راه ترقی

آخرين مطالب

برای رسیدن به اهداف خود، مدیریت اربعین را زیر سوال بردند/تهدیدات فرهنگی، سازماندهی شده بود گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- شهریار حیدری با بیان اینکه در برگزاری مراسم اربعین ضعف هایی هم وجود داشته است و ما هم مدعی نیستیم که هیچ مشکلی وجود نداشته است، اظهار کرد: در این بین برخی افراد  فلسفه و مدیریت اربعین را زیر سوال بردند تا به اهداف خود برسند. یک فیلم را آنقدر تکرار کردند که گویی کل مدیریت اربعین مشکل دارد.  فقط نیم ساعت از آن دیواری که فیلم آن منتشر شده بود، ارز پرداخت شد و سپس این محل جابجا شد.  ما در ستاد اربعین بیش از هر کسی دنبال احصای نقاط ضعف و برطرف کردن آن هستیم ولی چرا از اقدامات خوب انجام شده حرفی نمی‌زنند؟

دبیر ستاد اربعین در ادامه با اشاره به اقداماتی که برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین سال آینده باید انجام شود بیان کرد: تکمیل زیرساخت‌های عراق در مسیر اربعین، بازگشایی مرز خسروی، رسمی شدن و باز شدن مرز سومار، باز شدن مرز چیلات، استفاده از مرز چنگوله برای بازارچه مرزی، اتصال خطوط ریلی از کرمانشاه به خسروی و بغداد، ایجاد خط ریلی شلمچه و بصره ، توسعه جاده بستان به چذابه ، توسعه حمل و نقل هوایی ، توسعه مرز میرجاوه، اقدامات مشترک فرهنگی با عراق و پرداختن بیشتر به محتوا و اثرات اربعین، لغو روادید و تسهیل تردد زائران از جمله اقداماتی است که باید دنبال شود.

متن کامل گفت و گو با شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین و مدیرکل امور مرزی وزارت کشور به شرح زیر است:

چند سال است که مسئولیت برگزاری مراسم اربعین به وزارت کشور واگذار شده است. با توجه به تجاربی که وزارت کشور و ستاد اربعین در این سال‌ها بدست آورده است، ارزیابی شما از برگزاری مراسم اربعین 97 چیست؟ چه مشکلاتی امسال وجود داشت؟

در سال 94 مسئولیت برگزاری اربعین به وزارت کشور واگذار شد و این مساله به عنوان اولین تجربه کشور در برگزاری مراسم اربعین بود. در آن مقطع زیرساخت کافی برای برگزاری مراسم اربعین وجود نداشت و به همین دلیل سایر اقدامات هم تحت تاثیر قرار می‌گرفت.  پس از برگزاری مراسم اربعین 94،  نقاط ضعف و قوت احصا شد که نقاط ضعف خیلی بیشتر از نقاط قوت بود اما با استفاده از تجربه اربعین 94 و رفع نقاط ضعف، در سال 95 نقاط ضعف کمتر شد. یکی از دلایل نقطه ضعف، ضعف امنیتی در داخل عراق بود که در آن شرایط، تعدادی از زائران کشورمان در اثر اقدامات تروریستی شهید و مجروح شدند. در سال 96 نسبت به سال 94 و 95 به مراتب این مشکلات حل شد و ما تاکید کردیم که حساسیت‌های امنیتی در عراق در ایام قبل و بعد اربعین استمرار یابد زیرا در سال 94 و 95 این‌چنین نبود و مراقبت‌های امنیتی مختص زمان اربعین بود.

دولت‌های ایران و عراق در این چند سال تجارب خوبی برای برگزاری مراسم اربعین بدست آورده‌اند. با این حال اربعین 97 نسبت به اربعین 96 متفاوت بود و پیچیدگی‌های خود را داشت. در برگزاری مراسم اربعین تهدیداتی از جمله تهدیدات فرهنگی از سوی مخالفین اربعین وجود داشت. دشمن روی نقاط قوت اربعین کار و بررسی کرد و دنبال آن بود که عامل وحدت و همبستگی مردم با ملیت‌های مختلف در این مراسم را تضعیف کند و با استفاده از داده‌های خود، دنبال نقاط ضعف و ایجاد اختلاف رفتند. یکی از کارکردهای ضدفرهنگی آنها، فرقه‌سازی و انحراف در اصل و فلسفه اربعین بود که امسال دنبال بهره‌برداری از این اهرم بودند که خوشبختانه با توجه به مجموعه کارکردهای فرهنگی ستاد اربعین، دشمن از این ترفند نتیجه نگرفت.

