راه ترقی

آخرين مطالب

ظریف منطق نیرومندی برای دفاع از حرف های خود دارد انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- «جاوید قربان اوغلی» درباره درخواست استیضاح محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی و تاثیر آن در مذاکراتی که دستگاه دیپلماسی دارد، گفت:تصور نمی‌کنم که طرح استیضاح وزیر امور خارجه تأثیر آنچنانی در فضای مذاکرات آقای ظریف و تیم اقتصادی کشور با دست اندرکاران ساز و کار ویژه مالی داشته باشد.
وی اضافه کرد: به نظر می رسد این درخواست بیشتر یک دعوا و مناقشه داخلی است که توسط گروهی که از ابتدا هم علیه برجام و هم اقدامات دولت برای بهره مندی از منافع برجام موضع گیری داشتند،صورت می گیرد و بهانه و مستمسک آنها هم اظهارات اخیر آقای ظریف در مورد پولشویی است.
مدیر کل پیشین آفریقای وزارت امور خارجه ادامه داد: البته این اقدام از این نظر می‌تواند تأثیرگذار باشد که اگر چنانچه به هر دلیلی لوایح چهارگانه - که مهم ترین آن CFT است - تصویب نشود، روند کار مذاکره را عملاً با بن بست روبرو خواهد کرد و ما را در شرایط بسیار پیچیده ای از لحاظ بین المللی قرار می دهد.
وی یادآورشد: بعد از خروج آمریکا از برجام، اروپا و ایران به طور مشترک تلاش می‌کنند راهکارهای برون رفت از این بحران و عبور از تحریم های آمریکا پیدا کنند و از این بابت عدم تصویب این لوایح ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استیضاح وزیر امور خارجه در چهار دهه اخیر سابقه داشته است، گفت: باید بپذیریم که نمی توانیم حقی را از قوه قانونگذاری و یا نمایندگان سلب بکنیم چرا که سوال و یا استیضاح جزو حقوق مصرح نمایندگان مجلس است و تا اینجای کار محل ایراد نیست.
قربان اوغلی اضافه کرد: از طرف دیگر آقای ظریف مستندات، شواهد و منطق نیرومندی برای دفاع از حرف هایی که گفته و الان محل مناقشه و اتهام زنی به ایشان شده دارد چرا که پولشویی مسئله‌ای نیست که از دید کسی پنهان باشد و از این جهت نه آقای ظریف بلکه بسیاری دیگر در کشور این مسئله را کاملاً می دانند و اطلاع دارند.
این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: آقای ظریف خیلی راحت می‌تواند از این مسئله عبور کند و استدلال های بسیار نیرومندی هم داشته باشد و ما نباید نگران موقعیت آقای ظریف باشیم.علاوه براین در مجلس چهره ها و فراکسیون هایی وجود دارند که حتما بعنوان مخالف استیضاح چنین مسائلی را مطرح خواهند کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر حرف شما به این معنی است که بعضی از مسائل در مجلس رو خواهد شد اتفاقا به نظر من شاید از این نظر کار آقای ظریف را باید تحسین کرد که بالاخره این مسائل به صحن مجلس بیاید و تکلیف آن روشن شود.
وی خاطرنشان کرد: خیلی ها در کشور در این مسئله با آقای ظریف هم نظرند اما جرات و شجاعت بیان این مسائل را نداشتند کما اینکه من فکر می کنم مجلس و مدیریت مجلس به گونه‌ای نیست که نگران لو رفتن اطلاعات محرمانه باشیم.
قربان اوغلی اضافه کرد: در مسئله پولشویی و فساد گسترده اقتصادی هرچقدر شفاف‌سازی شود و نیشتر بر این دمل های چرکی زده شود،به سالم سازی فضای کشور کمک خواهد کرد ضمن اینکه ما برای نجات برجام و برون‌رفت از دام آمریکا هم نیاز داریم فضا شفاف شود.
این دیپلمات پیشین در بخش دیگر از این گفت و گو اظهارداشت: آقای ظریف و تیمش در حقیقت کشور پرچمدار کاری بود که کشور در مورد آن تصمیم گرفته بود؛ حاکمیت و نظام به این تصمیم رسیده بود که از بحران هسته ای بیرون بیاید و نتیجه آن برجام شد.دستگاه دیپلماسی این کار را با موفقیت انجام داد که واقعا قابل تحسین است.
وی گفت: امروز هم اگر چنانچه آقای ترامپ اراده اش بر این است آمریکا را از این توافق بیرون بکشد تقصیری متوجه آقای ظریف و آقای روحانی نیست. امروز باید این دستاورد بزرگ حفظ شود و همه دنیا هم در کنار ایران ایستاده است تا برجام را نجات دهد.
قربان اوغلی ادامه داد: یکی از ملزومات نجات برجام ایجاد سازوکارهایی است که ایران از منافع اقتصادی این توافق استفاده کند.از این نظر مسئله FATF مطرح می شود و برای این که اروپایی ها بتوانند در مقابل آمریکا استدلال داشته باشند پولهایی که ایران از طریق تجارت، سرمایه گذاری و خرید و فروش ها و پروژه ها به دست می آورد این ها تبدیل به پول کثیف نمی شود.
سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی با اشاره به طراحی سازوکار ویژه مالی اروپا اظهارداشت: در چنین شرایطی هر اقدامی از جانب ایران باعث تضعیف موضع اروپا در مقابل آمریکا شود، نوعی خودزنی و خود تحریمی است و ما باید در کنار اروپا هم از نظر اقتصادی، هم از طریق مشوق های سیاسی - که اعتقاد دارم بسیار هم زیاد است –همکاری کنیم و چفت و بست های توافق با اروپا را قوی تر کنیم.
این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: در مورد CFT فکر می کنم اراده نظام بر این هست که این اتفاق خواهد افتاد منتها مشکل ما در این است که ما با تأخیر هزینه‌های این کار را بالا می بریم در حالی که اگر نظام در کلیت خود بتواند زودتر از این پل عبور کند راحت‌تر بتوان با اروپایی ها به توافق رسید.
وی افزود: اروپایی ها هم نباید احساس کنند که ما کاملاً دستهایمان بسته است و کاری نمی‌توانیم بکنیم و تصویب این لوایح هم باید در قالب مذاکرات کاملا جدی با اروپا باشد.اروپایی ها بالاخره 28 کشور هستند که قدرت مالی بسیار بالایی دارند و باید در مذاکراتی که داریم به آنها گفته شود که شرکت‌های اروپایی هم باید از طریق خود دولتها که حاکمیت دارند وادار شوند وارد فاز همکاری اقتصادی با ایران شوند و این مطالبه جدی ما از اروپا باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/48350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

همکاری علی نصیریان و شبنم مقدمی در «نوروز»

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

شعرخوانی دختر شیرین زبان

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

تحسین حمله تنبیهی ایران توسط نمایندگان پارلمان ترکیه

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

عماد گَند زد!

حسین رفیعی: سیامک حرف میزنه من میخندم

هنرنمایی زنده یاد رضا داوودنژاد در «زندگی به شرط خنده»

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی