند، عنوان کرد: وظیفه این نهاد مشخص اما سیستم آن ناقص است زیرا ما مدت‌ها پیش از اجرا تمامی جزئیات نمایش را در اختیار آنها گذاشتیم و نمایش نیز بازبینی شد اما دو روز پیش از اجرا تاییدیه را پس گرفتند در حالی که چند نفر همان نامه را پاراف کرده بودند.
شیشه‌گر تصریح کرد: در روزگاری که کشور به سمت سیستم الکترونیکی می‌رود مرکز هنرهای نمایشی تاییدیه‌های خود را به صورت شفاهی می‌دهد و این سیستم نیازمند تغییر است.
وی همچنین با ابراز بی‌اطلاعی از حذف یکی از بازیگران یک شب پیش از اجرای نمایش، گفت: بازیگر نمایش ما را حذف کردند و بعد از آن هم پیشنهاد دادند که شخصیت زن داستان را برداریم تا با مشکل کمتری مواجه شویم در حالی که من به عنوان کارگردان به این شخصیت داستان احتیاج داشتم.
شیشه‌گر همچنین با ابراز امیدواری برای اجرای کارهایی کیفی روی صحنه تئاتر کشور، گفت: این روزها به ندرت شاهد آن هستیم.
وی خاطرنشان کرد: حذف گروه‌های کوچک، تعیین هدف درآمدزایی برای سالن و نبود حمایت به تئاتر آسیب می‌رساند.
این کارگردان همچنین در مورد نمایش خود گفت: نمایشنامه «تنها چیز قطعی» از دانکن مک لین موضوع مرگ دارد که تجربه قطعی هر انسانی است و همه ما می دانیم که روزی با مرگ مواجه خواهیم شد اما نمی دانیم که در آن زمان چه اتفاقی برای همه ما رخ می دهد و یا در چه جغرافیا و محیطی قرار خواهیم گرفت.
وی افزود: این نمایش مینی مالیستی تجربه‌ای برای مخاطب است تا در این کنش قرار بگیرد زیرا مرگ جذابیتی ابهام‌آمیز برای انسان دارد.
این کارگردان جوان با بیان اینکه برای اجرا دغدغه‌ای تئاتری داشتم خاطرنشان کرد: انتخاب این موضوع نیز تنها برای طرح مساله‌ای در ذهن مخاطب بود؛ مرگ سرنوشتی قطعی در انتظار بشر است در در زندگی دنیوی که همه چیز در آن نسبی است.
شیشه‌گر خاطر نشان کرد: از اجرای این نمایش با موضوع مرگ بازخورد خوبی گرفتم و ایجاد کنش را در مخاطبان خود مشاهده کردم.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

رییس مجلس با آیت الله العظمی میلانی و آیت الله مددی الموسوی دیدار کرد

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی