راه ترقی

آخرين مطالب

آزمون‌های تستی چند گزینه‌ای، ضعیف‌ترین نوع آزمون‌ها فرهنگی

آزمون‌های تستی چند گزینه‌ای، ضعیف‌ترین نوع آزمون‌ها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- فرهاد کریمی در نشست خبری که در استودیو الفبا وزارت آموزش و پرورش در آستانه هفته پژوهش در آذر ماه برگزار شد با بیان اینکه به عنوان تنها مرکز پژوهشی آموزش و پرورش عضو هیئت علمی و تابع قواعد وزارت علوم هستیم اظهار کرد: ظرفیت‌ها و ماموریت‌هایی داریم و هر ساله برنامه بزرگداشت هفته پژوهش را انجام می‌دهیم.

وی افزود: متولی اصلی وزارت علوم است و ما هم برنامه‌هایی را در دست اجرا داریم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات با بیان اینکه 12 برنامه معین برای بزرگداشت هفته پژوهش داریم گفت: روز اول، 24 آذر ماه تقدیر از پژوهشگران برتر دانش آموزی در هر دو مقطع ابتدایی و متوسطه انجام می‌شود.

کریمی ادامه داد: روز دوم، 25 آذرماه مراسم روز ملی پژوهش برگزار و از پژوهش سراها و طرح های برتر تقدیر می‌شود. دانشجو معلمان و معلمان پژوهنده برگزیده کشوری نیز معرفی می‌شوند؛ 134 اثر برتر استانی داوری و در نهایت بین 9 تا12 نفر در سطح ملی انتخاب می‌شوند. همچنین طرح های برتر در قالب ویژه نامه‌ای منتشر می‌شوند.

وی به تقارن 40 سالگی انقلاب اسلامی با بزرگداشت هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه از ثمره‌های انقلاب اسلامی است و باید دستاوردها و توفیقات خود را به نمایش بگذارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره انجام پژوهش پیرامون طرح ها و برنامه‌های مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: پژوهشگاه به عنوان یک مرکز پژوهشی کاربردی باید به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهد. برخی نیازها آنی هستند و ممکن است وزیر بخواهد گزارش هایی به سرعت تهیه کنیم که با تشکیل تیم‌هایی انجام می‌شود. برخی نیازها منطبق بر آینده‌اند و برخی مربوط به حال حاضر؛ مثلا نیاز است بدانیم دانش آموزان امروز نسبت به کشورهای دیگر چه وضعیتی دارند؟.


کریمی ادامه داد: هر چهار و پنج سال یکبار آزمون های تیمز و پرلز برگزار می‌شوند که از آن طریق وضعیت دانش آموزان خود را می سنجیم و نتایج را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهیم. ما طرح ها و برنامه‌های آموزش و پرورش را نیز ارزشیابی می کنیم. به عنوان مثال ارزشیابی کتب درسی، برنامه اقامه نماز و بسیاری طرح‌های دیگر را داریم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به کنکور سراسری اظهار کرد: از نظر اصول روانشناسی تربیتی، ضعیف‌ترین آزمون‌ها، آزمون‌های تستی چندگزینه‌ای هستند. ما داریم تمام فرایندهای مهم آموزش و پرورش را با آزمون‌های چندگزینه ای تخریب می کنیم و اساسا حذف آزمون‌های دوره ابتدایی اقدام درستی بود.

وی به حذف مشق شب نیز اشاره کرد و گفت: نیاز داریم بچه ها تمرین یادگرفتن و مهارت را آموزش ببینند و مدارس بانشاط را در کنار مدارس آموزنده داشته باشیم. طبیعتا نباید دانش آموزان را در مدارس محدود کنیم بلکه دانش آموز باید با شوق و اختیار آموزش ببیند.

کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش شوق انگیز آموزش و پرورشی نیست که بچه‌ها کوله پشتی‌های سنگین داشته باشند گفت: هرچه قدر کیف و کوله بچه‌ها را سنگین کنیم شوق یادگیری‌شان کمرنگ می‌شود.


رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به انتشار مجلات علمی و پژوهشی و برگزاری نشست هایی پیرامون مسائل تعلیم و تربیت اشاره و اظهار کرد: در حوزه آسیب های اجتماعی همواره دغدغه داشته و داریم، ولی خب بسیاری پژوهش‌های ما محرمانه است.

وی ادامه داد: اخیرا مطالعاتی پیرامون آسیب های مربوط به سلامت روان معلمان را انجام دادیم. اقدامات پیشگیرانه را سنجیدیم. اکنون هم سنجش و پژوهش سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را در دست انجام داریم. این ها باید تبدیل به برنامه های عملیاتی شوند. به دنبال کارهای شعاری نیستیم.

کریمی با بیان اینکه پژوهش‌های ما جدی هستند و به نظر می رسد نیاز به تمرکز جدی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داریم که توسط یک مرکز ملی مورد بررسی قرار بگیرد گفت: یکی از مشکلات ما این است که درگیر پروژه‌های طولی نمی‌شویم و پیمایش‌های چندساله مداوم در برخی کشورها انجام می‌شود. باید این فرهنگ را ایجاد و نهادینه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید در راس امور قرار بگیرد، درباره کمبود مشاور و افزایش آسیب های اجتماعی گفت: قرار نیست همه مشکلات خانواده ها را نیز ما در مدارس حل کنیم. با خانواده های نابسامان و بی سامانی مواجهیم که فرزندشان را با هزار مشکل به مدرسه میفرستند. اما وظیفه داریم مشاوران مجرب به اندازه کافی تامین کنیم تا از بار مشکلات کاسته شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره نیازهای پژوهشی آموزش و پرورش اظهار کرد: نیازهای پژوهشی هر معاونت در قالب برگزاری جلساتی احصاء و دریافت می‌شود. اولویت ها مشخص و پژوهش ها در سامانه پژوهان ثبت و مراحل دیگر طی می‌شود.

کریمی در پاسخ به اینکه چرا طرح های کلان قبل از اجرا مورد مطالعه قرار نمی‌گیرند گفت: شورای عالی آموزش و پرورش مسئول تصویب برنامه هاست و هر طرحی نیاز به پژوهش داشته باشد از پژوهشگاه می‌خواهند که آن را انجام دهند. در برخی موارد نیز اطلاعات تکمیلی می‌خواهند که در اختیارشان قرار می دهیم.

وی درباره تعدد مدارس در آموزش و پرورش گفت: اساسا طبقه بندی کردن مدارس مخل آموزش است. با مدارس سمپاد نیز باید به گونه‌ای رفتار شود که منجر به بروز مشکلات مدیریتی در مدارس نشود. ما در این باره نیز مطالعه‌ای انجام و در اختیار آموزش و پرورش گذاشتیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: کشورهای دیگر را نیز بررسی کردیم و دریافتیم هر دو گونه آموزش فراگیر و آموزش از طریق جداسازی در کشورهای دیگر اجرا می‌شود. در ایران نیاز به سیستم فراگیر آموزشی داریم. هرچند در نهایت سیستم های مدیریتی هستند که یکی از این روش ها را انتخاب می‌کنند، اما علمی ترین شیوه، آموزش فراگیر است.

کریمی درباره استعدادیابی دانش آموزان نیز گفت: تدوین خرده نظام استعدادیابی زیرمجموعه سند تحول در حال انجام است. پژوهش های خوبی انجام دادیم اما باید برنامه عملیاتی تدوین شود تا از آن پژوهش‌ها بهره گرفته شود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بلوغ جشنواره تجسمی فجر در چهل سالگی انقلاب

تبلیغات کنکور با مخاطبانشان صادق باشند

وزارت ارشاد برای آزمون استخدامی فراخوان داد

علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س)چیست؟

چراغ سبز وزارت علوم برای حذف کنکور تحصیلات تکمیلی

آموزگار: قریب بر قله افتخار فرهنگ ایران نشسته است

اولین همایش رسمی بدلکاران تلویزیون ‌و سینما برگزار شد

اختتامیه‌ی دومین سوگواره «اربعین در آیینه‌ی رسانه» فردا برگزار می‌شود

مسیر هنر، جز سیر باطن به ظاهر نیست

رقابت نشر خصوصی در مصاف با ماشین عظیم بخش دولتی

آغاز پیش‌فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

واکاوی سهم تئاتر ایران در بازارهای جهانی

نقش برجسته هخامنشی، منتقل کننده ارزش معنوی و میراثی به نسل آینده

امنیت؛ خط قرمز آموزش و پرورش در اردوهای راهیان‌نور

معاون وزیر تعاون: یارانه کودکان فقیر محروم از تحصیل افزایش می یابد

توضیحات سیاوشی از پیگیری‌هایش برای ثبت روز ملی لباس‌های محلی در تقویم ملی

76 اثر راهی جشنواره تجسمی فجرشد

بطحائی: اصلاحات ساختاری وزارتخانه به تبع دستورات دولت انجام می‌شود

افت و خیز زبان عربی در مدار یادگیری

انتشار فراخوان جشنواره‌ داستان کوتاه «تابش»

اقامتگاه‌های بوم‌گردی درجه‌بندی می‌شوند

دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد

هوش مصنوعی دارای حسگر، صداهای درون خانه را تشخیص می‌دهد

کارشناس امور دینی:خیانت در امانت، مردم را نسبت به دین و حکومت بدبین می‌کند

حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام شرعی

جشنواره فیلم فجر، اکران نوروزی و چند داستان دیگر

انصاریان:تعدادی از منبری‌ها معرفت به امور را به مردم انتقال نداده‌اند

ضرورت اختصاص ساعاتی برای رفع شبهات دینی در مدارس

مردم آمریکا چطور کتابخوان شدند؟/مروری بر انقلاب کتاب‌های جیبی

اسلام پاسخگوی نیازهای بشریت است/اخلاص و علمیت شرط به ثمر نشستن کارهای تبلیغی است

لایحه رتبه‌بندی معلمان تا پایان سال تقدیم مجلس می‌شود

دستگاه فقاهت، ستون فقرات حوزه است/ قلب حوزه نباید از استقلال خود فاصله بگیرد

وصله‌های ناجور بر راسته کتابفروشان انقلاب

«نگهبانان تاج محل» در تهران / «تئاتر دانشگاهی را جدی بگیرید»

بودجه کتاب؛ کاهشی در نگاه کلان و افزایشی با هدف کارایی

نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان درسال 98/سرانه غذایی 3500 تومانی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی!

شهر سوخته؛ مظهر مدنیت و شهرنشینی در دوره‌های باستان

برترین عکس‌های ثبت‌شده پهپادها در سال 2018

خانه آیلتس آفرینش؛ مرکز تخصصی برگزاری دوره‌های آیلتس در کشور

تنگناهای مالی دولت مانع رشد بودجه فرهنگ و هنر نشده است

فقط برای تئاتر یا کنسرت به تالار وحدت نروید!

عملیات «کربلای4» از نگاه آمریکایی‌ها

زوم‌اپ: Drops؛ یادگیری زبان به‌شکلی سرگرم‌کننده

نگاهی به پنج سکانس برتر فیلم Mission Impossible: Fallout

کشف یکی از بزرگ‌ترین اسرار همانندسازی DNA

تقدیر از بطحایی

ثبت نام متقاضیان سفر به عتبات عالیات آغاز شد

دعوتنامه خودمانی ایران برای جهانِ درگیرِ بابانوئل

مدیریت جزیره‌ای، مهمترین آسیب برنامه‌های تئاتری صدا و سیما است

تاثیرات وحدت‌آفرین مشارکت مردم حول موضوعات قومی و ملی از زبان ساعی