راه ترقی

آخرين مطالب

اشتباهات رایج ورزشکاران در مصرف مکمل‌های ورزشی و تبلیغات گمراه کننده ورزشی

اشتباهات رایج ورزشکاران در مصرف مکمل‌های ورزشی و تبلیغات گمراه کننده

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دکتر فواد عسجدی - دبیر بورد تغذیه مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران  با بیان اینکه فاصله میان پیروزی و شکست در عرصه رقابت‌­های ورزشی بسیار کم است، گفت:توجه به جزئیات می‌­تواند این فاصله را کم کند و یکی از این جزئیات برنامه غذایی ورزشکار است.

اشتباهات ورزشکاران در مصرف مکمل‌های ورزشی

وی با بیان اینکه امروزه تغذیۀ ورزشی و استفاده از مکمل‌­های ورزشی در بین ورزشکاران شیوع زیادی پیدا کرده است، گفت: جستجوی موفقیت و احساس برتری، با جستجو برای یافتن یک روش تغذیه‌ای مناسب همراه بوده است. در این راستا، همواره دستکاری‌­های رژیمی، استفاده از مکمل‌­های مختلف ورزشی و عوامل ارگوژنیکی، توسط ورزشکاران آزمایش شده و ورزشکاران اغلب به اشتباه معتقدند که محصولات غذایی مورد استفاده آنها جهت دستیابی به سرعت و قدرت بیشتر مؤثر است. علاوه بر آن تبلیغات گمراه کننده موجب شده که عموم ورزشکاران به کارایی مکمل‌­های ویژه‌­ای که اثربخشی آنها هنوز به اثبات نرسیده، اعتقاد پیدا کنند.

ارایه رژیم‌های عجیب و غیرعلمی توسط افراد فاقد صلاحیت

وی با بیان اینکه در ده‌های گذشته تغذیه ورزشی با چالشی بزرگ روبرو شد، افزود: این چالش ارائه رژیم‌های عجیب و غیرعلمی توسط افراد فاقد صلاحیت جهت رژیم درمانی است که اکثر آنها در پی تبلیغ برای افزایش قدرت و توده‌ عضلانی ارایه می‌شود. این در حالیست که تغذیه به عنوان یک تسهیل‌کننده جهت سازگاری تمرینات قدرتی عمل می‌کند و بدون محرک تمرینی، سازگاری نیز رخ نمی‌دهد. همچنین با ورود مواد مغذی مناسب در زمان لازم به بدن، اثربخشی تمرین بدون ‌شک چندین برابر می‌شود.

شاخص‌های مهم در تغذیه و تمرینات قدرتی

عسجدی با اشاره به شاخص‌های مهم در تغذیه و تمرینات قدرتی، اظهار کرد: کاهش چشمگیر در میزان گلیکوژن عضله می‌تواند مانع تولید نیرو توسط عضله و درنتیجه کاهش میزان اثربخشی جلسه تمرینی شود، این مساله ممکن است در طول زمان باعث شود که میزان رشد و افزایش توده عضله و قدرت کمتر از آن چیزی باشد که در ابتدا برنامه‌ریزی شده و مورد انتظار است.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران ادامه داد: مصرف کربوهیدرات به میزان یک گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن یک تا دو ساعت پیش از جلسه تمرین و سپس به دنبال آن مجددا به میزان یک گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بلافاصله پس از تمرین، میزان گلیکوژن عضله را به حداکثر رسانده و درنتیجه موجب بهبود عملکرد ورزشی خواهد شد. کربوهیدرات‌ موجود در غذای پیش از تمرین باید دارای کربوهیدرات با شاخص گلایسمی پائین باشد و وعده غذایی پس از تمرین نیز ‌باید شامل کربوهیدرات‌های با شاخص گلایسمی بالا باشد.

جزییات دریافت کالری در رژیم غذایی ورزشکاران

دبیر بورد تغذیه ایفمارک (مرکز ارزیابی‌های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران) با تاکید بر اینکه برخورداری از انرژی کافی، محیط آنابولیکی مناسب جهت ساخت عضله را فراهم می‌کند، گفت: افزایش میزان کالری دریافتی برای افزایش توده عضله، لازم و ضروری است. به عنوان یک قاعده کلی به منظور افزایش توده عضله، یک ورزشکار باید میزان کالری دریافتی خود را به اندازه 500 کالری در روز بیش از آنچه که برای تعادل انرژی نیاز است، افزایش دهد. بنابراین ورزشکارانی که به دنبال افزایش وزن و توده عضلانی خود هستند باید روزانه معادل 1.5 گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن چربی دریافت کنند تا بتوانند محرک لازم برای یک محیط هورمونی مناسب را فراهم کنند.

تاثیر مثبت مصرف پروتئین بر اندازه و قدرت عضلانی

وی با بیان اینکه بدون شک ماده مغذی که در زمینه رشد عضله بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرده، پروتئین است، افزود: شاید شما فکر کنید که پروتئین همه‌ آن چیزی است که برای ساخت عضلاتی بزرگتر نیاز دارید، ولی درحقیقت اینطور نیست. عملکرد و بازده عضله اسکلتی در واقع فرایندی است که هم از تمرین و هم از رژیم غذایی، بخصوص پروتئین، تأثیر می‌پذیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه بر اساس شواهد موجود، مصرف پروتئین بر اندازه و قدرت عضلانی تاثیر مثبت می‌گذارد، افزود: مطالعات متعدد نشان می‌دهد که افزودن پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش در توده عضله در مقایسه با دارونما شود، از طرفی بر حداکثر قدرت ارادی یک ورزشکار نیز تاثیر مثبتی دارد.

تاثیر ترکیب تمرینات ورزشی مقاومتی و مصرف پروتئین بر عضله‌سازی

وی با تاکید بر اینکه ترکیب تمرینات ورزشی مقاومتی و مصرف پروتئین، افزایشی بیشتر و طولانی‌مدت‌تر در سنتز پروتئین عضله ایجاد می کند، افزود: در واقع اگر محرک ورزش به حد کافی بزرگ باشد، در آن صورت ورزش مقاومتی، عضله را به مدت 24 ساعت و بطور بالقوه تا 48 ساعت پس از تمرین ورزشی، نسبت به آمینواسیدها حساس می‌کند. در واقع پدیدار شدن ناقل‌های آمینواسیدها در غشای سلول عضله برای حداقل 24 ساعت پس از یک جلسه تمرین ورزشی مناسب افزایش می‌یابد که این امر افزایش حساسیت به آمینواسیدها پس از ورزش مقاومتی را توجیه می‌کند. تصور کنید که پس از تمرین ورزشی، درهای بیشتری  برای ورود آمینواسیدها به داخل عضله گشوده می‌شود.

وی افزود: با بررسی الگوی رژیم غذایی طبیعی ورزشکاران یا غیرورزشکاران درمی یابیم که دریافت میزان زیادی از پروتئین در یک وعده در بسیاری از این رژیم‌ها رایج است. می‌توان به ورزشکاران توصیه کرد که پروتئین دریافتی خود را در طول روز تقسیم کنند تا بدین طریق پاسخ سنتز پروتئین عضله به تمرین ورزشی را به حداکثر میزان ممکن برسانند. این کار همچنین به تنظیم اشتها کمک می‌کند؛ چراکه پروتئین دارای اثر مهار اشتهاست.

تنها متخصصین تغذیه دارای صلاحیت ارایه رژیم غذایی هستند

وی با تاکید بر اینکه فقط متخصصان تغذیه دارای شماره نظام پزشکی دارای صلاحیت جهت ارائه رژیم‌های غذایی هستند، عنوان کرد: تغییرات هر چند اندک در میزان دریافت مواد غذایی می‌تواند بر عملکرد ورزشی و سلامتی فرد اثرگذار باشد.

