راه ترقی

آخرين مطالب

خارجی‌ها تئاتر ایران را چطور می‌شناسند؟ فرهنگی

خارجی‌ها تئاتر ایران را چطور می‌شناسند؟

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مصطفی کوشکی که در کارگردانی و بازیگری هم فعالیت دارد، از برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود و اجراهای خارجی نمایش «رویای نیمه شب تابستان» گفت که حضور آن در جشنواره بین‌المللی تئاتر شکسپیر «گدانسک» بازخوردهای متفاوتی را به همراه داشت، از جمله اینکه یکی از سایت‌های مطرح انگلیسی در حوزه تئاتر نکات جالبی را از خلال دیدن این نمایش مورد توجه قرار داده است؛ مثل نگاه تازه به هنر در جمهوری اسلامی ایران پس از ملاقات با یک گروه مستقل ایرانی، انواع نمایش‌ها در ایران، میزان آشنایی مخاطبان ایرانی با متون شکسپیر، حضور بازیگران زن در ایران و نحوه کسب درآمد در تئاتر ایران.

کوشکی درباره اینکه در خبرهای آمده بود این نمایش قرار است در لندن اجرای عمومی داشته باشد، توضیح داد: پس از اجرای موفق در لهستان مدیران فستیوال‌های متعددی آمدند و پیگیر اجرا شدند که فعلا در حال آماده شدن برای شرکت در دو فستیوال هستیم؛ یکی اوایل بهمن‌ماه در کشور هند و دیگری هم تیرماه سال آینده در کشور مجارستان. 

وی ادامه داد: همزمان با هماهنگی‌هایی که برای فستیوال‌ها در لهستان انجام می‌شد، یکی از مدیران اجرایی تئاتر در لندن از ما اجازه گرفت تا پیگیری‌هایی را برای اجرای «رویای نیمه شب تابستان» در لندن انجام دهد و الان به دنبال اسپانسر است چون اگر این اتفاق بیفتد با ارتباطاتی که با «رویال شکسپیر» دارد امکان اجرای نمایش در لندن را می‌تواند فراهم کند. 

او افزود: اما نکته قابل توجه این است که معمولا تئاترهایی که از ایران در کشورهای دیگر اجرا می‌شوند دو دسته هستند؛ یکی تئاترهایی که برای ایرانیان خارج از کشور و با سلبریتی‌ها اجرا می‌شوند و معمولا در کانادا به صحنه می‌روند که بیشتر یک اتفاق اقتصادی هستند. دسته دیگر هم از نوع کارهای بینافرهنگی است که برای نمونه نمایش‌های امیررضا کوهستانی را می‌توان اشاره کرد که البته همین‌ها هم قابل بحث هستند چون معمولا اقبال از برخی آثار هنری ما در جامعه غربی به دلیل نوع انتقاداتی است که از حکومت‌ها و جوامعی مثل ایران یا مسائل خاورمیانه یا خشونت علیه زنان و محدودیت‌ها در آن‌ها مطرح می‌شود.

این کارگردان تئاتر گفت:‌ جالب است که در لهستان هم همه از ما انتظار چنین نمایشی را داشتند و از سایت‌های خبری گرفته تا مدیران فستیوال‌ها و منتقدان برایشان عجیب بود که «رویای نیمه شب تابستان» متفاوت از تصورشان بود. آن‌ها انتظار یک نمایش سیاسی داشتند و می‌گفتند این نمایش ترحم برانگیز نیست بویژه بخاطر نوع برخورد ما با تئاتر، حضور  زنان، طراحی صحنه و .... که همگی در کنار هم نمایش را از نظر آن‌ها ویژه کرده بود.

کوشکی در ادامه این گفت‌وگو به نمایش‌های روی صحنه تئاتر مستقل تهران هم اشاره کرد و افزود: «سیزده» به کارگردانی مهدی کوشکی با استقبال خوبی از زمان شروع اجرا روبرو شده و این نمایش هم یکی از محصولات همین مجموعه و در واقع نتیجه نهایی چهارمین کارگاه ما است و اصلا مهم‌ترین اتفاق همین است که «سیزده» محصول یک کارگاه بلند مدت است که در تئاتر ایران فقط چند نفر از جمله رضا ثروتی و ناصر حسینی‌مهر این نوع کارها را تا به حال انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه چهارم یک سال است به شکل جدی برپا شده و با نمایشِ پایان دوره هم بازیگر جدید معرفی شده و هم کار با کیفیتی تولید شده است، درباره محدودیت سنی برای تماشاگران گفت: نمایش «سیزده» درباره خشونت و رذیلت‌های انسانی است و اینکه انسان‌ها چطور می‌توانند در شرایطی آنقدر رذل شوند که دست به هر کاری بزنند و اتفاقا بخاطر خشونت، ممیزی‌هایی به نمایش وارد شد . البته آن هم بیشتر بخاطر سوتفاهم بود تا ممیزی قانونی و واقعی چون ممیزان دچار سوتفاهاتی بودند و ما هم مجبور به جرح و تعدیل‌هایی شدیم تا نمایش به اجرا رود.

او که خودش کارگاه پنجم را برگزار می‌کند و قرار  است نمایش پایانی آن هم فروردین روی صحنه رود، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنیم آموزش حین تمرین در این کارگاه‌ها اتفاق بیفتد و بازیگران با دنیای تئاتر و زندگی با این عرصه آشنا شوند. هدف من بیشتر ایجاد تفکر و آماده شدن ذهن بازیگران است تا برای 50 سال بازیگر باشند نه اینکه به دنبال رسیدن به یک نقطه باشند چون در این راه هدفی وجود ندارد بلکه یک مسیر پیش‌رو است و اگر بدانیم قرار است سال‌های طولانی در چه مسیری باشیم، می‌فهمیم بازیگری زندگی است نه شهرت.

کوشکی درباره سختی‌های کار در وضعیت این روزهای تئاتر هم گفت: کار برای ما به شدت سخت است، چون این‌ کارگاه‌ها پروژه‌های اقتصادی نیستند ولی اهدافی را برای شخص خودم درنظر دارم و براساس آن کار می‌کنم. در این سال‌ها از تربیت افراد متخصص جدید در حوزه‌های مختلف بازیگری، کارگردانی، طراحی و ...دور شده‌ایم و وقتی کارگردانی می‌خواهد نمایشی اجرا کند دنبال این نیست که چند چهره جدید بیاورد تا نسل جدیدی از بازیگر وارد شود بلکه سراغ همان‌هایی که معروف هستند می‌رود. البته این رسالت را دولت باید دنبال و برایش سیاست‌گذاری کند ولی من هم خود را از این ماجرا دور نمی‌بینم و در این کارگاه‌ها یا رویدادهایی مثل «عصر تجربه» همین رویکرد را درنظر داشته‌ایم چون اگر نیروهای تازه وارد میدان نشوند تئاتر کشور سال‌ها عقب می‌افتد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

حجاب نماد و عنصر اساسی عفت است/ عفاف تنها منحصر به بانوان نیست

پرسش مهر جریانی تربیتی و پژوهشی است

شجریان؛ متولد ماه مهر

روحانی: بودجه آموزش و پرورش از ابتدای دولت یازدهم سه برابر شده است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابقا شد

دفاع مقدس و وظیفه تاریخی هنرمندان موسیقی

خداحافظی با مدارس خشتی تا آبان امسال

ایده مدرسه بدون دیوار را اجرا می‌کنیم

حدود پنج هزار کلاس کانکسی در کشور وجود دارد

اقتصادی‌تر کردن عرصه تولیدات فرهنگ و هنر ضروری است

«رستاخیز» در مسیر نمایش خانگی

کیفیت آموزش در مدارس دولتی باید ارتقا یابد

بررسی عاشورا الگوی چگونه زیستن و نقش زن در اقتصاد خانواده

جلسه کمیته نظارت و ارزیابی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد

بررسی ساز وکار ایجاد تشکل‌های صنفی برای اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شد

تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گامی در جهت رونق گردشگری

روایتی از الگوی ماندگار کشورها در حفاظت از میراث فرهنگی

سودای شهرت هنری در گرداب کلاهبرداری‌های مجازی

هاشمی: صدا و سیما اندیشه‌های آیت‌الله طالقانی را بیشتر نشر دهد

خدمات بهداشتی درمانی سپاه در ایام اربعین به زائران ایرانی و غیرایرانی ارائه می‌شود

مجسمه کلیسای وانک متعلق به کیست؟

نهادهای دیگر برای گسترش تئاتر خیابانی با وزارت فرهنگ همراهی کنند

بازشناسی سبک و راهبرد علمی و سیاسی امام سجاد(ع)

ذبح اخلاق پای سیاست

وزیر آموزش و پرورش: مشکل کمبود نیروی انسانی تا مهر حل می‌شود

آمادگی کامل مرزبانان در مرز خسروی/ زائران در امنیت هستند

تبدیل ایران به قطب «گردشگری مُحرم»

زائران حج عمره پس از ماه صفر به عربستان اعزام می شوند

دومین شب از مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام

رئیس مجلس به شهدای گمنام مجلس ادای احترام کرد

شرایط برگزاری جشنواره تجسمی فجر به شکل بین‌المللی فراهم نیست

بوتیک هتل‌ها همراه با بوم‌گردی توسعه‌ بیشتری پیدا می‌کنند

تغییرات زیادی در ساختار آموزش‌ و پرورش نخواهیم داشت

امام حسین (ع): ساکت و منفعلِ ستم، هم‌سرنوشت ستمکار است

شورای فرهنگ عمومی نیازمند آئین‌نامه قابل عمل است

مونسان: 4 هزار پروژه میراث فرهنگی در کشور اجرائی شده است

ثبت‌نام 122 نفر از زائران برای شرکت در مراسم اربعین در سامانه سماح

سهم بسیار اندک ایران از گردشگری جهان

جشنواره‌ها قبرستان آثار هنری شده‌اند

ثبت نام 100 هزار نفر از زائران اربعین حسینی در سامانه سماح

«مقتل امام حسین(ع)» کتابی در خور تامل درباره واقعه کربلا

پرچم هزار متری «یاحسین(ع)» بر فراز تهران افراشته شد

مضجع مطهر امام رضا (ع) با حضور رهبر انقلاب غبارروبی شد

تئاتر خیابانی با قدمتی به بلندای تاریخ نمایش

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی سه‌شنبه در مجلس

سینما؛ پول‌شویی یا سرمایه‌گذاری

افتتاح 226 پروژه گردشگری و میراث فرهنگی با دستور رئیس جمهور

صنعت چاپ، نقطه عطف تحولات بشری در انقلاب‌های مختلف است

مصادره فارابی از سوی برخی کشورها صحت ندارد

روز مباهله، روز اثبات برتری اهل بیت(ع) است