یکی از نقاط ضعف مراسم اربعین بازنشدن مرز خسروی بود. ما صد درصد آماده بازگشایی مرز خسروی بودیم و این مرز باید باز می‌شد. مرز خسروی دارای قابلیت‌های خوبی است و یکی از مهم‌ترین پایانه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود اما به دلیل عدم آمادگی دولت عراق، امسال هم از این مرز استفاده نشد. این مرز ظرفیت رفت و آمد 30درصد از زائران را دارد و اگر این مرز باز می‌شد،30 درصد بار ترافیکی مرز مهران کمتر می‌شد.

اگر مرز خسروی باز می‌شد، 30 درصد بار ترافیکی مرز مهران کمتر می‌شد. ما در تلاش هستیم که قبل اربعین 98، از مرز خسروی برای تردد زائران استفاده کنیم با توجه به زیر ساخت‌های مرز خسروی تلاش می کنیم که قبل اربعین 98، این مرز را برای تردد زائران استفاده کنیم تا دولت عراق آمادگی لازم برای استفاده از این مرز را پیدا کند و تصمیمات این دولت به ایام اربعین منتهی نشود. این مرز علاوه بر استفاده از زائران، یکی از ظرفیت‌های خوب برای توسعه روابط ترانزیتی، تجاری و اقتصادی دو کشور می‌تواند باشد. راه آهن تهران کرمانشاه و خسروی یکی از ضرورت‌های توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق است.

رئیس‌جمهورهم برای تکمیل زیرساخت‌های اربعین دستورات لازم را داده‌اند. مسئولیت تکمیل و توسعه جاده‌ها و مسیرهای ایران و عراق با ستاد اربعین است یا وزارت راه و شهرسازی؟

در دولت برای رقع نواقص برگزاری مراسم اربعین برنامه داشته و دنبال این هستیم تا راه آهن تهران -خسروی و بغداد تکمیل شود. اگر این اتفاق بیفتد نه تنها برای زائران، بلکه در روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری دو کشور تاثیر مثبتی دارد. جاده مرز مهران به داخل عراق باید چهاربانده شود تا نقطه ترافیکی ایجاد نشود. ما در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی خود اصلا ترافیک نداشته‌ایم چون زیرساخت‌های ما در داخل کشور آماده شده است.

ستاد اربعین متشکل از 24 دستگاه است که مدیریت آن با وزارت کشور است و باید دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و سایر دستگاه‌ها این مسئولیت را دنبال کنند. رئیس‌جمهور نیز این مسئولیت را به وزیر راه محول کرده است.

ما برای کاهش ترافیک در مرزها دنبال برنامه‌های استراتژیک مشخص و رو به آینده هستیم. در حوزه راه‌های هوایی، زمینی، دریایی باید اقدامات موثرتر انجام شود از جمله اتصال راه‌آهن کرمانشاه، خسروی به بغداد، اتصال راه آهن خرمشهر بصره و عتبات و چهاربانده کردن مسیر مهران به عتبات. کشور عراق نیز باید همین اقدامات را دنبال کند.


لغو روادید هم می تواند عاملی باشد برای حضور بیشتر زائران در عراق؟

این مساله مورد توجه جدی ما قرار دارد و دنبال این هستیم تا روادید لغو شود. دستگاه دیپلماسی باید تلاش کند تا روادید لغو شود و این وظیفه وزارت خارجه است.  باید رایزنی از همین الان با طرف مقابل انجام شود. من معتقدم لغو روادید به نفع دولت عراق هم هست. سالی سه چهار میلیون زائر از ایران به عراق می‌رود و همین تعداد هم از عراق به ایران می آیند البته در بیست روز منتهی به اربعین حدود دو میلیون زائر از ایران به عراق می‌روند ولی مردم عراق هم در طول سال به ایران می‌آیند و در مجموع تعداد زائران دو کشور در طول سال تقریبا برابر است بنابراین لغو روداید امتیاز دو جانبه است.

سالی سه چهار میلیون زائر از ایران به عراق می‌رود و همین تعداد هم از عراق به ایران می‌آیند و در مجموع تعداد زائران دو کشور در طول سال تقریبا برابر است بنابراین لغو روداید امتیاز دو جانبه استآیا غیر از مرز خسروی، مرز دیگری داریم که ظرفیت استفاده در اربعین را داشته باشد تا بار مرز مهران گرفته شود؟

مرز سومار در کرمانشاه ظرفیت خوبی دارد که دنبال رسمی کردن آن هستیم. مرز چیلات در ایلام هم ظرفیت خوبی دارد. مرز چنگوله می‌تواند به عنوان بازارچه مرزی استفاده شود. دستگاه دیپلماسی باید تلاش کند که از  این مرزها استفاده شود.

یکی از مشکلات همیشگی در مرز مهران، تراکم جمعیت در این مرز در زمان برگشت زائران از عراق است که امسال هم این مشکل وجود داشت. چرا پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از تراکم جمعیت انجام نشد؟

12 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در ایام اربعین در داخل کشور استفاده می‌شد. همه این اتوبوس‌ها که در مرز مستقر نیستند بلکه مدام در حال رفت و آمد بوده و زائران را مدیریت شده و کنترل شده از مرزها به داخل کشور جابجا می‌کنند ولی وقتی یکباره 250 هزار زائر وارد مرز می‌شوند، مشکل جابجایی ایجاد می‌شود. از سویی ما نمی‌توانیم همه اتوبوس‌ها را به اربعین اختصاص دهیم بلکه بخشی از ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای هم باید در اختیار مردم در داخل کشور باشد. به طور متوسط هر ساعت150 دستگاه اتوبوس به مرز مهران وارد می‌شد. از  طریق جی پی اس هم اتوبوس‌ها مدام رصد می‌شدند تا اتوبوس‌ها زائران را به مقصد خود رسانده و به مرزها بازگردند.

ما مدعی نیستیم که مشکل تردد وجود نداشت. در مرزها نقطه ترافیکی نداشتیم بلکه توقف‌های کوتاه بوجود آمد. اما حدود 6-5 ساعت جمعیت بیش از حد انتظار وارد مرز شد و نزدیک 12 ساعت با ازدحام جمعیت در مهران مواجه شدیم. البته مردم هم همراهی خوبی با ما داشتند و وقتی ما اطلاع‌رسانی می‌کردیم که در مرز مهران ترافیک وجود دارد، زائران  به سمت مرزهای جنوب می‌رفتند.

12هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در ایام اربعین در داخل کشور استفاده می‌شد ولی وقتی یکباره 250 هزار زائر وارد مرز می‌شوند، مشکل جابجایی ایجاد می‌شود

یکی از دلایل ترافیک مهران این بود که ما برای تردد زائران هفت استان غرب و شمال غرب کشور، مرز خسروی را درنظر گرفته بودیم اما چون این مرز بازگشایی نشد، مردم این هفت استان به مرز مهران آمدند. اگر خسروی باز می شد، نیمی از بار ترافیکی مهران گرفته می‌شد. امسال در تلاش هستیم تا مرز خسروی را حتما باز کنیم این موضوع از برنامه‌های راهبری ماست.

کاپوتاژ نیز یکی از عوامل ترافیک مرز مهران بود. چرا وقتی جاده‌های عراق ظرفیت پذیرش و تردد تعداد زیاد خودروهای شخصی را ندارد، اجازه داده شد که کاپوتاژ انجام شود؟

کاپوتاژ در اختیار گمرک است. از5 هزار دستگاه خودرو کاپوتاژ شده، بیش از هزار دستگاه در یک شب وارد عراق شد و این تعداد خودرو به زائران پیاده رسید و موجب ایجاد ترافیک شد. کاپوتاژ خوب است اما برای ایام اربعین آن هم در مرز مهران اقدام مناسبی نبود. با ایجاد این مشکل ما سریعا جلسه‌ای تشکیل دادیم و از ستاد اربعین خود در عراق خواستیم سریعا این مشکل را حل کند و با اقدامات انجام شده ، در کمتر از 24 ساعت مشکل حل شد.

در مرزها نقطه ترافیکی نداشتیم بلکه توقف‌های کوتاه بوجود آمد.البته حدود 6-5 ساعت جمعیت بیش از حد انتظار وارد مرز شد و نزدیک 12 ساعت با ازدحام جمعیت در مهران مواجه شدیم

چرا گمرک چنین تصمیمی گرفت؟ شما در ستاد اربعین از تصمیم گمرک برای کاپوتاژ اطلاع نداشتید؟

گمرک عضو ستاد اربعین نیست و تصمیم اشتباهی گرفت. ما هم مشکل را حل کردیم ولی به هرحال توقف جدی برای ما ایجاد کرد. البته گمرک از ظرفیت قانونی بهره برد و خلاف قانون عمل نکرد.  نیت گمرک هم این بود که به زائر خدمت کند ولی چون تصمیم گمرک در ستاد اربعین مطرح نشده بود، مشکل ایجاد کرد. کاپوتاژ خارج از اراده ستاد اربعین بود و گمرک هم اشتباه غیرعمدی خود را پذیرفت.

امسال با وجود افزایش دفاتر صدور روادید، مشکلاتی در صدور روادید وجود داشت، دلیل این مشکل چه بود؟

سال گذشته 12 دفتر و 4 کنسولگری، کار صدور روادید را انجام می‌دادند اما امسال با افزایش 9 دفتر موقت، این تعداد به 25 دفتر موقت و کنسولگری رسید که این دفاتر در 25 نقطه کشور متناسب با جمعیت و جغرافیای کشور، روادید صادر کردند. با اقدامات انجام شده، صدور روادید به کمتر از 24 ساعت کاهش یافت.

یکی از اقدامات مثبت امسال حذف حواشی صدور روادید بود. سال گذشته چهار شرکت گردشگری ایرانی به صورت مستقیم با سفارت عراق کار می کردند. این چهار شرکت کمی بیش از 1 میلیون نفر را ثبت نام کردند ولی سازمان حج و زیارت با دو هزار و 500 دفتر، کمتر از یک میلیون نفر ثبت نام کرد. حواشی زیادی این شرکت‌ها برای ما درست کردند ولی امسال براساس تصمیمات ستاد اربعین، این شرکت‌ها درچارچوب قانونی فعالیت کردند البته برای آنها فعالیت در چارچوب قانونی سخت بود چون درآمدهای آنها را کم می‌کرد و به همین دلیل، چند شرکت کارشکنی کردند، مدارک را از زائران گرفتند و بعد به آنها گفتند بروید مدارک را از سازمان حج و زیارت بگیرند. بعد از اینکه حج و زیارت از نیروی انتظامی کمک خواست، معلوم شد این شرکت‌ها تعمدا در فرایند صدور روادید اخلال ایجاد می‌کنند.

اینکه در برخی موارد ویزا با تاخیر به دست زائران رسید بخاطر عملکرد این شرکت‌ها بود. این شرکت‌ها از سی چهل هزار زائر مدارک گرفته بودند ولی مدارک را به سازمان حج و زیارت نمی‌دادند که مراحل صدور ویزا انجام شود ولی حج و زیارت وارد شد و مشکل را حل کرد. سازمان حج و زیارت این شرکت‌ها را بخاطر کارشکنی که انجام دادند، به دادگاه معرفی کرده است.

برخی شرکت‌ها تعمدا در فرایند صدور روادید اخلال ایجاد می کردند. سازمان حج و زیارت این شرکت‌ها را بخاطر کارشکنی، به دادگاه معرفی کرده است

امسال چه تعداد ویزا صادر شد؟

امسال بیش از دو میلیون ویزا صادر شد. همین مقدار هم زائر از کشور خارج شدند.

آیا مشکل ویزای جعلی وجود داشت؟

مسیر ثبت نام تا صدور روادید یک چرخه است. سازمان حج و زیارت ثبت‌نام را انجام داده و سفارت عراق ویزا صادر می‌کند. در مرزها هم پلیس گذرنامه روادید را کنترل می‌کند. ما پلیس گذرنامه را به سازمان حج و زیارت و سفارت عراق متصل کردیم و هرکسی که ویزا دریافت می‌کرد، مشخصاتش در سامانه نیروی انتظامی وارد می شد. نیروی انتظامی هم به تمام مرزها وصل بود و با این فرایند، پلیس گذرنامه اطلاع داشت چه گذرنامه‌ای جعلی و چه گذرنامه‌ای واقعی است. با این اقدام، امسال نسبت به سال گذشته بیش از 90 جعل روادید کاهش یافت.

ورود غیرقانونی به عراق داشته‌ایم؟

خروج غیرقانونی از پایانه‌های مرزی نداشته‌ایم. مواردی بود که افرادی در مرزهای غیرمجاز قصد عبور از مرز را داشتند که جلو آنها گرفته شد. تعدادی هم بدون گذرنامه و ویزا به مرزها مراجعه کرده بودند که آنها هم بازگردانده شدند. در مجموع نسبت به سال گذشته 97 درصد کاهش مراجعه افراد بدون گذرنامه و ویزا به مرزهای رسمی داشته‌ایم.


سال گذشته برای زائران پاکستانی در مرز میرجاوه مشکلاتی بوجود آمده بود. امسال میرجاوه چه شرایطی داشت؟

دلیل مشکلات سال گذشته در میرجاوه، نبود زیرساخت کافی بود که ما امسال میرجاوه را تجهیز کرده و هشت گیت جدید در این پایانه مرزی ایجاد کردیم. در آن طرف مرز هم به پاکستان برای تجهیز پایانه مرزی کمک کردیم. با اقدامات انجام شده، میزان ورود زائران پاکستانی به کشورمان جهت حضور در مراسم اربعین، 42 درصد افزایش یافت. این در حالی بود که سال گذشته به دلیل ایجاد ازدحام در مرز، پلیس پاکستان با زائران این کشور برخورد کرد و پنج نفر هم از زائران در این برخورد کشته شدند.

مجموع زائران کشورهای همسایه که از مرزهای ایران وارد عراق شدند چند نفر بود؟

142 هزار  زائر کشورهای همسایه از  طریق مرزهای ایران وارد عراق شدند.

مسائل ارزی برای زائران کشورمان در عراق مشکلاتی ایجاد کرد. این مشکلات چرا بوجود آمد؟

بانک مرکزی مبلغی بصورت دلار در اختیار دولت عراق داشت که قرار بود این پول به دینار تبدیل شده و به ایران بیاید و اگر این پول بصورت دینار وارد کشور می‌شد هیچ مشکلی بوجود نمی آمد و دینار براحتی در اختیار زائران قرار می گرفت اما دولت عراق براساس مقررات بانکی خود موافقت نکرد که دینار داخل ایران بیاید بنابراین به ناچار دینار باید درعراق توزیع می‌شد ولی نه زیرساخت‌ها در این کشور کافی بود و نه مسئولان محلی آنها آمادگی این کار را دشتند.

بانک مرکزی مقداری ارز در عراق را با هماهنگی بانک مرکزی این کشور به دینار تبدیل کرد. بلافاصله پس از ایجاد مشکلات در توزیع ارز در داخل عراق، جلسه‌ای با بانک مرکزی و بانک ملی برگزار شد. نتیجه این جلسه این شد که بانک ملی با تمام توان در عراق حضور پیدا کرد و ضمن کنترل بی نظمی‌ها، خدمات خوبی در قالب شعبات و باجه‌ها ارائه کرد. ستاد مرکزی اربعین هم تمام قد برای ساماندهی مسائل ارزی کمک کرد.

از 192 هزار نفری که برای دریافت دینار ثبت نام کرده بودند،  حدود 183 هزار نفر دینار خود را دریافت کردند. سایرین هم در داخل ایران ارز خود را دریافت کردند. با حل شدن مشکل، زائران در مراجعه به باجه‌ها، برای دریافت دینار نیم ساعت معطل می شدند.

 فقط نیم ساعت از آن دیواری که فیلم آن منتشر شد، ارز پرداخت و سپس این محل جابجا شد

فیلمی منتشر شد که افراد از شکاف‌های دیوار ارز را دریافت می‌کردند. ماجرای آن دیوار چه بود؟

در نجف هتلی برای پرداخت ارز انتخاب کرده بودند اما به دلیل تجمعی که ایجاد شده بود، محل پرداخت ارز را به محلی منتقل کردند که متعلق به حشدالشبعی بود. آن محل یک مرکز نظامی بود نه محلی برای پرداخت ارز.  فقط نیم ساعت در آن محل که فیلم آن منتشر شده بود، ارز پرداخت شد و سپس افراد مسئول از این محل جابجا شده و پرداخت ارز در مکان مناسبی انجام شد.

این مساله را هم باید مطرح کرد که تجمعی در مقابل یک هتل برای دریافت ارز ایجاد شده بود ولی یک دهم آن افراد هم برای دریافت ارز در سامانه بانک ملی ثبت‌نام نکرده بودند. سود صرافان و دلالان و افراد فرصت‌طلب در عراق کم شده بود و بنابراین آنها آن تجمع و کارشکنی را ایجاد کرده بود. همه آن افراد که تجمع کرده بودند، زائر نبودند. معلوم بود که دست‌هایی در کار است تا ازدحام ایجاد کنند.

چند روز مشکل ارز در عراق داشتیم؟

حدود 48 ساعت البته در همین 48 ساعت که اوج مشکل مکان‌یابی برای باجه پرداخت ارز بود، به 32 هزار نفر ارز پرداخت شد. تعداد کارکنان بانک ملی از صد نفر به بیش از 220 نفر رسید و مشکل با افزایش کارکنان و باجه‌ها، حل ارز حل شد.

تهدید امنیتی در عراق متوجه زائران کشورمان شد؟

تهدید امنیتی داشتیم اما قبل هر اقدامی ، گروه‌های تروریستی منهدم شدند.

شما به تهدید فرهنگی اربعین اشاره کردید. دلیل این تهدیدات چه بود؟ آیا چون تهدیدات امنیتی دیگر پاسخگو نبود، تهدید فرهنگی آغاز شد؟

تهدید علیه اربعین از چند جهت قابل بررسی است. برای برخی کشورها از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سخت بود که اربعین عامل وحدت ملت و دولت ایران و عراق و همچنین سایر ملت‌های منطقه شده است. آنها تا سال 95 سعی کردند با تهدیدات امنیتی، اثرات اربعین را کمرنگ کنند اما  متوجه شدند که با عملیات انتحاری نه تنها اثرات اربعین کم شده بلکه وحدت مردم منطقه بیشتر می شود بنابراین بر تهدیدات فرهنگی تمرکز کردند.

در این زمینه آنها مطالعه کرده و هزینه سنگینی پرداخت کردند. گروه‌های مختلف را سازماندهی شده فرستادند تا قبل اربعین بین زائران ایرانی و عراقی اختلاف ایجاد کنند. در ایام اربعین گروه‌هایی را فرستاده بودند تا میان زائران به بهانه‌های ایرانی و عراقی بودن یا مسائل فرهنگی اختلاف ایجاد کنند، همچنین در قالب گروه‌های شیعه دنبال ایجاد انحرافات دینی و مذهبی بودند با این حال حضورشان و عملکردشان تحت تاثیر فضای وحدت‌بخش اربعین بود.

گروه‌هایی را فرستاده بودند تا میان زائران به بهانه‌های ایرانی و عراقی بودن یا مسائل فرهنگی اختلاف ایجاد کنند. همچنین در قالب گروه‌های شیعه دنبال ایجاد انحرافات دینی و مذهبی بودند

 به محض اینکه ملت و دولت ایران و عراق متوجه توطئه دشمن شدند، همراهی بیشتری با یکدیگر داشتند و همین همراهی موجب شد تا دشمن از اقدامات خود نتیجه نگیرد . امسال اوج همبستگی ملت و دولت ایران و عراق را دیدیم به گونه‌ای که خیلی از مواکب و درمانگاه‌ها بر خلاف سال‌های گذشته مشترک بود. این نکته را نباید فراموش کرد که دشمنان مدام در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد اختلاف در منطقه هستند زیرا اثرات وحدت‌بخش اربعین برای آنها قابل تحمل نیست.

در کنار تمام اقدامات خوبی که برای برگزاری مراسم اربعین انجام شد، ضعف‌هایی هم وجود داشته است که باید این ضعف‌ها با هدف برطرف شدن آنها بیان شود. اما در جریان برگزاری اربعین جریان‌هایی حتی در داخل کشور به دنبال بزرگنمایی مشکلات و ضعف‌ها بودند. تحلیل شما از بزرگنمایی ضعف‌ها چیست؟

انصاف چیر خوبی است. مدیریت، جابجایی، اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان دو میلیون نفر در بیست روز کار سختی است اما حالا پس از کسب تجارب در برگزاری مراسم اربعین می‌توان ادعا کرد که مدیریت جمهوری اسلامی ایران در اربعین می‌تواند یک الگوی مدیریتی موفق در کشور باشد.

اما در این بین برخی افراد حرف‌هایی زدند که با منافع ملت و حاکمیت سازگاری نداشت. آنها فلسفه و مدیریت اربعین را زیر سوال بردند تا به اهداف خود برسند. یک فیلم را آنقدر تکرار کردند که گویی کل مدیریت اربعین مشکل دارد. ما مدعی نیستیم که ضعف وجود ندارد. ما در ستاد اربعین بیش از هر کسی دنبال احصای نقاط ضعف و برطرف کردن آن هستیم.  در مراسم اربعین سال گذشته 140 مورد ضعف احصا کرده و آنها را برای مراسم امسال برطرف کردیم. حتی اگر یک ساعت آب به نقطه‌ای کم رسید، ما آن را ضعف دانستیم و آن را برطرف کردیم.

یک فیلم را آنقدر تکرار کردند که گویی کل مدیریت اربعین مشکل دارد. ما مدعی نیستیم که ضعف وجود ندارد ولی خیلی از نقدها غیرمنصفانه بود

در مرزهای خود هیچ مشکلی در تردد، اسکان و تغذیه زائران نداشتیم. 260 هزار پارکینگ در سه پایانه مرزی ایجاد کردیم. چرا از اقدامات انجام شده حرفی نمی‌زنند؟ خیلی از نقدها غیرمنصفانه بود البته نقدهای منصافه و از سر دلسوزی هم بیان شد.


چه اقداماتی برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین 98 باید از همین روزها دنبال شود؟

تکمیل زیرساخت‌های عراق در مسیر اربعین، بازگشایی مرز خسروی، رسمی شدن و باز شدن مرز سومار، باز شدن مرز چیلات، استفاده از مرز چنگوله برای بازارچه مرزی، اتصال خطوط ریلی از کرمانشاه به خسروی و بغداد، ایجاد خط ریلی شلمچه و بصره، توسعه جاده بستان به چذابه، توسعه حمل و نقل هوایی، توسعه مرز میرجاوه، اقدامات مشترک فرهنگی با عراق و پرداختن بیشتر به محتوا و اثرات اربعین، لغو روادید و تسهیل تردد زائران از جمله اقداماتی است که باید دنبال شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/47197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

استقبال دامغانی‌ها از رئیس‌جمهور ساعاتی پس از زلزله

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

روایت خبرگزاری روسی از سخنان سفیر ایران درباره پاسخ قاطع ایران به حمله تل آویو

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

رئیس جمهور: «وعده صادق» اقدامی ضروری و نماد اقتدار کشور بود

تلویزیون آخر هفته چه فیلم هایی پخش می کند؟

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب شبنم مقدمی به آهنگ گل پامچال

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند