راه ترقی

آخرين مطالب

دل نگرانی معلمان از تاخیر در رتبه بندی و ضمانت آموزش و پرورش انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- وزارت آموزش و پرورش این روزها در تلاش است تا طرح نظام رتبه بندی معلمان را به موقع به دست نمایندگان ملت برساند، طرحی که می تواند وضعیت حقوق و مزایای معلمان را بر اساس ضوابط تعیین شده ارتقا دهد. البته مسئولان وزارت آموزش و پرورش به فرهنگیان این اطمینان خاطر را داده اند که در تصویب طرح هیچ گونه تاخیر زمانی وجود ندارد و کارها طبق برنامه پیش می رود.
تصویب طرح رتبه بندی معلمان پس از 2 ماه در کمیسیون امور اجتماعی دولت نیز عزم مسئولان نظام آموزشی را راسخ تر کرده با جدیت تا حصول نتیجه مطلوب پای کار باشند و به اعتماد فرهنگیان پاسخ مثبتی دهند.
شاید بتوان یکی از دلایل تحصن چند روز قبل معلمان در نقاط مختلف کشور را دل نگرانی از همین مساله دانست که اگر لایحه رتبه بندی در مجلس تصویب نشود معلمان سال آینده نیز از مزایای طرح محروم خواهند داشت و باید یک سال دیگر منتظر بمانند.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.
با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌ شود.
با این مصوبه اکنون لایحه نظام رتبه بندی معلمان در انتظار سپری کردن مرحله دیگری در هیات وزیران است تا پس از تصویب نهایی در اختیار نمایندگان ملت قرار گرفته و به سرانجام روشنی برسد و در ردیف قوانینی قرار گیرد که اجرای آن قطعی خواهد بود.
تصویب این لایحه در کمیسیون دولت با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور روزنه امیدی برای فرهنگیان گشود و وعده سید محمد بطحایی که 9 آبان ماه اعلام کرده بود مهم ترین اقدامی که برای معیشت معلمان در دستور کار قرار داده ایم طرح رتبه‌بندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می گیرد، محقق شد.
پیش از این اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواسته بودند با جدیت طرح رتبه بندی معلمان را در دولت پیگیری کند تا با توجه به اینکه پیش نویس بودجه سال 98 در حال آماده شدن است، لایحه رتبه بندی معلمان زودتر به صحن علنی مجلس آمده و تصویب شود تا بتوان اعتبارات مناسبی را در بودجه سال 98 برای اجرایی شدن این طرح پیش بینی کرد.

***نظام رتبه بندی معلمان چیست؟
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال 1390به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود.
این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهکار ذیل چشم انداز سال 1404 تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهکار عملیاتی 10/2 مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌ های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.
این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند.
در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از کش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.
بر این اساس مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400 هزار تومان افزایش یافت.
با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه(1396 تا 1400)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.
یکی از فعالان صنفی معلمان طرح رتبه بندی معلمان را گام مناسبی برای ترمیم حقوق آنها دانست و گفت: در شرایط کنونی و با ماهی 2 تا 3 میلیون تومان نمی توان زندگی کرد آن هم برای معلمی که بیش از 25 سال سابقه کار دارد و افزایش قیمت ارز و دلار نیز در ماه های گذشته باعث شده به ویژه در شهرهای بزرگ، معلمان نتوانند از عهده مخارج خود برآیند.
مهدی بهلولی عنوان کرد: حقوق معلمان در سال جاری تنها حدود 200 هزار تومان اضافه شده حال آنکه اجاره یک واحد مسکونی چندین برابر قیمت سال گذشته افزایش یافته است و حقوق معلمان کفاف 10 روز اول هر ماه را هم نمی دهد.
این فعال صنفی با بیان اینکه هر چند تعداد معلمان زیاد است اما زیادی نیستند که حق و حقوق آنها نادیده گرفته شود، افزود: در دولت یازدهم که تا حدودی تورم کنترل شده بود، معلمان شرایط بهتری داشتند اما با وضعیت اقتصادی کنونی معلمان با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند.
وی اظهار داشت: مشکلات معیشتی باعث شده برخی از معلمان به کیفیت آموزشی چندان توجه نکنند زیرا شغل دوم و سوم به آنها اجازه چنین کاری را نمی دهد.

*** به فرهنگیان اطمینان می دهم تاخیر زمانی در تصویب رتبه بندی وجود ندارد
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نیز تاکید کرد: به فرهنگیان اطمینان خاطر می دهم که هیچ گونه تاخیر زمانی در تصویب این طرح در هیات دولت وجود ندارد و کارها بر اساس برنامه پیش می رود.
علی الهیار ترکمن اظهار داشت: این طرح که چند ماه قبل از سوی وزارت آموزش و پرورش در اختیار کمیسیون امور اجتماعی دولت قرار گرفت اکنون به تصویب این کمیسیون رسیده و منتظر هستیم که در اولین فرصت در جلسه اصلی هیات وزیران مطرح شده و پس از تصویب راهی مجلس شورای اسلامی شود.
وی افزود: همزمان با سازمان برنامه و بودجه نیز در حال پیگیری هستیم تا اعتبارات مورد نیاز طرح رتبه بندی معلمان در پیش نویس لایحه بودجه سال 98 دیده شود تا وقتی لایحه آن به مجلس رفت دست نمایندگان برای هر گونه اقدامی باز باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح نیز عنوان کرد: برای تعیین اعتبار باید ابتدا طرح رتبه بندی معلمان در هیات دولت بررسی و تصویب شود تا در نهایت بدانیم که آیا این طرح دارای تغییراتی بوده یا خیر و بر اساس آن پیشنهاد بودجه در پیش نویس لایحه بودجه سال 98 ارائه شود.
الهیار ترکمن با بیان اینکه من به فرهنگیان تضمین می دهم که این لایحه به موقع در اختیار مجلس قرار گیرد، تصریح کرد: لایحه وقتی که از یک دستگاه اجرایی وارد دولت می شود یک سیر زمان اجرا را دارد این در حالی است که مشاهده می کنیم برخی مسئولان دیروز، بر این موضوع دامن می زنند که لایحه به مجلس نرفته در صورتی که خود نسبت به روال کار آشنایی دارند.
وی یادآورشد: در خصوص رتبه بندی فرهنگیان با همکاری و مساعدت کمیسیون اجتماعی دولت و دستگاه هایی چون سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه روند کار به نصف زمان استاندارد کاهش پیدا کرده و این لایحه قبل از پیش نویس لابحه بودجه 98 به مجلس می رود و از این بابت نگرانی نداریم.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از زمان تصویب در مجلس ، طرح رتبه بندی معلمان لازم الاجرا است و می توانند پیش بینی بار مالی را در لایحه بودجه 98 انجام دهند ، افزود: از آنجا که ممکن است در حین تصویب در هیات وزیران تغییراتی ایجاد شود تشریح جزئیات، ویژگی ها، افراد مشمول و میزان اعتبارات را به پس از تصویب موکول می کنم.
الهیار ترکمن به دیگر موضوعات در دست اقدام این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: ماه قبل هیات وزیران در خصوص
بیمه تکمیلی ایثارگران مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی از محل منابع ذی‌ربط خود اقدام به پرداخت این حق بیمه کنند.
وی با بیان اینکه 80 هزار ایثارگر شاغل در آموزش و پرورش همراه با افراد تحت تکفل آنها وجود دارند، تصریح کرد: از آنجا که هزینه بیمه ایثارگران شاغل در آموزش و پرورش به عهده این وزارتخانه است و ابلاغ مصوبه آن نیمه سال انجام شد عملا مشکلاتی را به وجود آورد که در جلسه روز گذشته با بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان برنامه و بودجه تفاهم نامه ای امضا کردیم که بر اساس آن مجددا خدمات درمانی به ایثارگران از سر گرفته می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: در خصوص اعلام خبر هرگونه پرداختی به معلمان از سوی جامعه فرهنگیان تحت فشار هستیم که چرا اینگونه موارد را منتشر می کنیم این در حالی است که خبرنگاران میزان و نحوه پرداخت مطالبات را از ما مطالبه می کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/46700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969