راه ترقی

آخرين مطالب

اکرمی: سوئیسی حرف می زنیم ، آفریقایی عمل می کنیم سياسي

اکرمی: سوئیسی حرف می زنیم ، آفریقایی عمل می کنیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی- حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا اکرمی» با اشاره به اینکه ما در پی بهره وری نیستیم و برای این کار ساخته نشده ایم، گفت: دستگاه عریض و طویل دولتی روزانه 20 دقیقه کار مفید انجام می دهد. این مختص کارکنان دولت نیست بلکه در بازار آزاد و مشاغل غیردولتی کار مفید روزانه به یکساعت می رسد. باید کارنامه افراد قبل از قبول مسئولیت بررسی شود تا مشخص گردد در کجا موفق بوده و چه عملکردی در پست های قبلی داشته است. متاسفانه ما نتیجه محورعمل نمی‌کنیم، سوئیسی حرف می‌زنیم ولی آفریقایی عمل می‌کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره آسیب های که در دهه چهارم، انقلاب اسلامی را تهدید می کند، گفت: ابتدا باید تصویری از آن دوران، مقابل خود قرار دهیم سپس حال و گذشته را مقایسه کنیم تا ببینیم در چهل سال گذشته پیشرفت یا پسرفت داشته ایم یا خیر؟
وی افزود: پیش از انقلاب نیمی از جمعیت کشور بی سواد بود اما اکنون بالای90 درصد مردم باسواد هستند، آن زمان در کمتر خانواده‌ای دانشجو وجود داشت ولی اکنون خانواده ای وجود ندارد که دانشجو نداشته باشد یعنی در آن سال 150 هزار دانشجو داشتیم و اکنون بالای 4 میلیون دانشجو داریم. هم اکنون در بسیاری از حوزه های پزشکی خودکفا هستیم و پیوند کلیه و عمل قلب باز و ... در داخل انجام می شود و می توانیم از کشورهای دیگر نیز بیمار پذیرش کنیم.
مشاور سابق رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب عده کمی به تلفن دسترسی داشتند در حالی که اکنون نه تنها در تلفن ثابت بلکه شمار خطوط تلفن همراه بیش از تعداد کاربران است. همینطور می توان از فرودگاه ها، صنایع و داروسازی و... نمونه هایی را ذکر کرد. از نظر امکانات شهری مانند لوله کشی آب، گاز، تلفن و برق و... وضعیت فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست. با نگاه به نسبت های آماری سال 57 می توان گفت پیشرفت کرده ایم و باید واقعا افتخار کنیم و سربلند باشیم.
اکرمی با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان خودکفا نیست، افزود: حتی کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، ژاپن و... بی نیاز از سایر کشورها نیستند بعضی کشورها به مواد اولیه و برخی هم به فناوری نیاز دارند اما باید حداقلی از نیازهای اساسی خودمان را تامین کنیم.
وی با بیان اینکه ما ظرفیت های موجود خود را به طور کامل نمی شناسیم، افزود: ایران کشوری پهناور است و آب و هوای متنوعی دارد، می توانیم از انرژی خورشیدی در 330 روز سال برای تولید انرژی استفاده کنیم و 70 هزار مگا بایت برق تولید کنیم. این تنوع آب و هوایی نشانگر این است که می توانیم در مواد غذایی، باغی و امثالهم خودکفا باشیم. بالای 60 نوع معدن در کشور داریم و گفته می شود فقط از ظرفیت پنج درصد آن استفاده می کنیم. با این وجود ایران سال 1397 قابل مقایسه با سال 1357 نیست، اما انتظار می رفت با توجه به سند چشم انداز بیست ساله (افق 1404) ایران از نظر علمی، فنی و اقتصادی در صدر کشورهای منطقه باشد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و از برنامه عقب هستیم.

** تاکنون به فکر حفظ انقلاب بودیم
اکرمی گفت: در این چهل سال لحظه ای بدون دغدغه، تحریم و تهدید نبودیم و نگذاشتند از گرفتاری ها فارغ شویم و به مسائل اصلی بپردازیم. هر روز دشمنان برای ما ساز تهدید و تحریم کوک می کردند و درگیر جنگ اقتصادی و تبلیغاتی بودیم.
وی افزود: انقلاب به سرعت پیروز شد و ما در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم از آن پس بیشتر به این فکر بودیم که انقلاب را حفظ کنیم. در حال حاضر هم بیشترین دغدغه و اندیشه این است که وضع موجود را حفظ کنیم، یعنی از صبح تا شب فکر و ذکر ما این است که برای اقتصاد و امنیت مشکلی ایجاد نشود.

**به انقلاب بدهکاریم
اکرمی با بیان اینکه به انقلاب بدهکاریم و همه باید مسئولیت کارهایشان را بپذیرند، گفت: متاسفانه همه فقط قوه مجریه را پاسخگو می دانند.
وی ادامه داد: در سالگرد زلزله کرمانشاه دستگاه ها گزارش عملکرد ارائه دهند و شفاف بگویند در سال گذشته چه مشکلاتی را حل کرده اند و چه کاری انجام داده اند. به نظرم باید پیاده بشویم و باهم حرف بزنیم.
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان اینکه تحمل نکردن یکدیگر یکی مشکلات عمده کشور است، افزود: به جای اینکه مسئولان و جناح ها با هم بنشینند و گفت و گو کنند به شکل انفرادی، هرکس حرف خودش را می زند. باید نظرات موافق و مخالف همدیگر را به رسمیت بشناسیم و تحمل کنیم با این رویه به جایی نمی رسیم. همه افرادی که 4 مقوله ایران، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند و هدفش استقلال مملکت است می توانند دور هم بنشینند.
اکرمی افزود: مردم در کشورهای غربی به چشم رقیب به همدیگر نگاه می کنند ولی درعین حال باهم رقابت سالم دارند.

**باهم رودربایستی داریم
دبیر پیشین جامعه وعاظ تهران خاطرنشان کرد: زمانی علی اکبر ناطق نوری موضوع جالبی را مطرح کرد، وی گفت ما سه مشکل داریم، برخی دروغ می گویند، عده ای متملق هستند و گروهی هم رودربایستی می‌کنند. برای انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی نامزد شدم و در یکی از مساجد تهران منبر رفتم، گفتم چهار دوره نماینده مجلس بودم و علاقه دارم باردیگر نماینده مردم شوم، خانمی پرسید چهار سال نماینده بوده ای یا چهار دوره، گفتم چهار دوره نماینده بودم، پاسخ داد آقا این چهار دوره برایت کافی است! همان شب به خانواده گفتم این دوره رای نمی آورم و همان شد و رای نیاوردم.
وی اظهار داشت: با خودمان رودربایستی داریم و در این رودربایستی گیر کرده ایم. باید به خیلی از آقایان گفت هر خدمتی تاکنون کرده اید کافی است به دلیل کهولت سنی و خستگی ممکن است مردم از شما استقبال نکنند، لازم نیست تا نفس آخر مدیر، مدیرکل یا وزیر باشید.
نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: شخصی ممکن است چند دوره مدیر یا نماینده بوده و در دوره جدید ممکن است حرف تازه ای نداشته باشد اگر قرار بود کاری انجام دهی، زمانی که مدیر بودی انجام می دادی.

**نظام تشویق و تنبیه نداریم
اکرمی با بیان اینکه تعارف و نداشتن اراده موجب پیش نرفتن کارها می شود، افزود: همه کارکنان و مسئولان از معلم و استاد دانشگاه گرفته تا مدیران کل و وزرا باید مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند و اگر مدیری توانست مجموعه خود را خوب اداره کند مورد تشویق قرار گیرد و به عنوان فرد موفق معرفی شود. کسی که اراده، انگیزه و حال کار کردن ندارد را کنار بگذاریم و افراد جدید و با انگیزه را جایگزین آنها کنیم.
وی اظهار داشت: افسر راهنمایی و رانندگی سراغ ندارم راننده ای که تخلفی در کارنامه اش ندارد را تشویق کند و یا به او هدیه بدهد تا باعث تشویق قانون گرایی شود. نظام تشویق و تنبیه در جامعه رایج نیست.
اکرمی ادامه داد: امسال مگر ما با جنگ، بیماری واگیر و مشکل ساختاری مواجه بودیم که وضعیت اقتصادی جامعه به این شکل درآمد. برخی از تجار و عمده فروشان در انبار یا زیرزمین خانه خود کالاها را احتکار یا کم فروشی می کردند. همین کار باعث تنش بی دلیل در بازار می گردد و یکباره مثلا «پوشک» نایاب می شود. این برای حال و آینده کشور ما بسیار بد است.
اکرمی افزود: بیش از دو میلیون نفر برای مراسم اربعین راهی عتبات عالیات شدند ببینید برای بلیط هواپیما چه گربه رقصانی کردند از دو میلیون و 200هزار تومان تا دو میلیون 800 هزار تومان از زائران پول گرفتند.
وی تصریح کرد: به چه مناسبت قیمت لبنیات به طور هفتگی افزایش می یابد، آیا مواد اولیه اش را از خارج می آوریم؟ در جایی که کارخانه ای وجود ندارد روغن تقلبی تولید می شود. وقتی نظارت درستی وجود نداشته باشد اینگونه می شود. نظارت باید از خرده تا عمده فروش را پوشش دهد. تاکنون دیده اید یک مغازه به دلیل گرانفروشی تعطیل شود؟

**در برخی از فناوری ها باید از صفر شروع کنیم تا به صد برسیم
اکرمی تاکید کرد: رودربایستی را کنار بگذاریم، انتقادپذیر باشیم و با همدیگر با صداقت حرف بزنیم و روی معیارهای مشترک کار کنیم. ایده آل ها و آرزوها را وارد مسائل اجرایی نکنیم. این مملکت مال خودمان است و نمی‌خواهیم به بیگانه متکی باشیم یا دست کم آنچه را که می توانیم انجام دهیم تا به بیگانگان متکی نباشیم.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران تصریح کرد: در برخی از فناوری ها باید از صفر شروع کنیم تا به صد برسیم. به آلمان پس از جنگ دوم جهانی نگاه کنید به چه شکلی از خاکستر جنگ برخاست. این کشور اکنون به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا شناخته می‌شود. آنها از سوزن شروع کردند به تانک رسیدند ولی ما می خواهیم از تانک شروع کنیم و با این روش به سوزن هم نمی رسیم.
اکرمی افزود: بیائیم هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی را در شهرک های صنعتی، بورس، صندوق قرض الحسنه و سایر زیر ساخت ها سرمایه گذاری کنیم. نقدینگی مثل خون در رگ است، طوری آن را در ساختار جاری کنیم که مانند خون به همه بدن برسد. این خون نباید لخته شود و نباید جایی با کم خونی مواجه شویم. نقدینگی را به شکل علمی در کشور مدیریت کنیم تا گردشگری رونق بگیرد و جلوی تورم گرفته شود. در حال حاضر بالای دو میلیون واحد مسکونی خالی است چرا خالی از سکنه هستند و مالکان چرا آنها را اجاره نمی‌دهند؟
وی با تاکید براینکه با قویتر کردن اصل نظارت، از افراط و تفریط پرهیز کنیم، افزود: مسئولان حرف های ایده‌آلی خوبی می‌زنند ولی در عمل به مشکل می خورند. این حرفها خوب است ولی فقط به درد برنامه ریزی در آینده می خورد.

**برخی مفاد قانون اساسی باید بازنگری شود
اکرمی اظهار داشت: 10 سال پس از انقلاب، امام (ره) خواستار بازنگری در قانون اساسی شدند سپس اصولی در قانون اساسی با تغییراتی مواجه شد. 29 سال گذشته است نباید بار دیگر برخی اصول قانون اساسی درباره صدا و سیما، اقتصاد دولتی و آموزش رایگان بازنگری شود؟
وی خاطرنشان کرد: چهل سال از انقلاب می گذرد و تجارب زیادی به دست آورده ایم و با استفاده از این تجارب باید کاستی‌ها را از سر راه برداریم و کاغذ بازی را کم کنیم. نمی شود صدا و سیما انحصاری باشد باید مثل دانشگاه‌ها رقیب داشته باشد.
اکرمی ادامه داد: باید در قانون اساسی به جای اولویت دادن به اقتصاد دولتی و تعاونی، بخش خصوصی مورد توجه قرار گیرد. تجربه دنیا نشان می دهد دولت‌ها کاسب های خوبی نیستند. باید نقش دولت در بخش نظارت، مسائل امنیتی و سیاست‌های کلان در قانون اساسی مورد بازنگری قرار گیرد.
وی ادامه داد: زمانی که آموزش و پرورش رایگان بود جمعیت ایران 35 میلیون نفر بود ولی اکنون جمعیت ما بالای 80 میلیون نفر است 13 میلیون دانش آموز و چهار میلیون دانشجو را نمی توان بدون شهریه پذیرفت و اداره کرد.

**در برجام حد وسط را انتخاب کردیم
اکرمی اظهار داشت: گاهی انتخاب میان خوب و بد است و زمانی بین بد و بدتر است. پنج قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تصویب شد که چین و روسیه هم آن را امضا کردند آیا غیر از برجام گزینه دیگری هم داشتیم؟ دو سال دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرد بگوید دنبال فعالیت صلح آمیز هسته ای هستیم و نهایتاً توافقی به نام برجام امضا شد. ما میان صفر و صد، حد وسط را انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: سازمان بین المللی انرژی اتمی 13 بار بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است. قطعنامه 2231 ایران از تحریم ها خارج کرد. حالا آمریکا از برجام خارج شده است. آمریکا تنها کشور دنیا نیست. به نظرم کارشناسان به دانشگاه و حوزه علمیه هر جایی که می توانند بروند و فواید برجام را توضیح بدهند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در اطلاع رسانی ضعیف عمل می کند. مثلاً در توافق هسته ای، به عنوان طلبه ای که روند برجام را مطالعه کرده ام این توافق نامه را کار بزرگی می دانم اما در مورد فواید برجام برای هم لباسی های من کلاس توجیهی گذاشته نشده است تا نقاط قوت آن روشن شود و دلایل پذیرش این توافق نامه مشخص شود.
اکرمی اظهارداشت: در جامعه روحانیت مبارز پیشنهاد دادم یکی از اعضای دستگاه دیپلماسی یا وزیر امور خارجه برای تشکیلات درباره کم و کیف برجام توضیحاتی ارائه کنند. عراقچی آمد و گفت، آنچه دوست داشتیم به دست بیاوریم را بگویم یا آنچه را که توانستیم به دست بیاوریم؟ بنابراین وقتی توضیح دهیم کسانی که انصاف دارند می پذیرند و موضع‌گیری‌های بی‌اساس نمی کنند. من یا امام جمعه موقت تهران یا هر مسئول از هر جناحی باید در خصوص برجام موضع گیری به موقع و درستی داشته باشد.

**ما به خودمان سوء ظن داریم
نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما نه تنها از سیاست های غرب خاطره خوشی نداریم بلکه به خودمان هم سوء ظن داریم، افزود: در خصوص لوایح چهار گانه باید بررسی دقیق و کارشناسنانه ای انجام شود که آیا واقعاً این لوایح به سود کشور است یا خیر؟ گفته می‌شود اگر این 4 لایحه تصویب نشود انتقال پول از مبدا به مقصد و بالعکس انجام نمی شود.
وی افزود: افرادی که در تصویب این لوایح دخیل هستند به اطلاعات گسترده نیاز دارند تا بررسی کنند و ببینند اگر مشکلی ندارد این مانع را از سر راه کشور بر دارند مگر اینکه بخواهیم مثل کره شمالی دور خودمان دیوار بکشیم و روابط مان را با دنیا قطع کنیم که مسلما اینگونه نیست. باید کنوانسیون ها را بررسی کنیم و هر جا نیاز است آنها را تصویب کنیم و با احتیاط پیش برویم.
اکرمی ادامه داد: خاطرتان هست مخالفان دولت، برجام را تحمل نمی کردند؟ ولی وقتی که 1+5 نشستند و قطعنامه 2231 برای لغو تحریم ها تصویب کردند تقریبا همه قانع شدند.
مشاور سابق رئیس دفتر رئیس جمهوری اظهار داشت: ناگزیریم بهانه را از دست دشمن بگیریم و میان بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم همه افرادی که در موضوع لوایح چهارگانه صاحب نظر هستند به میدان بیایند و در مورد محدودیت انتخاب ما اطلاع ‌رسانی شود.

**به رئیس جمهوری گفتم برویم کف خیابان ببینیم مردم چه می‌گویند
اکرمی با استثنایی خواندن احمدی نژاد، گفت: تا زمانی که سواره بود یک جور رفتار می کرد و حالا که پیاده شده است نقش اپوزیسیون را بازی می کند. کار احمدی‌نژاد در اواخر دولتش به جای رسید که در سفر استانی به مازندران 100 نفر را به زور پیدا کردند تا از وی استقبال کنند.
وی گفت: تا سوار هستیم یک نگاه داریم و وقتی پیاده شدیم به شکل دیگری عمل می‌کنیم، میدان عمل و علم با هم تفاوت دارند. عمل یعنی کار ولی تئوری و نظریه پردازی حوزه دیگری است.
اکرمی افزود: اگر از امام جمعه یکی از شهرستانها بپرسیم برای یکی از ادعاهای خود مدرک یا سندی دارد می گوید نماینده ولی فقیه هستم نیازی به مدرک ندارم و همان اختیاراتی که ولی فقیه در کشور دارد را در این شهر دارم. از او می پرسم که آیا این حکم آقا است یا برداشت شخصی خودتان است؟ می‌گوید برداشت شخصی خودم هست. اکرمی یادآور شد: ماه رمضان رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران گفته است دست همه شما را می‌بوسم و آماده همکاری و همفکری با همه گروه ها هستم. سپس از من نظر خواستند، گفتم برویم کف خیابان ببینیم مردم چه می‌گویند. اینکه رضایت گروه‌های سیاسی سرجایش باشد درست، اما نظر و زندگی مردم را هم باید بررسی کنیم.
وی ادامه داد: به رئیس جمهوری پیشنهاد کردم همانطور که در ماه رمضان چندین افطاری به گروه‌های مختلف می دهی باید هرهفته یک مهمانی داشته باشی. یک هفته فرهنگیان و دانشجویان، هفته بعد دانش آموزان و بازاریان، نیروهای مسلح و آموزش عالی و هر هفته یک جلسه با گروه های مختلف داشته باشید برگزاری این جلسات باعث دلگرمی می‌شود.
اکرمی خاطرنشان کرد: معاون اول و وزرا هم اینگونه باید باشند و با همه گروه‌ها دیدار کنند و از نزدیک به مشکلات مردم رسیدگی کنند. هر وزیر باید اتاق فکر داشته باشد و با افراد صاحب نظر و باتجربه گفت و گو کند. این موارد موجب دلگرمی همه می شود.
وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری عید امسال فرمودند باید از تولید داخلی حمایت شود. بنابراین برای حمایت از تولید داخلی باید هر روز از یک کارگاه بازدید داشته باشیم. مقامات استانی هم مانند رئیس جمهوری باید در حوزه های مختلف سرکشی و از نزدیک کارها را پیگیری کنند. مشکلات، کمبودها و ایرادات را بشنوند و رفع کنند وگرنه با نصب تابلوی حمایت از تولید داخلی کاری پیش نمی رود.
اکرمی تاکید کرد: مقام معظم رهبری سال 97 را سال تولید و حمایت از کالاهای ایرانی اعلام کردند. در همان چهار ماهه نخست 4 برابر بیشتر از سال قبل ثبت سفارش کالا انجام شد. به این دلیل است که می گویم تابلو و بنر، کاری نمی‌تواند بکند. باید در سطح کشور و استان ها نمایشگاه‌های مختلفی راه اندازی کنیم تا دریابیم چند درصد از کالاها خارجی یا داخلی است.
وی تصریح کرد: وقتی گروه‌های مختلف کار عملی و میدانی رئیس جمهوری و وزرا را ببینند وارد گفت وگوهای کلان می شوند.

**اجازه بدهید قانون درباره افراد نظر بدهد
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره نامه آیت االله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی، گفت: از نظر تشکیلاتی نمی توانم اظهار نظر کنم ولی از نظر شخصی می توانم بگویم این نوع رفتار، مصداقی از رفتارهای کلی ما در کشور است.
وی ادامه داد: آیت الله یزدی اگر هم نظری داشت مانند دو نامه قبلی آن را می‌نوشت و منتشر نمی‌کرد. آیا آیت الله شبیری زنجانی و شاگردانش به عنوان ایرانی از حق و حقوقی برخوردار هستند یا خیر؟
اکرمی افزود: می گویند سوء استفاده کرده اند، از چه چیزی سوء استفاده کرده اند این آقایان که منع قانونی برای این کار نداشتند یا می گویند آنها مساله دار هستند، جناب آقای یزدی! چه کسی مساله دار نیست؟ با این نگاهی که شما دارید باید گفت همه مساله دار هستند. هر روز که مجلس جلسه دارد عده ای مخالف و عده ای دیگر موافق صحبت می کنند آیا باید بگوییم آنها مساله دارند؟ اجازه بدهیم قانون در خصوص افراد و عملکرد آنها تصمیم بگیرد.

**کدورت ها به کینه تبدیل می شود
اکرمی در ادامه سخنان خود درباره رفع حصر گفت: برای حل این موضوع باید چند کار انجام دهیم، اولا موافقان و مخالفان به مدت 6 ماه موضعی نگیرند. به نظرم پی یک آدم منصفِ بیطرف برویم تا سراغ طرفین رفته و در خصوص ادامه نیافتن این کدورت ها صحبت کند چرا که این کدورت ها تبدیل به کینه می شود.
وی خاطرنشان کرد: از یکطرف به شورای عالی امنیت ملی و از طرف دیگر سراغ آقایانی که در حصر هستند بروند و آنها را به هم نزدیک کنند اگر کسی به من بگوید تا شب از این اتاق بیرون نرو واقعا تحملش برایم سخت است هشت سال حصر زمان کمی نیست. هر چند خطا مسلم است و هشت ماه درگیر بگیر و ببند بودیم، ولی اگر مجازاتی هم بوده آقایان کشیده‌اند.

**باید امور را به مردم سپرد
اکرمی با تاکید براینکه برای مقابله با تحریم ها باید سه کار انجام شود، افزود: نخست وجود جنگ عملی و روانی را بپذیریم ، دوم اینکه جنگ و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. وقتی می توانیم اورانیوم غنی کنیم چرا نتوانیم در هواپیما، موشک و لوازم پزشکی و... خودکفا باشیم. و سوم آنکه کارها را به مردم واگذار کنیم.
وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت های داخلی برای مقابله با تهدیدها، افزود: رئیس جمهوری گفتند زمان جنگ توانایی تولید لامپ رادار را نداشتیم تا جایی که فقط یک عدد لامپ برای ما باقی مانده بود. مهندسان به میدان آمدند و پس از مدتی توانستند مشابه آن لامپ را بسازند. باید پس از احساس نیاز وارد میدان عمل شویم. با وجود این همه کارخانه لاستیک سازی گفته می شود لاستیک نداریم! مواد اولیه را وارد کنید تا با هم به تولید کمک کرده و هم خودکفا شویم. نباید همه کارها را دولت انجام دهد باید به مردم اختیار دهیم. دولت باید نقش ناظر و هدایتگر را داشته باشد.
اکرمی اظهار داشت: زمانی که آلمان شرقی و غربی یکی شدند تنها کاری که انجام دادند انتقال فناوری از بخش غربی به شرق آلمان بود بطوری که از نظر فناوری خیلی زود بخش شرقی با غربی همسطح شد اما در کشور ما صنایع و کارخانه ها پس از واگذاری به دست بخش خصوصی واقعی نمی‌رسند و به «خصولتی» تبدیل می‌شوند.
نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید کارهایش را به بخش خصوصی واگذار کند و نقش حامی و ناظر را داشته و مواظب باشد این امور به دست شبه دولتی ها نیفتد اما «این صندلی بی صاحب طوری است که آدم دل نمی کند.»

**دنیا فقط آمریکا نیست
اکرمی با بیان اینکه دنیا دیگر تک قطبی نیست، افزود: آمریکا امتحانش را پس داده است باید روابط مان را با کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای قدرتمند شرقی تقویت کنیم.
وی افزود: بیش از 400 میلیون نفر در کشورهای همسایه زندگی می کنند، کشورهای اطراف ما دارای ظرفیت‌های زیادی هستند اگر با کشورهای منطقه کنار بیاییم بسیاری از مشکلات حل می شود.
اکرمی ادامه داد: زمانی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پنجم بودم سفری به ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشتم. شهروندان آذربایجان که برای کار به ترکیه می رفتند هیچ مشکلی سر راهشان نبود. چرا ما برای رفت و آمد به کشورهای همسایه مشکل داریم؟ به نظرم فرماندار هر شهر مرزی باید اختیارات زیادی داشته باشد تا با کشورهای همسایه مراودات مالی و اقتصادی انجام بدهد.

**برخی احزاب دیرآمده و می خواهند زود بروند
اکرمی گفت: باید احزابی با مرامنامه و اساسنامه قوی داشته باشیم که هر هفته یا ماه جلسه داشته باشند تا نیروها را شناسایی کنند، آموزش دهند، کادر سازی کنند و به عنوان نیروی کارآمد و آموزش ‌دیده وارد دستگاه اجرایی کنند. شهید بهشتی میان ما آخوندها منحصر به فرد و تشکیلاتی بود.
وی افزود: زمانی که حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد شهید بهشتی پای حزب وقت گذاشت و گروه ها و کمیته‌های مختلفی را تشکیل داد و پای کار بود. اما این روند پس از شهادت وی ادامه نیافت. زمانی که بنی صدر عزل شد ما با خلاء نیروهای اجرایی مواجه نبودیم و همه افرادی که بهشتی تربیت کرده بود مانند شهیدان کلانتری و عباسپور وارد کار اجرایی شدند.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران خاطرنشان کرد: احزاب پیش از انقلاب دولتی یا وابسته بودند به همین دلیل ایرانی ها از احزاب خاطره خوبی ندارند و به تحزب روی خوش نشان نمی دهند. احزاب پس از انقلاب هم، دیر آمده و زود می‌خواهند بروند. حزبی که یک سال از عمرش نگذشته است به دنبال تصدی پست در شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری است. به همین خاطر است احزاب در پی کادر سازی و ارائه برنامه بلند مدت نمی روند.
وی ادامه داد: واقعا برای شهرداری تهران غصه می خورم. در کفایت نامزدهای تصدی مسئولیت شهرداری تردیدی ندارم ولی برخی از آنها مناسب این کار نبودند اما متاسفانه می رویم سراغ اشخاصی که آدم گاهی فکر می کند قحط الرجال است.

**جامعه روحانیت مبارز حزب نیست
اکرمی در پاسخ به پرسشی درباره منبع مالی جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: این تشکل توسط مرحوم مهدوی‌کنی پایه‌گذاری شد و هدفش گردهم آمدن روحانیان کشور و ارائه پیشنهادات بود. جامعه روحانیت مبارز حزب نیست و مقام معظم رهبری کمک هزینه ای را دراختیار چند تن از اعضای جامعه روحانیت مبارز که در دفتر فعالیت می کنند، قرار می دهد.
وی درباره تغییر در اساسنامه و مرامنامه جامعه روحانیت مبارز تهران، گفت: این تغییرات شکلی و محتوایی بود و قوانین تشکیلاتی را با انقلاب اسلامی، قانون اساسی و رهبری تطبیق دادیم. ما بیشتر کار فرهنگی انجام می دهیم و احتمالا در انتخابات آینده وارد مصادیق، لیست و حمایت از شخصی نمی شویم و تنها از پروسه انتخابات حمایت می کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/47083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

قطعه «گلادیاتور» اثر هانس زیمر با ساز دودوک

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت