راه ترقی

آخرين مطالب

پیشنهادی برای بهره مندی همه افراد از یارانه بنزین اقتصاد

پیشنهادی برای بهره مندی همه افراد از یارانه بنزین

  بزرگنمايي:

راه ترقی- احیای کارت سوخت و گمانه زنی ها درباره نحوه اجرای طرح جدید مدیریت مصرف سوخت از مهمترین مسایل مطرح در روزهای اخیر است.
با وجود اینکه ثبت نام کارت سوخت آغاز شده و قرار است در آینده استفاده از کارت سوخت اجباری شود، اما هنوز جزئیات طرح جدید مدیریت مصرف سوخت و سهمیه بندی اعلام نشده است.
اکنون کارگروه های مختلف در دولت و مجلس در حال بررسی طرح ها و پیشنهادات مختلف مدیریت مصرف سوخت هستند.
در طرح های جدید مدیریت مصرف سوخت تلاش می شود، علاوه بر کاهش مصرف، یارانه بنزین به شکل عادلانه تری در بین قشرها و گروه های مختلف جامعه توزیع شود.
به نظر کارشناسان، شیوه قبلی و کنونی عرضه یارانه بنزین، عادلانه نبوده و به سود طبقات آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه نیست، زیرا آن دسته از افرادی که خودروهای بیشتری داشته و جزو طبقات بالای مرفه شناخته می شوند، یارانه سوخت بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
مالکان خودروهای فاقد کارت سوخت طبق جدول زمانبندی تا بیست و چهارم آذر مهلت دارند از طریق دفترهای پلیس+10، سامانه اینترنتی، نرم افزار خدمات دولت همراه و وارد کردن کد دستوری #4* در گوشی تلفن همراه به طور رایگان نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

** مدیریت مصرف سوخت، یک ضرورت است
در همین پیوند، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به تحولات اخیر از جمله نوسانات نرخ ارز و تحریم های ظالمانه آمریکا باید برای مدیریت بخش های اقتصادی از جمله مصرف سوخت برنامه ریزی کرد.
محمد حسینی افزود: باید برای مصرف بالای سوخت، نرخ پایین حامل های انرژی در کشور، بهای تمام شده زیاد و حجم قاچاق سوخت، فکری اساسی کرد.
حسینی یادآوری کرد: پالایشگاه ها و خطوط انتقال فرآورده های نفتی نیاز به سرمایه‌گذاری و بازسازی دارند بنابراین باید در قیمت و نحوه مدیریت حامل‌های انرژی بازنگری کرد تا میزان مصرف کاهش یابد.
به گفته وی، هنوز درباره نحوه استفاده از کارت سوخت و سهمیه بندی سوخت به جمع بندی نرسیده ایم اما باید با اجرای طرحی جدید علاوه بر کاهش مصرف سوخت، منابع مالی لازم برای نوسازی پالایشگاه ها و بخش تولید فراهم و از قاچاق سوخت جلوگیری شود.
وی درباره پیشنهادهای مطرح شده برای مدیریت مصرف سوخت گفت: دولت هنوز پیشنهاد خاصی را در این باره ارائه نکرده اما در گام نخست، اقدامات لازم برای ثبت نام و احیای ساخت کارت سوخت انجام شده است.

** ایرادهای شیوه قبلی سهمیه بندی بنزین
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: شیوه قبلی استفاده از کارت سوخت خیلی کارآمد نبوده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد اهداف آن، طبق آنچه که انتظار می رفت تحقق نیافت.
حسینی اضافه کرد: از ایرادهای شیوه قبلی طرح کارت سوخت این بود که افراد دارای خودرو بیشتر از یارانه بیشتری بهره مند می‌شدند یا برای حمل و نقل عمومی سهمیه ویژه‌ای در نظر گرفته شد اما توسط مالکان خودرو آن سهمیه‌ها به فروش رسید.
«باید در شیوه جدید مدیریت مصرف سوخت در توزیع یارانه، عدالت رعایت شود».
وی یادآوری کرد اکنون بنزین به نرخ فوب خلیج فارس قیمت گذاری می شود اما به نرخ لیتری یک هزار تومان در داخل کشور به فروش می رسد که مابه تفاوت این قیمت، تحت عنوان یارانه به مردم واگذار می‌شود اما باید توجه داشت این یارانه نصیب افرادی می شود که وسیله نقلیه دارند و افراد فاقد خودرو یا کم بضاعت از این یارانه بهره ای نمی گیرند.
حسینی ادامه داد: با توجه به پرداخت یارانه سوخت، این سوال مطرح می شود که خودروهایی که یارانه سوخت می گیرند آیا در مقابل دریافت این یارانه، به افراد ضعیف یا افراد فاقد خودرو خدمات ارائه می دهند یا خیر؟
«حتی در دوره قبلی اجرای طرح سهمیه بندی شاهد بودیم، سهمیه ای که به ناوگان عمومی مانند تاکسیرانی داده می شد بدرستی مصرف نمی شد و برخی تاکسی داران، سهمیه خود را به فروش می رساندند».

** پیشنهاد اختصاص سهمیه سوخت به همه افراد جامعه
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه برای مقابله با این مشکلات، راهکارهای مختلف ارائه شده است، گفت: بر اساس طرحی که برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند به همه افراد، سهمیه بنزین اختصاص یابد، بدین شکل که قیمت بنزین تک نرخی شده و سپس یارانه آن به همه افراد اعطا می شود که آنها می توانند از این یارانه برای خرید بنزین و یا مصارف دیگر بهره بگیرند.
وی افزود: البته مشکلی که ایجاد می‌شود این است که این طرح باعث افزایش نقدینگی شده و آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.
حسینی ادامه داد: البته شدت تاثیر این طرح بر افزایش نقدینگی به نحوه اختصاص یارانه نیز بستگی دارد، یعنی اینکه آیا یارانه به صورت نقدی واگذار شود یا اینکه مبلغ آن به خرید کالاهای خاصی محدود شود.
وی ادامه داد: اگر این یارانه به خرید کالاهای خاصی محدود شود علاوه بر آثار تورمی اندک می‌تواند به رونق چرخه تولید نیز کمک کند اما اگر این یارانه به صورت نقدی به حساب افراد واریز شود آثار تورمی به دنبال خواهد داشت.

** پیشنهاد اجرای طرح قبلی سهمیه بندی
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بر اساس طرحی دیگر پیشنهاد شده است شیوه قبلی سهمیه‌بندی به اجرا گذاشته شود؛ یعنی سهمیه خاصی به مالکان خودرو واگذار می شود و قیمت بنزین غیرسهمیه ای بالا رود.
به گفته وی، طرح های دیگری نیز برای مدیریت مصرف سوخت و سهمیه‌بندی مطرح شده که هیچ کدام قطعی نشده است.

** عزم جدی؛ نیاز مبارزه با قاچاق
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مقابله با قاچاق به لزوم ساماندهی فروش مرزی بنزین و فراورده‌های نفتی اشاره کرد و افزود: برخی افراد به دلیل امرار معاش اقدام به قاچاق بنزین می کنند که باید اقدامات لازم برای ساماندهی صادرات این محصولات توسط آنها فراهم شود تا خروجی فرآورده‌ها کنترل شود.
وی درباره طرح کارت انرژی نیز گفت: این طرح در برخی کمیته‌ها و کمیسیون‌های مجلس مطرح شده است اما طرح اولویت‌داری به شمار نمی رود.
«بر اساس این طرح، یارانه ای به افراد از طریق کارت انرژی اعطا می‌شود تا صرف پرداخت هزینه بنزین، گازوئیل، برق و آب شده و در غیر این صورت برای تامین سایر کالاها استفاده شود».
حسینی ادامه داد: این طرح یک نوع پرداخت یارانه مستقیم انرژی به شمار می رود که جمع بندی آن هنوز به پایان نرسیده است.
وی اضافه کرد: منتظریم که دولت درباره طرح های مختلف ارائه شده به یک جمع‌بندی رسیده و آن را ارائه کند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وزیر نیرو: سازوکار اقتصاد آب در بخش کشاورزی رعایت نمی شود

دولتمردان نباید با علم اقتصاد می‌جنگیدند

جهانگیری: بودجه دولت به گوشت قربانی تبدیل شده است

نهاوندیان: آب یک مساله ملی است و نباید آن را سیاسی کرد

تجمع جمعی از بازنشستگان نیروهای مسلح مقابل مجلس

«وام ازدواج» 15 میلیونی چه گرهی از مشکلات جوانان باز می‌کند؟

شوک ارزی اثرات جدی در رشد اقتصادی دارد/لزوم حذف برخی ردیف‌های درآمدی بدون عملکرد در بودجه

پروژه‌های جدید نفت و گاز 5 برابر می‌شود

دولت با پیشنهاد واگذاری اختیار منابع یارانه به استانداری ها موافقت کرد

یورو گران شد، پوند ارزان

خشکبار را از کشاورزان به دلار می‌خرند

یارانه‌ها امشب واریز می‌شود

قیمت نفت بالا رفت اما نگرانی‌های اقتصادی ادامه دارد

قاچاق خاک ایران به بهانه صادرات گُل!

پرمصرف ها و قاچاق، رویای خودکفایی تولید بنزین را بر باد می دهد

تذکر نماینده دشتی در واکنش به ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی

نرخ رسمی 39 ارز ثابت ماند

جعبه ابزارها در بورس تهران تکمیل شد

شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از اقتصاد کشور شده‌اند/فروش 60 هزار میلیاردی محصولات فناورانه

سومین نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته گشایش یافت

اختصاص 62 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی کشور در بودجه 98

بودجه 98، فرصتی برای توزیع عادلانه یارانه سوخت

3 روز ‌تا پایان مهلت لبنیاتی‌ها برای ارزانی

انجام مطالعات برای استفاده از آب شیرین کن در 5 نقطه کشور

رشد 46درصدی صادرات زعفران/قیمت به 11 میلیون تومان رسید

دستور ویژه جهانگیری درباره خودروهای دپو شده در گمرک

رکود در بازار مسکن عمیق تر از گذشته است

بن خواربار کارگران را زیاد کنید، سبد کالا پیشکش!

کولرهای گازی وارداتی، خورندگان اصلی برق

ماموریتی درباره مسکن مهر به ما واگذار نشده است

امسال 33 میلیارد و 800 میلیون ‌دلار کالای غیرنفتی صادر شد

کاهش 760 واحدی شاخص صنعت در بورس تهران

رشد 85 درصدی صادرات آلمان به ایران در یک ماه

وعده 2 هفته‌ای اروپا برای راه‌اندازی سازوکار مالی با ایران

نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید

سازمان حمایت از مصرف کننده بر نرخ لبنیات و مرغ نظارت می کند

بارگذاری کاتالیست فاز سوم بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان

قول زنگنه اجرایی شد

هیچ محدودیتی برای واردات کالاهای اساسی وجود ندارد

قره‌خانی: هنوز تصمیمی درباره افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است

چرایی تعیین سقف تراکنش‌های بانکی و اصلاح چک‌های تضمینی

تفاهم 21 هزار میلیاردی برای ایجاد شغل و تولید در صنعت و معدن

وزیر صنعت عرضه خودرو با نرخ 5 درصد زیر قیمت بازار را تایید کرد

تسهیلات سرمایه در گردش صندوق توسعه ملی 2 برابر شد

نیروگاه گازی هرمز وارد مدار تولید شد

مرحله نخست بزرگترین آب شیرین کن کشور به بهره برداری رسید

پیش‌بینی کاهش قیمت‌ کالاهای غیراساسی طی 3 ماه آینده

کارت سوخت؛ راهکار جدید بانک ها برای جذب نقدینگی

64 درصد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تحویل شده است

وزیر راه جزییات توسعه ساخت و ساز مسکن تا سال 99 را اعلام کرد