راه ترقی

آخرين مطالب

جشنواره فرهنگ اقوام؛ فصلی برای نشاط اجتماعی نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی- ترافیک سنگین و توقف دوبله و حتی بیشتر خودروها در خیابان ها و کوچه های اطراف و منتهی به مکان برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس، ورود و خروج فوج فوج مردم در شبی نسبتا سرد از ماه پایانی فصل خزان و از چند درب تعبیه شده و شادی و نشاط مشهود بین حاضران، گوشه هایی از مشاهدات از محل برگزاری جشنواره در گنبدکاووس که حاکی از رضایت مندی مردم از این رخداد بزرگ فرهنگی می باشد.
شاید مسئولان فرهنگی بالاخص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان که از 12 سال پیش خشت بنای برگزاری سالانه جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین را پایه گذاری کردند، فکر نمی کردند این جشنواره هر سال بهتر از سال قبل بتواند، نشاط و شادی را برای مردم نگارستان ایران به ارمغان بیاورد.
اما امروز در دوازدهمین سال برگزاری این رخداد بزرگ فرهنگی در گرگان و دومین سال آن در گنبدکاووس، نگاه ها به این جشنواره و اهداف اولیه آن که بیشتر جنبه معرفی آداب، رسوم و فرهنگ اقوام ساکن در گلستان و نیز معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری این استان به مردم دیگر نقاط کشور بود، تغییر کرده و جنبه ایجاد شادی و نشاط اجتماعی آن بیشتر رخ نمایی می کند.
برگزار کنندگان جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گلستان هر سال با فراخوان هنرمندان و گروه های هنری برتر استان های مختلف کشور و نیز این استان، در چند بخش موسیقی سنتی و آیینی، صنایع دستی، سوغات و بوم گردی روستایی و عشایری تلاش دارند تاضمن میزبانی خوب از هنرمندان، صمیمت، وحدت و همبستگی اقوام ساکن در نگارستان ایران را نیز به هنرمندان و گردشگران دیگر نقاط کشور به عنوان سفیران فرهنگی منتقل نمایند.
برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گرگان و گنبدکاووس به اعتقاد کارشناسان و بازدید کنندگان توانسته است لبخند شادی و نشاط را بر لب های اقشار و گروه های سنی مختلف مردم بویژه نسل های سوم و چهارم انقلاب اسلامی بنشاند.
نشاط و شادی که حداقل برای یک فرد یا خانواده که چند ساعت در جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام حضور می یابند و گوش جان را به نواهای دلنشین موسیقی سنتی و آیینی و چشم دل را نیز به دست ساخته های کم نظیر هنرمندان سرزمین ایران که مهد علم و هنر است، می سپارد، شاید از لحظات خوش زندگی بوده که حلاوت و شیرینی آن تا چند ماه بعد نیز همراه فرد باشد.
بدون تردید حضور در هر یک از بخش های چهارگانه جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، فارغ از هرگونه حب و بغض و یا نگاه قومیتی و سیاسی، زیبایی ها و جلوه های خاص خود را دارد و نمی توان به راحتی از کنار این زیبایی ها و شادی و نشاط انبوه بازدیدکنندگان گذشت.
جمعیت در هر بخش جشنواره موج می زند و این خود عاملی برای ترغیب بازدید کننده برای تماشای بهتر و صرف وقت بیشتر است تا زیبایی های پیدا و پنهان آداب و رسوم و نیز فرهنگ اقوام و هنرمندان را بهتر ببیند و بشنود.
بخش سوغات این جشنواره در گنبدکاووس که به زیور انواع و اقسام خوراکی ها و شیرینی های سنتی و رنگارنگ، انواع عرقیات و ادویه ها و نیز انواع ترشی و لبنیات محلی اقوام 12 استان غالبا از نیمه غربی کشور که درقالب 45 غرفه مزین شده، کمتر بازدید کننده ای را بدون خرید از این ویترین تزیین شده ی رنگارنگ و خوشمزه، دست خالی بدرقه می کند.
اما بخش صنایع دستی جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدکاووس نیز حال و هوای خاص خود را دارد؛ ازدحام جمعیت دراین بخش که 67 غرفه آن در فضایی به مساحت تقریبی 400 تا 500 متر برپا شده و دارای راهروهای دو یا سه متری است، مشکلاتی را برای تردد خانواده ها ایجاد کرده است.
