راه ترقی

آخرين مطالب

اجرای تعهدات توافقنامه پاریس هزینه بر نیست انديشه

اجرای تعهدات توافقنامه پاریس هزینه بر نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی- استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی موجب شده تا زمین به سمت گرم شدن پیش رود، این رویه کارشناسان را بر آن داشت که زنگ هشدار این گرمایش لجام گسیخته را به صدا درآورند زیرا تحقیقات نشان می دهد گرم شدن بیشتر از دو درجه ای هوای زمین محیط زیست و به طور کلی زندگی بشر را با چالش های بزرگی مواجه می کند.
بر این اساس 194 کشور جهان سال 2015 در پاریس گردهم آمدند و متفق القول به این نتیجه رسیدند که اجازه گرم شدن زمین به میزان بیشتر از دو درجه سانتیگراد در قیاس با پیش از دوره صنعتی شدن را ندهند، اما بعد از آن یک سری تحقیقات تکمیلی تر نشان داد که نباید اجازه داد زمین بیش از 1.5 درجه گرمتر شود که در غیر اینصورت زندگی با چالش های بیشتری مواجه خواهد شد.
با امضای این تفاهم نامه کشورهای مختلف پذیرفتند که انتشار گازهای گلخانه ای خود را در مدت 10 سال ( 2020 تا 2030) کاهش دهند و ایران نیز پذیرفت 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط به برداشته شدن تحریم ها انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.
در این میان، سهم افغانستان 13 درصد، الجزایر 7 درصد، اندونزی 29 درصد، پاکستان 20 درصد، تاجیکستان 65 درصد، ژاپن 26 درصد و کره 37 درصد است.
این تفاهم نامه سال 95 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد اما هنوز در شورای نگهبان تصویب نشده است، ناصر مقدسی که تا چندی پیش رئیس امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط زیست بود در نشستی با موضوع نشست پاریس درباره این تاخیر گفته بود که برای الحاق ایران به توافقنامه پاریس تاکنون نامه های زیادی به مسئولان نوشتیم و تبعات عدم پیوستن ایران را به آنها متذکر شدیم.
مقدسی که به واسطه قانون بازنشستگی هم اکنون مشاور امور بین الملل سازمان محیط زیست است، تاکید کرده بود که نپیوستن به توافقنامه پاریس، ایران را از عضو اصلی و فعال به عضو غیرفعال و ناظر تبدیل می کند و حق رای ما را می گیرد در حالی که ایران یکی از کشورهای فعال در نشست پاریس بود.
ایران جزو کشورهایی با مصرف بالای انرژی است که به اعتقاد کارشناسان با ادامه این روند، تا 10 سال آینده واردکننده سوخت های فسیلی خواهد بود. سالانه معادل 214 میلیارد متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که این میزان از نظر اقتصاد مقاومتی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، همچنین 11 هزار میلیارد تومان خسارت بخش کشاورزی ناشی از تغییر اقلیم و خشک شدن رودخانه ها برآورد شده است.
در این میان، برخی معتقدند پیوستن به این تفاهم نامه موجب فشار بر اقتصاد کشور می شود، این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و براساس پیش بینی های صورت گرفته، تا سال 2030 میلادی بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون تن انتشار گازهای گلخانه ای را خواهیم داشت در حالی که با 4 درصد تعهد ما در توافقنامه پاریس، 70 میلیون تن در یک بازه 10 ساله را کاهش خواهد داد، بنابر این فشاری بر اقتصاد و یا دستگاه ها برای اجرای آن وارد نمی شود.
با توجه به اهمیت موضوع، چندی پیش وزرای امور خارجه و نفت جمهوری اسلامی ایران در نامه ای جداگانه به رییس جمهوری خواستار تسریع در روند پیوستن به تفاهم نامه آب و هوایی پاریس شدند.
مهدی شکوری کارشناس فنی برنامه بهره وری انرژی صنعتی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در ایران از کارشناسانی است که اعتقاد دارند براساس تجربه های بین المللی، با مدیریت و فرهنگ صحیح می توان مصرف انرژی را کاهش و انتشار گازهای گلخانه ای را تا 20 درصد کاهش داد بنابراین دیگر نیازی به اجرای پروژه هایی با اعتبارات گزاف نیست.
وی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا درباره تعهد ایران در نشست پاریس و هزینه اجرای آن گفت: آن هدف 4 درصدی را که متعهد به اجرای آن شدیم، می توانیم با استفاده از فرصت های بدون هزینه و یا حداقل هزینه که الان فرصت آن در کشور وجود دارد، اجرا کنیم.
وی با اشاره به اجرای پروژه بهره وری انرژی صنعتی در ایران توسط یونیدو افزود: تجربه این پروژه و تحقیقات بین المللی نشان می دهد صرفه جویی در مصرف سوخت نقش بسزایی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای دارد بنابراین می توان با یک سازوکار اصولی و استفاده از پتانسیل ها، بدون هزینه و یا حداقل هزینه به این هدف دست یافت.
وی تاکید کرد: بنابراین اولویت و ضرورت کشور ما از دیدگاه رسیدن به هدف تعیین شده در نشست پاریس، تمرکز روی کنترل عملیات های صحیح از دیدگاه مدیریت انرژی است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این دیدگاه کلان را در یک سازمان خرد توسعه دهیم لازم است افرادی را از لحاظ دانش مدیریت انرژی توانمند کنیم که جدای از اجرای پروژه هایی که هزینه بر است، روی فرهنگ سازی و اجرای صحیح فرایندهای تولید در بخش صنعتی و کنترل عملیات انرژی در آن واحد صنعتی تمرکز داشته باشند، در واقع با استفاده از این رویکرد بسیار بیشتر از تعهد خود می توانیم صرفه جویی داشته باشیم و این ظرفیت در کشور ما نیز وجود دارد.
شکوری در پاسخ به اینکه یکی از مشکلات ما در این مسیر استفاده نکردن از فناوری های روز در صنعت است، بنابراین چگونه می توانیم هم صنعت را توسعه دهیم و هم به توسعه پایدار برسیم، گفت: با توجه به اهداف توسعه پایداری که از طرف سازمان ملل تعریف شد سه هدف به عنوان ماموریت های اصلی سازمان یونیدو تعریف شد که دو هدف آن از جمله اقدام عاجل در برابر تغییرات آب و هوایی و در دسترس قرار گرفتن انرژی های پاک برای عموم به طور مستقیم به این مساله مرتبط است، در واقع بهره وری انرژی صنعتی با این اهداف در یونیدو تعریف شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این که سهم بخش صنعت از مصرف انرژی نهایی کشور حدود 24 درصد است و بیشتر این مصرف از طریق احتراق سوخت های فسیلی انجام می شود که انتشار دی اکسید کربن به عنوان مهمترین گاز آلاینده اثر گذار در پدیده گرمایش جهانی را به دنبال دارد، بر این اساس صنایع برای اجرای این پروژه انتخاب شدند.
کارشناس فنی برنامه بهره وری انرژی صنعتی یونیدو گفت: در این پروژه با اهداف سیاست گذاری ها، بحث انتقال فناوری، آموزش و ظرفیت سازی برنامه ریزی صورت گرفت و مطابق مطالعاتی که انجام شد مشخص شد که سهم دانش فنی و فناوری های نوین بسیار پایین تر از چیزی است که در آموزش ها و آگاه سازی عمومی انتقال می دهیم.
وی افزود: در بررسی های اجرای این پروژه مشخص شد با توجه به تخصیص بودجه ای که انجام شد حدود 55 درصد صرفه جویی در صنایع از طریق سرمایه گذاری و حدود 80 درصدی از بودجه پروژه انجام شده در حالیکه با 20 درصد سرمایه گذاری در بخش آموزش می توانستیم حدود 45 درصد صرفه جویی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: بنابراین در این راستا می توانیم دو مسیر در نظر داشته باشیم یکی استفاده از فناوری های نوین و تعریف پروژه های بهره وری انرژی به منظور بهبود عملکرد انرژی و دوم ارتقای سطح آگاهی عمومی و دانش تخصصی کسانی که در صنعت مشغول به کار هستند.
شکوری با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: در این زمینه در کشور اتفاق خوبی افتاد و آن هم تدوین استانداردهای مصرف انرژی در حوزه های مختلف از جمله صنعت، خانگی، حمل و نقل، تجاری و اداری است؛ بنابراین یکی از نکات اصلی این است که ما به عنوان حداقل آنچه می توانیم انجام دهیم این استانداردها و معیار مصرف های تعیین شده را رعایت کنیم، در بخش خانگی و ساختمان های اداری و تجاری هم این اتفاق افتاده اما هنوز استاندارد آن به مرحله اجرا نرسیده است.
وی افزود: در این زمینه تفاوتی که در بخش صنعت با خانگی وجود دارد این است که در بخش صنعت استانداردها اکنون به صورت اجباری در حال اجرا است و شرکت ها در حال ارزیابی سالانه هستند و اگر از معیارها خارج شوند مشمول یک سری جرایم می شوند، این روند در بخش حمل و نقل نیز در حال اتفاق افتادن است.
کارشناس فنی برنامه بهره وری انرژی صنعتی یونیدو تاکید کرد: در کنار اینها انتقال فناوری و پروژه های بهره وری انرژی می تواند به کاهش مصرف و رسیدن به آن استانداردها کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/48255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

تعظیم روز ارتش

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان