راهکارهای ساماندهی بازار خودرو از نگاه یک عضو کمیسیون صنایع مجلس
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی- حمید گرمابی با اشاره به راهکارهای
ساماندهی بازار خودرو، محل کشف قیمت در بازار خودرو را بازار عرضه و تقاضا
دانست و اظهار داشت: منطق اقتصادی ایجاب میکند کشف قیمت کالا در بازار عرضه و تقاضا و بازار رقابتی انجام شود اما بازار خودروی کشور به دلیل انحصاری و دولتی بودن از این قواعد تبعیت نمیکند.
وی ادامه داد: در پی تحریمهای اقتصادی آمریکا، نابسامانیهای
ارزی و فساد در ثبت سفارش خودرو، واردات خودرو ممنوع شد و این مسئله دامن
قطعهسازان را هم گرفت چرا که برای وارد کردن مواد اولیه تولید لوازم و
قطعات خودرو با مشکلات اجرایی و ارزی متنوعی روبرو شدند. این وضعیت موجب
کمبود قطعه و لوازم یدکی خودروسازان برای تولید و عرضه خودروهای بینقص و
کامل به بازار و کاهش شدید تزریق خودرو به بازار و صعودی شدن قیمتها در
بازار آزاد شد. پیوستگی این زنجیره به یکدیگر شرایط ویژهای را در صنعت
خودرویی کشور به وجود آورده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، حفظ و پایداری صنعت
خودروسازی کشور را به دلیل تاثیرگذار بودن آن در مثبت شدن شاخصهای اقتصادی
مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایط خاص تحریم باید با خودروسازان و
قطعهسازان همراهی و به آنها کمک کرد تا چرخ تولید خودرو از حرکت باز
نایستد.
گرمابی بازار خودروی کشور را نیازمند راهکارهای میان مدت و
بلند مدت دانست و افزود: سالهاست تحریمهای سنگین علیه صنعت خودروسازی کشور
موجب فاصله گرفتن خودروهای ایرانی از «رقابت» و قرار گرفتن در شمول
کالاهای انحصاری شد و مدتی شورای رقابت و حالا ستاد تنظیم بازار مسؤول
قیمتگذاری این کالا شدند. همه این اتفاقات موجب غیررقابتی شدن این کالا،
افت کیفیت و گران شدن هزینه تولید شده است.
نماینده مردم نیشابور در مجلس آزادسازی قیمت خودرو در شرایط
تحریم را غیرعقلایی دانست و در عین حال متذکر شد: در چنین شرایطی
خودروسازها نمیتوانند با شرایط قبل تولید کنند و باید این شرایط مورد
بازنگری قرار گیرد اما دولت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از
مصرفکنندگان و تولیدکنندگان باید به نحوی رفتار کنند تا علاوه بر زمینگیر
نشدن صنعت خودروسازی کشور، فشارهای قیمتی کمر مشتریان را خم نکند.
-
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۸:۲۱:۵۲ AM
-
۱۱۴ بازديد
-
ایسنا
-
حمید گرمابی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/45543/