با این حال تماشای هنرمندی زنان و مردان این مرز و بوم کهن و انگشتان جادویی آنان که آثاری کم نظیر و بعضا بی بدیل خلق کرده و به نمایش گذاشته اند، انگشت حیرت بر دهان و حس و ذوق افتخار و سربلندی برای بازدید کننده به همراه می آورد.
از انواع گلیم، قالیچه و پارچه های ابریشمی و نمدی گرفته تا انواع تابلوها و مجسمه های چوپی معرق کاری شده، از زیورآلات چشم نواز و زیبا از جنس طلا و نقره گرفته تا البسه و پوشاک سوزن و پولک دوزی شده اقوام به همراه انواع ظروف مسی و سنگی و دیگر صنایع دستی هر کدام زیبایی و خریداران خاص خود را دارد.
در بخش بوم گردی روستایی، آلاچیق و سیاه چادرهای عشایری برپا شده در جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس که مجموع غرفه های آن به 28 باب می رسد، نیز شور و حال خاصی در بازدید کنندگان که شمار آن نسبت به دیگر بخش ها بیشتر است، دیده می شود.
دراین بخش علاوه بر نمایش زندگی سنتی اقوام در خانه های روستایی، آلاچیق و نیز سیاه چادرها که صاحبان خانه با لباس های سنتی، آداب و رسوم خود را به نمایش می گذارند، اجرای زنده موسیقی محلی و سنتی اقوام نیز شور و حال خاصی به بازدید کنندگان می دهد.
پخت انواع آش، غذاها و نان های سنتی و محلی اقوام در درون تنور و اجاق های سنتی که با هیزم و زغال برپا شده و عطر و بوی آن سراسر محوطه حدود سه هزارمتری آن را پر کرده، بازدید کننده را به خرید حداقل یک کاسه آش یا یک بشقاب غذای سنتی و یا حداقل چند تکه نان یا شیرینی محلی اقوام ترغیب می کند.
اما بخش موسیقی محلی و آیینی جشنواره فرهنگ اقوام گلستان که در آن 21 گروه هنری از 14 استان کشور حضور دارند و هر شب چند گروه به اجرای برنامه می پردازنند، قابل وصف نیست و حضور چند هزار نفری مردم در سالن ورزشی المپیک گنبدکاووس گویای این موضوع است.
اجرای زنده انواع موسیقی های سنتی و آیینی اقوام و دلنشینی آن، حال و هوای خاصی به بازدید کنندگان می دهد و آنان با تشویق های مکرر و همراهی با هنرمندان اجرا کننده، شور و نشاط خاصی می گیرند.
به نظر می رسد این جشنواره فرهنگی، تمرین خوبی برای شاد زیستن و شاد بودن اقشار مختلف مردم است و انرژی که بازدید کنندگان از بخش های مختلف این رخداد بزرگ فرهنگی می گیرند، این نظر را تقویت می کند که بهتر است متولیان امر نسبت به برگزاری دو یا سه باره آن در طول سال و به مناسبت های مختلف اندیشه کنند.
نکته ای که مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار ویژه گنبدکاووس به آن اشاره دارد و معتقد است: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند علاوه بر تقویت روحیه مشارکت، همدلی و انسجام بین اقوام، زمینه ای برای ترویج مثبت اندیشی درجامعه و نیز فراهم کردن شرایط بهتر برای نشاط اجتماعی باشد.
دکتر مژگان میرزا گفت: شادی به معنای سرزندگی و کامیابی از مهمترین نیازهای روانی افراد جامعه بویژه نسل های سوم و چهارم انقلاب است که امروز بیش از هر زمانی به این نوع سرگرمی ها و شادی ها نیاز دارند.
وی افزود: امروز دنیای غرب از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی هجمه ضدفرهنگی سنگینی بر خانواده ها و جوانان وارد می کند که برگزاری جشنواره های فرهنگی برگرفته از آیین های سنتی اقوام می تواند در خنثی سازی این تلاش های دشمن مفید باشد.
دکتر میزا اضافه کرد: هر اندازه میزان شور و نشاط و امید در جامعه افزایش پیدا کند به همان میزان نیز جوانان و خانواده ها در برابر آسیب های اجتماعی واکسینه می شوند.
دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از 29 آبان تا دوم آذر در گرگان برگزار شد و در ادامه، این جشنواره از چهارم آذر در شهرستان گنبدکاووس که امسال برای دومین بار پیاپی میزبانی این رویداد فرهنگی را برعهده دارد، در حال برگزاری است.
امروز آخرین روز برگزاری این جشنواره در گنبدکاووس است و طبق برنامه اعلام شده، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام امشب ( هفتم آذر) در گنبدکاووس برگزار می شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/48181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان