راه ترقی

آخرين مطالب

مناسب های ملی و مذهبی؛ زمانی برای احیای بازی های بومی محلی ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- در جشنواره تهران که با حضور «عبدالحمیدی احمدی» معاون فرهنگی وزارت ورزش و امور جوانان، «غلامرضا جعفری» رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، «رضا گل محمدی» مدیرکل ورزش استان تهران و «حسن داورزنی» رییس هیات بازی های بومی محلی استان تهران برگزار شد، هنرنمایی اقوام بیشتر به بخش فرهنگی و عرصه آداب و رسوم ایرانی بود اما در جشنواره ای که در شهر «گرمسار» استان سمنان برگزار شد بیش از 300 ورزشکار از 15 استان مختلف حضور داشتند که اغلب آنان از اقوام لر، کرد، کرمانج، گیلک، ترک و ترکمن بودند.
«غلامرضا جعفری» رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی در زمینه چرایی برگزاری این جشنواره ها در ماه ربیع الاول گفت: برخی از مناسبت های ملی و مذهبی ایران، حوزه ای گسترده تر از مرز جغرافیایی دارند و برد آنان جهانی است لذا برای استفاده از ظرفیت این جشن ها، فدراسیون با کمک وزارت ورزش و امور جوانان، به دنبال آن است تا به بهترین شیوه از این جشن ها در جهت ترویج و احیای بازی های بومی و محلی بهره گیری کند.
جعفری با یادآوری ضرورت احیای بازی های بومی و محلی به عنوان عنصری نشاط بخش در جامعه گفت: هدف دولت و دست اندرکاران ورزش کشور آن است که با احیای این بازی ها که برگرفته از عمق فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند به نوعی برخی از کاستی های شور و نشاط اجتماعی در جامعه را جبران کند.
تاکید بر احیای بازی های بومی محلی به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی یکی دیگر از انگیزه های برگزاری جشنواره های فرهنگی ورزشی در تهران و گرمسار بود.
«حسن داورزنی» رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان تهران که میزبان جشنواره اقوام در تهران بود گفت: یکی از مهمترین اهداف اصلی دولتمردان و سایر دست اندرکاران ایجاد نشاط برای شهروندان است لذا هیات ورزش روستایی استان تهران با همکاری فدراسیون بومی و محلی اقدام به برگزاری جشن های آیینی اقوام کرد که شامل نمایش آداب و رسوم و بازی های خاص اقوام مختلف ایرانی است.
وی تصریح کرد: تمام مراسم ها که در چند روز گذشته برگزار شد در راستای اهداف و راهبردهای تعیین شده وزارت ورزش و امور جوانان برای احیای بازی های بومی محلی بود زیرا وزارت و هیات ورزش روستایی استان تهران به این امر واقفند که بازی های بومی محلی خالی از هیجان های کاذب هستند و می تواند نشاط واقعی را در سطح جامعه تزریق کند.
رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان تهران ادامه داد: اما تنها بعد فرهنگی این جشنواره ها نیست که می تواند زمینه را برای احیای بازی های بومی و محلی فراهم کند بلکه آنچه در شرایط کنونی به عنوان یک ضرورت باید به آن نگریسته شود بعد ورزشی و سلامت جسمانی افراد جامعه به ویژه نسل جوان است. نسلی که با توجه به سبک جدید زندگی و فرهنگ آپارتمان نشینی، نسبت به گذشتگان تحرک کمتری دارند و سرگرمی آنان بیشتر بازی های رایانه ای است.
«محمد رسول کلهر» رییس دپارتمان توسعه بازی های بومی و محلی فدراسیون ورزش روستایی یکی از ضرورت های کنونی جامعه را ترویج سواد حرکتی می داند و می افزاید: چنانچه سواد حرکتی را به معنای آموزش و پیگیری تحرک فردی برای آمادگی جسمانی تعریف کنیم، باید گفت سواد حرکتی در بازی های بومی محلی یک اصل و ضرورت است و فرد این بازی ها را از مرحله آسان به سخت می آموزد.
رییس دپارتمان توسعه بازی های بومی محلی فدراسیون ورزش روستایی در ادامه تصریح کرد: شهروندان با مشاهده بازی های بومی و محلی در جشنواره های اقوام، به خوبی به این واقعیت پی خواهند برد که این بازی ها تنها بعد آمادگی جسمانی مورد نظر نیست بلکه برخی از بازی های اقوام در کنار جسم فکر و روح فرد را نیز تقویت می کند.
با این شرایط و در حالی که جشنواره اقوام ایرانی به عنوان احیای بخشی از فرهنگ معنوی کشور در دستور کار وزارت ورزش و فدراسیون مربوطه قرار گرفته است می توان امیدوار بود که این جشنواره ها با توجه به جذابیت های فرهنگی و ورزشی که دارند زمینه را برای گسترش نشاط اجتماعی فراهم خواهند کرد؛ نشاطی که تحت تاثیر مشکلات اقتصادی و کاری این روزهای کشور قرار گرفته است و این همان واقعیتی است که مدیر کل ورزش استان تهران از آن به عنوان نشاط واقعی یاد می کند.
«رضا گل محمدی» در حاشیه جشنواره فرهنگی ورزشی تهران که در فرهنگسرای اشراق برگزار شد گفت: تزریق نشاط به جامعه در شرایط کنونی یک واقعیت و ضرورت به شمار می رود و این یک واقعیت غیر قابل انکار است که برگزاری جشنواره های فرهنگی که در آن ورزش و آداب و رسوم اقوام مختلف کشور به نمایش در خواهد آمد نشاط واقعی را به جامعه تزریق می کند زیرا رشته های بومی محلی در گذشته بخش از زندگی مردم بودند و امروزه نیز برگزاری آنان یک حس خاص در مردم ایجاد خواهد کرد و این حس به صورت خودجش به نشاط اجتماعی منتهی می شود که فراتر از هیجان های زودگذر ورزش های وارداتی می باشد.
در پایان و با توجه به آنچه گفته شد، ورزش روستایی و بازی های بومی محلی بخشی از فرهنگ ایرانی اسلامی هستند که کارکردی فراتر از یک سرگرمی دارند. لذا احیای این بازی ها با برنامه های مستمر و بلند مدت می تواند افزون بر آنکه زمینه را برای نشاط واقعی فراهم کند میزان تحرک جسمی کودک و نوجوان را افزایش خواهد داد.
با فراگیر شدن این بازی ها و همکاری فدراسیون دانش آموزی در اجرای آن در مدارس، انتظار می رود که طرح «سواد حرکتی» مورد نظر حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت ورزش و امور جوانان در مدارس کشور اجرایی شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/48628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند