راه ترقی

آخرين مطالب

«راه مولانا» در راه است فرهنگی

«راه مولانا» در راه است

  بزرگنمايي:

راه ترقی- آن‌طور که در مقدمه کتاب "راه مولانا" آمده، کشف یک محور یا کلید برای درک منظور مولانا از لابه‌لای هزارتوی داستان‌های "مثنوی"، هدف و نیت اصلی این تحقیق است؛ روشی ساده که مانند نخ تسبیح با آن بتوان مطالب گوناگون و به‌ ظاهر پراکنده و مجزای هر داستان را تفکیک، دسته‌بندی و سپس طبق سلسله‌ مراتب مشخصی جمع‌بندی کرد.

نویسنده این کتاب می‌گوید: بر اساس سال‌ها تحقیق و تفحص گروهی در "مثنوی" به این نتیجه رسیدیم که در داستان‌های "مثنوی" روندی منسجم با سلسله‌ مراتب مشخص به وجود آوریم تا خواننده منظور مولانا را دریابد و چون کمتر کتابی به این مقوله پرداخته بود، کوشیدیم روشی را تعریف کنیم که بتوان با آن قصه‌های "مثنوی" را با اسلوب و ساختاری مشخص طبقه‌بندی کرد. مطالب در داستان‌های مثنوی پراکنده و برحسب طرح‌های نظام‌مند و کلاسیک موجود نیست، درست شبیه قرآن که در اغلب سوره‌های آن مطالب متنوع از اقوام و پیامبران و احکام و غیره، یک‌جا و در کنار هم و بدون ربط ظاهری آمده است.

کساییان  با بیان این سخنان ادامه می‌دهد: استفاده از رویکرد آنتولوژی سبب شد بتوانیم برای تحلیل داستان‌ها به یک روند ساختارمند برسیم؛ روندی که از پنج مرحله می‌گذشت. در مرحله اول اصل داستان و آغاز و انجام را بدون این‌که برداشتی در آن دخیل باشد شرح دادیم و در مرحله دوم شخصیت‌های انسانی، غیرانسانی و طبیعی داستان‌ها را که هر یک در قالب نشانه (semiology)، نماد یک معنی و مفهوم (semantology) است معرفی کرده و واکنش آن‌ها را به سناریو داستان طبقه‌بندی کردیم. شعرهایی را که متضمن لحظات شادی، غم و اندوه، خشم و به‌ طور کل عکس‌العمل‌های خودکار این شخصیت‌ها نسبت به اتفاقات است در همین مرحله آوردیم و نام "خودآیند" را بر آن نهادیم.

او در ادامه می‌افزاید: در مرحله سوم جریان افکار، جهان‌بینی و هستی‌شناسی مولانا را که نگرش نو اوست ذکر کردیم. شخصیت‌ها معمولاً حین بیان این دیدگاه‌ها ساکت‌اند. نام این بخش "نگرش نو" است و معمولاً ابیاتی که فعل سلبی و ایجابی دارند در آن گنجانده‌ شده‌اند.  مرحله چهارم شامل طریقت، فرمان‌ها و دستورالعمل‌هایی است که تحت عنوان "راه نو" در این کتاب آورده شده و ابیاتی را که مفهوم امر یا نهی یا توصیه در آن‌ها هست در یک بخش جمع کرده است. اما در مرحله پنجم نتایج و گشایش‌هایی که با پیروی از این بینش حاصل می‌شود شرح داده‌ شده که عمدتاً تجربه تحول حالات و مقامات و کمالات معنوی انسان است.

این نویسنده، دیگر بخش‌ کتاب خود را چنین شرح می‌دهد: در قسمتی با نام "برآیند" چکیده داستان، تکنیک‌ها و نکات اصلی آن آورده شده و نشانه‌ها، نمادها و کاربردهای آن جداگانه مورد بررسی قرارگرفته است تا قصد مولانا از بیان این نمادها به‌خوبی درک شود.

کساییان که داستان‌های دفتر اول "مثنوی" را با این روش پیش چشم مخاطبان آن گشوده می‌گوید: این صرفاً یک دیدگاه است و مگر نه این‌که هر کس از ظن خود یار مولانا می‌شود؟ نتیجه 15 سال تحقیق و پژوهش و تدریس مثنوی اکنون در حدود 200 صفحه و با نام "راه مولانا" قرار است از سوی نشر سیندخت منتشر شود. پیش از نشر این کتاب، دوره‌های آموزشی "مثنوی" با همین روش در موسسه رویش مهر برگزار و نتایج نیکی از آن حاصل‌شده است. "راه مولانا" در حد توان کوشیده است با ریختن آن بحر در کوزه‌ای، حامل جرعه آبی برای تشنگان باشد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

میزبانی ایران از 288 رسانه از 199 کشور

17 میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شد

رییس مجلس با آیت الله العظمی میلانی و آیت الله مددی الموسوی دیدار کرد

آموزشگاه‌های کنکور به حال خود رها شده‌اند

75 درصد کتاب‌های منتشرشده در سال 97 تالیفی هستند

چهارشنبه سوری منحرف شده است

هنر انقلاب، سفارشی نیست

امکان ثبت نام در کاروان‌های فوق العاده عتبات نوروزی

رایزنی فرهنگی لازمه فرصت سازی برای اقتصاد فضای مجازی

21 میلیون نفر از موزه‌های کشور بازدید کردند

«مشتاق» را از زندگی در کرمان سیر کردند

همایش برنامه ویژه مدرسه محور بوم آغاز به کار کرد

جشنواره زنان و تولید ملی، عرصه حضور کارآفرینان اجتماعی است

بالا و پایین هزینه‌های حج/ راه‌ حل‌هایی برای کاهش هزینه‌ها

توهین به شورای عالی حوزه اهانت به مراجع و رهبری است

بطحائی خبر داد: پرداخت مطالبات حق‌التدریسی‌ها تا پایان سال

چگونه با عکس‌هایمان داستان بگوییم؟

رویکرد جدید وزارت علوم تربیت دانشجویان خودباور و خوداتکا است

افزایش سرعت واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی

فرهنگ و هنر کشور برای درخشان ماندن نیاز به زیرساخت علمی دارد

جشنواره ای در سایه

مرگ در جزیره لهجه‌ها قدم می‌زند

مردم باید زمانی که به ما می رسند احساس آرامش کنند

حضرت فاطمه(س)؛ طلایه دار دفاع از حریم ولایت

بررسی شیوه نامه‌های انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

جشن جهانی نوروز برگزار می‌شود

تیغ تحریم حوزه هنری بر گردن آشغال‌ها دوست داشتنی

بطحائی: با اجرای رتبه‌بندی، حقوق‌ تمامی فرهنگیان دو سه برابر نمی‌شود

رستم خواندن بازیگران معلول از سوی وزیر

تجربه‌هایی بدیع برای ورود به جهان تئاتر نوین

ابلاغ بخشنامه نقل و انتقالات فرهنگیان برای سال تحصیلی آینده

«چیدمان» فرانسه پاسخی هوشمندانه به مخاطبان تشنه ایده‌های بکر

رابطه دانشجویان موسیقی با جشنواره فجر چگونه است؟

نمایش‌هایی از بلژیک، آذربایجان و رومانی

دو‌ کنسرت با یک بلیت

آموزش و پرورش باید با شجاعت موانع راه نشاط را کنار بزند

«هنر» تماشاگه چگونه زیستن یک ملت است

قدرت نمایی هنرمندان استانی در تئاتر خیابانی جشنواره فجر

بطحائی: به برخی اظهاراتم برچسب سیاسی می‌زنند

شرایط پذیرش دانشجوی بورسیه جهت تصدی منصب قضا

کرشندو «فرهت» در رپرتوار موسیقی فجر 97

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

خاطره بازی با 37 دوره جشنواره تئاتر فجر

چهار هزار جایزه جهانی در 40 سال تاریخ سینمای بعد از انقلاب

85 درصد داوطلبان بدون تاثیر نمره کنکور وارد دانشگاه شدند

فیلم‌هایی به رنگ خون؛ تماشاگرانی در برزخ جشن و عزا

اسامی رشته‌های بدون کنکور امروز اعلام می‌شود

می‌توان مشکلات کشور را با اتکا به دین حل کرد

بطحائی: همچنان با ایده‌آل‌های بودجه‌ای فاصله‌ داریم

آموزش‌ مهارتی دانشجویان حقوق موجب تکامل دستگاه قضائی می‌شود