عسجدی در خاتمه با بیان اینکه مکمل‌های متعددی جهت بهبود عملکرد قدرتی و افزایش سازگاری برای ورزشکاران رشته‌های قدرتی پیشنهاد می‌شود، تصریح کرد: برخی از این مکمل‌ها مانند کراتین و بتا آلانین دارای اثرات ثابت شده‌ای هستند و برخی دیگر مانند بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات (HMB) نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سردار آزمون به خانه برگشته است

ستاره های کشتی ایران در رقابت های امیدهای آسیا از نگاه اتحادیه جهانی

کادرفنی تیم ملی والیبال بدون تغییر می‌ماند

وزیر ورزش:سرخآبی ها باید به دور حذفی لیگ قهرمانان صعود کنند

مسیر المپیکی شدن بسکتبال ایران

اعضای هیات مدیره پرسپولیس معرفی شدند

سهراب مرادی در آلمان معاینه شد/ نیاز به عمل جراحی نیست

تیم ملی کشتی آزاد به فینال جام جهانی راه یافت

پیروزی قاطعانه آزادکاران ایران مقابل مغولستان

پروین: پرسپولیس می تواند در لیگ قهرمانان صعود کند

فدراسیون فوتبال ملوک الطوایفی اداره می‌شود/ تیم امید ملک کسی نیست

معاون وزیر ورزش: اینچه‌ درگاهی باید پاسخگو باشد/ موضوع پیگیری خواهد شد

برای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال نباید عجله کرد

برنامه فشرده تیم ملی والیبال ایران در سال 98

برانکو: السد قوی تر از تیم ملی قطر است

AFC پاسخ پرسپولیس را داد

واکنش وزیر ورزش به ادعای نامه ارسالی از فیفا

مجمع کشتی بدنبال بهترین گزینه ریاست/ در انتظار برنامه کاندیداها

22 بازیکن پرسپولیس راهی قطر می‌شوند

اصفهانیان: استفاده از کمک داور ویدیویی نیاز به تایید فیفا دارد

فرنگی‌کاران ایران روز عید به میدان می‌روند/ برنامه کامل مسابقات

ثبت نام خادم برای انتخابات فدراسیون کشتی

ملی‌پوش شمشیربازی: می‌خواهیم در المپیک توکیو شگفتی‌ساز شویم

تیم ملی وزنه برداری ایران قهرمان جام بین المللی فجر شد

کشتی ایران در "دان‌کلوف" جان گرفت

دوچرخه‌سواری زنان؛ شکل‌گیری تردیدها در سایه نگاه جنسیت‌زده

آسیا در انتظارهنرنمایی نمایندگان فوتبال ایران

آزادکار ملی پوش: رنگ مدال هایم از این پس باید طلا باشد

دومین برد قاطع رضا و حسن یزدانی در جام دان‌کلوف

مردان تکواندوی ایران قهرمان جام ریاست فدراسیون جهانی شدند

پلنگ جویبار: برای صحبت در مورد المپیک زود است

ترکیب پرسپولیس بازهم تغییر می‌کند

اعلام اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال

کسب 2 مدال توسط دوندگان معلول ایران در مسابقات امارات

فرنگی کاران پنج وزن دوم حریفان خود را شناختند

سال خوبی را پشت سر گذاشتم/ تمرینات اردو و تورنمنت مکمل هم هستند

استقبال سرمربی استقلال از لغو اردوی تیم‌ ملی/ شفر: شاید اسم من را نمی‌دانستند!

کشتی در برزخ حاشیه

عرب مدیرعامل پرسپولیس شد

استقلال- پارس جنوبی جم؛ هنوز امیدهایی زنده است

آزادی در انتظار جشن صعود بسکتبال ایران به جام جهانی

مصاف فرنگی‌کاران منتخب ایران با برترین‌های جهان

شفر در جایگاهی نیست که بگوید کمیته فنی نمی خواهم

سرمربی تیم فوتبال جوانان: برای تیم ملی مربی پرورش نداده ایم

اشتباه‌هایی که همچنان دامن استقلال را می‌گیرد

انتقاد پدر ملی‌پوش شطرنج از فدراسیون: قائم‌مقامی که نهم شد را انتخاب کردند اما آرین را نه

وزارت ورزش مکلف به عرضه سهام باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس شد

تیم کشتی فرنگی‌ ایران بدون محمدبنا راهی مجارستان شد

نگاه ویژه «بنا» به فرنگی‌کاران جوان/ تورنمنت مجارستان زیرذره‌بین

صعود یک پله‌ای بدمینتون بازان ایران در آسیا