راه ترقی

آخرين مطالب

آزمون‌های تستی چند گزینه‌ای، ضعیف‌ترین نوع آزمون‌ها فرهنگی

آزمون‌های تستی چند گزینه‌ای، ضعیف‌ترین نوع آزمون‌ها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- فرهاد کریمی در نشست خبری که در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته پژوهش در آذر ماه برگزار شد با بیان اینکه به عنوان تنها مرکز پژوهشی آموزش و پرورش عضو هیئت علمی و تابع قواعد وزارت علوم هستیم اظهار کرد: ظرفیت‌ها و ماموریت‌هایی داریم و هر ساله برنامه بزرگداشت هفته پژوهش را انجام می‌دهیم.

وی افزود: متولی اصلی وزارت علوم است و ما هم برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات با بیان اینکه 12 برنامه معین برای بزرگداشت هفته پژوهش داریم گفت: روز اول، 24 آذر ماه تقدیر از پژوهشگران برتر دانش آموزی در هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه انجام می‌شود.

کریمی ادامه داد: روز دوم، 25 آذرماه مراسم روز ملی پژوهش برگزار و از پژوهش سراها و طرح های برتر تقدیر می‌شود. دانشجو معلمان و معلمان پژوهنده برگزیده کشوری نیز معرفی می‌شوند؛ 134 اثر برتر استانی داوری و در نهایت بین 9 تا12 نفر در سطح ملی انتخاب می‌شوند. همچنین طرح های برتر در قالب ویژه نامه‌ای منتشر می‌شوند.

وی به تقارن 40 سالگی انقلاب اسلامی با بزرگداشت هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه از ثمره‌های انقلاب اسلامی است و باید دستاوردها و توفیقات خود را به نمایش بگذارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره انجام پژوهش پیرامون طرح ها و برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی کاربردی باید به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد. برخی نیازها آنی هستند و ممکن است وزیر بخواهد گزارش هایی به سرعت تهیه کنیم که با تشکیل تیم‌هایی انجام می‌شود. برخی نیازها منطبق بر آینده‌اند و برخی مربوط به حال حاضر؛ مثلا نیاز است بدانیم دانش آموزان امروز نسبت به کشورهای دیگر چه وضعیتی دارند؟.


کریمی ادامه داد: هر چهار و پنج سال یکبار آزمون های تیمز و پرلز برگزار می‌شوند که از آن طریق وضعیت دانش آموزان خود را می سنجیم و نتایج را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهیم. ما طرح ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را نیز ارزشیابی می کنیم. به عنوان مثال ارزشیابی کتب درسی، برنامه اقامه نماز و بسیاری طرح‌های دیگر را داریم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به کنکور سراسری اظهار کرد: از نظر اصول روانشناسی تربیتی، ضعیف‌ترین آزمون‌ها، آزمون‌های تستی چندگزینه‌ای هستند. ما داریم تمام فرایندهای مهم آموزش و پرورش را با آزمون‌های چندگزینه ای تخریب می کنیم و اساسا حذف آزمون‌های دوره ابتدایی اقدام درستی بود.

وی به حذف مشق شب نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم بچه ها تمرین یادگرفتن و مهارت را آموزش ببینند و مدارس بانشاط را در کنار مدارس آموزنده داشته باشیم. طبیعتا نباید دانش آموزان را در مدارس محدود کنیم بلکه دانش آموز باید با شوق و اختیار آموزش ببیند.

کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش شوق انگیز آموزش و پرورشی نیست که بچه‌ها کوله پشتی‌های سنگین داشته باشند گفت: هرچه قدر کیف و کوله بچه‌ها را سنگین کنیم شوق یادگیری‌شان کمرنگ می‌شود.


رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به انتشار مجلات علمی و پژوهشی و برگزاری نشست هایی پیرامون مسائل تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی همواره دغدغه داشته و داریم، ولی خب بسیاری پژوهش‌های ما محرمانه است.

وی ادامه داد: اخیرا مطالعاتی پیرامون آسیب های مربوط به سلامت روان معلمان را انجام دادیم. اقدامات پیشگیرانه را سنجیدیم. اکنون هم سنجش و پژوهش سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را در دست انجام داریم. این ها باید تبدیل به برنامه های عملیاتی شوند. به دنبال کارهای شعاری نیستیم.

کریمی با بیان اینکه پژوهش‌های ما جدی هستند و به نظر می رسد نیاز به تمرکز جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم که توسط یک مرکز ملی مورد بررسی قرار بگیرد گفت: یکی از مشکلات ما این است که درگیر پروژه‌های طولی نمی‌شویم و پیمایش‌های چندساله مداوم در برخی کشورها انجام می‌شود. باید این فرهنگ را ایجاد و نهادینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در راس امور قرار بگیرد، درباره کمبود مشاور و افزایش آسیب های اجتماعی گفت: قرار نیست همه مشکلات خانواده ها را نیز ما در مدارس حل کنیم. با خانواده های نابسامان و بی سامانی مواجهیم که فرزندشان را با هزار مشکل به مدرسه میفرستند. اما وظیفه داریم مشاوران مجرب به اندازه کافی تامین کنیم تا از بار مشکلات کاسته شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش اظهار کرد: نیازهای پژوهشی هر معاونت در قالب برگزاری جلساتی احصاء و دریافت می‌شود. اولویت ها مشخص و پژوهش ها در سامانه پژوهان ثبت و مراحل دیگر طی می‌شود.

کریمی در پاسخ به اینکه چرا طرح های کلان قبل از اجرا مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند گفت: شورای عالی آموزش و پرورش مسئول تصویب برنامه هاست و هر طرحی نیاز به پژوهش داشته باشد از پژوهشگاه می‌خواهند که آن را انجام دهند. در برخی موارد نیز اطلاعات تکمیلی می‌خواهند که در اختیارشان قرار می دهیم.

وی درباره تعدد مدارس در آموزش و پرورش گفت: اساسا طبقه بندی کردن مدارس مخل آموزش است. با مدارس سمپاد نیز باید به گونه‌ای رفتار شود که منجر به بروز مشکلات مدیریتی در مدارس نشود. ما در این باره نیز مطالعه‌ای انجام و در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: کشورهای دیگر را نیز بررسی کردیم و دریافتیم هر دو گونه آموزش فراگیر و آموزش از طریق جداسازی در کشورهای دیگر اجرا می‌شود. در ایران نیاز به سیستم فراگیر آموزشی داریم. هرچند در نهایت سیستم های مدیریتی هستند که یکی از این روش ها را انتخاب می‌کنند، اما علمی ترین شیوه، آموزش فراگیر است.

کریمی درباره استعدادیابی دانش آموزان نیز گفت: تدوین خرده نظام استعدادیابی زیرمجموعه سند تحول در حال انجام است. پژوهش های خوبی انجام دادیم اما باید برنامه عملیاتی تدوین شود تا از آن پژوهش‌ها بهره گرفته شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود

امام و رهبری حامیان اصلی اقلیت‌های دینی ایران بوده‌اند

بازگشت جشنواره فیلم فجر به بنیاد سینمایی فارابی

اعلام 10 فیلم برتر ارای مردمی جشنواره فیلم فجر بدون اولویت

اجرای "روزهای بی قوام" در اصفهان